Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο «αιώνιος έφηβος» της Υδρας

Ο Π. Τέτσης είναι ζωγράφος και χαράκτης, ακαδημαϊκός δάσκαλος και πρύτανης στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και ιδρυτικό μέλος της Σχολής «Βακαλό»

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΜΠΕΝΙΚΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ

Ο «αιώνιος έφηβος» της Υδρας

  • A-
  • A+

Ο ζωγράφος του χρώματος και της ζωής, ο Παναγιώτης Τέτσης, από το 1948 που εξέθεσε για πρώτη φορά στην Πανελλήνια Εκθεση της Αθήνας μέχρι σήμερα, 68 συναπτά έτη, εξακολουθεί να μετουσιώνει την καθημερινή απλότητα, τα πρόσωπα και τη φύση, τη θάλασσα και τον ουρανό, σε τέχνη.

Η ζωγραφική του ένας ατέλειωτος καμβάς με τη δύναμη των χρωμάτων σε κυρίαρχη θέση στις δομημένες, αφαιρετικές συνθέσεις του που σαφώς ένα από τα χαρακτηριστικά τους είναι και η αισιοδοξία.

Ζωγράφος και χαράκτης, δάσκαλος και πρύτανης στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και ιδρυτικό μέλος της Σχολής «Βακαλό», ακαδημαϊκός, ο Π. Τέτσης γεννήθηκε στην Υδρα το 1925. Προσιτός με ευγενικούς τρόπους και μονίμως σπινθηροβόλο βλέμμα, με δεκάδες εκθέσεις και βραβεία στη μακρόχρονη πορεία του, τιμήθηκε χθες βράδυ σε εκδήλωση που οργανώθηκε από το υπουργείο Πολιτισμου στο Μέγαρο Μουσικής.

Λόγοι υγείας δεν του επέτρεψαν να παραστεί ο ίδιος στην κατάμεστη αίθουσα «Δημ. Μητρόπουλος» για να παραλάβει το βραβείο Εικαστικών Τεχνών Γιάννης Μόραλης από τα χέρια του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου.

«Ο Παναγιώτης Τέτσης εκπροσωπεί το εκτυφλωτικό φως του Αιγαίου», είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και παρέδωσε στον γιο του καλλιτέχνη, Αλέξη Τέτση, το βραβείο, ένα μικρό γλυπτό του Μόραλη (προσφορά της γκαλερί Ζουμπουλάκη). Ο ίδιος διάβασε ένα σύντομο ευχαριστήριο μήνυμα του πατέρα του, που κατέληγε:

Κρίμα που δεν είμαι απόψε μαζί σας

Η καθηγήτρια και διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα μίλησε για το έργο του σπουδαίου ζωγράφου αλλά και τον άνθρωπο.

Αλήθεια, ποιος μπορεί να φανταστεί την ιστορία της ελληνικής ζωγραφικής χωρίς τον Παναγιώτη Τέτση; Θα έχανε ακαριαία τον ιαματικό της παλμό, το αίσθημα ευφορίας, τον ακαταμάχητο οίστρο και τη φυσική υγεία που αποπνέουν τα έργα του

Τον χαρακτήρισε «αιώνιο έφηβο» και αναφέρθηκε στη γενναιόδωρη προσφορά των 210 έργων του στην Εθνική Πινακοθήκη. Ανέφερε μάλιστα πως με επιστολή του πριν από ένα μήνα, επιτρέπει το 20% αυτών να διατεθούν για την αγορά έργων άλλων καλλιτεχνών ώστε να εμπλουτιστούν οι συλλογές του μουσείου, και το ακροατήριο ξέσπασε σε παρατεταμένο χειροκρότημα.

Από την πλευρά του ο υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς αναφέρθηκε σε τέσσερα σημεία που καθιστούν σημαντικό το βραβείο.

Καταρχήν η βράβευση του ίδιου του Παναγιώτη Τέτση. Με τρομάζουν τα έργα του γιατί είναι σαν να σταματούν τον υποκειμενικό μου χρόνο και σαν να με τραβούν μέσα τους να αφομοιώσω κάθε γραμμή, κάθε χρώμα

Αναφέρθηκε στη σύνδεση των δύο καλλιτεχνών Μόραλη και Τέτση μέσω του βραβείου και στη σημασία της θεσμοθέτησής του για τους εικαστικούς καλλιτέχνες. Τέλος, υπογράμμισε ότι είναι η πρώτη εκδήλωση που φιλοξενείται στο Μέγαρο Μουσικής, ενώ έχει περάσει στη δικαιοδοσία του Δημοσίου.

Για πρώτη φορά δίνεται το βραβείο Εικαστικών Τεχνών Γιάννης Μόραλης, καθώς θεσπίστηκε μόλις πριν από λίγες εβδομάδες από τον υπουργό Πολιτισμού, καλύπτοντας ένα μεγάλο κενό.

Είναι το μοναδικό κρατικό στο είδος του και θα απονέμεται κάθε δύο χρόνια σε εικαστικές προσωπικότητες με αξιόλογο έργο. Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 100 χρόνων από τη γέννηση του Γιάννη Μόραλη, και τιμώντας τη μνήμη του, ο υπουργός ανακήρυξε το 2016 «Ετος Γιάννη Μόραλη».

Ο Παναγιώτης Τέτσης παίρνει για πρώτη φορά την τιμητική διάκριση, δικαίως αφού είναι από τους μεγαλύτερους ζωγράφους μας. Ακολούθησε από νωρίς το έμφυτο ταλέντο του. Η γνωριμία του με τον Δημήτρη Πικιώνη και τον Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα λειτούργησαν καταλυτικά για την εξέλιξή του. Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωσή του έπαιξε και η γνωριμία του με τον Γερμανό ζωγράφο Klaus Frieslander.

Μαθήτευσε στην ΑΣΚΤ, συνέχισε της σπουδές του στο Παρίσι και μελέτησε τα μουσεία και τους δασκάλους της Αναγέννησης, αφομοίωσε στοιχεία του μοντερνισμού και της αφαίρεσης. Δίδαξε για χρόνια και επηρέασε νεότερους καλλιτέχνες που συν τοις άλλοις τον λατρεύουν. Κυρίως ο Παναγιώτης Τέτσης αγάπησε τον κόσμο που υπάρχει γύρω του και μας τον έδειξε.

Στην εκδήλωση παρέστησαν εκπρόσωποι του υπουργείο Πολιτισμού, η γ.γ. Μαρία Βλαζάκη, πολιτικοί, ακαδημαϊκοί, καλλιτέχνες, διευθυντές μουσείων, ανάμεσά τους οι: Αγγελος Δεληβορριάς, Δημήτρης Παντερμαλής, Κική Δημουλά, Κατερίνα Κοσκινά, Πέγκυ Ζουμπουλάκη, Θανάσης Βαλτινός, Ολγα Κεφαλογιάννη, Λουκάς Παπαδήμος, Νίκος Σταμπολίδης, Κυριάκος Κουτσομάλλης κ.ά.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
Μια διπλή έκθεση, η πρώτη που διοργανώνεται μετά τον θάνατό του, με πρωτοβουλία της Τατιάνας Σπινάρη-Πολλάλη, αφουγκράζεται την αμφιθυμία και τα τοπία της μνήμης του Κώστα Πανιάρα με επιλεγμένα έργα του από το...
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Με ενδιαφέρουν τα θραύσματα που χτίζουν την εικόνα μας»
Το αποτύπωμα του χρόνου στην ύλη και η ανασύνθεσή της με άλλη διάσταση είναι διαχρονικό θέμα το οποίο έχει απασχολήσει πολλούς καλλιτέχνες. Η γλύπτρια Αλεξάνδρα Αθανασιάδη είναι σίγουρα μια εξ αυτών καθώς...
«Με ενδιαφέρουν τα θραύσματα που χτίζουν την εικόνα μας»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ακούραστος «δρομέας» της γλυπτικής
Αγαπημένος του κοινού, των θεωρητικών της τέχνης και των συλλεκτών, ο Κώστας Βαρώτσος είναι σύγχρονος Ελληνας καλλιτέχνης με διεθνή αναγνώριση. Καινούργιες συνθέσεις μνημειακών διαστάσεων κυρίως από γυαλί και...
Ακούραστος «δρομέας» της γλυπτικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σπάνιες μάσκες θεάτρου και τελετουργίας
Επιστροφή σε μια από τις αρχαιότερες μορφές της δημιουργίας και της τέχνης, έρχεται να μας δείξει η σπάνια στην κατηγορία της έκθεση τελετουργικών μασκών και συνοδευτικών αντικειμένων της συλλογής του...
Σπάνιες μάσκες θεάτρου και τελετουργίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Παράθυρο με θέα την Υδρα
Το σπίτι όπου μεγάλωσε, ανακάλυψε το ταλέντο του και δημιούργησε ώς το τέλος της ζωής του ο σπουδαίος ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης παραδόθηκε στο κοινό. Συντηρήθηκε και αναδεικνύεται ως ενιαίο σύνολο με τα...
Παράθυρο με θέα την Υδρα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Εξαιρετικά κεραμικά Ιζνίκ και... μοσχάρια στο Θησείο
Το Μουσείο Μπενάκη στο πλούσιο φθινοπωρινό εκθεσιακό πρόγραμμά του θα δείξει στους επισκέπτες του εκθέσεις φωτογραφίας της Αθήνας του 1917, κεραμικής, αφίσες του Λοτρέκ, την πρώτη αναδρομική έκθεση γλυπτικής...
Εξαιρετικά κεραμικά Ιζνίκ και... μοσχάρια στο Θησείο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας