Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι όχθες του Σηκουάνα και μια τολμηρή γυναίκα

Αλμπέρ Μαρκέ- La Seine à Poissy

© ADAGP, Paris, 2016 / Musée d’Art moderne / Roger-Viollet

Οι όχθες του Σηκουάνα και μια τολμηρή γυναίκα

  • A-
  • A+

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού φιλοξενεί δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις που προβάλλουν διαφορετικές καλλιτεχνικές αναζητήσεις.

Ο Γάλλος ζωγράφος Αλμπέρ Μαρκέ εκφράστηκε με έργα που εντάσσονται στον μετα-ιμπρεσιονισμό και τον φωβισμό, διατηρώντας όμως μια προσωπική στιλιστική ανεξαρτησία.

Η Γερμανίδα Πάολα Μόντερσον-Μπέκερ ξεχωρίζει για το αυθεντικό της στιλ και για τη σύνδεση προσωπικών βιωμάτων με την καλλιτεχνική της δημιουργία. 

Με τίτλο «Αλμπέρ Μαρκέ, ζωγράφος του αιωρούμενου χρόνου» (1875-1947), η έκθεση φιλοξενεί πάνω από εκατό έργα του, πίνακες και σχέδια, ορισμένα από τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά στη Γαλλία.

Η χρονολογική και θεματική διαδρομή επιτρέπει την ανακάλυψη ενός ζωγράφου με ανένταχτη καλλιτεχνική ταυτότητα.

Τα θαλασσινά τοπία, οι όχθες του Σηκουάνα είναι αγαπημένα του θέματα. Κρατώντας αποστάσεις από τα εικαστικά κινήματα της εποχής του, διατήρησε μια βαθιά φιλία με τον Ανρί Ματίς, που γνώρισε το 1892 στο στούντιο του Γκιστάβ Μορό.

Από τη σύνδεσή του με τον φωβισμό στα νεανικά του χρόνια, ο Μαρκέ κράτησε μόνο μερικά χαρακτηριστικά, την απλοποίηση στις φόρμες και μια σχετική αυτονομία στη χρωματική απόδοση.

Το βλέμμα του πάει μακρύτερα από την απεικόνιση, δίνει μέσα από τους πίνακές μια ατμόσφαιρα, μια αίσθηση που βγαίνει από τη ζωή και από τη στιγμή του βιώματος. 

© Paula-Modersohn-Becker-Stiftung, Brême

«Πάολα Μόντερσον-Μπέκερ. Η ένταση του βλέμματος» (1876-1907) είναι ο τίτλος της πρώτης μεγάλης αναδρομικής έκθεσης που παρουσιάζεται στη Γαλλία για τη Γερμανίδα ζωγράφο.

Περιλαμβάνει πάνω από εκατό πίνακες και σχέδια, καθώς και χειρόγραφα (προσωπική αλληλογραφία και ημερολόγια).

Η Πάολα εντάχθηκε στην καλλιτεχνική κοινότητα της Worpswede στη βόρεια Γερμανία. Πολύ γρήγορα αποσπάται, αναζητώντας άλλες πηγές έμπνευσης.

Γοητευμένη από το Παρίσι, το επισκέπτεται πολύ συχνά και ανακαλύπτει τους Ροντέν, Σεζάν, Γκογκέν, Ανρί Ρουσό, Πικάσο, Ματίς. 

Πρωτοποριακή για την εποχή της, εκφράζεται με τολμηρή αισθητική. Τα έργα της (τοπία, νεκρή φύση, αλλά και πίνακες γύρω από τη μητρότητα και το παιδί) διακρίνονται από δύναμη της έκφρασης στο χρώμα, από μια ακραία ευαισθησία και την καταπληκτική ικανότητα να συλλαμβάνει την υπαρξιακή διάσταση των μοντέλων της.

Η Πάολα Μόντερσον-Μπέκερ, όμως, πρόβαλε και τη θηλυκότητά της, ζωγραφίζοντας τον εαυτό της σε ιδιωτικές σκηνές, χωρίς κανένα ταμπού. 

Ηταν στενή φίλη με τον ποιητή Ράινερ Μαρία Ρίλκε.

Μετά τον θάνατό της από πνευμονική εμβολή σε ηλικία 31 ετών, ο Ρίλκε της αφιέρωσε το ποίημα «Ρέκβιεμ για μια φίλη». 

Ιnfo:

Διάρκεια μέχρι 21 Αυγούστου.

www.ira-feloukatzi.com 


 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα νούφαρα που άνθισαν στη Νέα Υόρκη
Για την εκατοστή επέτειο από τη δημιουργία του αριστουργηματικού έργου του Κλοντ Mονέ, «Νoύφαρα», το παρισινό Μουσείο Ορανζερί παρουσιάζει την έκθεση «Νυμφαία-Αμερικανική αφαίρεση και το τελευταίο έργο του...
Τα νούφαρα που άνθισαν στη Νέα Υόρκη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο ζωγράφος των ισχυρών του 17ου αιώνα
Μια εντυπωσιακή έκθεση παρουσιάζει το παρισινό Μουσείο του Λουξεμβούργου που βρίσκεται στον κήπο του Λουξεμβούργου και στεγάζεται σε ένα ωραίο παλάτι, που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της Μαρίας των Μεδίκων. Η...
Ο ζωγράφος των ισχυρών του 17ου αιώνα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι μπιτ σκανδαλίζουν το Παρίσι
Mια συναρπαστική και πολυδιάστατη έκθεση, αφιέρωμα στο πρωτοποριακό αμερικανικό κίνημα των Βeat, παρουσιάζει με εξαιρετική προβολή το Κέντρο Πομπιντού, προσφέροντας στο κοινό ένα εντυπωσιακό πολιτιστικό...
Οι μπιτ σκανδαλίζουν το Παρίσι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο ζωγράφος του Μάη του ’68
Μυθική φιγούρα της τέχνης, πήρε μέρος στις διαδηλώσεις του γαλλικού Μάη και συνελήφθη από την αστυνομία ως ταραχοποιός. Το πνεύμα της επανάστασης κυριαρχεί στα έργα του, όπου αποτυπώνει κινητοποιήσεις και...
Ο ζωγράφος του Μάη του ’68
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα φαντάσματα του ναζισμού
Με ένα εντυπωσιακό αφιέρωμα στο Κέντρο Πομπιντού και με μια έκθεση βιβλίων, φωτογραφιών, γλυπτών στη βιβλιοθήκη BNF η Γαλλία τιμά έναν από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες της σύγχρονης τέχνης, τον Γερμανό...
Τα φαντάσματα του ναζισμού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Κάτω από το βλέμμα του Πικάσο
Στον μύθο που δημιούργησε με την καλλιτεχνική του ιδιοφυΐα και τη χαρισματική του προσωπικότητα ο Πάμπλο Πικάσο, είναι αφιερωμένη εντυπωσιακή έκθεση στο παρισινό Μουσείο Γκραν Παλέ, προβάλλοντας την παγκόσμια...
Κάτω από το βλέμμα του Πικάσο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας