Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η σύγχρονη τέχνη κλείστηκε στο δωμάτιο

«Rooms 2017», Ειρήνη Γεωργοπούλου

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Η σύγχρονη τέχνη κλείστηκε στο δωμάτιο

  • A-
  • A+

Είκοσι νέες επιμελητικές προτάσεις που στεγάζονται σε ισάριθμα δωμάτια ξενοδοχείου κι εκεί παρουσιάζονται σύγχρονα έργα τέχνης όλων των ειδών, δημιουργίες 21 πρωτοεμφανιζόμενων καλλιτεχνών, απαρτίζουν την έκθεση «Rooms 2017» που διοργανώνει η Αίθουσα Τέχνης Καππάτος.

Από τις δημοφιλέστερες, μακροβιότερες και με μεγάλη επισκεψιμότητα -μόνο στα αποψινά εγκαίνια αναμένονται περισσότεροι από 1.000 επισκέπτες- διοργανώνεται για 17η χρονιά και φιλοξενείται στον τέταρτο όροφο του ξενοδοχείου «St. George Lycabettus», όπου σε πολλές περιπτώσεις τα έργα συνομιλούν ιδανικά με το εξωτερικό περιβάλλον και «κοντράρονται» με το άπλετο φως και τη θέα.

Το δωμάτιο ενός ξενοδοχείου, οικείος τόπος, προσωρινό κατάλυμα για εναλλασσόμενα πρόσωπα διαφορετικών ηλικιών και εθνικοτήτων, μετατρέπεται για λίγο σε τόπο έκθεσης, στον προσωπικό χώρο του καλλιτέχνη. Με αφετηρία το συγκεκριμένο περιβάλλον, οι νέοι ως επί το πλείστον δημιουργοί παρουσιάζουν κυρίως εγκαταστάσεις ηχητικές, εικαστικές, φωτογραφικές, λιγότερο έργα ζωγραφικής και γλυπτικής, performances, ταινίες κ.ά.

Οι επιμελητές συστήνουν στο ευρύ κοινό έναν πρωτοεμφανιζόμενο καλλιτέχνη ή μια ομάδα και οι επισκέπτες λαμβάνουν το στίγμα της σύγχρονης τέχνης, τις τάσεις που διαμορφώνονται ως προς τα υλικά αλλά και τις ανησυχίες, τα ερωτήματα που θέτουν οι δημιουργοί.

Η περιήγηση ξεκινάει από τα μίνιμαλ έργα της Νίκης Γκουλέμα, «εικόνες που ανήκουν στην παράδοση της χειρονομιακής ζωγραφικής, καθώς φαίνεται να την απασχολεί σοβαρά το ερώτημα πώς κάνεις μια πράξη ορατή στον καμβά», γράφει ο επιμελητής της Χριστόφορος Μαρίνος, ενώ η ίδια χαρακτηρίζει τον εαυτό της «συλλέκτρια». Οπως λέει, «με ενδιαφέρουν πράγματα που δεν τους δίνουμε συνήθως σημασία, κλειδιά, μια κεραία, λίγες κλωστές... Τα συγκεντρώνω και με ψηφιακά σχέδια που φτιάχνω στο κινητό συνθέτω τα αντικείμενα με όρους ζωγραφικούς».

Λίγο παραδίπλα, στο δωμάτιο 409 φιλοξενείται ο «Μικρόκοσμος» της Ειρήνη Γεωργοπούλου, «ένα σύμπλεγμα άμορφων μορφών μέσα από το οποίο η καλλιτέχνις προσπαθεί να διερευνήσει τη σχέση του πραγματικού και του φανταστικού, της παρουσίας και της απουσίας του ανθρώπινου μυαλού και της ανθρώπινης οντότητας», γράφει ο Πέτρος Κοσμάς.

Είναι η πρώτη φορά που εκθέτει έργα της στη χώρα και σ' αυτά χρησιμοποιεί το αλάτι, γύψο οδοντοτεχνίας και ύφασμα. Οι επισκέπτες μπορούν να ακουμπήσουν τα έργα που παραπέμπουν σε εικόνες από το Σαρακίνικο της Μήλου, σύννεφα και σώματα γυναικών.

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Η Ερη Δημητριάδη και η Ρενάτα Μεθενίτη στα διαφορετικά έργα τους δημιουργούν μια εγκατάσταση «in situ» αποδίδοντας «την έννοια της προσωρινής παραμονής, της διαδοχής, του αποσπασματικού βιώματος, των αισθήσεων», σύμφωνα με τη Λίνα Τσίκουτα.

«Η ιδέα είναι η διαδοχή των χρηστών σε έναν χώρο που από απρόσιτος γίνεται ιδιωτικός», μας λέει η Ερη Δημητριάδη. Στο μπάνιο κυριαρχούν 80 λευκές οδοντόβουρτσες και ηχητική εγκατάσταση, ενώ τα άλλα δύο έργα της συνομιλούν με εκείνα της Ρενάτας Δημητριάδη.

Ενα πολύχρωμο, ενδιαφέρον περιβάλλον με ζωγραφικούς πίνακες και εξαιρετικές φιγούρες παρουσιάζει η Μαρία Αρβανίτη σε επιμέλεια Εύης Μπανιωτοπούλου. «Μέσα από τα σύμβολα κάθε πίνακα θέλω να σχολιάσω διαφορετικά κοινωνικά συμβάντα.

Η ιδέα αντιστοιχεί σε πίστες όπως το super mario με το οποίο μεγαλώσαμε», λέει η καλλιτέχνις από τη Θεσσαλονίκη. Στους ζωγραφικούς πίνακες κυριαρχούν ο ρόμβος και το τρίγωνο, ενώ οι γλυπτικές εντυπωσιακές φιγούρες που δημιουργεί από χαρτί, παραπέμπουν σε ήρωες ηλεκτρονικών παιχνιδιών.

Στο «Heaven Island» του Αθανάσιου Γάτου σε επιμέλεια Κυβέλης Μαυροκορδοπούλου, ο επισκέπτης μπορεί να χαλαρώσει, να ξαπλώσει στο κρεβάτι και ίσως να σκεφτεί καλύτερα μέσα στο εξωτικό περιβάλλον που έχει δημιουργήσει ο καλλιτέχνης. Στις ειδικά επεξεργασμένες φωτογραφίες ασκεί κριτική στους εξωτικούς προορισμούς, τα κατασκευασμένα θέρετρα όπου συνήθως οι επισκέπτες δεν παίρνουν «μυρωδιά» από τα πραγματικά προβλήματα και τον τρόπο ζωής των ντόπιων.

«Χρησιμοποιούν τελείως διαφορετικά μέσα, εκφράζονται με άλλο τρόπο, είναι από διαφορετικές σχολές, υπάρχει μεγάλη ποικιλία και σίγουρα δεν μπορούν να μπουν κάτω από μια κοινή ομπρέλα», λέει στην «Εφ.Συν.» ο Γεράσιμος Καππάτος, γκαλερίστας και διοργανωτής της έκθεσης.

«Είναι μια καλή ευκαιρία για τους καλλιτέχνες να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στο ευρύ κοινό, αλλά και να γνωριστούν μεταξύ τους, να προχωρήσουν παράλληλα και ίσως να δημιουργήσουν σχήματα στο μέλλον. Εχουμε δει πολλούς από τους καλλιτέχνες που έχουν εκθέσει στα "Rooms" να συνεχίζουν μια αξιόλογη πορεία και αυτό μας χαροποιεί», καταλήγει.

 

Διάρκεια έκθεσης μέχρι την Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2017.
 Πληροφορίες και όλα τα ονόματα στο kappatosgallery.com/index.php/projects/rooms/).

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ακούραστος «δρομέας» της γλυπτικής
Αγαπημένος του κοινού, των θεωρητικών της τέχνης και των συλλεκτών, ο Κώστας Βαρώτσος είναι σύγχρονος Ελληνας καλλιτέχνης με διεθνή αναγνώριση. Καινούργιες συνθέσεις μνημειακών διαστάσεων κυρίως από γυαλί και...
Ακούραστος «δρομέας» της γλυπτικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
Μια διπλή έκθεση, η πρώτη που διοργανώνεται μετά τον θάνατό του, με πρωτοβουλία της Τατιάνας Σπινάρη-Πολλάλη, αφουγκράζεται την αμφιθυμία και τα τοπία της μνήμης του Κώστα Πανιάρα με επιλεγμένα έργα του από το...
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Με ενδιαφέρουν τα θραύσματα που χτίζουν την εικόνα μας»
Το αποτύπωμα του χρόνου στην ύλη και η ανασύνθεσή της με άλλη διάσταση είναι διαχρονικό θέμα το οποίο έχει απασχολήσει πολλούς καλλιτέχνες. Η γλύπτρια Αλεξάνδρα Αθανασιάδη είναι σίγουρα μια εξ αυτών καθώς...
«Με ενδιαφέρουν τα θραύσματα που χτίζουν την εικόνα μας»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Εξαιρετικά κεραμικά Ιζνίκ και... μοσχάρια στο Θησείο
Το Μουσείο Μπενάκη στο πλούσιο φθινοπωρινό εκθεσιακό πρόγραμμά του θα δείξει στους επισκέπτες του εκθέσεις φωτογραφίας της Αθήνας του 1917, κεραμικής, αφίσες του Λοτρέκ, την πρώτη αναδρομική έκθεση γλυπτικής...
Εξαιρετικά κεραμικά Ιζνίκ και... μοσχάρια στο Θησείο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Με την κομψότητα της Αρ Νουβό
Εκθεση-αφιέρωμα στο διεθνές κίνημα Αρ Νουβό, που αναπτύχθηκε αρχικά στην Ευρώπη στα τέλη του 19ου αιώνα, ξεκινώντας κυρίως από τη διακόσμηση και την αρχιτεκτονικής, για να επηρεάσει ωστόσο όλους τους τομείς...
Με την κομψότητα της Αρ Νουβό
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Γεωμετρική λογική και εικαστική ευαισθησία
Η καλλιτεχνική πορεία της για περίπου 50 χρόνια (1960 έως το 2008, που έφυγε από τη ζωή) παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη, στην αναδρομική έκθεση «Οπυ Ζούνη - Τάξη στο Χάος - Ordo ab Chao» με περισσότερα από...
Γεωμετρική λογική και εικαστική ευαισθησία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας