• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 5.3°C / 9.6°C
    2 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.9°C / 8.6°C
    3 BF
    41%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    9°C 5.0°C / 8.8°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.9°C / 4.4°C
    2 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 6.3°C
    0 BF
    81%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.0°C / 5.7°C
    2 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.4°C / 1.2°C
    2 BF
    51%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    2°C 2.4°C / 2.4°C
    2 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.8°C / 10.8°C
    4 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.6°C / 5.9°C
    2 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.3°C / 10.4°C
    3 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    3 BF
    44%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    3 BF
    55%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 4.5°C
    2 BF
    80%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    5°C 1.5°C / 5.6°C
    1 BF
    72%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    4 BF
    71%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.5°C / 8.2°C
    1 BF
    60%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 4.3°C / 8.3°C
    3 BF
    43%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.5°C / 8.7°C
    2 BF
    50%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.3°C / 0.3°C
    1 BF
    70%

Από την έκθεση «Aquis Submersusi« του Πανου Χαραλάμπους

Τα βινίλια τραγουδάνε ακόμα

  • A-
  • A+

Απομεινάρια του εργοστασίου Columbia, υπολείμματα από φυσικές καταστροφές, ακόμα κι ένα γλυπτό τζουκ μποξ, στο οποίο μπορείτε να παίξετε τους δίσκους σας, γίνονται ένα ισχυρό σχόλιο για τον λούμπεν πολιτισμό μας και τη νεοπλουτίστικη φούσκα των τελευταίων χρόνων.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Πάνος Χαραλάμπους, καθηγητής της ΑΣΚΤ, ασχολείται με την καλλιτεχνική απεικόνιση της λαϊκής μας παράδοσης. Εδώ και σχεδόν τριάντα χρόνια ανασχεδιάζει εικαστικά τη Βαλκανική, δίνοντας «φωνή» σε ό,τι θεωρείται «ερείπιο». Αυτή τη φορά πάει ένα βήμα παραπέρα, συνδυάζοντας την αρχιτεκτονική με τη μουσική, το ανάγλυφο και τη βιντεοπροβολή.

Σαν να μαζεύτηκαν όλες οι μούσες των τεχνών στο κτίριο της οδού Κυκλάδων 8, στην Κυψέλη (αρχιτεκτόνημα του '50 του Αριστομένη Προβελέγγιου, συνεργάτη του Λε Κορμπιζιέ, το πρώτο δείγμα του μοντερνιστικού κινήματος στην Ελλάδα), όπου εγκαινιάστηκε η έκθεσή του με τίτλο «Aquis submersusi», που σημαίνει «βυθισμένος στο νερό». Επιστρατεύοντας «ναυαγιοευρήματα» που ξέβρασε η Αμβρακία, συντρίμμια από την κατεδάφιση του εργοστασίου της Columbia (2006), υπολείμματα φυσικών καταστροφών (πυρκαγιές, σφοδρές χαλαζοπτώσεις, πλημμύρες), εκατοντάδες δίσκους βινυλίου (έχει παράξει και επτά δίσκους βινυλίου με τα soundtracks της ζωής του, που ακούγονται στην έκθεση), o Πάνος Χαραλάμπους στήνει ουσιαστικά ένα προσωρινό «αρχείο» της σύγχρονης Ελλάδας.

Ως μαθητής του Νίκου Κεσσανλή, του πιο αρχετυπικού ίσως μοντερνιστή εικαστικού καλλιτέχνη της δεκαετίας του '60, ξεγυμνώνει και αποκαλύπτει την ωμή πλευρά τού λούμπεν πολιτισμού και της νεοπλουτίστικης φούσκας των τελευταίων χρόνων: βινίλια-απομεινάρια του εργοστασίου της Columbia γίνονται «Νούφαρα» του Μονέ σε λίμνες της αγροτικής επαρχίας και επανεμφανίζονται σε λεκάνες με ηλεκτρόφωνα, εκπέμποντας τις φωνές του Τάκη Καρναβά, του Demetrio Stratos και της Μαρίας Κάλλας.

Η έκθεση διαρθρώνεται στα τέσσερα επίπεδα του κτιρίου. Αποτελείται από έξι οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις: στη μία, σφοδρό χαλάζι πέφτει (φυσική καταστροφή), κομματιάζοντας με δύναμη βινίλια. Επειτα, κυριαρχεί το ανάγλυφο ενός σκηνικού μετά από γλέντι πανηγυριώτικο: ένα τραπέζι, δίσκοι καμένοι, σπασμένα πιάτα δίνουν την εικόνα της προσωπικής, αυτή τη φορά, καταστροφής.

Στην κεντρική εγκατάσταση βλέπουμε μια τεράστια λίμνη (αναφορά στην Αμβρακία, έναν βιωματικό τόπο για τον καλλιτέχνη, με πολλούς πνιγμούς και μακρά ιστορία) με βινίλια να επιπλέουν και ακούμε τους ήχους τους. Το μουσικό και οπτικό αυτό παράδοξο ακολουθεί μια εξίσου ιδιαίτερη τοπογραφία: ένας περίπατος στον χώρο της Columbia, ανάμεσα σε σπασμένα βινίλια που σιώπησαν για πάντα. Επόμενο, ένα γλυπτό τζουκ μποξ, η βάση του οποίου είναι κανονικό μηχάνημα, αλλά η βιτρίνα του ένα τραπέζι από βινίλια που παίζουν με ειδική ρύθμιση. Οποιος θεατής θέλει μπορεί να ακούσει τη μουσική που προτιμά από τα προεπιλεγμένα προγράμματα ή απλά να έρθει με τους δικούς του δίσκους! Τέλος, χωρίς βιντεοπροβολή, ένα πικάπ (έργο του καλλιτέχνη) γυρίζει, παίζοντας έναν δίσκο του Demetrio Stratos.

«Ο χώρος της μουσικής είναι πολύ γνώριμος στον Χαραλάμπους», εξηγεί ο Θανάσης Μουτσόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης & Θεωρίας του Πολιτισμού στο Πολυτεχνείο Κρήτης. «Ο χώρος αυτός διατηρεί συνήθως μια βαθιά επικοινωνιακή σχέση με την κοινωνία. Αντιθέτως, οι εικαστικές τέχνες φέρουν το στίγμα της σύνδεσής τους με τις γκαλερί και τους συλλέκτες, τη μεγαλοαστική τάξη, τους κοσμικούς και τις μεγαλοκυρίες. Οι μεγαλοαστικές εκφράσεις της τρέντι τέχνης άνοιξαν τόσο ώστε να εντάξουν λούμπεν παραδείγματα, ακόμη και της παραπεταμένης από τις ίδιες, Γυφτιάς. Ομως, το κυριότερο χαρακτηριστικό αυτών των κύκλων είναι το πόσο γρήγορα βαριούνται, ενώ αναζητούν αέναα το επόμενο trend, ώστε να επιπλέουν συνεχώς στον mediaτικό αφρό. Αυτά στηλιτεύει ο Χαραλάμπους».

Η έννοια «ερείπια» είναι κυρίαρχη στην έκθεση. «Το πώς θα προσεγγίσουμε τα όποια "ερείπια", ηχητικά ή οπτικά, είναι καθαρά ζήτημα ερμηνείας. Η ίδια η "παράδοση" δεν είναι παρά ένα κουτί που δεν ξέρουμε τον κλειδάριθμο. Ωστόσο, ειδικά τα τελευταία χρόνια, το lifestyle στην Ελλάδα επέβαλε μια συγκεκριμένη ερμηνεία αυτής, με έντονα στοιχεία φολκλόρ. Στο "Aquis submersusi", τα "ερείπια" ξαναμιλούν με φωνή ζώσα. Τα ανασυνθέτω, επικαιροποιώντας τα», διευκρινίζει ο Π. Χαραλάμπους. «Σήμερα που τα μοτίβα -αξιακά και αισθητικά- έχουν τελειώσει, το θέμα είναι ο καλλιτέχνης να μπορέσει να δώσει υπαινικτικά και ανάλαφρα, χωρίς να τελεσφορεί, ότι, παρ’ όλα αυτά, εδώ κάτι συμβαίνει» μας λέει... Ο,τι άλλο περιττεύει.

 

Info:

Εως 31/01/2015, Κυκλάδων 8, Κυψέλη.

Ωρες λειτουργίας: Πέμ. - Παρ. 17.00-21.00, Σάββ. 12.00 - 16.00.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα νυφικά της Πηνελόπης
Με επίκεντρο το αντικείμενο-φετίχ για τις γυναίκες, ο Αντώνης Βολανάκης δημιούργησε μια βιντεο-εγκατάσταση με χειμάρρους υφασμάτων, έναν αργαλειό, προβολές και συνένοχο τη διάσημη Καναδέζα συγγραφέα Μάργκαρετ...
Τα νυφικά της Πηνελόπης
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Αθήνα της οργιαστικής φαντασίας
Η μουσική του Χατζιδάκι, ένα ποίημα του Σεφέρη, αλλά και μια συνταγή για γεμιστά είναι υλικά με τα οποία 24 ξένοι καλλιτέχνες φτιάχνουν όψεις της πρωτεύουσας χωρίς να την έχουν δει ποτέ. Παράλληλα θα...
Η Αθήνα της οργιαστικής φαντασίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η cult φιγούρα του Τσιτσάνη
Συναυλίες, εκδόσεις, εκθέσεις, όλα συνηγορούν πως η συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννηση του Βασίλη Τσιτσάνη δεν άφησε ασυγκίνητους καλλιτέχνες και δημιουργούς. Σε αυτό το πλαίσιο, ο «Ιανός» εγκαινιάζει αύριο,...
Η cult φιγούρα του Τσιτσάνη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Ελ Γκρέκο έγινε ψηφιακός
Ενα πρωτότυπο αφιέρωμα στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο οργανώνει η Εθνική Πινακοθήκη μεταφέροντας στην Αθήνα τα πιο σημαντικά μνημειακά έργα του από το Τολέδο και το Εσκοριάλ σε ψηφιακή μορφή. Μια τεράστια οθόνη,...
Ο Ελ Γκρέκο έγινε ψηφιακός
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας Ελληνας στα χαρέμια της Ανατολής
Με τον πιο γνήσιο Ελληνα εκφραστή του ευρωπαϊκού οριενταλισμού, τον Θεόδωρο Ράλλη, το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης γιορτάζει τα δέκατα γενέθλιά του. Το παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη στη γειτονιά του Κεραμεικού...
Ενας Ελληνας στα χαρέμια της Ανατολής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«documenta», δις αθηναϊκή
Η περίφημη documenta του Κάσελ θα διοργανωθεί ταυτόχρονα και στην Αθήνα το 2017, γεγονός που την καθιστά ισότιμο τόπο φιλοξενίας της κορυφαίας διοργάνωσης. Ακουγόταν ως ανέκδοτο πριν από μερικά χρόνια, πλέον...
«documenta», δις αθηναϊκή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας