Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η θρησκεία της Αμπράμοβιτς

«Μην κοιτάς κάτω». Με την υψοφοβία του έρχεται αντιμετωπος ο Θανάσης Ακοκκαλίδης (ηθοποιός, χορευτής), καθισμένος στο ψηλότερο σημείο ενός κτιρίου, απέναντι από το Μπενάκη

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Η θρησκεία της Αμπράμοβιτς

  • A-
  • A+

«Bασανίζομαι», το γνωστό γκράφιτι που εδώ και χρόνια έχει κατακλύσει την Αθήνα, θα πρέπει να γραφτεί και στους τοίχους του Μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.

Γιατί οι νέοι Ελληνες καλλιτέχνες, που συμμετέχουν στο πρότζεκτ «As one» του Ιδρύματος Μαρίνα Αμπράμοβιτς και του Πολιτιστικού Οργανισμού ΝΕΟΝ, δίνουν «αίμα, δάκρυα κι ιδρώτα»(λέμε τώρα) για να φέρουν εις πέρας απαιτητικές, μακράς διάρκειας περφόμανς. Ακόμα και για οκτώ ώρες την ημέρα, καθημερινά, συνολικά για επτά εβδομάδες – μέχρι τις 24 Απριλίου.

Στο αίθριο του μουσείου ο εικαστικός Θοδωρής Τράμπας επιχειρεί να τιθασεύσει ένα μεγάλο κομμάτι βράχου δημιουργώντας το γύψινο αντίγραφό του. Στον όροφο, η εικαστικός Δέσποινα Ζαχαροπούλου δένει σκοινιά σφιχτά στο σώμα της και εφαρμόζει πανω της διάφορες πρακτικές πειθαρχίας και ελέγχου.

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Ο Λάμπρος Πηγούνης (συνθέτης και sound artist) νιώθει στο πετσί του τη βία του ηχητικού θορύβου σε ένα δωμάτιο που δονείται από ντεσιμπέλ. Ο εικαστικός Γιάννης Παππάς κλεισμένος σε φυλακή από γυαλί και νοβοπάν πασχίζει με ένα μικρό κλειδί να σκάψει τους τοίχους και να απεγκλωβιστεί.

Η ηθοποιός Γιώτα Αργυροπούλου, πάλι, προσκαλεί τον θεατή να μπει σε ένα πανομοιότυπο με το δικό της δωμάτιο και μιμείται τις κινήσεις του σαν να καθρεφτίζεται πάνω του.

Η εικαστικός Βιργινία Μαστρογιαννάκη καθιστά το σώμα της εργαλείο, που υπολογίζει τον χρόνο και μετρά φωναχτά κάθε λεπτό προσπαθώντας να μην κάνει το αναπόφευκτο λάθος. Η δε Νάνσυ Σταματοπούλου (χορεύτρια, δημιουργός διαδραστικών μέσων) δημιουργεί τη δική της σπηλιά του Πλάτωνα και κοιτάζει εντελώς ακίνητη μια μικρή μαύρη τρύπα, που κρύβει ένα φακό κάμερας.

EPA/GEORGIOS KEFALAS

Ποιες είναι οι αντοχές του σώματος αλλά και του νου, πόσες θυσίες απαιτεί η τέχνη, ποιο είναι το τίμημα της περφόρμανς;

Σίγουρα ο θαυμασμός του κόσμου, η συμμετοχή, η επικοινωνία μετράνε. Σίγουρα η αμοιβή αποτελεί κίνητρο – οι καλλιτέχνες πληρώνονται γιατί πρόκειται για ανάθεση έργου. Σίγουρα το να συνδέσουν το όνομά τους με την Αμπράμοβιτς θα γραφτεί με bold στο βιογραφικό τους. Σίγουρα δίνεται έναυσμα για παραγωγή νέου, πρωτότυπου έργου.

Θα μπορούσαν όμως οι καλλιτέχνες να επιδοθούν σε μια τέτοια σκληρή διαδικασία αν δεν είχαν μυηθεί σε μια νέα «θρησκεία», με θεά τη σταρ της περφόρμανς Μαρίνα Αμπράμοβιτς;

Οι πρακτικές της, που περιλαμβάνουν μεθόδους διαλογισμού από την Ασία και την Αφρική, αλλά και τεχνικές περφόρμανς από την 40χρονη εμπειρία της, είναι μια δύσκολη πορεία προς την αυτογνωσία και την κάθαρση.

Αυτό που η ίδια ονομάζει «Cleaning the house». Με νηστεία (κυριολεκτικά και όχι λόγω Σαρακοστής) και «προσευχή», δηλαδή αυτοσυγκέντρωση, αυτοέλεγχο, σκληραγώγηση ακόμα και με βουτιές σε παγωμένο νερό!

Αποκαλυπτική ή γελοία εμπειρία;

Ηδη από την Πέμπτη το πρωί, μόλις ανοιξε το Μουσείο Μπενάκη για το φιλόδοξο εγχείρημα «As One», άρχισε να προσέρχεται ένα πολυάριθμο, ετερόκλητο κοινό. Οι πιστοί θαυμαστές της Αμπράμοβιτς αλλά και αρκετοί περίεργοι.

Νέοι κυρίως σπουδαστές, καλλιτέχνες, ιστορικοί τέχνης, γκαλερίστες κ.ά. Και το βράδυ κατέλαβαν το αίθριο προκειμένου να την ακούσουν να μιλάει για το όραμά της: Να διαδοθεί η τέχνη της περφόρμανς παντού, να τη βιώσουν όλοι, να επικοινωνήσουν, να γίνουν «σαν ένα».

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Σε αυτό αποσκοπεί και η περίφημη μέθοδος Αμπράμοβιτς, την οποία δοκιμάσαμε στο μουσείο. Μην τρομάζετε, δεν περιλαμβάνει βασανιστήρια, εκτός αν δεν μπορείτε να ζήσετε ούτε λεπτό χωρίς το κινητό σας.

Γιατί χρειάστηκε να το κλειδώσουμε σ’ ένα ντουλαπάκι και, αφού κάνουμε όρκο σιωπής, να εκτελέσουμε απλές ασκήσεις χαλάρωσης και αναπνοής. Μετά, φορώντας ακουστικά που απομονώνουν κάθε ήχο, οι εκπαιδευμένοι «μεσολαβητές» μάς οδηγούν σε ένα χώρο, όπου δεκάδες άτομα κινούνται σε αργό ρυθμό.

Εκεί ξεχωρίζουμε ένα βουναλάκι φακές από ρύζι, παρατηρούμε στον τοίχο ένα χρωματιστό τετράγωνο, καθόμαστε σε καρέκλες κοιτώντας στα μάτια τον άλλο απέναντί μας, ή ξαπλώνουμε σε μαλακά κρεβάτια για το απόλυτο ριλάξ...

Αρέσει ή όχι; Ρωτήσαμε και οι γνώμες διίστανται. Αλλοι ένιωσαν ότι ξέκοψαν, έστω για λίγο, από τα καθημερινά προβλήματα και βρέθηκαν με τον εαυτό τους κι άλλοι ότι βρέθηκαν στη «φωλιά του κούκου». Μια μέθοδος ενδιαφέρουσα, δυνατή, αποκαλυπτική, χαλαρωτική, ή εκνευριστική, αστεία, γελοία –όπως είπαν– «πολύ αμερικανιά για μια περφόρμερ σερβικής καταγωγής»...

Εξαρτάται, λοιπόν, από τις προσδοκίες σου, πόσο δεκτικός είσαι, πόσο θέλεις να «ταξιδέψεις» το σώμα και το πνεύμα σου. Τελικά, πόσο πιστεύεις στην Αμπράμοβιτς. Οπωσδήποτε στο τέλος όλοι κάτι εισπράττουν, αν όχι επικοινωνία, σίγουρα μια εμπειρία ξεχωριστή που θα τη θυμούνται και θα λένε «ήμουν κι εγώ εκεί».

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
Μια διπλή έκθεση, η πρώτη που διοργανώνεται μετά τον θάνατό του, με πρωτοβουλία της Τατιάνας Σπινάρη-Πολλάλη, αφουγκράζεται την αμφιθυμία και τα τοπία της μνήμης του Κώστα Πανιάρα με επιλεγμένα έργα του από το...
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Χρησιμοποιούμε τον υπολογιστή, όπως ο Ρέμπραντ το πινέλο»
Το εμβληματικό δίδυμο της σύγχρονης εικαστικής σκηνής γιορτάζει 50 χρόνια κοινής πορείας στη ζωή και στην τέχνη με την έκθεση «Τhe Beard Pictures» και μας μιλάει για τις... γενειάδες, σημείο των καιρών,...
«Χρησιμοποιούμε τον υπολογιστή, όπως ο Ρέμπραντ το πινέλο»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος στήριζε τους μοντερνιστές
Μια έκθεση με ιστορική, πολιτική και αισθητική σημασία που φέρνει στο προσκήνιο, 100 χρόνια μετά, τη δράση της περίφημης Ομάδας Τέχνη και τις καινοτόμες πρωτοβουλίες του τότε πρωθυπουργού για τις τέχνες.
Οταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος στήριζε τους μοντερνιστές
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα πολλά πρόσωπα του Πικάσο
Σπάνιες αυτοπροσωπογραφίες και πορτρέτα, συνολικά 75 έργα του κορυφαίου ζωγράφου του 20ού αιώνα θα εκτεθούν, τα περισσότερα για πρώτη φορά στο Λονδίνο, στη Νational Portrait Gallery, από τον Οκτώβριο.
Τα πολλά πρόσωπα του Πικάσο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας