Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα πολλά πρόσωπα του Πικάσο

«Καθιστός άντρας», 1969

AP Photo/Kirsty Wigglesworth

Τα πολλά πρόσωπα του Πικάσο

  • A-
  • A+

Ο νεαρός Πάμπλο Πικάσο (1881-1973), κομψός και καλοντυμένος, ζωγραφίζει τον εαυτό του, με τη χαρακτηριστική ρεαλιστική παράδοση του 19ου αιώνα. Σε μια άλλη αυτοπροσωπογραφία όμως, το πρόσωπο του, 90χρονου πλέον, διάσημου ζωγράφου μοιάζει με μάσκα θανάτου, φοβερή και γκροτέσκο μαζί.

Σπάνιες αυτοπροσωπογραφίες και πορτρέτα, συνολικά 75 έργα του κορυφαίου ζωγράφου του 20ού αιώνα θα εκτεθούν, τα περισσότερα για πρώτη φορά στο Λονδίνο, στη Νational Portrait Gallery, από τον Οκτώβριο. Η έκθεση έρχεται να επιβεβαιώσει την ποικιλομορφία και την πολυπλοκότητα του έργου του Ισπανού δημιουργού στη μακρόχρονη πορεία του, που δεν παύει μέχρι σήμερα να εκπλήσσει και να κεντρίζει.

«Το πιο εκπληκτικό είναι ότι ο Πικάσο φημίζεται για τις αλλαγές στο ύφος του», λέει η ιστορικός Τέχνης Ελίζαμπεθ Κόουλινγκ στην «Guardian», «ωστόσο ο ίδιος δεν εγκαταλείπει ένα στυλ για να υιοθετήσει κάποιο άλλο -είναι νέες επιλογές που συσσωρεύονται πάνω σε παλιές, σαν να πηγαίνει διαρκώς μπρος και πίσω».

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει ορισμένα από τα αριστουργήματά του. Οπως την «Αυτοπροσωπογραφία με παλέτα» (1906) από το Μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφειας, που τον δείχνει έτοιμο να αρχίσει να ζωγραφίζει. Αλλά και τη «Γυναίκα που δακρύζει» από την Tate, που συνήθως αναφέρεται ότι απεικονίζει την αγαπημένη του μούσα Ντόρα Μάαρ, πιθανότατα όμως εκφράζει την απόγνωσή του για τις καταστροφικές συνέπειες του ισπανικού Εμφυλίου.

Για την έκθεση δανείζουν έργα μουσεία, γκαλερί, συλλέκτες από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, ωστόσο δεν θα παρουσιαστούν πορτρέτα του Πικάσο τα οποία τα τελευταία χρόνια έχουν χτυπηθεί σε υπέρογκες τιμές σε δημοπρασίες. Για παράδειγμα, το πορτρέτο του «Ανχελ Φερνάντεθ ντε Σότο», που πουλήθηκε από τον Αντριου Λόιντ Γουέμπερ για 34 εκατομμύρια λίρες και πιθανότατα βρίσκεται σε ασιατική συλλογή, ενώ ο νέος ιδιοκτήτης του έργου κρατάει την ανωνυμία του.

Το εύρος των πορτρέτων που έχει φιλοτεχνήσει ο Πικάσο εντυπωσιάζει και εκφράζει τις εναλλαγές της διάθεσής του. «Το συναισθηματικό φάσμα της δουλειάς του είναι τόσο μεγάλο όσο των σπουδαίων λογοτεχνών», τονίζει η Κόουλινγκ.

Ο δε Μπερνάρντο Λανιάντο-Ρομέρο, διευθυντής του Μουσείου Πικάσο, είναι βέβαιος ότι η έκθεση θα δείξει πως ο ιδιοφυής καλλιτέχνης επαναπροσδιόρισε ξανά και ξανά την προσωπογραφία: «Το αφιέρωμα θα εκπλήξει και θα αμφισβητήσει παγιωμένες ιδέες για το πώς πρέπει να είναι ένα πορτρέτο και για το πώς πρέπει να μοιάζει ένα πορτρέτο από το χέρι του Πικάσο».

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Χρησιμοποιούμε τον υπολογιστή, όπως ο Ρέμπραντ το πινέλο»
Το εμβληματικό δίδυμο της σύγχρονης εικαστικής σκηνής γιορτάζει 50 χρόνια κοινής πορείας στη ζωή και στην τέχνη με την έκθεση «Τhe Beard Pictures» και μας μιλάει για τις... γενειάδες, σημείο των καιρών,...
«Χρησιμοποιούμε τον υπολογιστή, όπως ο Ρέμπραντ το πινέλο»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος στήριζε τους μοντερνιστές
Μια έκθεση με ιστορική, πολιτική και αισθητική σημασία που φέρνει στο προσκήνιο, 100 χρόνια μετά, τη δράση της περίφημης Ομάδας Τέχνη και τις καινοτόμες πρωτοβουλίες του τότε πρωθυπουργού για τις τέχνες.
Οταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος στήριζε τους μοντερνιστές
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η θρησκεία της Αμπράμοβιτς
Με νηστεία, διαλογισμό και βουτιές σε παγωμένο νερό προετοίμασε η διάσημη Σέρβα καλλιτέχνιδα τους Ελληνες περφόρμερ που παρουσιάζουν τη δουλειά τους, δοκιμάζοντας τις αντοχές τους (αλλά και των θεατών).
Η θρησκεία της Αμπράμοβιτς
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα
Mια πολύ παράξενη υπόθεση με πλαστά έργα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, που θυμίζει αστυνομική ταινία, ήρθε στη δημοσιότητα. Αφορά δύο πίνακες του Μαλέβιτς και της Ποπόβα, εμπλέκει το Μουσείο Ροστόβσκι Κρεμλ της...
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας