Αθήνα, 31°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
31°C
32.6° 29.3°
2 BF
42%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
29°C
30.8° 28.1°
1 BF
54%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
25°C
25.0° 25.0°
1 BF
63%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
20°C
19.9° 19.9°
1 BF
83%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
26°C
25.9° 25.9°
2 BF
50%
Βέροια
Αίθριος καιρός
27°C
27.0° 27.0°
0 BF
42%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
22°C
22.4° 22.4°
0 BF
40%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
28°C
28.4° 28.4°
1 BF
48%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
28°C
27.8° 27.5°
3 BF
44%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
25°C
25.0° 24.3°
1 BF
80%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
29°C
29.4° 29.4°
1 BF
39%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
29°C
28.7° 28.7°
1 BF
54%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
25.9° 25.9°
0 BF
89%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
24°C
23.9° 23.9°
0 BF
43%
Λαμία
Αίθριος καιρός
33°C
32.7° 32.7°
3 BF
25%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
27°C
26.8° 26.6°
4 BF
75%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
29°C
29.4° 28.8°
2 BF
47%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
28°C
27.7° 25.3°
2 BF
62%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
28°C
28.1° 27.5°
2 BF
58%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
24°C
23.6° 23.6°
1 BF
46%
ΜΕΝΟΥ
Τρίτη, 08 Ιουλίου, 2025
Oscar Murillo Milo Mosquera.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Oscar Murillo και Milo Mosquera στην περφόρμανς «A song to a tearful garden», Tate Modern, 2024
Οσκαρ Μουρίγιο

Ο εικαστικός που απενοχοποιεί τη χειρονομία

Ο διεθνούς φήμης Κολομβιανός δημιουργός, που ζει στο Λονδίνο, έρχεται στην Αθήνα για να παρευρεθεί στα εγκαίνια της νέας έκθεσής του «A Telegram to my Dear Suki / Ενα τηλεγράφημα στην αγαπημένη μου Suki», την Παρασκευή 20 Ιουνίου, στην γκαλερί Gagosian

Ο Οσκαρ Μουρίγιο είναι ένας διεθνής καλλιτέχνης από την Κολομβία, που ζει στο Λονδίνο, βραβευμένος με Τέρνερ (το βαρύ πυροβολικό των εικαστικών βραβείων), που προφανώς πιστεύει ότι ο καθένας μας μπορεί να γίνει καλλιτέχνης, μέσα από τη δημιουργική και συμμετοχική διαδικασία. Με το βλέμμα στραμμένο στην κοινωνία, υπογραμμίζει με το έργο του τις δυνατότητες και τις προκλήσεις της συλλογικότητας, της επικοινωνίας και της κοινής κουλτούρας.

Το 2014, για παράδειγμα, έφερε Κολομβιανούς εργάτες για να λειτουργήσουν τη δική τους γραμμή παραγωγής σοκολάτας σε μια γκαλερί της Νέας Υόρκης. Πέρυσι το καλοκαίρι μετέτρεψε το Turbine Hall της Tate Modern σε έναν τεράστιο κήπο ζωγραφικής («The flooded garden»), όπου το κοινό άφηνε τις πολύχρωμες, κυματιστές πινελιές του με έμπνευση από τους γαλλικούς ανθόκηπους που ζωγράφιζε ο Κλοντ Μονέ την εποχή που έπασχε από καταρράκτη. Ενώ από το 2013 μέχρι σήμερα συνεχίζει το πρότζεκτ «Frequencies», τοποθετώντας καμβάδες σε σχολικά θρανία ανά τον κόσμο, ωθώντας τους μαθητές να εκφραστούν συνειδητά και ασυνείδητα μέσω του σχεδίου και της γραφής - αυτήν την πολύπλευρη, ζωντανή εμπειρία παρουσίασε για πρώτη φορά στην 56η Μπιενάλε Βενετίας, στη διεθνή έκθεση «All the World's Futures».

Oscar Murillo, «flight #75», 2019 | Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian

Σε αυτό το πνεύμα συνεχίζει και έρχεται στην Αθήνα ο Οσκαρ Μουρίγιο για τα εγκαίνια της νέας έκθεσής του «A Telegram to my Dear Suki/Ενα τηλεγράφημα στην αγαπημένη μου Suki», την Παρασκευή 20 Ιουνίου, στην γκαλερί Gagosian. Θα εκτεθούν σχέδια, ζωγραφικά έργα και βίντεο του 39χρονου καλλιτέχνη από διάφορα έργα εν εξελίξει, με τα οποία στοχάζεται πάνω στη δυναμική και την ευθραυστότητα της επικοινωνίας μέσω της δημιουργίας ιχνών. «Μία και μόνο χειρονομία πάνω σε μια επιφάνεια την ενεργοποιεί, φορτίζοντάς την με ενέργεια που μπορεί να αντηχήσει, να σβηστεί ή να επεκταθεί από κάποιον άλλον. Αυτές οι ιδέες της διάχυσης, της ανταλλαγής, της σύνδεσης και της ρήξης αποκτούν ιδιαίτερη σημασία στο σημερινό πολιτιστικό και πολιτικό κλίμα», επισημαίνουν οι διοργανωτές.

Στην έκθεση περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, έργα από τη σειρά «Flight drawings» (2012–), σχέδια σε χαρτί που ο Μουρίγιο δημιουργεί ενώ ταξιδεύει αεροπορικώς. Ορίζονται από την οικονομία των υλικών τους και εκτελούνται είτε σε μικρά φύλλα χαρτιού είτε σε μεγαλύτερα, τα οποία έχουν διπλωθεί και ξαναδιπλωθεί. Τα σχέδια είναι οικεία αλλά αβίαστα, εμπνευσμένα από τον αυτοματισμό, επιτρέπουν στη χειρονομία να λειτουργήσει ως μια απελευθερωμένη μορφή επικοινωνίας. Αυτή η ιδέα διαπνέει επίσης μια επιλογή εικαστικών βίντεο με τίτλο «Echoing Spirits» (2022–), που αποτυπώνουν περφόρμανς των τελευταίων τριών ετών κατά τις οποίες τα «Flight drawings» του Μουρίγιο χρησιμοποιήθηκαν ως εργαλεία ενεργοποίησης, θυμίζοντας παρτιτούρες μουσικής.

Oscar Murillo, «flight #98», 2018 | Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian

Παράλληλα, παρουσιάζονται και αρκετά ζωγραφικά έργα από τη σειρά «Telegram» (2013–), που έγιναν με τη συμμετοχή μαθητών. Τέλος, μια επιλογή έργων από τη σειρά «surge (social cataracts)» (2018–) φέρνει στο προσκήνιο την κατάρρευση της επικοινωνίας. Σε αυτούς τους πίνακες, πυκνά πεδία από μπλε λαδοπαστέλ εφαρμόζονται στον καμβά σε σχηματισμούς που μοιάζουν με κύματα και πλημμυρίζουν την οπτική επιφάνεια. Το αποτέλεσμα είναι μια ζωγραφική «κατακλυσμού», την οποία ο Μουρίγιο έχει συνδέσει με την ικανότητα του νερού να αφανίζει τα πάντα στο πέρασμά του. Η καθαρότητα διαλύεται και η κατανόηση κλονίζεται, κι όμως μέσα σε αυτήν την καταστροφή αναδεικνύονται νέες δυνατότητες.

«Η θάλασσα, με τη σύνθετη φύση της, γίνεται ένα ιδιαίτερα ισχυρό σύμβολο στο ελληνικό πλαίσιο, συνομιλώντας με ένα έθνος που περιβάλλεται από το Ιόνιο, το Αιγαίο και τη Μεσόγειο Θάλασσα», σημειώνουν οι διοργανωτές. «Πράγματι, κάθε ενότητα έργων της έκθεσης ενσωματώνει αυτήν την αίσθηση δυναμικής και λανθάνουσας ενέργειας, προσφέροντας όχι λύσεις, αλλά μια υπνωτιστική αμφισημία μέσα από την οποία μπορούν να αναδυθούν νέα νοήματα, νέες ιδέες, νέες φωνές».

Η έκθεση στην Gagosian (Aναπήρων Πολέμου 22) θα διαρκέσει έως τις 30 Αυγούστου και συμπίπτει με την έκθεση του δραστήριου καλλιτέχνη στο Μεξικό, στο Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey (έως 10/8).

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ο εικαστικός που απενοχοποιεί τη χειρονομία

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας