• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 20.2°C
    0 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 10.6°C
    1 BF
    93%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    4 BF
    70%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    2 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    2 BF
    82%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 10.0°C / 16.0°C
    1 BF
    67%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    3 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.6°C / 17.6°C
    2 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    3 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 19.9°C
    4 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.9°C / 20.4°C
    4 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.6°C / 17.6°C
    4 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.9°C / 17.9°C
    3 BF
    68%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 14.5°C
    2 BF
    87%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.5°C / 14.5°C
    2 BF
    66%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 21.8°C
    3 BF
    88%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.0°C / 20.4°C
    0 BF
    48%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 13.3°C
    2 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.7°C / 16.7°C
    1 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    2 BF
    76%

Martin Parr «The Cost of Living - Punk with her Mother», 1986

Martin Parr / Magnum Photos

Η προκλητική δεκαετία του ’80

  • A-
  • A+

Σε μια γοητευτική έκθεση φωτογραφίας και βίντεο, το Κέντρο Ζορζ Πομπιντού στο Παρίσι παρουσιάζει ένα πανόραμα καλλιτεχνικών τάσεων της δεκαετίας του 1980, που χαρακτηρίζεται από την ανάδυση μιας πρωτοποριακής, παράξενης και εντυπωσιακής εικονογραφίας.

Centre Pompidou / Dist. RMN-GP

Τίτλος της έκθεσης «H δεκαετία του 1980. Η αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι». Οι εμβληματικές εικόνες του ’80 είχαν μεγάλη διάδοση, προβάλλονταν εξαιρετικά από την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και τα περιοδικά. Το Μπομπούρ προτείνει μια νέα προσέγγιση αυτής της γόνιμης εικονογραφικά δεκαετίας, χάρη σε μια ενδιαφέρουσα συλλογή που απαρτίζεται από 100 φωτογραφίες και ένα φιλμ το οποίο αναφέρεται στην κοινωνική και καλλιτεχνική έκφραση της εποχής.

Φωτογραφίες-βεντέτες της έκθεσης είναι τα πορτρέτα διάσημων γυναικών, όπως η Γκρέις Τζόουνς, του Ζαν Πολ Γκουντ, αλλά και φωτογραφίες των Florence Paradeis, Karen Knorr. Οι επιλεγμένες εικόνες εκφράζουν την κριτική της κουλτούρας και της κοινωνίας σύμφωνα με διάφορες στρατηγικές: την ειρωνεία, τη ρεαλιστική ή ευφάνταστη σκηνοθεσία, την απομίμηση, τον παρεμβατικό χειρισμό της διακόσμησης, τις εικόνες μπαρόκ, την αποθέωση της έντεχνης εικονογραφίας.

Jean-Paul Goude

Η ιστορία της εικονογραφίας του 1980 παραμένει ακόμη και σήμερα εν μέρει παρεξηγημένη. Πέρα από την έννοια του μεταμοντερνισμού, η έκθεση προβάλλει την εμφάνιση νέων προκλήσεων σε ποιητικό και πολιτικό επίπεδο. Η υβριδοποίηση, το χιούμορ, η ειρωνεία, ο ερωτισμός και η νοσταλγία συνιστούν κλειδιά για δυνατές ερμηνείες της καλλιτεχνικής έκφρασης αυτής της περιόδου, ιδιαίτερα στον φωτογραφικό τομέα.

Εν μέρει αφιερωμένη στη δυτική και την αμερικανική κουλτούρα της δεκαετίας του 1980 -που έχει σημαντική θέση στη φωτογραφική συλλογή του Κέντρου Πομπιντού- η έκθεση αντανακλά τη γεωπολιτική και οικονομική διάσταση της εποχής.

Επισημαίνει τον αντίκτυπο των ιδεολογικών διχασμών Βορρά - Νότου, Δύσης - Ανατολής, τις αντιθέσεις ανάμεσα στις καπιταλιστικές δημοκρατίες και τα ολοκληρωτικά καθεστώτα, που θα σαρωθούν από την επικυριαρχία της παγκοσμιοποίησης, από την επιβολή της γενικευμένης οικονομίας, της γενικευμένης διαχείρισης, της επικοινωνίας και των εταιρικών σχέσεων.

Παρουσιάζοντας γνωστά φωτογραφικά έργα και άγνωστες εικόνες, το Κέντρο Πομπιντού καλεί τον επισκέπτη να ανακαλύψει εκ νέου την πρωτοποριακή αισθητική και τη δημοφιλή στο πλατύ κοινό εικονογραφία της εποχής, που ήταν μοναδική ως καλλιτεχνική έκφραση.

Στη Γαλλία, η δεκαετία του 1980 είναι ζωτικής σημασίας για τη φωτογραφία ως τέχνη και για την πολιτιστική κληρονομιά. Τα θεσμικά όργανα και οι μεγάλες φωτογραφικές συλλογές που δημιουργήθηκαν τους έδωσαν νέα ώθηση. Την εποχή αυτή ανέρχεται στον πολιτιστικό χώρο μια γενιά που θέλει να καταργήσει τον διαχωρισμό μεταξύ φωτογραφίας και ζωγραφικής, προβάλλοντας τιμητικά τους «φωτογράφους-καλλιτέχνες» οι οποίοι αντιτίθενται στις περιοριστικές απόψεις των προηγούμενων γενεών.

Αυτή η νέα φωτογραφική έκφραση που αναπτύσσεται στις δυτικές χώρες έχει συχνά «εικαστική» τάση και εφευρίσκει πρωτότυπες εικονογραφικές μορφές που συνδέονται στενά με την τεχνική πρόοδο. Οι καλλιτέχνες έχουν τη δυνατότητα δημιουργίας έγχρωμων φωτογραφιών καλής ποιότητας, μπορούν να χρησιμοποιήσουν τιράζ εικόνων σε μεγάλο μέγεθος ή να επωφεληθούν από την άμεση εκτύπωση που προσφέρει η μηχανή Polaroid.

Ο συνδυασμός αυτών των νέων μέσων παραγωγής με την αναζήτηση για διαφορετικά θέματα από την κλασική φωτογραφία οδηγεί σε ένα άλλο παράδοξο. Στη δημιουργία φιλμ που τοποθετούνται στον αντίποδα του ντοκιμαντέρ και οδηγούν σε επιτεύγματα, με βίντεο που αντλούν εικόνες από την πραγματικότητα για να αποδώσουν έργο με ευρύτερες καλλιτεχνικές διαστάσεις.

Info: Διάρκεια μέχρι 23 Μαΐου.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας
Μια μεγάλη έκθεση με 250 έργα από τις συλλογές του γαλλικού Εθνικού Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης ενώνει τρεις εμβληματικές μορφές της ρωσικής πρωτοπορίας και μεταφέρει το κοινό στην εποχή που η σχολή καλών τεχνών...
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Κι αν είμαι... φοβ, μη με φοβάσαι
Το Κέντρο Πομπιντού παρουσιάζει μια εμβληματική έκθεση-αφιέρωμα στον Γάλλο ζωγράφο και γλύπτη Αντρέ Ντερέν, που έπαιξε σημαντικό ρόλο στις αρχές του 20ού αιώνα στην εκκόλαψη των πρωτοποριακών εικαστικών...
Κι αν είμαι... φοβ, μη με φοβάσαι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο αινιγματικός κύριος Μαγκρίτ
Μια μεγάλη έκθεση που προβάλλει μια νέα προσέγγιση του έργου του Βέλγου καλλιτέχνη Ρενέ Μαγκρίτ παρουσιάζει το Κέντρο Πομπιντού, προτείνοντας μια αυθεντική θεώρηση της δημιουργίας του ζωγράφου, τη σύνδεση της...
Ο αινιγματικός κύριος Μαγκρίτ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Απολινέρ και οι διάσημοι φίλοι του
«Απολινέρ, το βλέμμα του ποιητή», μια σπουδαία έκθεση που συγκέντρωσε διεθνές ενδιαφέρον παρουσιάστηκε επί ένα τρίμηνο στο Παρίσι και εντυπωσίασε με την πρωτότυπη αναφορά σε έναν μεγάλο ποιητή, δίνοντας έμφαση...
Ο Απολινέρ και οι διάσημοι φίλοι του
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο
Το παρισινό μουσείο με μια μεγάλη αναδρομική προβάλλει όπως ακριβώς της αξίζει τη σπουδαία σουρεαλίστρια φωτογράφο και ζωγράφο, μούσα του κορυφαίου Ισπανού καλλιτέχνη, η οποία μετά τον χωρισμό τους αποσύρθηκε...
Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι...
Παρίσι Για την επέτειο των 50 χρόνων από τα πρώτα βήματα του ανθρώπου στη Σελήνη, το γαλλικό Μουσείο Grand Palais παρουσιάζει έως τις 22 Ιουλίου...
Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας