Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κάτω από το βλέμμα του Πικάσο

Τζάσπερ Τζονς, «Sketch for Cups 2 Picasso», 1971-1972

© Jasper Johns / ADAGP, Paris, 2015

Κάτω από το βλέμμα του Πικάσο

  • A-
  • A+

Στον μύθο που δημιούργησε με την καλλιτεχνική του ιδιοφυΐα και τη χαρισματική του προσωπικότητα ο Πάμπλο Πικάσο, είναι αφιερωμένη εντυπωσιακή έκθεση στο παρισινό Μουσείο Γκραν Παλέ, προβάλλοντας την παγκόσμια απήχηση του έργου του και την επιρροή του στους νεότερους καλλιτέχνες.

«Picasso.Μania» είναι ο τίτλος της και έχει τεράστια επιτυχία.

© Succession Picasso 2015 / photo Béatrice Hatala

Γιγάντιες αφίσες, που έχουν αναρτηθεί σε κεντρικά σημεία του Παρισιού, δείχνουν φωτογραφία του Πικάσο να ποζάρει με γυμνό μπούστο, σταυρωμένα τα χέρια.

Αναδύεται μέσα από το σκοτάδι με το πρόσωπο φωτισμένο και το διεισδυτικό του βλέμμα να εκφράζει βαθιά την υπαρξιακή του αναζήτηση.

Πάνω από είκοσι εκθέσεις έχουν αφιερωθεί στη μελέτη τής μετά θάνατον απήχησης του έργου του Πικάσο.

Η έκθεση του Γκραν Παλέ δείχνει την τεράστια κληρονομιά που άφησε πίσω του ο ζωγράφος, ο οποίος γεννήθηκε στη Μάλαγα της Ισπανίας το 1881, έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Γαλλία και πέθανε το 1973 σε ηλικία 91 ετών.

Το αφιέρωμα στον Πικάσο περιλαμβάνει διπλές αναφορές, με χρονολογική και θεματική παρουσίαση των έργων. Εκτίθενται 100 έργα του Ισπανού ζωγράφου και 312 έργα 78 σύγχρονων ζωγράφων που εμπνεύστηκαν από το έργο του. Γιατί έχει αποκτήσει πλέον μια «πλανητική διάσταση».

Η επίσκεψη στην τεράστια αυτή έκθεση διαρκεί πολλές ώρες. Πρόκειται για μια μαραθώνια περιήγηση, ένα ταξίδι στον συναρπαστικό μύθο που δημιούργησε ο Πάμπλο. Τα έργα του παρουσιάζονται όπως ο ίδιος επιθυμούσε να τα δείχνει, τοποθετημένα δίπλα δίπλα στον τοίχο - κυρίως πίνακές του που θεωρούνται αριστουργήματα του κυβιστικού κινήματος.

Πολυάριθμα έργα σύγχρονων ζωγράφων εμπνέονται από τη δημιουργία του Πικάσο: Ντέιβιντ Χόκνεϊ, Ρόι Λιχτενστάιν, Τζάσπερ Τζονς, Μάρτιν Κιπενμπέργκερ, Τζορτζ Μπάζελιτς, Τζούλιαν Σνάμπελ, Ζαν-Μισέλ Μπασκιά, Ερό, Αντι Γουόρχολ, Αντρέ Μασόν, Χουάν Μιρό, Ράουσενμπεργκ κ.ά.

Υπάρχουν ακόμα έργα σε βίντεο, γραφικές τέχνες, φωτογραφίες, ντοκουμέντα, γλυπτά, εγκαταστάσεις. Προβάλλονται και βίντεο με συνεντεύξεις πολυάριθμων προσωπικοτήτων, που δίνουν μαρτυρίες για την πολυποίκιλη δημιουργία του Πικάσο, την ξεχωριστή του προσωπικότητα, τις εικαστικές του επιλογές.

Ιδιαίτερη προβολή έχει στην έκθεση το έργο «Οι δεσποινίδες της Αβινιόν», που σημάδεψε την έναρξη της πρωτοπορίας στη μοντέρνα τέχνη.

Αντίγραφα δημιούργησαν απόγονοι του Πικάσο, οι «appropriationnistes» Mike Bidlo, André Raffay, Jeff Koons, Sigmar Polke, Thomas Houseago.

Η έκθεση επιχειρεί, επίσης, να προσδιορίσει την πολιτική επιρροή της «Γκουέρνικα», ένα εικαστικό θέμα που ενέπνευσε τη δεκαετία του '60 ορισμένους καλλιτέχνες όπως ο Leon Golub, ο οποίος δημιούργησε έργα αναφοράς στον πόλεμο του Βιετνάμ.

Η πρώτη αίθουσα της έκθεσης φέρνει τον τίτλο «Γεια σου καλλιτέχνη!». Βλέπουμε πολυάριθμα έργα σύγχρονων καλλιτεχνών, που δημιούργησαν πορτρέτα του Πικάσο, γλυπτά, σκίτσα. Ενα μεγάλο τμήμα είναι αφιερωμένο στον κυβισμό.

Σε άλλη αίθουσα φιλοξενούνται έργα του Ντέιβιντ Χόκνεϊ. Η επίδραση του Πικάσο στον κινηματογράφο επισημαίνεται με προβολές από ταινίες του Γκοντάρ και του Ορσον Ουέλς.

Κοινές φαντασιώσεις νέων καλλιτεχνών με τον Ισπανό ζωγράφο παρουσιάζονται στο τμήμα «Ο Πικάσο στην ποπ αρτ». Αρκετές φωτογραφίες του Rineke Dijkstra εμπνέονται από πίνακές του.

Σε ειδικό τμήμα παρουσιάζεται το «star system» που δημιουργήθηκε γύρω από τον καλλιτέχνη, με πολυάριθμες κοσμικές εκδηλώσεις, χάπενινγκ, δημοσιεύματα, φωτογραφίες, βίντεο, ρεπορτάζ.

Τα ΜΜΕ ασχολούνται με την ιδιωτική του ζωή και τον περιπετειώδη ερωτικό του βίο, τη φιλία του με τον Πρεβέρ και τον Κοκτό.

Στον επίλογο της έκθεσης βλέπουμε πολυάριθμα έργα νέων καλλιτεχνών, με διαφορετικές τάσεις και ένα πολύμορφο μωσαϊκό από δημιουργίες Αμερικανών καλλιτεχνών που εκφράζουν την πρωτοπορία και αποτίουν φόρο τιμής στο μοναδικό έργο του Πάμπλο Πικάσο.

Info:

Διάρκεια ώς 29 Φεβρουαρίου

www.ira-feloukatzi.com

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα νούφαρα που άνθισαν στη Νέα Υόρκη
Για την εκατοστή επέτειο από τη δημιουργία του αριστουργηματικού έργου του Κλοντ Mονέ, «Νoύφαρα», το παρισινό Μουσείο Ορανζερί παρουσιάζει την έκθεση «Νυμφαία-Αμερικανική αφαίρεση και το τελευταίο έργο του...
Τα νούφαρα που άνθισαν στη Νέα Υόρκη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο ζωγράφος των ισχυρών του 17ου αιώνα
Μια εντυπωσιακή έκθεση παρουσιάζει το παρισινό Μουσείο του Λουξεμβούργου που βρίσκεται στον κήπο του Λουξεμβούργου και στεγάζεται σε ένα ωραίο παλάτι, που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της Μαρίας των Μεδίκων. Η...
Ο ζωγράφος των ισχυρών του 17ου αιώνα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι όχθες του Σηκουάνα και μια τολμηρή γυναίκα
Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού φιλοξενεί δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις που προβάλλουν διαφορετικές καλλιτεχνικές αναζητήσεις. Ο Γάλλος ζωγράφος Αλμπέρ Μαρκέ εκφράστηκε με έργα που εντάσσονται στον...
Οι όχθες του Σηκουάνα και μια τολμηρή γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο ζωγράφος του Μάη του ’68
Μυθική φιγούρα της τέχνης, πήρε μέρος στις διαδηλώσεις του γαλλικού Μάη και συνελήφθη από την αστυνομία ως ταραχοποιός. Το πνεύμα της επανάστασης κυριαρχεί στα έργα του, όπου αποτυπώνει κινητοποιήσεις και...
Ο ζωγράφος του Μάη του ’68
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ζωγράφοι που αγάπησαν τη γεωμετρία
Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τον κυβισμό στη Γαλλία μετά το 1953 προβάλλει τον πλούτο, την εφευρετικότητα και την αφθονία του πρωτοποριακού κινήματος, με εμπνευστές τον Ζορζ Μπρακ και τον Πάμπλο Πικάσο.
Ζωγράφοι που αγάπησαν τη γεωμετρία
ART - ΝΕΑ
Ντιζάιν αλά γαλλικά
Μια εντυπωσιακή διοργάνωση με 780 έργα αναδεικνύει το πρωτοποριακό κίνημα του 20ού αιώνα το οποίο σημάδεψε την εξέλιξη του ευρωπαϊκού μοντερνισμού, αναβάθμισε την καθημερινότητα, προώθησε την εκβιομηχάνιση και...
Ντιζάιν αλά γαλλικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας