Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Τσίπρας, οι Social Waste και 15 ιστορίες ακόμα

Στάδιο «Νασιονάλ» στο Σαντιάγκο της Χιλής τον Οκτώβριο του 1973. Εδώ, όπου λίγες μέρες πριν η χούντα του Πινοσέτ εκτελούσε και βασάνιζε δημο­κρατικούς πολίτες, θα έπρεπε να διεξαχθεί ο αγώνας Χιλής-ΕΣΣΔ. Ηταν ένας αγώνας-παρωδία χωρίς αντίπαλο.

Ο Τσίπρας, οι Social Waste και 15 ιστορίες ακόμα

  • A-
  • A+

Την τρίτη απόπειρα για να προσεγγίσει το θέμα «Αριστερά, Πολιτική και Ποδόσφαιρο» επιχειρεί στο νέο του βιβλίο ο Θανάσης Κάππος.

Πρόκειται ίσως για την πιο πολιτική προσέγγιση σε σχέση με τις δύο προηγούμενες, δηλαδή τα βιβλία «Η Αριστερά και το Ποδόσφαιρο. Ιστορίες μέσα και έξω από τα γήπεδα», που κυκλοφόρησε το 2015 από τις εκδόσεις Καστανιώτη, και το «Η Αριστερά και το Ποδόσφαιρο», που κυκλοφόρησε μαζί με την «Εφημερίδα των Συντακτών» το 2016.

Εκπληξη για τον αναγνώστη αποτελεί η καταγραφή μιας συζήτησης του συγγραφέα με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα για αυτό ακριβώς το θέμα.

Στις σελίδες του βιβλίου υπάρχουν αναφορές για τους Social Waste, ίσως το πιο πολιτικοποιημένο αριστερό μουσικό συγκρότημα στις μέρες μας, που «τραγουδάει» για το ποδόσφαιρο, την πολιτική και την Αριστερά εντός και εκτός των συνόρων.

Ακολουθεί ο τελευταίος των μεγάλων ποδοσφαιριστών μιας εποχής, ο Σάββας Παπάζογλου, που μιλάει για εκείνο το αλλοτινό ποδόσφαιρο κατά τη διάρκεια της Κατοχής και λίγο αργότερα τις πολιτικές διώξεις με τη μοναδική απόπειρα δημιουργίας της «Δυναμό Αιγάλεω», μιας ομάδας που δεν μακροημέρευσε όπως ήταν λογικό για τα δεδομένα της εποχής εκείνης.

Μαθαίνουμε επίσης για μια ομάδα από τη λαϊκή γειτονιά του Αιγάλεω, που μόνο από το όνομά της παρέπεμπε σε κάτι κομμουνιστικό, δηλαδή παράξενο, μεταφυσικό και αλλόκοτο.

Ο Πολυκράτης

Ο «Καπετάν Νικήτας», κατά κόσμο Νίκος Πολυκράτης, ο κομμουνιστής καπετάνιος του ΔΣΕ και ποδοσφαιριστής του Ολυμπιακού Πατρών, που άφησε εποχή τόσο για τις ποδοσφαιρικές όσο και για τις παρτιζάνικες ικανότητές του, έχει επίσης μία θέση σε αυτό το βιβλίο.

Ηταν ένα από τα καλύτερα σέντερ φορ που πέρασαν από την ομάδα παραδίδοντας μαθήματα ποδοσφαιρικής τεχνικής.

Πού; Στο γήπεδο των Προσφυγικών, σε μία από τις πιο παλιές γειτονιές της Πάτρας και ίσως στο πιο παλιό γήπεδο της Ελλάδας, το οποίο σήμερα συνεχίζει να «μαραζώνει».

Σήμερα, κάμποσα μέτρα παραδίπλα, δεσπόζει το άγαλμα του καπετάνιου σαν να περιμένει εκείνη τη δικαίωση.

Η μετονομασία του γηπέδου των Προσφύγων σε γήπεδο «Νίκος Πολυκράτης» είναι επιτακτική ανάγκη, για να ολοκληρωθεί εκείνος ο φόρος τιμής με καμιά πενηνταριά χρόνια καθυστέρηση και να νικήσει επιτέλους η ιστορική μνήμη.

Ο «Μιζούρι»

Αναφορά γίνεται επίσης στον Ανδρέα Μουράτη και στη μεγαλύτερη (πολιτική) αδικία ίσως που διαπράχθηκε στον χώρο του ελληνικού ποδοσφαίρου, με τη διαγραφή του από τα μητρώα της ΕΠΟ γιατί δήθεν πρωτοστάτησε σε μια «ανταρσία» παραμονές ενός ποδοσφαιρικού αγώνα τον Νοέμβριο του 1953 κόντρα στο Ισραήλ.

Ολοι οι ποδοσφαιριστές που συμμετείχαν στην αποστολή της Εθνικής, εκτός από τον Ηλία Ρωσίδη, δύο μέρες πριν από το ματς απαίτησαν αμοιβές και οδοιπορικά σε μια δύσκολη από κάθε άποψη εποχή, αμέσως μετά τον Εμφύλιο, για την Ελλάδα αλλά και το ελληνικό ποδόσφαιρο.

Ο θρυλικός «Mιζούρι» διαγράφεται από τα μητρώα της ΕΠΟ και η ποδοσφαιρική του πορεία αρχίζει να παίρνει την κάτω βόλτα. Ηταν ο μόνος που τιμωρήθηκε για καθαρά πολιτικούς λόγους.

Είχε πολεμήσει στην Κατοχή με τις δυνάμεις του ΕΛΑΣ μαζί με τον Νίκο Γοδά στην Μάχη της «Ηλεκτρικής» στο Κερατσίνι.

Είχε σώσει το τμήμα του στη Γέφυρα του Μοσχάτου, όταν κρύφτηκαν την τελευταία στιγμή κάτω από τη γέφυρα πριν το γερμανικό τανκ προλάβει να τους ρίξει τη χαριστική βολή.

Η ιστορία του Ολυμπιακού Λουτρακίου

Ακολουθεί ο Ολυμπιακός Λουτρακίου που ακόμη και κατά τη διάρκεια της Κατοχής συνέχισε την ποδοσφαιρική του παρουσία, δίνοντας δύναμη και ανάσες αντίστασης στους κατοίκους της πόλης που ζούσαν κάτω από την μπότα του Γερμανού κατακτητή.

Σταχυολογούμε από το βιβλίο τις αναφορές του στα εξής θέματα:

◼ Στη διάσημη πεντάδα «Αντι-Θάτσερ στον χώρο του αγγλικού ποδοσφαίρου τη δεκαετία του 1980. Με μπροστάρη τον προπονητή των «Κόκκινων Διαβόλων» Αλεξ Φέργκιουσον έκαναν τα πάντα για να δυσκολέψουν τις λίμπεραλ πολιτικές της «Σιδηράς Κυρίας». Τρεις της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και δύο της Τότεναμ αποτέλεσαν τις «σημαίες» στον ποδοσφαιρικό πόλεμο κόντρα στη Θάτσερ.

Στον «αντιστάρ» Ισπανό προπονητή Βιθέντε ντελ Μπόσκε, τον άνθρωπο που κέρδισε τα πάντα τόσο σε εθνικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο στη χώρα. Δημοκρατικός, προοδευτικός, ριζοσπάστης, τόσο εντός όσο και εκτός των γηπέδων, τα έβαλε με όλα και με όλους στον δύσκολο χώρο της Πριμέρα Ντιβισιόν. Kέρδισε τον σεβασμό και την εμπιστοσύνη παικτών, προπονητών και του κόσμου, υπερασπίζοντας ακόμη και την ανεξαρτησία της Καταλονίας σε ραδιοφωνικές αντιπαραθέσεις που είχαν ως μόνο στόχο τη «ναρκοθέτησή» του. Υπερασπίστηκε επίσης τα κοινωνικά δικαιώματα και την επίθεση της κυβέρνησης Ραχόι απέναντι σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Ενας προπονητής που έφυγε από το προσκήνιο την κατάλληλη στιγμή έχοντας κερδίσει τα πάντα, χωρίς ποτέ να «πουλήσει» απολύτως τίποτα.

Στο Εl Clasico. Ενας αγώνας μεταξύ ποδοσφαίρου και πολιτικής, που για αμφότερους τους λόγους είναι βαθιά χαραγμένος στη συνείδηση του ισπανικού λαού. Η Ρεάλ, αγαπημένη ομάδα του Φράνκο και των φασιστών στην Ισπανία, κόντρα στους «μπλαουγράνα» και τους κατοίκους της Βαρκελώνης, που κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου υπερασπίστηκαν τη δημοκρατία και τη λαϊκή κυριαρχία μέσα από τις γραμμές των Δημοκρατικών. Σε «αντάλλαγμα» oι φασιστικές δυνάμεις του Φράνκο αμέσως μόλις κατέλαβαν τη Βαρκελώνη κατέστρεψαν και λεηλάτησαν τα γραφεία της ομάδας, βανδαλίζοντας ακόμη και τη συλλογή των τροπαίων της.

Οι ομοιότητες μεταξύ ποδοσφαίρου και πολιτικής

Ο ικανός προπονητής, όπως και ο διορατικός αρχηγός κόμματος μπορούν με τις κατάλληλες κινήσεις να ανατρέψουν το αρνητικό κλίμα και να κερδίσουν στο τέλος τον «αγώνα».

Παραδείγματα;

◼ O «ΕΛΑΣ Καισαριανής», η μεγάλη ομάδα του Εθνικού Αστέρα Καισαριανής, με τις επικές νίκες εναντίον αγγλικών (στρατιωτικών) ομάδων κατά τη διάρκεια της Κατοχής και τους νεκρούς που έπεσαν μαχόμενοι κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών κόντρα στους Αγγλους και τους Ελληνες υποτακτικούς τους.

Ο Νίκος Γοδάς, ο κομμουνιστής ποδοσφαιριστής του Ολυμπιακού που εκτελέστηκε το 1948 στο Λαζαρέτο της Κέρκυρας φορώντας τη φανέλα του Ολυμπιακού.

Θα μπορούσε να είχε σωθεί; Ενα ερώτημα που έχει απασχολήσει τους ιστορικούς και τους μελετητές της εποχής εκείνης.

Ο Σάββας Παπάζογλου, ένας από τους ποδοσφαιρικούς θρύλους εκείνης της εποχής, έχει επανειλημμένως υποστηρίξει πως με τις κατάλληλες κινήσεις (παρέμβαση του προέδρου του Ολυμπιακού, Μανούσκου, με αίτημα την αναστολή της ποινής) θα είχε σωθεί.

Το ζητούμενο όμως, σύμφωνα με όσα παρουσιάζονται στο βιβλίο, δεν ήταν αυτό.

Ο Νίκος Γόδας δεν θα δεχόταν να απαρνηθεί τα πολιτικά και τα ποδοσφαιρικά του ιδανικά και τις αξίες του, για να γλιτώσει από τις σφαίρες του εκτελεστικού αποσπάσματος.

Είχε διαλέξει από νωρίς τον κατά τη γνώμη του σωστό δρόμο. Από την Κοκκινιά και τα «Αραπάκια», τις μάχες στην «Hλεκτρική» και στο Νεκροταφείο της Ανάστασης στον Πειραιά κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών μέχρι την ύστατη στιγμή στο Λαζαρέτο.

Ο Αλέξης παίζει... μπάλα

Η έκπληξη του βιβλίου είναι ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος μιλάει για πρώτη φορά σε βιβλίο από τη στιγμή που έγινε πρωθυπουργός, καταθέτοντας την άποψή του για την Αριστερά, την πολιτική και το ποδόσφαιρο.

Μιλάει για τον Παναθηναϊκό, την αγάπη του, την Μπαρτσελόνα, τη Ζανκτ Πάουλι, τη Λίβερπουλ, τη Ράγιο Βαγεκάνο και τη Γιουβέντους, όπως και για τις προσπάθειες της κυβέρνησής του να βάλει τάξη στα κακώς κείμενα δεκαετιών στον χώρο του επαγγελματικού ποδοσφαίρου:

«...Το ποδόσφαιρο είναι το πιο λαϊκό και λαοφιλές άθλημα σε όλο τον κόσμο. Είναι το άθλημα των φτωχών, γιατί δεν χρειάζονται και πολλά για να παίξει κάποιος μπάλα, να μάθει και να αγαπήσει την ντρίμπλα, την πάσα, το γκολ.
Μπορείς να παίξεις μπάλα σε μια αλάνα, στο προαύλιο του σχολείου ή και της εκκλησίας ακόμα, με κάλτσες τυλιγμένες, όπως παίζαμε μικροί, ή ακόμη και με ένα κουτάκι από μπίρα, όπως παλιότερα οι μαθητές στα διαλείμματα.
Ποιος δεν ξέρει ότι ο Δομάζος έμαθε να μιλάει στην μπάλα σε αλάνες και ο Κούδας στην πλατεία Διοικητηρίου;
Και ότι οι μεγάλοι ποδοσφαιριστές της Βραζιλίας ξεκίνησαν όλοι από τις φαβέλες, με αυτοσχέδιες μπάλες;

Τέχνη, δύναμη, ομαδικότητα, πονηριά, τακτική σε κάθε στιγμή και στρατηγική προσήλωση στον σκοπό, δίνουν στο ποδόσφαιρο την ομορφιά του.
Χαρακτηριστικά που ταιριάζουν με τον αέναο συλλογικό αγώνα των φτωχών και καταπιεσμένων, την ταξική αλληλεγγύη, την αλληλοκάλυψη στο δύσκολο πεδίο της κοινωνικής πάλης.
Και αποτελούν βασικές προϋποθέσεις νίκης σε μια οποιαδήποτε μάχη δίνει ο πιο φτωχός και ο φαινομενικά πιο αδύναμος.
Ο καθένας αναγνωρίζει εδώ τα κοινά σημεία ανάμεσα στην Αριστερά όπως τη θέλουμε και στο ποδόσφαιρο όπως το αγαπήσαμε...»

Μιλάει επίσης για την εμπορευματοποίηση και τον στοιχηματισμό, που αλλοιώνουν και θα συνεχίσουν να αλλοιώνουν τα χαρακτηριστικά του «αθλήματος των πολλών και των φτωχών».

 Το βιβλίο μπορείτε να το προμηθευτείτε από τα περίπτερα και τα κέντρα Τύπου σε ολόκληρη την Ελλάδα. Σε περίπτωση που δεν το βρείτε και θέλετε να το προμηθευτείτε, μπορείτε να επικοινωνείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση: [email protected]
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Η μπάλα στην κερκίδα»
«Το ποδόσφαιρο χωρίς τους οπαδούς είναι ένα τίποτα» είχε πει ο Τζοκ Στάιν, θρυλικός Σκοτσέζος παίκτης και προπονητής. «Η μπάλα στην κερκίδα» του Θάνου Σαρρή, που θα βρίσκεται πριν μπει ο Δεκέμβριος στα...
«Η μπάλα στην κερκίδα»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Η σοσιαλδημοκρατία σήμερα
Το νέο βιβλίο του συνταγματολόγου Ξενοφώντα Κοντιάδη (εκδ. Πόλις) πραγματεύεται θέματα όπως οι προοπτικές ανάκαμψης του πολιτικού χώρου, η ιστορική του διαδρομή, οι βασικές του θέσεις και η σύγκρουση με τις...
Η σοσιαλδημοκρατία σήμερα
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Αθεοι θεοσεβούμενοι
To βιβλίο του Κ. Λάμπου δεν μας φωτίζει καθόλου γι’ αυτό, είναι άλλη μία αναγγελία θανάτου χωρίς να υπάρχει το πτώμα. Η εξήγηση για τον Κ. Λάμπο, που είναι προσφιλής στους διαφωτιστικούς κύκλους αριστερής,...
Αθεοι θεοσεβούμενοι
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Τα Γιάννενα, ο Καρίγιο και οι Ρηγάδες
Ο δημοσιογράφος Βαγγέλης Σιαφάκας ένιωσε την ανάγκη να γράψει και για την προσωπική του διαδρομή. Μια αγαπημένη πόλη που αλλάζει στον χρόνο, γεμάτη συναρπαστικούς ανθρώπους. Μια γενιά που οργανώνεται για να...
Τα Γιάννενα, ο Καρίγιο και οι Ρηγάδες
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Παρουσιάζεται το βιβλίο του Περικλή Κοροβέση
Στις 8 το βράδυ, ο Ελεύθερος Κοινωνικός Χώρος Nosotros διοργανώνει εκδήλωση στην οποία θα παρουσιαστεί το βιβλίο του Περικλή Κοροβέση «Στο κέντρο του περιθωρίου». Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι Τάσος...
Παρουσιάζεται το βιβλίο του Περικλή Κοροβέση
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Ο Tάσος Λειβαδίτης σε τρίτομη συγκεντρωτική έκδοση
Σε μία βραδιά αφιερωμένη στον αγαπημένο ποιητή της μεταπολεμικής Αριστεράς θα μιλήσουν οι Θ. Νιάρχος, Γ. Κουβαράς, Γ. Βάγιας και Σπ. Αραβανής. Θα προβληθεί ντοκιμαντέρ για τον ποιητή, ενώ ο Ν. Ανδρουλάκης και...
Ο Tάσος Λειβαδίτης σε τρίτομη συγκεντρωτική έκδοση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας