Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ποιο είναι το μέλλον του Οργανισμού Βιβλίου;

Το ελληνικό περίπτερο στην Διεθνή Εκθεση της Φρανκφούρτης το 2015

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ποιο είναι το μέλλον του Οργανισμού Βιβλίου;

  • A-
  • A+
Ανατρέπει το νομοσχέδιο της προκατόχου της η Λίνα Μενδώνη, που χαρακτηρίζει «δύσκαμπτο, κοστοβόρο και αμφίβολης αποτελεσμα­τικότητας» τον Οργανισμό. Η Μυρσίνη Ζορμπά δηλώνει πως η πρότασή της σηματοδότησε τα επόμενα σταθερά βήματα και το ρεαλιστικό όραμα για το βιβλίο και την ανάγνωση στη χώρα μας.

Tα χαρτιά της για την Εθνική Πολιτική για το Βιβλίο άνοιξε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, στη Βουλή, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλη Βασιλικού. Για ακόμη μια φορά ανατρέπει τα σχέδια της προκατόχου της. Αναφερόμενη στον Οργανισμό Βιβλίου και Πολιτισμού, είπε ότι το προταθέν νομοσχέδιο της Μυρσίνης Ζορμπά προέβλεπε «τη δημιουργία ενός δύσκαμπτου, πολυπληθούς, κοστοβόρου οργανισμού αμφίβολης αποτελεσματικότητας, ο οποίος ελάχιστα μεριμνούσε για την ουσιαστική αντιμετώπιση των ζητημάτων, τα οποία πράγματι απασχολούν το βιβλίο».

Ειδικότερα, «ο οργανισμός προέβλεπε -εκτός από το επταμελές αμειβόμενο Δ.Σ.- 35 άτομα μόνιμο προσωπικό και δυνατότητα πρόσληψης συμβασιούχων. Στα περιγράμματα θέσεων εργασίας του φορέα δεν είχε προβλεφθεί η επαγγελματική εμπειρία και η προηγούμενη σχετική ενασχόληση, ώστε να διασφαλιστεί η επιστημονική επάρκεια του προσωπικού. Εχει αποδειχθεί ότι αυτά τα σχήματα δεν θεραπεύουν τις πληγές του χώρου, ούτε λύνουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματικοί κλάδοι, αλλά εξυπηρετούν αλλότριους σκοπούς και άλλες σκοπιμότητες».

Ερώτηση του Βασίλη Βασιλικού στη Βουλή

Χωρίς να αποκλείει a priori τη δημιουργία ενός νέου φορέα για το βιβλίο, η Λ. Μενδώνη στάθηκε στα βασικά σημεία της στρατηγικής για το βιβλίο, που σύντομα θα παρουσιαστεί αναλυτικά:

■ Συντονισμός των συναρμόδιων κρατικών δομών. Για παράδειγμα, η πολιτική για το βιβλίο δεν μπορεί να είναι ανεξάρτητη από την πολιτική των βιβλιοθηκών, που αποτελεί αντικείμενο του υπουργείου Παιδείας, ή και των δημοτικών βιβλιοθηκών, την ευθύνη των οποίων έχουν οι δήμοι.

■ Συντονισμός επιμέρους θεμάτων, επιχορηγήσεις, εκθέσεις, ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες και πλατφόρμες, όπως οι Biblionet, Οsdelnet, ΕΒΕ κ.λπ., στο πλαίσιο ενιαίας αντιμετώπισης του βιβλίου.

■ Διαμόρφωση δεικτών παρακολούθησης της υλοποίησης και της αποδοτικότητας των δράσεων για το βιβλίο (απήχησή τους στο κοινό, υπογραφές συμβολαίων για αγορά πνευματικών δικαιωμάτων ελληνικών τίτλων από ξένους εκδοτικούς οίκους κ.λπ.).

■ Συγκρότηση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος εξωστρέφειας για το ελληνικό βιβλίο, το οποίο συνίσταται στην ανάπτυξη ενός σύγχρονου προγράμματος μεταφράσεων, σε συνδυασμό με δράσεις προβολής, προώθησης και δικτύωσης, αλλά και πρωτοβουλίες κινητικότητας για Ελληνες συγγραφείς.

■ Σύνδεση επιμέρους ενεργειών, όπως η σύνδεση των κρατικών βραβείων με τα προτεινόμενα προς μετάφραση βιβλία, με τα book tours, με την παρουσία σε εκθέσεις.

■ Προστασία του κλάδου και των δημιουργών στο επίπεδο των πνευματικών δικαιωμάτων και δημιουργία αναπτυξιακών κινήτρων.

«Αίολες υποσχέσεις»

Η πρώην υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά χαρακτηρίζει «σκόρπιες και κατακερματισμένες» τις ιδέες που παρέθεσε η Λίνα Μενδώνη στη Βουλή, καθώς «δεν θα μπορέσουν ποτέ να πραγματοποιηθούν εάν δεν ιδρυθεί ένας στέρεος οργανισμός βιβλίου με ικανό και άξιο στελεχικό δυναμικό, αφοσιωμένο και με συνέχεια στη στρατηγική βιβλίου και ανάγνωσης που έχει απελπιστικά ανάγκη η χώρα».

«Η υπουργός Πολιτισμού σπατάλησε, δυστυχώς, τις λέξεις της στην κοινοβουλευτική της απάντηση στον Β. Βασιλικό για τον Οργανισμό Βιβλίου και Πολιτισμού, χωρίς να καταφέρει ούτε αυτή τη φορά να αφήσει να διαφανεί, έστω αχνά, ένα όραμα πολιτικής πολιτισμού», επισημαίνει στην «Εφ.Συν.» η Μυρσίνη Ζορμπά. «Δεν βρήκε να πει ούτε μια λέξη αυτοκριτικής στον κόσμο των συγγραφέων και του βιβλίου για την εν μιά νυκτί βίαιη κατάργηση του ΕΚΕΒΙ, όταν η ίδια ήταν γ. γραμματέας του υπουργείου το 2013. Ούτε μια λέξη για το κενό που αυτό δημιούργησε στα χρόνια της κρίσης, όταν οι εκδότες και επαγγελματίες του βιβλίου βρέθηκαν χωρίς στήριξη από την πολιτεία, με την αγορά σε κατάρρευση και τους αναγνώστες χωρίς χρήματα για βιβλία.

Ούτε μια λέξη ουσίας για το νομοσχέδιο, που μετά από εκτενή συνεργασία με τη Γ.Δ. Σύγχρονου Πολιτισμού, τους εκδότες, μεταφραστές και συγγραφείς και επίσης με ανοιχτές συζητήσεις και δημόσια διαβούλευση ετοιμάσαμε στο υπουργείο Πολιτισμού και θα είχε ψηφιστεί εάν δεν επισπεύδονταν οι εκλογές. Ούτε μια λέξη θετικού προβληματισμού για την ανάγκη που κλήθηκε να υπηρετήσει ο νέος Οργανισμός Βιβλίου, παρά μόνο ανυπόστατες κατηγορίες, αιχμές και πικρόχολα σχόλια για τον αριθμό των στελεχών του, την αποτελεσματικότητα, το κόστος, το Δ.Σ., μαζί με υπαινιγμούς για τάχα σκοπιμότητες αλλά και αίολες εξωπραγματικές υποσχέσεις».

Η ίδια υποστηρίζει ότι «το νομοσχέδιο αντιμετώπισε στην ολότητά τους τα βαθύτερα διαρθρωτικά προβλήματα του χώρου του βιβλίου και τις ανάγκες των επαγγελματιών, έχοντας λάβει υπόψη τόσο την εμπειρία που είχε προκύψει από το ΕΚΕΒΙ όσο και τις τεχνολογικές και άλλες εξελίξεις που συντελέστηκαν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα και το εξωτερικό». Συνδέει για πρώτη φορά το βιβλίο και την ανάγνωση με την περιφερειακή ανάπτυξη του σύγχρονου πολιτισμού. Σχεδιάστηκε προς όφελος της δημόσιας ανάγνωσης και του κόσμου του βιβλίου, προκειμένου να λειτουργεί παραγωγικά και «σε συνεργασία με τα Υπουργεία Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων, Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Οικονομίας & Ανάπτυξης, κ.λπ.». Επίσης, ενσωμάτωσε πλήθος παρατηρήσεων των συνδικαλιστικών φορέων, των ενώσεων και των ανθρώπων του βιβλίου, κάτι που το καθιστά σημείο αναφοράς για όλους.

Και καταλήγει: «Οπως όλοι γνωρίζουμε, με αόριστες υποσχέσεις δεν οικοδομείται εμπιστοσύνη, δεν οικοδομείται πολιτική του πολιτισμού, δεν οικοδομούνται θεσμοί. Η ιστορία του ΕΚΕΒΙ, ενός καινοτόμου για την εποχή του οργανισμού, που έπαιξε μοναδικό ρόλο στήριξης του κόσμου του βιβλίου με τις έρευνες, τις στατιστικές, τη Βιβλιονέτ, τη Βιβλιολογική Βιβλιοθήκη, τις καμπάνιες και λέσχες ανάγνωσης, τις Εκθέσεις Βιβλίου Θεσσαλονίκης και Φραγκφούρτης, για να αναφέρουμε λίγα μόνο απ’ όσα είχε στο ενεργητικό του, άνοιξε τον δρόμο και έδειξε τι σημαίνει πολιτική βιβλίου στη χώρα. Το νομοσχέδιο για τον νέο σύγχρονο Οργανισμό Βιβλίου και Πολιτισμού σηματοδότησε τα επόμενα σταθερά βήματα και το ρεαλιστικό όραμα για το μέλλον του βιβλίου και της ανάγνωσης στη χώρα μας».

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Αγνωστα έργα του Σάλιντζερ στο φως
Ο γιος του Τζ. Ντ. Σάλιντζερ, Ματ, επισημαίνει ότι ο πατέρας του δεν σταμάτησε ποτέ να γράφει και ένας μεγάλος όγκος δουλειάς είναι έτοιμος σύντομα να δει το φως της δημοσιότητας. Λεπτομέρειες για τις ιστορίες...
Αγνωστα έργα του Σάλιντζερ στο φως
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Εποχή για... βραβεία
Σε μια λαμπρή τελετή στο υπέροχο νεοκλασικό κτίριο της οδού Πανεπιστημίου, η Ακαδημία Αθηνών έδωσε τα καθιερωμένα βραβεία της. Το Βραβείο της Ακαδημίας απονεμήθηκε στον Χρήστο Σαρτζετάκη για το δημοσιευμένο...
Εποχή για... βραβεία
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Απίθανη καλοκαιρινή περιπέτεια
«Οι Πέντε Φίλοι στον λόφο του Μπίλικοκ» με την υπογραφή της κορυφαίας συγγραφέως βιβλίων για παιδιά Ενιντ Μπλάιτον. Ψηφίζεται σταθερά, εδώ και χρόνια, σε σχετικές έρευνες ως η πιο αγαπημένη δημιουργός βιβλίων...
Απίθανη καλοκαιρινή περιπέτεια
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Στη «Σκηνή» του Γιώργου Βέλτσου
Πάνω από 40 χρόνια γράφει στον Τύπο ο Γιώργος Βέλτσος. Και τώρα, συγκέντρωσε ορισμένα από αυτά τα μικρά «διαμάντια» σε μια έκδοση με τίτλο «Σκηνή» που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Πλέθρον». «Σκηνή....
Στη «Σκηνή» του Γιώργου Βέλτσου
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Πινγκ πονγκ... δημιουργικής γραφής
Η καθιερωμένη ετήσια «μάζωξη» στο σπίτι του Βασίλη Αλεξάκη ξεκίνησε με μια παρτίδα πινγκ πονγκ στο μεγάλο τραπέζι που κυριαρχεί στο λιτό καθιστικό του και συνεχίστηκε με το πινγκ πονγκ της δημιουργικής γραφής.
Πινγκ πονγκ... δημιουργικής γραφής
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Στο Ελ Σαλβαδόρ δεν έχουμε μοίρα»
Ο Χόρχε Γκαλάν γεννήθηκε πριν από 44 χρόνια στο Ελ Σαλβαδόρ, θεωρείται άξιος συνεχιστής της παράδοσης του μαγικού ρεαλισμού, έχει τιμηθεί με το Εθνικό Βραβείο Διηγήματος και με διεθνείς διακρίσεις και τα...
«Στο Ελ Σαλβαδόρ δεν έχουμε μοίρα»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας