Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Παράθυρα με μοναδική θέα

Παράθυρα με μοναδική θέα

  • A-
  • A+

Ταξιδιώτες εν πλω, ένας πιτσιρικάς στο περίπτερο της γειτονιάς, μια γυναίκα ακουμπισμένη στο κάγκελο του μπαλκονιού, στιγμιότυπα από το «Da Capo», το «Κόκκινο καφενείο» ή τα σοκάκια της Καισαριανής... είναι σκηνές καθημερινής ζωής, που με τη δύναμη του χρωστήρα του Κώστα Παπανικολάου μετατρέπονται σε εικόνες τέχνης που φέρουν τη σφραγίδα της καθαρής ζωγραφικής.

Ο Παπανικολάου δεν επιχειρεί να αποδώσει πιστά τις εικόνες που παρατηρεί γύρω του. «...Αναζητεί την αίσθηση, έναν “κραδασμό” όπως τον αντιλαμβάνεται ο ίδιος» γράφει η επιμελήτρια της έκθεσης, δρ της Ιστορίας της Τέχνης, Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη.

«Στο έργο του, ο κόσμος αποκαλύπτεται αποσπασματικά, όπως η θέα από το πανταχού παρόν παράθυρο. Εντός ή εκτός κυριαρχεί σιωπή και ακινησία.

»Ο θεατής έχει την αίσθηση ότι βλέπει μια εξελισσόμενη, αλλά στατική εικόνα, μια σκηνογραφία, ένα γυάλινο φράγμα το οποίο, ενώ εξασφαλίζει την οπτική επαφή στο “εντός” του έργου, τον καθηλώνει “εκτός” θέματος, δηλαδή εκτός πραγματικότητας».

Με τίτλο «Κώστας Παπανικολάου: Aνα-δρομή», η έκθεση με έργα αποκλειστικά από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου (32 από τα 75), καλύπτει το σύνολο της δουλειάς του από τα χρόνια της μαθητείας στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών έως σήμερα (1985-2013).

Γεννημένος στο Ριζοβούνι Πρέβεζας (1959), μαθήτευσε κοντά στους καθηγητές τούς Γιάννη Μόραλη, Δημήτρη Μυταρά και παρουσίασε έργα στην πρώτη ατομική του έκθεση το 1986. «Στη ζωγραφική του ο πρωταγωνιστής είναι το φως. Μια συνηθισμένη ζωγραφική συνέχεια που χαίρεται την επάρκειά της και δεν το τραβάει στα άκρα με πειραματισμούς και εξεζητημένα αποτελέσματα αμφιβολίας» γράφει για τον ομότεχνό του ο Εδουάρδος Σακαγιάν.

Η Συλλογή Σωτήρη Φέλιου ανήκει στο Ιδρυμα «Η άλλη Αρκαδία» και αριθμεί περισσότερα από 850 έργα σύγχρονων Ελλήνων παραστατικών ζωγράφων. Μέρος της έχει εκτεθεί σε πολλές πόλεις της Ελλάδας αλλά και σε Λευκωσία, Κωνσταντινούπολη, Βενετία, Ρώμη κ.α.

Οπως γράφει ο συλλέκτης Σωτήρης Φέλιος για τον Κώστα Παπανικολάου «...Νομίζω πως βλέπω -όταν σπάνια αφήνεται- όψεις τού μέσα είναι του, που μοιάζουν με τις κορυφές και τις χαραμάδες των βουνών που πρωτομεγάλωσε. Το μέσα είναι του το παλεύει συνεχώς και όταν το αφήνει ζωγραφικά να βγει στους πίνακές του, τότε η απλότητα και η ακρίβεια εκφράζουν έναν κόσμο σε διάρκεια.

Διάρκεια, γιατί ο Παπανικολάου ξέρει από ερέβη. Αυτό με γοητεύει και στη ζωγραφική του. Ξέρει πώς και πότε να ρίξει λάδι στην τρικυμισμένη θάλασσα»...

Η έκθεση στη Φωκίωνος Νέγρη 16 (τηλ.: 210-8824681) φιλοξενείται έως τις 29/1 με ελεύθερη είσοδο. Κυκλοφορεί δίγλωσσος κατάλογος με φωτογραφίες των έργων και κείμενα των: Σωτήρη Φέλιου, Τατιάνας Σπινάρη-Πολλάλη, Μισέλ Φάις, Πέννυς Τσελέντη, Εδουάρδου Σακαγιάν, Θόδωρου Αδαμόπουλου.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
Από το 1966 μέχρι σήμερα η ιστορική γκαλερί έχει οργανώσει 426 εκθέσεις και διατηρεί αρχείο με 321 αφίσες, με την υπογραφή διάσημων καλλιτεχνών, τις οποίες παρουσιάζει στον ανακαινισμένο χώρο της στο Κολωνάκι
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μικρή αποτίμηση ζωής...
Από τους σημαντικότερους σύγχρονους ζωγράφους ο Χρόνης Μπότσογλου, χαράκτης, γλύπτης, καθηγητής (εξελέγη το 1989) και πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (2001–2006) «αποκαλύπτεται» στη σειρά έργων που...
Μικρή αποτίμηση ζωής...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ακούραστος «δρομέας» της γλυπτικής
Αγαπημένος του κοινού, των θεωρητικών της τέχνης και των συλλεκτών, ο Κώστας Βαρώτσος είναι σύγχρονος Ελληνας καλλιτέχνης με διεθνή αναγνώριση. Καινούργιες συνθέσεις μνημειακών διαστάσεων κυρίως από γυαλί και...
Ακούραστος «δρομέας» της γλυπτικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Φρέσκια ματιά στη Ζωφόρο
Με αφορμή το βιβλίο του εξέχοντος Ιταλού αρχαιολόγου και φιλέλληνα Λουίτζι Μπέσκι «Αναφορά στη Ζωφόρο - Μια νέα πρόταση στην ερμηνεία», που επανεκδόθηκε το 2016 από τον «Μωβ Σκίουρο» σε πρόλογο του Αγγελου...
Φρέσκια ματιά στη Ζωφόρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
Μια διπλή έκθεση, η πρώτη που διοργανώνεται μετά τον θάνατό του, με πρωτοβουλία της Τατιάνας Σπινάρη-Πολλάλη, αφουγκράζεται την αμφιθυμία και τα τοπία της μνήμης του Κώστα Πανιάρα με επιλεγμένα έργα του από το...
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας
Μια μεγάλη έκθεση με 250 έργα από τις συλλογές του γαλλικού Εθνικού Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης ενώνει τρεις εμβληματικές μορφές της ρωσικής πρωτοπορίας και μεταφέρει το κοινό στην εποχή που η σχολή καλών τεχνών...
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας