• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.1°C / 14.1°C
    2 BF
    81%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.9°C / 12.2°C
    2 BF
    90%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.4°C
    4 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.9°C / 10.0°C
    1 BF
    78%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 10.7°C
    3 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.0°C / 10.4°C
    1 BF
    94%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 6.8°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    2 BF
    79%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.2°C / 13.0°C
    2 BF
    94%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    3 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.4°C
    4 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    4 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    4 BF
    82%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 11.1°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.7°C / 13.5°C
    0 BF
    86%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.8°C / 16.6°C
    1 BF
    84%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 13.2°C
    0 BF
    93%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    1 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 12.8°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    1 BF
    94%

Το αφιέρωμα προβάλλει τη δραστηριότητά του ως κριτικού τέχνης και τους δεσμούς του με πρωτοποριακούς καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, όπως οι Ρουσό, Πικάσο, Ματίς

(c) musee de l'Orangerie Sophie Boegly

Ο Απολινέρ και οι διάσημοι φίλοι του

  • A-
  • A+

Μια σπουδαία έκθεση που συγκέντρωσε διεθνές ενδιαφέρον παρουσιάστηκε επί ένα τρίμηνο στο Παρίσι και εντυπωσίασε με την πρωτότυπη αναφορά σε έναν μεγάλο ποιητή, δίνοντας έμφαση στη σύνδεσή του με τα μεγάλα εικαστικά κινήματα του 20ού αιώνα.

«Απολινέρ, το βλέμμα του ποιητή» είναι ο τίτλος της έκθεσης του Musée de l’Orangerie (μέχρι 18/7), που επικεντρώνεται στην περίοδο κατά την οποία ο ποιητής είχε αναπτύξει σημαντική δραστηριότητα ως κριτικός τέχνης, κυρίως μεταξύ 1902 και 1918.

© ADAGP, Paris 2016

Η δεκαπενταετής σύνδεσή του με την εικαστική δημιουργία αποκαλύπτει έναν τεράστιο πλούτο εικαστικών τάσεων, ιδεολογικών ρευμάτων, αναζητήσεων και ανακαλύψεων στον τομέα των εικαστικών τεχνών.

Η προσωπικότητα του Απολινέρ, η καλλιτεχνική ευαισθησία του, η ακόρεστη περιέργειά του τον καθιστούν μάρτυρα της εποχής του και προνομιούχο πορθμέα των βιωμάτων της πρώτης δεκαετίας του 20ού αιώνα.

Ο ποιητής γεννήθηκε στη Ρώμη, έζησε στην Ιταλία και στη Γαλλία (1880-1918). Από νεαρή ηλικία άρχισε να γράφει και να ζωγραφίζει. Δημοσιεύει τα πρώτα του κείμενα το 1900. Επιδίδεται με πάθος στην ανακάλυψη των καλλιτεχνικών τάσεων και στην προσέγγιση διαφορετικών σχολών έκφρασης.

© Centre Pompidou

Στόχος της έκθεσης είναι να προβάλει τη σημασία που μπορεί να έχει για την εποχή του η ματιά του κριτικού-ποιητή.

Ο Απολινέρ ανακάλυψε τις αφρικανικές τέχνες, ήταν φίλος πολλών καλλιτεχνών, υπήρξε κεντρικός συντελεστής στην αισθητική επανάσταση που γέννησε τη σύγχρονη τέχνη.

Η έκθεση επιχειρεί να διερευνήσει τον ψυχικό και αισθητικό ορίζοντά του μέσα από τη διαδρομή θεματικών τμημάτων τα οποία παρουσιάζουν πίνακες διάσημων ζωγράφων, όπως οι Ανρί Ρουσό, Ματίς, Πικάσο, Μπρακ, Ντελονέ, που αντιπροσωπεύουν διαφορετικές τάσεις: τον κυβισμό, τον ορφισμό, τον σουρεαλισμό, την ακαδημαϊκή ή τη μοντέρνα έκφραση, τις πρωτόγονες ή τις λαϊκές τέχνες.

Το αφιέρωμα στον Απολινέρ παρουσιάζει 357 έργα και χειρόγραφα, αρκετά σχέδια με μελάνι, μολύβι, ακουαρέλες, γκουάς, δημιουργίες του ίδιου του ποιητή, που προέρχονται από τις συλλογές των Μουσείων Orangerie και Orsay ή από το αρχείο της ιστορικής Βιβλιοθήκης της πόλης του Παρισιού.

© ADAGP, Paris 2016

Σε ειδικό τμήμα προβάλλεται η στενή φιλική σχέση που είχε ο ποιητής με τον Πικάσο, τον οποίο γνώρισε το 1905. Οι δύο καλλιτέχνες έτρεφαν αμοιβαίο θαυμασμό και μοιράζονταν τις ίδιες καλλιτεχνικές προτιμήσεις.

Ο Πικάσο παρέμεινε πιστός φίλος του ποιητή μέχρι τον πρόωρο θάνατό του. Σε ξεχωριστή αίθουσα παρουσιάζονται έργα της συλλογής του Πολ Γκιγιόμ, φίλου του ποιητή, ο οποίος τον εισήγαγε στους κύκλους της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας και έγινε σύμβουλός του.

Στο επίκεντρο του αφιερώματος στον Απολινέρ τοποθετείται η προσωπικότητά του, η ακτινοβολία ενός οραματιστή καλλιτέχνη με πρωτοποριακή έμπνευση. Διαισθάνεται από πολύ νωρίς τον ρόλο του φωνογράφου και του κινηματογράφου.

Αντιλαμβάνεται ότι τα οπτικοακουστικά μέσα συνιστούν ένα νέο μέσο αναπαραγωγής και μετάδοσης της ποίησης. Ο ίδιος πραγματοποιεί πολυάριθμα ηχητικά ντοκουμέντα με απαγγελίες ποίησης την περίοδο 1911-1914.

Η διευθύντρια του Μουσείου Orangerie, Λοράνς ντε Καρ, επιμελήτρια της έκθεσης, εξηγώντας γιατί οργάνωσε την είσοδο ενός ποιητή σε μουσείο, επισήμανε ότι η πρωτοβουλία της «ανταποκρίνεται σε μια ανάγκη που είναι περισσότερο ή λιγότερο συνειδητή, την ανανέωση και τη διεύρυνση της πρακτικής των εικαστικών εκδηλώσεων».

Θεωρεί ότι «με αυτόν τον τρόπο γίνεται ορατό το λογοτεχνικό και ποιητικό υπόστρωμα που ήταν αλληλένδετο με ένα πολύ μεγάλο μέρος της καλλιτεχνικής δημιουργίας του εικοστού αιώνα» και καταλήγει πως «έχουμε ξεχάσει ότι το βάθος και ο πλούτος της τέχνης απορρέουν από τις συναλλαγές με την ποιητική ενόραση».

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας
Μια μεγάλη έκθεση με 250 έργα από τις συλλογές του γαλλικού Εθνικού Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης ενώνει τρεις εμβληματικές μορφές της ρωσικής πρωτοπορίας και μεταφέρει το κοινό στην εποχή που η σχολή καλών τεχνών...
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Κι αν είμαι... φοβ, μη με φοβάσαι
Το Κέντρο Πομπιντού παρουσιάζει μια εμβληματική έκθεση-αφιέρωμα στον Γάλλο ζωγράφο και γλύπτη Αντρέ Ντερέν, που έπαιξε σημαντικό ρόλο στις αρχές του 20ού αιώνα στην εκκόλαψη των πρωτοποριακών εικαστικών...
Κι αν είμαι... φοβ, μη με φοβάσαι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο αινιγματικός κύριος Μαγκρίτ
Μια μεγάλη έκθεση που προβάλλει μια νέα προσέγγιση του έργου του Βέλγου καλλιτέχνη Ρενέ Μαγκρίτ παρουσιάζει το Κέντρο Πομπιντού, προτείνοντας μια αυθεντική θεώρηση της δημιουργίας του ζωγράφου, τη σύνδεση της...
Ο αινιγματικός κύριος Μαγκρίτ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Οι ποιητές κεντρίζουν πιο πολύ τη φαντασία μου»
Πνοή αναζωογονητική δίνει στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων η έκθεση με 91 βιβλία με έργα τέχνης του Αλέκου Φασιανού από τις συλλογές της Πινακοθήκης Σύγχρονης Τέχνης Αιτωλοακαρνανίας Χ.& Σ. Μοσχανδρέου Ι. Π....
«Οι ποιητές κεντρίζουν πιο πολύ τη φαντασία μου»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι μπιτ σκανδαλίζουν το Παρίσι
Mια συναρπαστική και πολυδιάστατη έκθεση, αφιέρωμα στο πρωτοποριακό αμερικανικό κίνημα των Βeat, παρουσιάζει με εξαιρετική προβολή το Κέντρο Πομπιντού, προσφέροντας στο κοινό ένα εντυπωσιακό πολιτιστικό...
Οι μπιτ σκανδαλίζουν το Παρίσι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η προκλητική δεκαετία του ’80
«Η αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι»: 100 φωτογραφίες και ένα φιλμ, πορτρέτα από διασημότητες, αλλά και εμβληματικές εικόνες ανακαλούν με χιούμορ και ειρωνεία την κουλτούρα, την αισθητική, την τεχνική πρόοδο και...
Η προκλητική δεκαετία του ’80

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας