Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.7° 19.1°
2 BF
59%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
22.1° 18.0°
4 BF
76%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
19°C
20.5° 18.0°
3 BF
73%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
55%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.9° 18.0°
4 BF
64%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.4° 17.3°
2 BF
72%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
14°C
16.8° 14.4°
2 BF
51%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.6° 17.6°
3 BF
79%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
21°C
21.8° 19.3°
3 BF
32%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.1°
5 BF
49%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
20°C
20.8° 20.4°
4 BF
64%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.2° 21.2°
4 BF
74%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.5° 17.5°
3 BF
89%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
19°C
21.2° 18.9°
2 BF
63%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.7° 20.5°
2 BF
56%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.4° 19.8°
2 BF
80%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
20°C
20.8° 18.8°
2 BF
45%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.8° 17.3°
3 BF
78%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
21.1° 18.1°
0 BF
87%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.8° 14.8°
1 BF
59%
ΜΕΝΟΥ
Τρίτη, 16 Απριλίου, 2024
steven shearer art
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Αριστερά, Steven Shearer «Αtheist's Commission», 2018. Δεξιά, «Sleep II», 2015
Στίβεν Σίρερ - Συλλογή Γιώργου Οικονόμου

Υπνος, θάνατος, Θεογονία και heavy metal

Ο τίτλος κι ένα μέρος της έκθεσης του σημαντικού Καναδού καλλιτέχνη στο κτίριο της Συλλογής στο Μαρούσι είναι εμπνευσμένος από τον Ησίοδο, αλλά σε πολλά από τα υπόλοιπα έργα είναι ευδιάκριτες οι επιρροές του από τη νεανική κουλτούρα της δεκαετίας του ’70 και το metal underground.

Aγχωτικές οι εικόνες ανθρώπων που κοιμούνται μακάρια και μοιάζουν να είναι νεκροί. Αγχολυτική η σκέψη ότι ο θάνατος μπορεί να είναι σαν ήσυχος ύπνος... Ασφαλώς τέτοιες ιδέες τις έχουν διατυπώσει καλύτερα οι φιλόσοφοι ανά τους αιώνες, ενώ ο Ησίοδος στην επική Θεογονία γράφει: «Επιβλαβής Νύχτα, καλυμμένη με ένα πέπλο ομίχλης, κουβαλά στην αγκαλιά της τον Υπνο, τον αδερφό του Θανάτου».

Από αυτούς τους στίχους προκύπτει ο τίτλος της έκθεσης του Καναδού καλλιτέχνη Στίβεν Σίρερ «Sleep, Death’s Brother» («Υπνος, ο αδερφός του Θανάτου») στη Συλλογή Γιώργου Οικονόμου, καθώς καταστάσεις άβολες, όπως η εγγύτητα μεταξύ ύπνου και θανάτου, αλλά και η ανατρεπτική σκοπιά του σώματος, που κάποιες φορές είναι άψυχο, ενώ άλλοτε απλώς μοιάζει νεκρό, επαναλαμβάνονται στο έργο του.

Ας αρχίσουμε την ξενάγηση ανάποδα, από τον τρίτο όροφο του εντυπωσιακού κτιρίου στο Μαρούσι που φιλοξενεί την έκθεση, όπου σχεδόν έναν τοίχο καλύπτει το έργο «Sleep II» του 2015. Eνα μνημειώδες κολάζ αποτελούμενο από χιλιάδες εικόνες που έχει βρει ο καλλιτέχνης σε αναζητήσεις του στο διαδίκτυο, που δείχνουν ανθρώπους που κοιμούνται. Σαν μεγάλο μωσαϊκό, το εντυπωσιακό έργο που ισορροπεί χρώμα, κλίμακα, σύνθεση και θεματική, αποτυπώνει μια εκτενή γκάμα υπνικών καταστάσεων, από την ξεκούραση και την ηρεμία ή την κωμική ελαφρότητα έως την έκσταση και το εντελώς μακάβριο.

Ακόμα, σε δύο από τους πιο φιλόδοξους πρόσφατους πίνακες του Σίρερ, τα «Atheist’s Commission» (2018) και «Potter» (2021), με πρωταγωνιστές άντρες με μακριά μαλλιά -ο πρώτος κάθεται με ανοιχτά πόδια και χέρια σε έναν καναπέ, ο δεύτερος σκύβει φτιάχνοντας ένα κεραμικό- οι αναφορές στον Χριστό αναπόφευκτα παραπέμπουν στην Ανάστασή του. Ενα ακόμα έργο του, σχέδιο με στιλό (Band, 2004) βασίζεται στο θρυλικό πορτρέτο του death metal συγκροτήματος Obituary, τα μέλη του οποίου φαίνονται κρεμασμένα από θηλιές, ενώ στην έκθεση αυτό ακριβώς το έργο συνομιλεί με αντίστοιχα «ζοφερά αριστουργήματα» δύο κορυφαίων Γερμανών της Νέας Αντικειμενικότητας, του Οτο Ντιξ και του Ρούντολφ Σλίχτερ.

Steven Shearer «Potter», 2021

Δεν είναι τυχαίο ότι στο αίμα του 56χρονου Καναδού καλλιτέχνη κυλάει η χέβι μέταλ μουσική με την οποία μεγάλωσε, με τη νεανική κουλτούρα της δεκαετίας του ’70 και το metal underground να διαπερνούν τις εικόνες του, όπου τα έντονα εξπρεσιονιστικά χρώματα συναντούν τη γοτθική αισθητική της ύστερης μεσαιωνικής ζωγραφικής και το στιλ των πορτρέτων των μεγάλων μετρ.

Νεαρά άτομα με μακριά μαλλιά που κρύβουν το πρόσωπό τους, που καπνίζουν, που μοιάζουν χαμένα στον δικό τους κόσμο, πρωταγωνιστούν στα έργα του. Πηγή του πίνακα «Man Sitting» του 2006 είναι μια ασπρόμαυρη φωτογραφία ενός ημίγυμνου ντράμερ, την οποία μεταμόρφωσε σε εμβληματικό πορτρέτο ενός νέου σε περισυλλογή, καθισμένου σε έναν κλειστοφοβικό εσωτερικό χώρο με παραληρηματική «ηχώ» τον κόσμο του Εντβαρντ Μουνκ. Αλλωστε το 2011, ο Σίρερ εκπροσώπησε τον Καναδά στην 54η Μπιενάλε της Βενετίας με την έκθεση «Exhume to Consume», ο τίτλος της οποίας προήλθε από το τραγούδι του βρετανικού μέταλ συγκροτήματος Carcass.

Ενα εκφραστικό πορτρέτο του «Πράσινου συλλέκτη» («Green Collector», 2021), ο οποίος κρατά ένα μικρό μπλε αγαλματίδιο, καλωσορίζει (ή αποχαιρετά) τον επισκέπτη στην έκθεση, την οποία επιμελείται ο Dieter Roelstraete, γνωστός μας και από την documenta 14, ο οποίος τώρα είναι επιμελητής και καθηγητής στο Neubauier Collegium for Culture and Society στο Πανεπιστήμιο του Σικάγου. Την έκθεση συνοδεύει κατάλογος στα αγγλικά με κείμενα των Roelstraete, Nicholas Cullinan και Silvia Montiglio.

Σημαντική, αναγνωρισμένη και περιζήτητη διεθνώς η συλλογή έργων τέχνης του εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου κάνει ακόμα ένα βήμα εξωστρέφειας στην Αθήνα, κάτι που επιδιώκει και η κόρη του Αλεξάνδρα, ως πρόεδρος της Συλλογής. Μετά τις ατομικές εκθέσεις διεθνών καλλιτεχνών (David Hammons, Charles Ray, Katharina Fritsch κ.ά.) εγκαινιάζεται ένα δημόσιο πρόγραμμα ομιλιών και, με αφορμή την έκθεση του Στίβεν Σίρερ, σημαντικοί διευθυντές μουσείων, επιμελητές, ακαδημαϊκοί και καλλιτέχνες συζητούν για επίκαιρα κοινωνικά και καλλιτεχνικά ζητήματα. Το πρόγραμμα επιμελείται ο Βασίλειος Ντούπας σε συνεργασία με τη Skarlet Smatana, διευθύντρια της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου.

H αρχή γίνεται σήμερα Σάββατο (7 μ.μ.) με την Ann Demeester, διευθύντρια του Κunsthaus Zürich, η οποία θα μιλήσει με θέμα «Face Value: Issues in Portraiture» («Η Αξία του Προσώπου: Ζητήματα Προσωπογραφίας») εστιάζοντας στη θέση και την αξία του πορτρέτου στις συλλογές του σημαντικού μουσείου του οποίου ηγείται, στα κοινωνικά και υπαρξιακά θέματα που σχετίζονται με αυτό, αλλά και στην εποχή των selfies.

Ακολουθούν η διευθύντρια της Staatsgalerie Στουτγάρδης, Prof. Dr. Christiane Lange, ο Ισπανός επιμελητής Jorge Ribalta και ο καλλιτέχνης φωτογράφος Jeff Wall (1/2, «Objectivity and Photography: Documentary in Dispute», «Αντικειμενικότητα και φωτογραφία: Τεκμηρίωση σε διαμάχη»). Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου της Βιέννης Diedrich Diederichsen (16/2 «Subculture as Paradigm», «Η υποκουλτούρα ως παράδειγμα»). Ο γνωστός Bρετανός επιμελητής James Lingwood και η Γερμανίδα επιμελήτρια φωτογραφίας Christin Müller (24/2, «New Encounters in Found Photography», «Νέες Προσεγγίσεις στη Θεμελιώδη Φωτογραφία»).

Oλες οι ομιλίες είναι ανοιχτές στο κοινό και θα διεξαχθούν στα αγγλικά. Απαραίτητη η κράτηση θέσης: 210-8090566 ή [email protected]

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Η έκθεση του Στίβεν Σίρερ θα διαρκέσει έως τον Μάρτιο. Συλλογή Γιώργου Οικονόμου. Λεωφ. Κηφισίας 80, Μαρούσι, τηλ. 210-8090566/ thegeorgeeconomoucollection.com

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Υπνος, θάνατος, Θεογονία και heavy metal

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας