Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το άυλο σύμπαν του Νίκου Αλεξίου

Στην γκαλερί CAN, μια εγκατάσταση με κορυφαία έργα του πρόωρα χαμένου εικαστικού, καθώς και δημιουργίες άλλων καλλιτεχνών τους οποίους επηρέασε

SYLVIA DIAMANTOPOULOU

Το άυλο σύμπαν του Νίκου Αλεξίου

  • A-
  • A+

Πέντε χρόνια συμπληρώθηκαν φέτος από τότε που έφυγε πρόωρα από τη ζωή, μόλις στα 51 του, ο Νίκος Αλεξίου, πρωτοποριακός εικαστικός, από τους σημαντικότερους της γενιάς του.

Από την πρώτη του κιόλας έκθεση στα μέσα της δεκαετίας του '80 στην ιστορική γκαλερί «Δεσμός», έδωσε το ιδιαίτερο στίγμα του. Επικεντρώθηκε σε ταπεινά υλικά, δημιούργησε τα «Πρίσματα» που αναλύουν το φάσμα του λευκού φωτός, αλλά και τα «Ηλιακά Σπίτια» - λιτές αρχιτεκτονικές κατασκευές με καλάμια.

Πιο γνωστός ακόμη έγινε με τα δαντελωτά κοπτικά του μοτίβα από χαρτί, τις χάρτινες κουρτίνες, τα πλέγματα-σκελετούς από καλάμι, κ.ά. Το 1995 θα βρεθεί για πρώτη φορά στο Αγιον Ορος και η πνευματικότητα, το μυστήριο, ο ασκητισμός και η μεταφυσική επηρέασαν βαθιά το έργο του.

Τώρα η γκαλερί CAN θυμάται τον Νίκο Αλεξίου με ένα αφιέρωμα που περιλαμβάνει μια installation του, καθώς και έργα άλλων καλλιτεχνών στους οποίους επέδρασε η άυλη κληρονομιά του.

Η εικαστική εγκατάσταση του Αλεξίου στον κεντρικό χώρο της γκαλερί αποτελεί ένα re-staging του έργου του, όπως το είχε οραματιστεί και παρουσιάσει σε διάφορες διοργανώσεις: στην Μπιενάλε Βενετίας, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη, στην Μπιενάλε Αλεξάνδρειας, κ.λπ.

Παράλληλα αναδεικνύει κυρίαρχα χαρακτηριστικά της πρακτικής του: τάξη, επανάληψη, χειροτεχνία, εμμονική διαδικασία και ψυχεδέλεια.

Από αυτή την έκθεση δεν θα μπορούσε να λείπει ο Λευτέρης Αλεξίου, πατέρας του Νίκου, αυτοδίδακτος, ερασιτέχνης καλλιτέχνης, ο οποίος επηρεάστηκε βαθιά από το έργο του γιου του και που ήταν ο πρώτος που τον μιμήθηκε στις αυτοσχέδιες κατασκευές από ξυλαράκια, νήμα και καλάμια.

Ακόμα, η Μαρία Οικονομοπούλου παρουσιάζει με ποιητική-φιλοσοφική διάθεση το έργο «Black Plegma», ένα κείμενο που δημιουργεί την αίσθηση δαντέλας και αποτελείται από συσχετισμούς των λέξεων You - Me, που προκύπτουν χρησιμοποιώντας διάφορες προθέσεις: You round Me, You with Me, κ.λπ.

Ο Λευτέρης Τάπας δημιούργησε το έργο «Angels», ένα pattern από ενωμένα φτερά χερουβείμ, κομμένο στο χέρι και περασμένο με γραφίτη, το οποίο δημιουργεί μια διάτρητη κουρτίνα.

Το χάρτινο αυτό κέντημα μετεωρίζεται ανάλαφρα καταργώντας τη βαρύτητα και ερωτοτροπεί με το βλέμμα, το φως, σαν μια είσοδος ανάμεσα στο μέσα και το έξω.

Ο Δημήτρης Τάταρης έχει κάνει ειδικά για την έκθεση ένα έργο που λειτουργεί σε δύο επίπεδα. Στο πρώτο, ένα κοπτικό με επιρροές από τα πλέγματα του Ν. Αλεξίου μεταμορφώνεται σε mashrabiya -χαρακτηριστικό ξύλινο πάνελ με ισλαμικά μοτίβα που καλύπτει τα παράθυρα για να προστατεύσει την ιδιωτική ζωή- και στη συνέχεια σε συρματόπλεγμα.

Σε δεύτερο επίπεδο διακρίνεται το σχέδιο με το αυτοπορτρέτο του καλλιτέχνη, ο οποίος σαν ήρωας του Κάφκα μεταμορφώνεται σε κουνούπι.

Ο 26χρονος Στρατής Ταυλαρίδης, ο νεότερος από τους συμμετέχοντες, αντλεί απευθείας έμπνευση και αναφορές από το έργο του Ν. Αλεξίου, κυρίως στην τεχνική του paper cut. Στρέφει το βλέμμα του σε οικείες εικόνες και προσωπικά βιώματα (όπως η γιαγιά του που κεντούσε) και στην προσπάθεια των ανθρώπων γενικότερα να υφάνουν ξανά από την αρχή τις ζωές τους κοιτώντας προς το μέλλον.

Είναι σημαδιακό ότι το 2007 ο Νίκος Αλεξίου πήρε μέρος στην Μπιενάλε Βενετίας με το μνημειακό έργο-εγκατάσταση με τον προφητικό τίτλο «Τhe End», το οποίο αντλεί έμπνευση από το ψηφιδωτό δάπεδο της Ιεράς Μονής Ιβήρων του Αγίου Ορους.

CAN Christina Androulidaki Gallery, Π. Αναγνωστοπούλου 42, Κολωνάκι, τηλ. 210.3390833. H έκθεση διαρκεί μέχρι 15/10.

 

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Από την Καρδαμύλη ώς τη Λήμνο
«Μικρογραφίες» είναι ο τίτλος της έκθεσης που παρουσιάζεται στο Οχυρό Συγκρότημα Πύργων Τρουπάκηδων-Μούρτζινων στην Παλαιά Καρδαμύλη του Δήμου Δυτικής Μάνης. Η ιστορία των κτιρίων που φιλοξενούν την έκθεση...
Από την Καρδαμύλη ώς τη Λήμνο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Στον δάσκαλό τους με αγάπη
Ζωγράφος τολμηρός και βιωματικός που αναζήτησε την αλήθεια των πραγμάτων. Ηδονιστής του χρώματος με λαμπερές καλοκαιρινές και ερωτικές συνθέσεις. Ενας γνήσιος, μεσογειακός καλλιτέχνης με μνήμες από την Αίτνα...
Στον δάσκαλό τους με αγάπη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι άγιοι επαναστάτες του Φαϊτάκη στο Παρίσι
Εντυπωσιάζει η τεράστια τοιχογραφία «Ελεγεία του Μαΐου», του διεθνούς ζωγράφου μας, με αναφορές στον γαλλικό Μάη αλλά και σε όλους τους οραματιστές αγωνιστές. Η δύναμη της στριτ αρτ, η ποιότητα της βυζαντινής...
Οι άγιοι επαναστάτες του Φαϊτάκη στο Παρίσι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας