Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η επανάσταση του χρώματος

Μιχαήλ Λαριόνοφ, «Χωρίς τίτλο», 1900

ΚΜΣΤ ΣΥΛΛΟΓΗ ΚΩΣΤΑΚΗ

Η επανάσταση του χρώματος

  • A-
  • A+

Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη κατέχει τον ανεκτίμητο θησαυρό των έργων της Ρωσικής Πρωτοπορίας της Συλλογής Κωστάκη.

Και μπορεί μέχρι σήμερα να μην έχουμε δει τα 1.275 έργα σε ενιαία έκθεση -ίσως γίνει εφικτό όταν ολοκληρωθεί η σύζευξη με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-, ωστόσο κάθε χρόνο το ΚΜΣΤ φροντίζει να ανανεώνει το ενδιαφέρον του κοινού με καινούργιες παραγωγές και εκπαιδευτικά προγράμματα.

Από αύριο παρουσιάζει στη Μονή Λαζαριστών την έκθεση «Η Επανάσταση του Χρώματος. Συλλογή Κωστάκη».

Παρουσιάζονται πάνω από 100 έργα ζωγραφικής και σχέδια καλλιτεχνών όπως: Μιχαήλ Λαριόνοφ, Αλεξάντρ Ρόντσενκο, Κλίμεντ Ρέντκο, Ιβάν Κλιούν, κ.ά. Παράλληλα εκτίθενται για πρώτη φορά περισσότερα από 50 αντικείμενα του αρχείου του Γιώργου Κωστάκη, μετά τη δωρεά της οικογένειας του συλλέκτη στο ΚΜΣΤ.

Θεμελιώδες εκφραστικό μέσο της ζωγραφικής και πεδίο πειραματισμών διαχρονικά για τους καλλιτέχνες, το χρώμα έπαιξε καθοριστικό ρόλο και στα κινήματα της Ρωσικής Πρωτοπορίας συντελώντας σε ακόμη μια επανάσταση για τους Ρώσους καλλιτέχνες από τις αρχές 20ού αιώνα ώς τη δεκαετία του 1930.

«Επικεντρωνόμαστε στο χρώμα και παρουσιάζουμε έργα από όλο το φάσμα της συλλογής. Γιατί σήμερα δεν μπορούμε να μιλάμε για Ρωσική Πρωτοπορία χωρίς τη Συλλογή Κωστάκη και αντιστρόφως.

Είναι μια έκθεση με άξονα το χρώμα που καλύπτει όλα τα κινήματα της Ρωσικής Πρωτοπορίας καθώς οι καλλιτέχνες το διαχειρίστηκαν με διαφορετικούς τρόπους», μας εξηγεί η Αγγελική Χαριστού, ιστορικός Τέχνης, επιμελήτρια της συλλογής Κωστάκη στο ΚΜΣΤ και της συγκεκριμένης έκθεσης.

«Το χρώμα σαν υλικό αποθεώθηκε στον σουπρεματισμό. Στον κονστρουκτιβισμό είδαν το χρώμα περισσότερο σαν υλικό. Εδωσαν βάρος στην υλική του φύση, στην υφή του και λιγότερο στο εκφραστικό μέσο.

Ο Καζιμίρ Μαλέβιτς λέει ότι το χρώμα είναι ο πραγματικός ζωγραφικός ρεαλισμός και μιλάει για την υπεροχή του έναντι όλων των άλλων εικαστικών στοιχείων. Ενώ ο Αλεξάντερ Ρόντσενκο λέει ότι η γραμμή, το σχέδιο, η αρχιτεκτονική, η φόρμα έχουν νικήσει το χρώμα. Αυτή την ιστορία επιχειρούμε να αφηγηθούμε στην έκθεση».

Οσο για τον τίτλο της έκθεσης, η κ. Χαριστού επισημαίνει: «Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για τη Ρωσική Πρωτοπορία χωρίς να αναφερθούμε στην Επανάσταση. Το 1917 δεν ήταν η μόνη ανατροπή που συνέβη για την καλλιτεχνική ζωή.

»Εγιναν ακόμα και “εξεγέρσεις”, πολλές ανατροπές και αυτή είναι η ιστορία του χρώματος στη Ρωσική Πρωτοπορία, η μεγάλη τομή όταν οι καλλιτέχνες αποφάσισαν να έρθουν σε πλήρη ρήξη με τον δυτικό μοντερνισμό.

»Οι καλλιτέχνες έδρασαν ως μια συλλογική κίνηση μαζί με τους φουτουριστές ποιητές, Νταβίντ Μπουρλιούκ, Καμένσκι Βασίλι, Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκι. Διακήρυξαν μια γενικότερη επανάσταση απέναντι στον ακαδημαϊσμό, στη δυτική παράδοση, στα συμβατικά μέσα της εποχής. Εκδήλωσαν την επιθυμία να δημιουργήσουν μια νέα εικαστική γλώσσα άνευ προηγουμένου, που κοίταζε μόνο στο μέλλον».

Η ίδια μάς αποκαλύπτει ότι «νονά της έκθεσης είναι η Μαρία Τσαντσάνογλου. Εκείνη έδωσε τον τίτλο», αναφέρει για τη διευθύντρια του ΚΜΣΤ. Μαζί με τα μέλη της ελληνικής αντιπροσωπείας η κ. Τσαντσάνογλου βρίσκεται αυτές τις ημέρες στη Ρωσία.

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων που διοργανώνει το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού στην 29η Διεθνή Εκθεση Βιβλίου Μόσχας, το ΚΜΣΤ παρουσιάζει την έκθεση «Η Τυπογραφία ως καλλιτεχνική πράξη».

Καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης στο ΚΜΣΤ θα πραγματοποιούνται εκπαιδευτικά προγράμματα και ξεναγήσεις. Διάρκεια έως 5 Νοεμβρίου.

 

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ρομανόφ από κουτάκια αναψυκτικών
Η καταναλωτική μανία συναντά τα χρώματα της ποπ αρτ στα έργα του φημισμένου Ελληνα καλλιτέχνη, ο οποίος εμπνέεται από την τσαρική οικογένεια. Η έκθεσή του φιλοξενείται στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Ισαάκ που...
Ρομανόφ από κουτάκια αναψυκτικών
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Εκατό χρονών και ακόμα θυμώνει τον Ρώσο Πατριάρχη
Μια μεγάλη έκθεση στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης με έργα από τη Συλλογή Κωστάκη γιορτάζει ένα έργο που άλλαξε την πορεία της σύγχρονης τέχνης και τον πολυδιάστατο ριζοσπάστη δημιουργό του.
Εκατό χρονών και ακόμα θυμώνει τον Ρώσο Πατριάρχη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Έκθεση για το «Σημείο Μηδέν» της Τέχνης στη Θεσσαλονίκη
Το πιο εμβληματικό έργο της περιόδου της ρωσικής πρωτοπορίας και ένα από τα σημαντικότερα έργα του μοντερνισμού που θεωρείται το σημείο μηδέν της Τέχνης, το «Μαύρο Τετράγωννο» του Καζιμίρ Μάλεβιτς γίνεται 100...
Έκθεση για το «Σημείο Μηδέν» της Τέχνης στη Θεσσαλονίκη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα
Mια πολύ παράξενη υπόθεση με πλαστά έργα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, που θυμίζει αστυνομική ταινία, ήρθε στη δημοσιότητα. Αφορά δύο πίνακες του Μαλέβιτς και της Ποπόβα, εμπλέκει το Μουσείο Ροστόβσκι Κρεμλ της...
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
Από το 1966 μέχρι σήμερα η ιστορική γκαλερί έχει οργανώσει 426 εκθέσεις και διατηρεί αρχείο με 321 αφίσες, με την υπογραφή διάσημων καλλιτεχνών, τις οποίες παρουσιάζει στον ανακαινισμένο χώρο της στο Κολωνάκι
Αφίσες σαν πυροτέχνημα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας