• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.1°C / 8.0°C
    3 BF
    46%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.8°C / 4.7°C
    3 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.0°C / 9.0°C
    3 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -4°C -4.1°C / -4.1°C
    2 BF
    74%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.1°C / 1.9°C
    2 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.0°C / 4.0°C
    1 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.6°C / -0.5°C
    3 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    2°C -0.4°C / 8.6°C
    2 BF
    39%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.7°C / 9.8°C
    4 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    4 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.2°C / 9.1°C
    1 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    5 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.4°C / 10.4°C
    2 BF
    49%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.1°C / 1.6°C
    0 BF
    58%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    5°C -0.6°C / 5.1°C
    1 BF
    54%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 2.8°C / 7.1°C
    3 BF
    41%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 5.3°C / 8.2°C
    3 BF
    48%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.7°C / 4.4°C
    2 BF
    38%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.5°C / 4.7°C
    1 BF
    54%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    2 BF
    57%

Φορέν, «Le Client»

Λάμψη και αθλιότητα της πορνείας

  • A-
  • A+

Το θέμα της πορνείας στην ευρωπαϊκή τέχνη παρουσιάζει το παρισινό Μουσείο Ορσέ, με μια εντυπωσιακή έκθεση που φέρνει τον τίτλο «Λάμψη και αθλιότητα: Εικόνες της πορνείας 1850-1910». Για πρώτη φορά πραγματοποιείται ένα αφιέρωμα που έχει στο επίκεντρο την απεικόνιση του αγοραίου έρωτα από μεγάλους καλλιτέχνες και προτείνει παράλληλα μια σημαντική κοινωνιολογική έρευνα για τα ήθη της εποχής.

Στα μέσα του δέκατου ένατου αιώνα στη Γαλλία, ενώ η Δεύτερη Αυτοκρατορία επεδίωκε να προβάλει το παράδειγμα της αρετής, η επέλαση του καπιταλισμού αναστατώνει τις συμβάσεις, προωθεί την ελευθεριότητα και την εμπορευματοποίηση των σωμάτων. Η πορνεία κυριαρχεί.

Οι οίκοι ανοχής πολλαπλασιάζονται, ο επί πληρωμή έρωτας διαδίδεται και τροφοδοτεί την έκλυση ηθών, την ακολασία που ανθεί πίσω από την κοινωνική υποκρισία.

Μαρτυρία για την εμπορία του σώματος δίνουν οι καλλιτέχνες. Απεικονίζουν τη λάμψη και τη μιζέρια που βιώνουν εταίρες, πόρνες, γυναίκες της νύχτας, χορεύτριες, σερβιτόρες σε ζυθοπωλεία, υπηρέτριες, πλύστρες που πουλούν ηδονή.

Διάσημοι ζωγράφοι, όπως ο Μανέ, ο Βαν Γκογκ, ο Πικάσο, ο Ντεγκά, ο Τουλούζ Λοτρέκ, ο Φορέν, ο Μπερό, ο Ντερέν, ο Βλαμένκ, αλλά και συγγράφεις, όπως ο Ζολά, ο Μοπασάν, δημιουργούν έργα που έχουν θέμα τις «μοιραίες γυναίκες». Ντυμένες με εντυπωσιακές τουαλέτες, που τις κάνουν να μοιάζουν με πριγκίπισσες, οι εταίρες προβάλλουν προκλητικά τα θέλγητρά τους σε κοσμικές εκδηλώσεις.

Στον δρόμο, στο θέατρο ή στην όπερα, είναι συχνά δύσκολο να διακρίνει κανείς τις έντιμες γυναίκες από τις γυναίκες ελευθερίων ηθών. Αυτή η ασάφεια δημιουργεί ένα παιχνίδι που εξάπτει τη φαντασία των καλλιτεχνών.

Αρκετοί πίνακες απεικονίζουν οίκους ανοχής, καφετέριες, μπιραρίες, κοσμικές εκδηλώσεις, δείχνουν την ατμόσφαιρα της εποχής και τις διφορούμενες σχέσεις παραβατικότητας ανδρών και γυναικών που ασκούν το αρχαιότερο επάγγελμα του κόσμου.

Η έκθεση προβάλλει ιδιαίτερα έργα που εκφράζουν τη σκοτεινή όψη της πορνείας. Απεικονίζουν την αθλιότητα του αγοραίου έρωτα στο πεζοδρόμιο, τις πόρνες που βιώνουν τη μιζέρια, τη βία, το κυνηγητό από την αστυνομία, την κατάπτωση. Την εποχή εκείνη η Γαλλία μαστιζόταν από υψηλά ποσοστά αλκοολισμού και σεξουαλικά μεταδιδόμενων ασθενειών. Οι ιερόδουλες θεωρούνταν φορείς νοσημάτων και διαφθορείς των ανδρών.

Ορισμένα έργα του Εντουάρ Μανέ, του Ντεγκά, του Βαν Γκογκ απεικονίζουν γυναίκες που νιώθουν μελαγχολία, θλίψη ή έχουν παραδοθεί στη μέθη.

Αυστηρό έλεγχο προσπαθεί να επιβάλει το κράτος στην πορνεία, την οποία οι μεγαλοαστοί πελάτες θεωρούν «αναγκαίο κακό». Οι πίνακες του Ντεγκά, του Λοτρέκ, του Εμίλ Μπερνάρ παρουσιάζουν τις φαντασιώσεις τους για τη διεγερτική πυρετώδη ατμόσφαιρα των οίκων ανοχής. Απεικονίζουν επίσης προσωπικές σκηνές, δείχνουν γυμνές γυναίκες, στο λουτρό, ενώ φροντίζουν το κορμί τους ή περιμένουν τον πελάτη.

Η ανάπτυξη της φωτογραφίας στον 19ο αιώνα πρόσφερε ένα νέο μέσο για την απεικόνιση της πορνείας. Σε μικρές αίθουσες, κρυμμένες πίσω από κόκκινες κουρτίνες, οι επισκέπτες της έκθεσης βλέπουν τολμηρές φωτογραφίες σεξουαλικών περιπτύξεων, ομαδικών ερώτων. Οι φωτογράφοι δημιουργούν στα εργαστήριά τους σκηνοθετημένες εικόνες με έντεχνες αναπαραστάσεις των κοσμικών σαλονιών ή των μπουντουάρ, που χρησίμευαν συχνά σαν προθάλαμος για την έναρξη της σεξουαλικής προσέγγισης.

Το Μουσείο του Ορσέ πλαισίωσε την εικαστική παρουσίαση της πορνείας με αναπαράσταση του ντεκόρ της εποχής. Σε βιτρίνες εκτίθενται αντικείμενα, ντοκουμέντα, βιβλία, περιοδικά, αφίσες. Οι επισκέπτες μπορούν να δουν αποσπάσματα από ταινίες όπως τη «Νανά» του Ζαν Ρενουάρ και την «Ηδονή» του Μαξ Οφίλς.

Σε μια αίθουσα φιλοξενείται η «πολυθρόνα του έρωτα ή καρέκλα του αισθησιασμού», ειδικά φτιαγμένη ώστε ο πελάτης να μπορεί να απολαμβάνει τις ερωτικές εξυπηρετήσεις δύο γυναικών ταυτόχρονα. Κατασκευάστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα για τον πρίγκιπα της Ουαλίας και μελλοντικό βασιλιά Εδουάρδο Ζ', ο οποίος επισκέφθηκε το Παρίσι για αναψυχή.

Για να δείξει την αλληλεπίδραση ανάμεσα στην καλλιτεχνική αποτύπωση της πορνείας και στη σκληρή πραγματικότητα, η έκθεση αντλεί φωτογραφικό και ενημερωτικό υλικό από τα αρχεία της αστυνομίας. Η έκθεση πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του Μουσείου Βαν Γκογκ του Αμστερνταμ και της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας.

Info:

διάρκεια μέχρι τις 17 Ιανουαρίου 2016.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ματίς σαν μυθιστόρημα...
Στη Γαλλία, τα μεγάλα μουσεία κάθε χρόνο παρουσιάζουν εντυπωσιακές εκθέσεις για να προσελκύσουν στην εποχή των γιορτών επισκέπτες από όλο τον κόσμο.
Ματίς σαν μυθιστόρημα...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η μεταφυσική ζωγραφική του Ντε Κίρικο
Μια συναρπαστική έκθεση προσφέρει στο κοινό το Μουσείο Ορανζερί που ξεκίνησε το φθινοπωρινό του πρόγραμμα εκδηλώσεων, με ένα πλούσιο εικαστικό αφιέρωμα στον Τζόρτζιο ντε Κίρικο.
Η μεταφυσική ζωγραφική του Ντε Κίρικο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πρόσωπα με όνομα και ταυτότητα
Το παρισινό Μουσείο Ορσέ παρουσιάζει μια σπουδαία έκθεση που προσφέρει νέα ματιά σε ένα θέμα παραμελημένο, τη σημαντική συμβολή των μαύρων, απλών ανθρώπων αλλά και προσωπικοτήτων, στην ιστορία της τέχνης.
Πρόσωπα με όνομα και ταυτότητα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σόνια και Ρομπέρ Ντελονέ: ζευγάρι στην πρωτοπορία
Διπλή έκθεση για δύο μεγάλους καλλιτέχνες, τη Σόνια και τον Ρομπέρ Ντελονέ, παρουσιάζουν με ιδιαίτερη προβολή δύο μεγάλα παρισινά μουσεία. Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού αφιερώνει στη Σόνια Ντελονέ...
Σόνια και Ρομπέρ Ντελονέ: ζευγάρι στην πρωτοπορία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο αναρχικός μαικήνας των νεο-ιμπρεσιονιστών
Μέχρι και για συμμετοχή σε τρομοκρατική επίθεση είχε κατηγορηθεί ο ριζοσπαστικός κριτικός τέχνης, εκδότης και συλλέκτης, ο οποίος στα τέλη του 19ου αιώνα ανέδειξε και υποστήριξε καλλιτέχνες όπως οι Σερά και...
Ο αναρχικός μαικήνας των νεο-ιμπρεσιονιστών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας