Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.4° 14.6°
3 BF
63%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
16.4° 13.7°
2 BF
67%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
15°C
15.4° 14.9°
3 BF
77%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
1 BF
67%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
0 BF
88%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.9° 13.8°
1 BF
78%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
11°C
12.3° 11.4°
0 BF
58%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
13.5° 13.5°
1 BF
81%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.8° 14.9°
3 BF
70%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 14.6°
1 BF
63%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.4° 14.8°
3 BF
72%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
14.0° 12.7°
1 BF
82%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
14.5° 14.5°
2 BF
76%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.4°
0 BF
88%
Λαμία
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.0° 14.5°
2 BF
73%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
13.8° 12.8°
1 BF
83%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.7° 14.5°
0 BF
56%
Καβάλα
Αραιές νεφώσεις
13°C
12.7° 12.3°
2 BF
91%
Κατερίνη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
16.7° 14.7°
2 BF
80%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
11°C
11.3° 11.3°
2 BF
63%
ΜΕΝΟΥ
Σάββατο, 02 Μαρτίου, 2024
Από την ατομική έκθεση της Μάτως Ιωαννίδου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Μάτω Ιωαννίδου, «Μίμησις πράξεως»

Ηρωες «ανθρώπινοι» και γενναίοι μέσα στην ήττα τους

Η νέα ατομική έκθεση της ζωγράφου, σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Γιώργου Μυλωνά, εγκαινιάζεται απόψε στο Ωδείο Αθηνών και διαρκεί έως τις 21 του μηνός.

Οι ήρωες εμβληματικών έργων της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας αποτέλεσαν έμπνευση για τη Μάτω Ιωαννίδου, στη νέα της ατομική έκθεση ζωγραφικής με τίτλο «Μίμησις πράξεως», που παρουσιάζεται στο Ωδείο Αθηνών, από σήμερα έως τις 21 Νοεμβρίου, σε συνεργασία με τη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών.

Η έκθεση, την οποία επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς, περιλαμβάνει 51 έργα μικτής τεχνικής σε χαρτί ή μουσαμά (2019-2023) και όπως αναφέρει η ζωγράφος: «Σε μια εποχή εικονικής πραγματικότητας και ανέπαφων συναλλαγών που ακυρώνουν το βάθος της ανθρώπινης ύπαρξης με συνέπεια την έξαρση μιας άλογης βίας, η Αντιγόνη, ο Οιδίποδας, ο Ορέστης, η Φαίδρα, η Μήδεια, αυτά τα αρχετυπικά πρόσωπα με παγκόσμια αναγνωρισιμότητα, σάμπως δεν είμαστε εμείς; Σκοπός μου είναι να αποδοθούν εικαστικά, με έναν τελετουργικό τρόπο, οι εσωτερικές συγκρούσεις, η ένταση, οι αποφάσεις, η δράση, οι αντιπαραθέσεις, η λύτρωση-κάθαρση, όλο το “ανθρώπινο” που διακυβεύεται».

Η προσέγγισή της αφορά τη «γλώσσα του σώματος», με έμφαση στα χέρια. Επιδίωξή της να αποτυπώσει το «ψυχικό φορτίο»: «Η Αντιγόνη για παράδειγμα: αντί-δικεί, αντί-στέκεται, αντί-παραβάλλει, αντί-τίθεται, αντί-μιλά, άκαμπτη πορεύεται στη μοίρα της», αναφέρει. «Ο Κρέων, ευθυτενής, επιβάλλεται και συγχρόνως εγκλωβίζεται. Η Πηνελόπη αποδέχεται, περιμένει και υποδέχεται. Η Ηλέκτρα πενθεί, πενθεί, πενθεί, σκυφτή. Η Κλυταιμνήστρα επαναστατεί, αγέρωχη, σε κατά πρόσωπο αντιπαράθεση. Η Κασσάνδρα, στον αντίποδα της Κλυταιμνήστρας, παραληρεί με την ενορατική γυναικεία της φύση. Η Ιφιγένεια, άγουρη και αθώα, πέφτει θύμα της πατριαρχικής επιβολής. Ο Ορέστης οδηγείται στη μητροκτονία (με απασχόλησε πολύ η σκηνή αυτή ως ακραία βίαιη και αποκρουστική), υποφέρει σκυφτός από ενοχές, ελευθερώνεται στη συνέχεια με τα χέρια αιματοβαμμένα αλλά αθώα. Ο Αγαμέμνων είναι μια πανοπλία, απροσπέλαστος, στον ρόλο του στρατηλάτη. Η Μήδεια, λαβωμένη ερωμένη και μάνα (τη φιγούρα την πήρα από αιγυπτιακή σαρκοφάγο!), οδηγείται τελικά στο φως. Ο Οιδίπους χτυπιέται από το πεπρωμένο, μάχεται όρθιος και μόνος σε έναν «συμπαντικό» κατακλυσμό. Η Φαίδρα δονείται από κρυφή ερωτική επιθυμία ανάμεσα στο φως και στο έρεβος, ματαιωμένη από το αντικείμενο του πόθου της…».

«Ολοι οι ήρωες της Ιωαννίδου προβάλλουν γενναίοι μέσα στην ήττα τους και όλοι παλεύουν μέσα στη μοναξιά που απαιτεί ο ηρωισμός τους», παρατηρεί ο Γιώργος Μυλωνάς. «Το κοινό που θα έρθει σε επαφή με την ποίηση της ζωγράφου πρόκειται να γνωρίσει μια Μεγάλη Μεταφράστρια των αρχαίων μορφών και οραμάτων στην εικαστική μας γλώσσα... Η τέχνη φανερώνει εδώ την παρουσία μια άλλης πράξης που αποτολμά το μέγιστο μέσω της μιας και μόνης εικόνας».

Η Μάτω Ιωαννίδου σπούδασε γαλλική φιλολογία και θεατρολογία (Σορβόνη 1978-1985) και ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού. Εχει πραγματοποιήσει πολυάριθμες ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής στην Ελλάδα και έχει συνεργαστεί με το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων για την παραγωγή πιστών αντιγράφων ψηφιδωτών στα πωλητήρια των εθνικών μουσείων. Από το 1999 έως σήμερα έχει σκηνοθετήσει παραστάσεις θεάτρου δρόμου για παιδιά, βασισμένες σε γνωστά ή πρωτότυπα παραμύθια. Από το 1997 μέχρι και το 2011 ίδρυσε, διηύθυνε και δίδαξε ζωγραφική και ψηφιδωτό στα εικαστικά εργαστήρια «Λέσχη».

ℹ️ «Μίμησις πράξεως». Πολυχώρος Ω2, Ωδείον Αθηνών, Ρηγίλλης & Βασ. Γεωργίου Β’ 17-19. Εγκαίνια έκθεσης: Απόψε, στις 19.00. Διάρκεια έως Τρίτη 21 Νοεμβρίου, καθημερινά πλην Κυριακής, 13.00-21.00. Θεατρικό δρώμενο: Σάββατο 11/11, 19.30, Πέμπτη 16/11, 20.30, Σάββατο 18/11, 19.30. Υπεύθυνη δρώμενου: Ελεάνα Τσίχλη, καθηγήτρια Δραματικής Σχολής Ωδείου Αθηνών.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ηρωες «ανθρώπινοι» και γενναίοι μέσα στην ήττα τους

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας