Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ρομανόφ από κουτάκια αναψυκτικών

Η «Αυτοκρατορική Ρωσία» («Imperial Russia») στην Αγία Πετρούπολη

ΗΛΙΑΣ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΣ

Ρομανόφ από κουτάκια αναψυκτικών

  • A-
  • A+

Πώς φαντάζεται κανείς τα πορτρέτα των Ρομανόφ, της τελευταίας αυτοκρατορικής οικογένειας της Ρωσίας, φτιαγμένα από κουτάκια αλουμινίου αναψυκτικών; Το πιο διαδομένο διεθνώς καταναλωτικό προϊόν αποτελεί την πρώτη ύλη για τα γλυπτά του εικαστικού Νίκου Φλώρου. Τα πρωτότυπα έργα του έχουν εκτεθεί σε πολλές πρωτεύουσες και πόλεις όλου του κόσμου.

Κατά τους εορτασμούς του Ετους Γκρέκο, το Μουσείο Ελ Γκρέκο στο Τολέδο και το υπουργείο Πολιτισμού της Ισπανίας επέτρεψαν στον Ελληνα καλλιτέχνη να απεικονίσει με την πρωτότυπη τεχνική του τα έργα του Κρητικού ζωγράφου. «Ηταν η πρώτη φορά στην ιστορία του που το μουσείο έδωσε τέτοια άδεια», λέει στην «Εφ.Συν.» ο Νίκος Φλώρος.

Τώρα έχει σειρά η «Αυτοκρατορική Ρωσία» («Imperial Russia»). Τα έργα της έκθεσης εκτίθενται όχι όπου κι όπου αλλά στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Ισαάκ στην Αγία Πετρούπολη. Χιλιάδες επισκέπτες από όλη τη χώρα και τον υπόλοιπο κόσμο έχουν δει την έκθεση που ξεκίνησε στις αρχές του καλοκαιριού και θα διαρκέσει έως το τέλος Αυγούστου.

Είναι η δεύτερη φορά που ο ναός-μουσείο φιλοξενεί έργα του Ελληνα εικαστικού, ο οποίος έπειτα από πρόσκληση του ρωσικού κράτους συμμετέχει στα πολιτιστικά δρώμενα του Ετους Ελληνορωσικής Φιλίας 2016.

Οι Ρομανόφ, δηλαδή ο Νικόλαος Β’, η τσαρίνα Αλεξάνδρα Φιόντοροβνα και τα πέντε παιδιά τους, Ολγα, Τατιάνα, Αναστασία, Μαρία και ο Αλεξέι που δολοφονήθηκαν κατά τη Ρωσική Επανάσταση, επιστρέφουν μέσα από τη σύγχρονη τέχνη. Τα πρωτότυπα πορτρέτα τους μαζί με εφτά γλυπτά από αλουμίνιο και γυαλί εμπνευσμένα από τα περίφημα αυγά Φαμπερζέ συνυπάρχουν στην έκθεση.

«Δεν δουλεύω το συγκεκριμένο υλικό με την ιδέα της ανακύκλωσης, αλλά με την ιδέα της ποπ αρτ και του σουρεαλισμού. Σήμερα πρυτανεύει το "καταναλώνω άρα υπάρχω". Τα σουπερμάρκετ και τα malls είναι οι σύγχρονοι ναοί. Θέλοντας να εκφράσω την εποχή μας προσπάθησα να βρω ένα υλικό που να έχει άμεση σχέση.

ΗΛΙΑΣ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΣ

Κατέληξα στα κουτάκια των αναψυκτικών ως κάτι που υπάρχει παντού γύρω μας, το έχουμε πιάσει όλοι στο χέρι μας και ίσως μας έχει κάνει ευτυχισμένους με τη στιγμιαία απόλαυση του περιεχομένου του. Μέσα από αυτό το σκεπτικό πήρα το συγκεκριμένο υλικό, το δούλεψα, έσπασα τη φόρμα του κουτιού και δημιούργησα μια καινούργια φόρμα από το μηδέν.

Προσεγγίζοντας κατ' αρχήν χρωματικά δημιούργησα έργα ως παγκόσμια σύμβολα. Οπως είναι η τελευταία οικογένεια των Ρομανόφ ή τα έργα του Γκρέκο στο Τολέδο. Ουσιαστικά αναδημιούργησα τα έργα του Θεοτοκόπουλου μέσα από τη δική μου τεχνοτροπία και ήταν μια ιδιαίτερη στιγμή της ζωής μου».

Ο Νίκος Φλώρος δουλεύει τα έργα του με τη συγκεκριμένη τεχνοτροπία περισσότερο από 20 χρόνια έχοντας βάση τη Νέα Υόρκη, απ' όπου πηγαινοέρχεται σε όλο τον κόσμο. «Λόγω της διαφορετικότητας και της μοναδικότητας του υλικού και της ιδέας, η δουλειά μου έχει γνωστοποιηθεί διεθνώς. Στη Ρωσία έχω παρουσιάσει τέσσερις εκθέσεις και πρόσφατα με βράβευσαν για τη σύσφιγξη των ελληνορωσικών σχέσεων.

Εχω προτάσεις για εκθέσεις από την Ιαπωνία έως τη Βραζιλία. Στη Βραζιλία μάλιστα έχουν εντάξει τον τρόπο δουλειάς μου στα σχολικά βιβλία ως αναφορά στη χρήση του υλικού του αλουμινίου» και σχολιάζει με ελαφρά ενόχληση και ειρωνεία: «Στο εξωτερικό έχω αναγνώριση και σεβασμό, στην Ελλάδα είναι σαν να μην υπάρχω».

Πόσο χρόνο χρειάζεται για να βρει τα κατάλληλα χρώματα και να δημιουργήσει ένα έργο; «Οι ώρες εργασίας είναι ατέλειωτες. Δουλεύω ασταμάτητα καθημερινά και το μυαλό μου βρίσκεται πάντα στο επόμενο πρότζεκτ».

Οσο για την έκθεση στη Ρωσία, «ήρθε ύστερα από πρόταση του ρωσικού κράτους. Ο Καθεδρικός Ναός του Αγίου Ισαάκ λειτουργούσε μέχρι σήμερα ως μουσείο αλλά πέρασε στη Ρωσική Εκκλησία και θα επιστρέψει αποκλειστικά στη θρησκευτική χρήση οπότε αυτή είναι η τελευταία έκθεση. Είναι από τις μεγαλύτερες στιγμές της ζωής μου να μου δοθεί ένα μνημείο για να παρουσιάσω τη δουλειά μου. Συνολικά παρουσιάζονται 14 έργα.

»Ηταν δύσκολα το θέμα και ο τρόπος προσέγγισης των προσώπων. Ολα τα πορτρέτα δημιουργήθηκαν από αλουμίνιο, ενώ στα εφτά γλυπτά εμπνευσμένα από τα αυγά Φαμπερζέ, που ήταν τα επίσημα αυτοκρατορικά δώρα, χρησιμοποιώ για πρώτη φορά μαζί με το αλουμίνιο και το γυαλί.

»Σπασμένα μπουκάλια με τα οποία εκφράζω τον πάγο της Σιβηρίας και τις σπασμένες ζωές των προσώπων», καταλήγει ο Νίκος Φλώρος.

Την έκθεση επιμελήθηκε ο Αριστοτέλης Καραντής και από τον Σεπτέμβριο θα παρουσιαστεί στη Μόσχα.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η επανάσταση του χρώματος
Θεμελιώδες εκφραστικό μέσο της ζωγραφικής και πεδίο πειραματισμών διαχρονικά για τους καλλιτέχνες, το χρώμα έπαιξε καθοριστικό ρόλο και στα κινήματα της Ρωσικής Πρωτοπορίας συντελώντας σε ακόμη μια επανάσταση...
Η επανάσταση του χρώματος
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
Από το 1966 μέχρι σήμερα η ιστορική γκαλερί έχει οργανώσει 426 εκθέσεις και διατηρεί αρχείο με 321 αφίσες, με την υπογραφή διάσημων καλλιτεχνών, τις οποίες παρουσιάζει στον ανακαινισμένο χώρο της στο Κολωνάκι
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μικρή αποτίμηση ζωής...
Από τους σημαντικότερους σύγχρονους ζωγράφους ο Χρόνης Μπότσογλου, χαράκτης, γλύπτης, καθηγητής (εξελέγη το 1989) και πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (2001–2006) «αποκαλύπτεται» στη σειρά έργων που...
Μικρή αποτίμηση ζωής...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας
Μια μεγάλη έκθεση με 250 έργα από τις συλλογές του γαλλικού Εθνικού Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης ενώνει τρεις εμβληματικές μορφές της ρωσικής πρωτοπορίας και μεταφέρει το κοινό στην εποχή που η σχολή καλών τεχνών...
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Γεωμετρική λογική και εικαστική ευαισθησία
Η καλλιτεχνική πορεία της για περίπου 50 χρόνια (1960 έως το 2008, που έφυγε από τη ζωή) παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη, στην αναδρομική έκθεση «Οπυ Ζούνη - Τάξη στο Χάος - Ordo ab Chao» με περισσότερα από...
Γεωμετρική λογική και εικαστική ευαισθησία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Παράθυρα με μοναδική θέα
Ο Παπανικολάου δεν επιχειρεί να αποδώσει πιστά τις εικόνες που παρατηρεί γύρω του. «...Αναζητεί την αίσθηση, έναν “κραδασμό” όπως τον αντιλαμβάνεται ο ίδιος» γράφει η επιμελήτρια της έκθεσης, δρ της Ιστορίας...
Παράθυρα με μοναδική θέα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας