Αθήνα, 15°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.8° 13.4°
4 BF
85%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
17.1° 14.6°
2 BF
66%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
16.0° 13.8°
4 BF
72%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
4 BF
54%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
18.0° 14.9°
3 BF
58%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
15.0° 12.9°
2 BF
87%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
11°C
11.4° 9.5°
0 BF
76%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.6° 14.6°
2 BF
58%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
17°C
16.8° 16.5°
4 BF
72%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
19.6° 16.9°
1 BF
67%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
17.8° 16.4°
5 BF
72%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.3° 12.3°
4 BF
83%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 15.9°
5 BF
63%
Λάρισα
Βροχοπτώσεις μεγάλης έντασης
16°C
16.2° 16.2°
2 BF
86%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.5° 13.8°
1 BF
85%
Ρόδος
Ασθενείς βροχοπτώσεις
18°C
19.3° 17.7°
4 BF
76%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
15°C
16.5° 13.6°
2 BF
94%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.6° 16.3°
2 BF
62%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.7° 13.6°
2 BF
99%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
8.3° 8.3°
2 BF
84%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 26 Φεβρουαρίου, 2024
Πίνακας - Κλεοπάτρα Δίγκα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Κλεοπάτρα Δίγκα

Η φύση μακριά από την «πόζα» της καρτ-ποστάλ

«Στοχαστικά τοπία» είναι ο τίτλος έκθεσης με την πιο πρόσφατη δουλειά της γνωστής εικαστικού, σκηνογράφου και συγγραφέα Κλεοπάτρας Δίγκα, που εγκαινιάζεται στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου στη Νέα Ιωνία, την ερχόμενη Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου. Τοπία ναι, αλλά γιατί στοχαστικά; Μήπως γιατί το μεγάλο στοίχημα της ζωγράφου είναι η απόδοση τοπίων, όχι όμως από αυτά που θα πρωταγωνιστούσαν σε μια καρτ-ποστάλ, αλλά τοπίων που θα μπορούσαν να είναι κι εσωτερικά και πάντως φέρουν κάτι από τη σκέψη και το αίσθημα του περιπατητή που τα διασχίζει;

Πιστή πάντα στον ρεαλισμό, η Δίγκα, με την πρόσφατη κι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ματιά της πάνω στο τοπίο, αποφεύγει τα στερεότυπα του είδους και, χρησιμοποιώντας ακρυλικά, σχέδια και παστέλ, επιχειρεί αυτό ακριβώς: μια διαφορετική ματιά. Τα τοπία της δεν είναι από αυτά που προκαλούν τον ενθουσιώδη θαυμασμό. Είναι όμως η αναγνωρίσιμη ελληνική φύση: χαμηλοί θάμνοι σε έρημες παραλίες, αμμόλοφοι, θαλασσόκρινα, ξερά χωράφια και χόρτα. «Πολλά έργα δείχνουν τοπία σε μια κατάσταση εύθραυστης ισορροπίας, ανάμεσα σε δύο εναλλακτικά ενδεχόμενα που συγχρόνως είναι και δύο αντίθετες ψυχικές καταστάσεις: είναι τοπία στο μεταίχμιο, ανάμεσα στην ερήμωση και στην αναβίωση της φύσης, που γεννούν αντιφατικά συναισθήματα μελαγχολίας και πένθους για την ερήμωση, αισιοδοξίας και ελπίδας για τη δύναμη της φύσης. Αυτά τα έργα φτιάχνονται με μέτρο και σύνεση, με ελεγχόμενες χειρονομίες, με σαφή περιγράμματα και καθαρές μορφές», επισημαίνει ο Χρήστος Γ. Λάζος στο εισαγωγικό του κείμενο για τον κατάλογο της έκθεσης. Και η εικαστικός Αιμιλία Παπαφιλίππου συμπληρώνει στο δικό της κείμενο: «Ετσι νομίζω και η Κλεοπάτρα, με αφορμή τα κρινάκια της, και βεβαίως την ενσυναίσθηση πως τόσο αυτά όσο και μεις κινδυνεύουμε, από το ισοπεδωτικό, ασεβές μοντέλο “ανάπτυξης” που επικρατεί τελευταία, συνηγορεί και χαιρετίζει την Υπαρξη βαδίζοντας ατρόμητα προς αυτό το “μπλε”. Τι στάση…! Και ναι, όταν ζωγραφίζεις -ζωήν γράφεις- έτσι, προφανώς τα έργα βγαίνουν, προκύπτουν, σχεδόν ακαριαία. Με μιαν ανάσα».

Εκτός από τα «Στοχαστικά τοπία», την έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 2 Μαρτίου του 2024, συμπληρώνει και μια μικρή αλλά αντιπροσωπευτική συλλογή από παλαιότερα έργα της Δίγκα, από την πρωτοπόρα εποχή της Ομάδας των Νέων Ρεαλιστών και από τις ενότητες «Ανθρώπινη Κατάσταση», «Αυτοπορτρέτα» και «Παγωνιά στο τέλος».

ℹ️ Πινακοθήκη Γ. Βογιατζόγλου (Κτίριο 1, Ελ. Βενιζέλου 63, Νέα Ιωνία, Αθήνα, τηλ. 210 2710472). Ωράριο λειτουργίας: Πέμ., Παρ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Σάββ.: 11 π.μ.-3 μ.μ. Είσοδος ελεύθερη

Ποια είναι

Η Κλεοπάτρα Δίγκα γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική και σκηνογραφία στην ΑΣΚΤ με δασκάλους τους Γ. Μόραλη, Ν. Νικολάου και Β. Βασιλειάδη. Συνέχισε τις σπουδές της στο Παρίσι (1970-1974) στις Écoles Nationales Supérieures des Beaux-Arts και des Arts Decoratifs, ενώ παράλληλα εργάστηκε ως βοηθός του σκηνογράφου Hubert Monloup σε πολλές θεατρικές παραστάσεις. Στην Ελλάδα πια, έκανε την πρώτη της ατομική έκθεση στο ΚΕΤ το 1975 και ενώ ήδη ήταν εκ των ιδρυτικών μελών των Νέων Ρεαλιστών (μαζί με τους Γ. Βαλαβανίδη, Κ. Κατζουράκη, Χ. Μπότσογλου, Γ. Ψυχοπαίδη), των οποίων η έκθεση στο Ινστιτούτο Γκαίτε το 1972 είχε τεράστιο αντίκτυπο ενάντια στη δικτατορία. Η ζωγραφική της αρχικά απηχούσε επιρροές από την ποπ-αρτ αλλά βαθμιαία οδηγήθηκε σε ένα είδος κριτικού ρεαλισμού με αρκετά αυτοβιογραφικά στοιχεία. Στη συνέχεια, με τις σειρές «Αυτοπορτρέτα» και «Ανθρώπινη Κατάσταση», η θεματολογία της απέκτησε εντονότερα ανθρωποκεντρικό και υπαρξιακό χαρακτήρα, διατηρώντας πάντα την κριτική της διάθεση, την υπαρξιακή αγωνία και την πεποίθηση για τον κοινωνικό ρόλο της τέχνης. Παράλληλη είναι η εργασία της ως σκηνογράφου στο θέατρο, καθώς και σε κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές. Συμμετείχε επίσης με δικές της εκπομπές στο Τρίτο Πρόγραμμα του Μάνου Χατζιδάκι. Καθοριστική ήταν η συμβολή της στη δημιουργία του Δικτύου Εικαστικών Εργαστηρίων του υπουργείου Πολιτισμού (1997-1999), ενώ οργάνωσε και διηύθυνε τα Δημοτικά Εικαστικά Εργαστήρια της Καλαμάτας (1985-1992) και της Πάτρας (2000-2012) αναπτύσσοντας σημαντικό έργο στον τομέα της εκπαίδευσης.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η φύση μακριά από την «πόζα» της καρτ-ποστάλ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας