Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα πλαστά που έγιναν... αυθεντικά

«Micky mouse», Κωνσταντίνος Πάτσιος πάνω σε έργο του Γιάννη Μόραλη

Τα πλαστά που έγιναν... αυθεντικά

  • A-
  • A+

To πρόβλημα των πλαστών έργων τέχνης, παγκόσμιο όσο και ελληνικό, τρομοκρατεί κάθε καλλιτέχνη, συλλέκτη, γκαλερίστα, διευθυντή μουσείου. Ο Γιώργος Οράτης, συλλέκτης και ιδιοκτήτης της γκαλερί The Pulse, στο Κολωνάκι, αντιμετώπισε κι αυτός το ίδιο πρόβλημα.

Κατά καιρούς του παρουσιάστηκαν έργα τα οποία έπειτα από εργαστηριακούς ελέγχους και ιστορική-αρχειακή έρευνα αποδείχτηκε ότι ήταν πλαστά. Ομως, συνέλαβε μια πρωτότυπη ιδέα: άρχισε να συλλέγει τέτοια έργα.

Στη συνέχεια, πρότεινε σε τρεις καλλιτέχνες, τον φωτογράφο Francois L' Hotel, τον αρχιτέκτονα Διονύση Σοτοβίκη και τον ζωγράφο Κωνσταντίνο Πάτσιο, να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα πάνω στα πλαστά.

Ετσι, οι ψεύτικοι πίνακες των Παρθένη, Ροϊλού, Δούκα, Γαΐτη, Μόραλη, Γιαλλινά, Βυζάντιου, Ακριθάκη και άλλων μετατράπηκαν σε αυθεντικούς με την εικαστική παρέμβαση των καλλιτεχνών. Μπορείτε να τους δείτε από σήμερα έως τις 15 Ιανουαρίου στην γκαλερί The Pulse, στην έκθεση με τίτλο «Fake».

Στις νέες δημιουργίες, οι τρεις καλλιτέχνες επινοούν το δικό τους σύμπαν. Η αρχική αναπαράσταση έχει αλλοιωθεί ριζικά, έχει επέλθει πλήρης ρήξη με την αισθητική, τη φιλοσοφία και τη σημασιολογία του πλαστού έργου.

Η πλαστογραφημένη ζωγραφική επιφάνεια μετατρέπεται σε αυθεντική, η πρωτότυπη δημιουργία υπερέχει της αντιγραφής, το γνήσιο αναδεικνύεται με διαφορετικό τρόπο.

Η έκθεση φέρνει στην επιφάνεια πολλές πτυχές του θέματος. Τι είναι πλαστό και τι γνήσιο; Τι γίνεται όταν έργο υπογράφεται μεταγενέστερα από τον καλλιτέχνη; Αρκεί η πιστοποίηση ενός ιδρύματος ή ενός ειδικού για να είμαστε βέβαιοι για τη γνησιότητα; Γιατί γνήσια έργα έχουν «καεί» ως ψεύτικα και πολλά ψεύτικα έχουν βαπτιστεί γνήσια από κληρονόμους μεγάλων ζωγράφων;

Ποια η ψυχοσύνθεση του καλλιτέχνη-αντιγραφέα που θεωρεί τον εαυτό του εφάμιλλο, αν όχι καλύτερο, του ζωγράφου που αντιγράφει αλλά ξέρει ότι θα μείνει για πάντα αφανής; Αποτελεί το οικονομικό κέρδος το μόνο του κίνητρο;

Αυτός ο προβληματισμός προκύπτει από την έκθεση που επιμελείται η ιστορικός τέχνης Λουίζα Καραπιδάκη, χωρίς να λείπουν βεβαίως η ευχαρίστηση του οπτικού παιχνιδιού και η απόλαυση της τέχνης.

Τhe Pulse Gallery, Xάρητος 8,
Κολωνάκι, τηλ. 210 7243982, www.the-pulse.gr

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
Δεν πρόλαβε να μπει ο Σεπτέμβριος και το Μουσείο Μπενάκη υποδέχεται το φθινόπωρο με ένα πλούσιο εκθεσιακό πρόγραμμα και στα τέσσερα κτίριά του
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
Φανατικός αναγνώστης και θαυμαστής του Τσαρλς Μπουκόφσκι, ο συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας, διαβάζοντας την ποιητική συλλογή του με τίτλο «Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση» («Love is a Dog from Hell»),...
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα
Mια πολύ παράξενη υπόθεση με πλαστά έργα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, που θυμίζει αστυνομική ταινία, ήρθε στη δημοσιότητα. Αφορά δύο πίνακες του Μαλέβιτς και της Ποπόβα, εμπλέκει το Μουσείο Ροστόβσκι Κρεμλ της...
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας