• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 0.6°C / 4.2°C
    2 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    2°C -1.9°C / 3.5°C
    1 BF
    42%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.0°C / 4.9°C
    5 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 0.9°C
    4 BF
    40%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 0.7°C
    4 BF
    59%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    0°C -1.8°C / 0.7°C
    0 BF
    50%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -5°C -4.6°C / -3.2°C
    2 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    71%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 5.4°C / 7.8°C
    4 BF
    59%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 1.8°C / 2.9°C
    4 BF
    75%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.5°C
    6 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 2.3°C / 2.3°C
    6 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.6°C / 6.6°C
    5 BF
    59%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 1.2°C
    2 BF
    59%
  • Λαμία
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    1°C -0.5°C / 1.2°C
    1 BF
    87%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    3 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.8°C / 3.6°C
    0 BF
    93%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 3.3°C / 3.3°C
    1 BF
    45%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    1°C -2.3°C / 1.4°C
    2 BF
    56%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.3°C / -2.3°C
    1 BF
    64%

Το εσωτερικό του Ορφανοτροφείου

Καποδιστριακό και εγκαταλειμμένο

  • A-
  • A+

Με επίκεντρο την Αίγινα, το αγαπημένο νησί του Αργοσαρωνικού, τρεις σύγχρονοι εικαστικοί που ζουν και εργάζονται εκεί για μεγάλα διαστήματα, ενώνουν τις δυνάμεις τους.

Με αναγνωρισμένο έργο και διεθνές εκτόπισμα ο Κώστας Βαρώτσος, η Βένια Δημητρακοπούλου και η Δανάη Στράτου δημιούργησαν την κοινή εικαστική εγκατάσταση «επιφυλακή» με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 30 χρόνων από την απομάκρυνση των φυλακών από το ιστορικό κτίριο του Καποδιστριακού Ορφανοτροφείου της Αίγινας.

Την επιμέλεια ανέλαβε ο Γιώργος Καλόφωνος και το έργο θα παραμείνει στον χώρο μόνον για τρεις ημέρες (25-26-27/9). Εντάσσεται στο πλαίσιο της 7ης Γιορτής Φιστικιού Αίγινας, που λειτουργεί ως πόλος εμπορικής έλξης και πολιτιστικών δράσεων.

Εργο μεγάλης κλίμακας, αλλά χαμηλού κόστους (έγινε αποκλειστικά από ιδιωτικές χορηγίες) η εγκατάσταση «επιφυλακή» στήθηκε επί της οδού Καποδιστρίου, ακριβώς απέναντι από την πρόσοψη του κτιρίου του Καποδιστριακού Ορφανοτροφείου, που είναι διατηρητέο μνημείο.

Η συνεργασία των τριών καλλιτεχνών για την παραγωγή του «αποτελεί από μόνη της ένα σημαντικό εικαστικό γεγονός, που θα έχει μεγάλη απήχηση εντός και εκτός της χώρας» εκτιμούν οι διοργανωτές.

Και σημειώνουν ότι στόχος της δράσης είναι «να υπομνηματίσει εικαστικά το πολυτάραχο παρελθόν, την έντονη συμβολική φόρτιση, αλλά και την ελπιδοφόρα δυναμική του σημαντικού μνημείου, που συνδέεται άρρηκτα με την ίδρυση του σύγχρονου Ελληνικού Κράτους». Ελπίζουν ότι δίνουν και το έναυσμα ώστε να επαναλειτουργήσει ως τόπος μνήμης και δημιουργίας.

Πόσοι γνωρίζουν ή πόσοι θυμούνται την ύπαρξη και τη χρήση αυτού του χώρου που απέχει μια ανάσα από την Αθήνα; Σήμερα το Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο της Αίγινας είναι παραγνωρισμένο, εγκαταλειμμένο στη φθορά του χρόνου.

Στάθηκε αδύνατο να αξιοποιηθεί από το υπουργείο Πολιτισμού τα τελευταία χρόνια, παρά το γεγονός ότι δαπανήθηκαν δεκάδες εκατομμύρια.

Το Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου συνόλου μνημείων, που συνδέονται με την ίδρυση στην Αίγινα του σύγχρονου Ελληνικού Κράτους και την εγκατάσταση στο νησί της πρώτης κυβέρνησης από τον κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια. Ανεγέρθηκε σε λιγότερο από έναν χρόνο (1828–1829), με κρατικούς και ιδιωτικούς πόρους.

Το οικόπεδο 20 στρεμμάτων παραχώρησε η δημογεροντία του νησιού για να στεγάσει τα ορφανά του απελευθερωτικού αγώνα. Καλύπτει περίπου 11.000 τετραγωνικά μέτρα (π. 5.000 τ.μ. κτιριακών εγκαταστάσεων και π. 6.000 τ.μ. εσωτερικής αυλής).

Εκτός από τη χρήση του για τη στέγαση και τη βασική, μέση και επαγγελματική εκπαίδευση 750 ορφανών (με σχολεία, εργαστήρια τεχνών, εργαστήρια χειροτεχνίας κ.λπ.) υπήρξε ο τόπος ίδρυσης και αρχικής λειτουργίας πολλών θεσμών του κράτους: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Εθνική Βιβλιοθήκη, Ορυκτολογικό και Βοτανικό Μουσείο, Εθνικό Τυπογραφείο, Εθνικό Νομισματοκοπείο, Βοτανικός Κήπος κ.λπ..

Μετά τον θάνατο του Καποδίστρια και την ανατροπή της πολιτικής του, το κτίριο χρησιμοποιήθηκε ως στρατώνας, λοιμοκαθαρτήριο, φρενοκομείο, τόπος στέγασης προσφύγων. Από το 1880 έως το 1984 λειτούργησε ως φυλακή.

Αυτή η χρήση σφράγισε την ταυτότητά του, μετατρέποντάς το από χώρο εκπαίδευσης και πολιτισμού σε χώρο εγκλεισμού και τιμωρίας. Υπήρξε μάλιστα έως πρόσφατα τόπος κολασμού και μαρτυρίου πολλών πολιτικών κρατουμένων.

Η παρούσα κατάστασή του «δεν μπορεί δυστυχώς να εμπνεύσει καμία διάθεση για εορτασμούς, παρά μόνο έντονο προβληματισμό» αναφέρουν οι διοργανωτές.

Και θέτουν στόχο τη μελλοντική λειτουργία του ως μνημείου με ισχυρή συμβολική φόρτιση. Εκφράζουν «έντονο προβληματισμό, επίσης, για την αποτυχία του κράτους –και συγκεκριμένα του αρμόδιου υπουργείου Πολιτισμού– να διαχειριστεί το εμβληματικό αυτό μνημείο.

Από το 1997, που ξεκίνησε η διαδικασία αναστήλωσής του –και παρά τα τεράστια κονδύλια που απορρόφησε– παραμένει ακόμη σε ερειπιώδη κατάσταση και ερμητικά κλειστό – μια ανοιχτή πληγή τόσο για την τοπική κοινωνία του νησιού, όσο και για το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας».

Το Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο αποτελεί τις τελευταίες δεκαετίες σημείο τριβής και εντάσεων ανάμεσα στις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού και την τοπική κοινωνία που διεκδικεί την ανοιχτή χρήση του, καθώς η Αίγινα έχει έντονη πολιτισμική δραστηριότητα, αλλά και έλλειψη κτιριακών υποδομών.

info:

Εικαστική δράση «επιφυλακή», Κώστας Βαρώτσος - Βένια Δημητρακοπούλου - Δανάη Στράτου. Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο, 25-26-27 Σεπτεμβρίου. Εγκαίνια: αύριο, Παρασκευή, 21.30 μ.μ. Στο πλαίσιο της 7ης Γιορτής Φιστικιού Αίγινας. Επιμέλεια: Γιώργος Καλόφωνος

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενα κομμάτι της Ελλάδας μπορεί να κάνει θαύματα
Η Κατερίνα Γρέγου είναι επιμελήτρια και ιστορικός τέχνης, εθνική επίτροπος σε δύο διαδοχικές Μπιενάλε Βενετίας σε περίπτερα ξένων χωρών, επέστρεψε ύστερα από δέκα χρόνια στην Ελλάδα και ανέλαβε την...
Ενα κομμάτι της Ελλάδας μπορεί να κάνει θαύματα
ART - ΝΕΑ
Ολοι μαζί κι ο Λοβέρδος χώρια
Εξήντα εφτά κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι της αντιπολίτευσης αντιδρούν στον τρόπο με τον οποίο το ΥΠΠΟΑ αντιμετωπίζει την αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Ολοι μαζί κι ο Λοβέρδος χώρια
ART - ΝΕΑ
Οι δωρεές Ν. Λαιμού και Λασκαρίδη «παραβιάζουν τη νομοθεσία»
Με τις πρόσφατες υπουργικές αποφάσεις της κ. Μενδώνη η εκπόνηση των μελετών για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων ανατίθεται σε ιδιώτες, παραβιάζοντας το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.
Οι δωρεές Ν. Λαιμού και Λασκαρίδη «παραβιάζουν τη νομοθεσία»
ART - ΝΕΑ
«Γκρίζες» ζώνες στα σχέδια για το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων
Το Ιδρυμα Λασκαρίδη ανέλαβε τη χρηματοδότηση, μέσα σ’ ένα μήνα εκπονήθηκε η προμελέτη και εγκρίθηκε ήδη από το Συμβούλιο Μουσείων, ενώ δεν έχει ακόμα ξεκαθαριστεί εάν το κτίριο Σιλό παραχωρήθηκε από την COSCO...
«Γκρίζες» ζώνες στα σχέδια για το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η μοίρα της μοντέρνας αρχιτεκτονικής κληρονομιάς μας
Φαίνεται πως είναι πλέον διαχρονικό χαρακτηριστικό στη χώρα μας να καταστρέφουμε ή να αλλοιώνουμε τα έργα της μοντέρνας αρχιτεκτονικής. Θαρρείς και η γενιά μας εκδικείται τις προηγούμενες, αφανίζοντας με...
Η μοίρα της μοντέρνας αρχιτεκτονικής κληρονομιάς μας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο
Το παρισινό μουσείο με μια μεγάλη αναδρομική προβάλλει όπως ακριβώς της αξίζει τη σπουδαία σουρεαλίστρια φωτογράφο και ζωγράφο, μούσα του κορυφαίου Ισπανού καλλιτέχνη, η οποία μετά τον χωρισμό τους αποσύρθηκε...
Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας