• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.4°C / 23.4°C
    1 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.6°C / 21.8°C
    1 BF
    66%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 21.0°C
    1 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.9°C / 15.0°C
    1 BF
    62%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 18.2°C
    1 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.5°C
    0 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.6°C / 20.6°C
    1 BF
    46%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.1°C / 21.8°C
    1 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 20.7°C
    1 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.8°C / 22.4°C
    3 BF
    43%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.7°C / 20.1°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    0 BF
    77%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 17.3°C
    0 BF
    59%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 17.8°C / 20.5°C
    1 BF
    49%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    1 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.4°C / 22.1°C
    0 BF
    52%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.3°C / 18.3°C
    0 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 21.7°C
    2 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.1°C
    1 BF
    40%

«Οι εραστές», 1961

Στον δάσκαλό τους με αγάπη

  • A-
  • A+

Ζωγράφος τολμηρός και βιωματικός που αναζήτησε την αλήθεια των πραγμάτων. Ηδονιστής του χρώματος με λαμπερές καλοκαιρινές και ερωτικές συνθέσεις. Ενας γνήσιος, μεσογειακός καλλιτέχνης με μνήμες από την Αίτνα και τον Βεζούβιο που αντίκριζε από το εργαστήρι του, στο ιταλικό νησί Παναρέα.

Δάσκαλος αγαπητός, που στο ατελιέ του στην Καλών Τεχνών του Παρισιού γαλούχησε μια ολόκληρη γενιά Ελλήνων καλλιτεχνών, από τον Εδουάρδο Σακαγιάν, τη Μαρία Φιλοπούλου, την Ειρήνη Ηλιοπούλου, την Αννα-Μαρία Τσακάλη ώς τον Γιώργο Ρόρρη, τον Στέφανο Δασκαλάκη, τον Αλέξη Βερούκα κ.ά.

Φαίνεται πως ήρθε η ώρα του αντίδωρου από τους μαθητές του Λεονάρντο Κρεμονίνι (1925-2010), καθώς από τις συλλογές τους προέρχονται τα περισσότερα από τα 32 έργα του, που θα παρουσιαστούν από τις 3 Σεπτεμβρίου στο Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Υδρας.

«Θέλαμε να μοιραστούμε αυτά τα αντιπροσωπευτικά της πορείας του Κρεμονίνι έργα με τον κόσμο», τονίζει ο Αλέξης Βερούκας που επιμελείται την έκθεση με τίτλο «Οι αυθάδειες του ήλιου».

Το αφιέρωμα είναι μια «επιστροφή» του Ιταλού ζωγράφου στην Υδρα την οποία είχε επισκεφτεί αρκετές φορές όσο ζούσε. «Ο ερχομός του στο νησί μας τον γοήτευσε αληθινά και στο μοναδικό της φως, στο λιτό, δωρικό της τοπίο “είδε” και αντιπαρέβαλε το δικό του αγαπημένο και βραχώδες νησί, την Παναρέα στη νότια Ιταλία...», σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης η Ντίνα Αδαμοπούλου, προϊσταμένη των Γενικών Αρχείων του Κράτους, Ιστορικού Αρχείου-Μουσείου Υδρας.

Ο ερχομός αυτός με σκάφος, γύρω στο 2000, συνέπεσε μάλιστα με τον εορτασμό των Μιαουλείων.

Ο Κρεμονίνι μαγεύτηκε στη θέα των απίθανων βεγγαλικών που φώτιζαν την ατμόσφαιρα το γιορτινό εκείνο βράδυ και, καθώς έπεφταν σαν βροχή προς το μέρος του μέσα στο ίδιο θαρρείς το σκάφος και η γη σειόταν από τους κρότους, ένιωθε απίθανα ευτυχής - ακόμα κι αν λόγω του προβλήματος στα πόδια, που τον πρόδιδε, ο ίδιος δεν μπορούσε, όσο κι αν ήθελε, να σηκωθεί και να χορέψει στον ξέφρενο ρυθμό τους

«Λεονάρντο των ηφαιστείων» τον χαρακτηρίζει ο Αλέξης Βερούκας. Περιγράφει πώς αυτός ο πεισματάρης Μπολονέζος, παθιασμένος με τη ζωγραφική, ανακάλυψε στον Νότο την πηγή της τέχνης του: τον κρατήρα.

Κοντά στη γη της Αίτνας και του Βεζούβιου, που θα ξανάβρισκε αργότερα στη Νίσυρο και τη Σαντορίνη, στη μνήμη του βλέμματός του καταγράφηκαν για πάντα τα μετέπειτα πυρηνικά υλικά της ζωγραφικής του.

Η έλξη που του άσκησαν αυτές οι γειτονιές των εισόδων στο κέντρο της γης με τις θειούχες αρμονίες και την αντίστιξη των συμπληρωματικών χρωματισμών των πετρωμάτων και των διαστρωματώσεων των βράχων που κολυμπούν στα νερά της Μεσογείου, του έδωσαν τις συνταγές για τη δική του παλέτα

Και συμπληρώνει:

Πεισματάρης, όχι τόσο στις κοινωνικές ιδεολογίες (από φανατικός μαρξιστής διεθνιστής σε νεαρή ηλικία, έκανε μια διαδρομή σε πιο εκλεκτικές ουμανιστικές θέσεις ώς τις παρυφές του καθολικισμού στο τέλος των ημερών του), αλλά στην πίστη του στον δημιουργό ως ενεργό υποκείμενο στην τέχνη, με ευθύνη να παραδώσει έργο-τροφή στο βλέμμα του θεατή.

Μεγάλωσε το δικό του δέντρο με τις ελληνορωμαϊκές ρίζες, τον κορμό της Αναγέννησης, τα κλαδιά της ισπανικής ζωγραφικής ώς τις φυλλωσιές των Bonnard, Vuillard και του μοντερνισμού

Ο κ. Βερούκας θυμάται το πάθος του δασκάλου του για τη ζωγραφική και την επιθυμία του να το μεταδώσει στους μαθητές του. «Επρεπε να βρούμε μια στέγη. Μέσα από εκείνον εξασφαλιστήκαμε στο ευρωπαϊκό περιβάλλον», καταλήγει.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Οκτωβρίου. Σε συνεργασία με τον Δήμο της Υδρας, την ιταλική πρεσβεία της Αθήνας, το Ιταλικό Ινστιτούτο στην Αθήνα, που παράλληλα διοργανώνουν ένα τριήμερο αφιέρωμα (2, 3, 4 Σεπτεμβρίου) στις τέχνες και τις γεύσεις της γείτονος χώρας.

 

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Από την Καρδαμύλη ώς τη Λήμνο
«Μικρογραφίες» είναι ο τίτλος της έκθεσης που παρουσιάζεται στο Οχυρό Συγκρότημα Πύργων Τρουπάκηδων-Μούρτζινων στην Παλαιά Καρδαμύλη του Δήμου Δυτικής Μάνης. Η ιστορία των κτιρίων που φιλοξενούν την έκθεση...
Από την Καρδαμύλη ώς τη Λήμνο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το άυλο σύμπαν του Νίκου Αλεξίου
Πέντε χρόνια συμπληρώθηκαν φέτος από τότε που έφυγε πρόωρα από τη ζωή, μόλις στα 51 του, ο Νίκος Αλεξίου, πρωτοποριακός εικαστικός, από τους σημαντικότερους της γενιάς του. Στην γκαλερί CAN, μια εγκατάσταση με...
Το άυλο σύμπαν του Νίκου Αλεξίου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι άγιοι επαναστάτες του Φαϊτάκη στο Παρίσι
Εντυπωσιάζει η τεράστια τοιχογραφία «Ελεγεία του Μαΐου», του διεθνούς ζωγράφου μας, με αναφορές στον γαλλικό Μάη αλλά και σε όλους τους οραματιστές αγωνιστές. Η δύναμη της στριτ αρτ, η ποιότητα της βυζαντινής...
Οι άγιοι επαναστάτες του Φαϊτάκη στο Παρίσι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας