Αθήνα, 13°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
13.9° 12.2°
3 BF
89%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
14.4° 12.6°
1 BF
78%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
14°C
13.8° 11.0°
3 BF
70%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
2 BF
66%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.6° 13.9°
2 BF
67%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.2° 10.0°
1 BF
83%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
9.5° 6.4°
2 BF
87%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
2 BF
83%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
15.4° 13.6°
3 BF
80%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.6°
0 BF
63%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
13.8° 12.4°
3 BF
94%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.8° 11.8°
3 BF
85%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
13°C
13.1° 13.1°
2 BF
71%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
12°C
12.3° 11.9°
0 BF
94%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.8° 12.5°
2 BF
89%
Ρόδος
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.8°
4 BF
85%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
14.0° 12.7°
2 BF
91%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 16.6°
2 BF
53%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.9° 12.7°
2 BF
87%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
8.2° 8.2°
1 BF
91%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 26 Φεβρουαρίου, 2024
έκθεση Χριστίνας Νάκου
CHRISTINA NAKOU

Transiens Nostrum στην Biennale της Βενετίας

Η καλλιτεχνική εγκατάσταση της Χριστίνας Νάκου και της Αννας Παγκάλου στην 18η Biennale Αρχιτεκτονικής αντηχεί τις πλημμύρες στη Θεσσαλία

Το εγχείρημα «Transiens Nostrum, το δικό μας πέρασμα» αναπτύσσεται ως περίπλους σε λιμάνια της Μεσογείου. Σε κάθε σταθμό η εικαστικός Χριστίνα Νάκου και η sound performative artist Αννα Παγκάλου, σε συνέργειες με ινστιτούτα, Πανεπιστήμια και άλλους φορείς, δημιουργούν μία πρωτότυπη εικαστική και ηχητική εγκατάσταση που εστιάζει στην ιστορία του λιμανιού και των ανθρώπων του με βάση τον συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό χώρο όπου αυτή παρουσιάζεται.

Οι εγκαταστάσεις παρουσιάζονται ως κοινά έργα των δύο καλλιτέχνιδων, ενώ στο σύνολό του ο περίπλους αναπτύσσεται ως διάλογος δύο γυναικών που επιχειρούν τον διάπλου της Μεσογείου, αναζητώντας τη σύνδεση των ανθρώπων και τη δυναμική λειτουργία της μνήμης. Εμπνεόμενες από τη μεταμορφωτική δύναμη της απώλειας, εξερευνούν τα λιμάνια της Μεσογείου και τις ιστορίες των ανθρώπων τους επιδιώκοντας τη δημιουργία ποιητικών χώρων που αποσκοπούν στη σύνδεση, τη συνέργεια και την επικοινωνία.

Αποψη της εγκατάστασης | PANOS KOSTOUROS

Μετά τη Ρόδο (έκθεση «Συν Παρουσία» στον Προμαχώνα του Αγίου Γεωργίου) και τη Σύρο (έκθεση «Επιχωματώσεις»), επόμενος σταθμός ήταν η 18η Biennale Αρχιτεκτονικής της Βενετίας. Εκεί, στο ελληνικό περίπτερο, από τις 16 έως τις 26 Νοεμβρίου παρουσίασαν μία μεγάλης διάρκειας performance στο πλαίσιο των «Υδάτινων Σωμάτων», της ελληνικής πρότασης στη Βενετία, ύστερα από πρόσκληση των επιμελητών Κωστή  Πανηγύρη και Ανδρέα Νικολοβγένη. Σύμφωνα με την Αννα Παγκάλου, «ο αρχιτεκτονικός χώρος αποτελεί καθοριστικό παράγοντα της διαμόρφωσης των έργων μας. Στη Βενετία, ο χώρος του ελληνικού περιπτέρου μαζί με την έκθεση “Υδάτινα Σώματα” των Πανηγύρη-Νικολοβγένη και το ηχοτοπίο του Δημήτρη Καραγεώργου, αποτέλεσαν το έναυσμα για τον σχεδιασμό της εγκατάστασης του Transiens Nostrum. Ο χώρος, τα στοιχεία του και ο ανθρώπινος παράγοντας, όπως φανερώνεται μέσα από τις αντιδράσεις των επισκεπτών, γίνονται αντιληπτά ως μία τρισδιάστατη παρτιτούρα, τόσο οπτικά όσο και ηχητικά. Η ιδιαιτερότητα του χώρου του ελληνικού περιπτέρου έγκειται στην ίδια τη λειτουργία του ως εκθεσιακού χώρου. Είναι δηλαδή ένας χώρος που συνεχώς μεταμορφώνεται».

Η sound performative artist Αννα Παγκάλου | PANOS KOSTOUROS

Ο λόγος στη Χριστίνα Νάκου: «Τα “Υδάτινα Σώματα” προσεγγίζουν τα φράγματα και τους ταμιευτήρες της χώρας ως αντεστραμμένο αρχιπέλαγος. Εμπνεόμενες από αυτήν την ιδέα εστιάζουμε στην υπερχείλιση των φραγμάτων και στην εκτόνωση του υδάτινου όγκου τους. Οι πρόσφατες πλημμύρες στην περιοχή της Μεσογείου, όπου μάζες νερού  άλλαξαν τη γεωγραφία τεράστιων εκτάσεων αναγκάζοντας τους κατοίκους τους να επαναπροσδιορίσουν τη ζωή τους, δίνουν το έναυσμα αυτής της συνέργειας» αναφέρει η εικαστικός, επισημαίνοντας: «Η Βενετία είναι ένα λιμάνι όπου οι άνθρωποι βρίσκονται σε καθημερινό διάλογο με τη μεταμορφωτική συνθήκη αυξομείωσης του νερού. Προσφέρει λοιπόν έναν τόπο διερώτησης γύρω από την αμοιβαία εξάρτηση των έργων του ανθρώπου και του φυσικού περιβάλλοντος».

Η εικαστικός Χριστίνα Νάκου | PANOS KOSTOUROS

Στο κλείσιμο, λοιπόν, της φετινής Biennale Αρχιτεκτονικής (20 Μαΐου - 26 Νοεμβρίου 2023), η οποία με τίτλο «Το εργαστήριο του Μέλλοντος» («The Laboratory of the Future») εστίασε στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, «Υδάτινα Σώματα» και «Transiens Nostrum» ενσωματώθηκαν, αναδεικνύοντας τη μεταμορφωτική, απρόβλεπτη και διαρκώς μεταβαλλόμενη σχέση που υπάρχει μεταξύ των ανθρώπινων κατασκευών και της φύσης, με αναφορά στις πλημμύρες που προκάλεσε η κακοκαιρία Daniel τον περασμένο Σεπτέμβριο. Η παρουσίαση του έργου δίπλα στα κανάλια των Giardini και η σύνδεση του εγχειρήματος με το παλιρροϊκό φαινόμενο της Βενετίας (Acqua Alta), χαρτογράφησε εύγλωττα τον παγκόσμιο χαρακτήρα της μεταβολής του κλίματος.

---------------

♦ Η ηχητική και εικαστική εγκατάσταση «Transiens Nostrum» στη Βενετία πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού. Τον σχεδιασμό του φωτισμού ανέλαβε ο Στέφανος Δρουσιώτης, ενώ ο Πάνος Κωστούρος κατέγραψε την performance με βίντεο και φωτογραφίες (site: www.transiensnostrum.com)

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Transiens Nostrum στην Biennale της Βενετίας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας