Συγκυρία. Με περισσό τακτ, η κυβέρνηση ολοκλήρωσε την αντισυνταγματική ιδιωτικοποίηση τοποθετώντας το νερό, για το οποίο υπόσχεται ότι θα παραμείνει δημόσιο αγαθό, στη ρυθμιστική αρχή της αγοράς προϊόντων μία μέρα πριν από την παγκόσμια ημέρα που είναι αφιερωμένη στον κοινό αυτό πόρο.
Στις 22 Μαρτίου, ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Νερού εγκαινίασε τις δράσεις της η έκθεση «Υγρή Καρδιά» στο πλαίσιο του διεπιστημονικού και διακαλλιτεχνικού προγράμματος «Το Γραφείο των Υδάτινων Κοινών», που επιμελείται η Ελένη Ρήγα και θα παρουσιάζεται μέχρι την 1η Ιουλίου στον χώρο του Atopos.
Συνδυάζοντας οικολογία και φεμινισμό, αυτή η έκθεση υπερβαίνει τις πολιτικολογίες για να εστιάσει στην ουσία που όλους μάς ενώνει.
«Το νερό είναι ο δεσμός που υπάρχει μεταξύ μας. Ολη η ζωή κάθε είδους προέρχεται από εκεί. Η πρώτη μήτρα είναι η θάλασσα. Είμαστε όλοι μας παιδιά της, το νερό ενώνει όλα τα πλάσματα της Γης. Είναι η ζωή όλων», όπως λέει στη συνέντευξη που δίνει κάτω από το νερό η δύτρια δρ Μαρία Σαλωμίδη στη Μαρία Νικηφοράκη, η οποία εκτός από τη συνέντευξη παρουσιάζει δύο βίντεο-έργα, με υποβρύχιες χορογραφίες στο σπήλαιο του Ελέφαντα στην Κρήτη και στο Πηγάδι του Διαβόλου στην Αττική, για να μας υπενθυμίσει, χρησιμοποιώντας κινήσεις της κατάδυσης και των θαλάσσιων θηλαστικών, τη συγγένεια στη ζωή και την απειλή της απώλειας της βιοποικιλότητας εξαιτίας της επιζήμιας ανθρώπινης δραστηριότητας.
Μια δραστηριότητα που ταπεινώνει το περιβάλλον και παρουσιάζει ανάγλυφα στην κινηματογραφημένη δράση της «SeaMonster II» η σπουδαία εικαστικός Ελένη Μυλωνά: σε αυτήν εστιάζει όχι μόνο στην περισυλλογή των απορριμμάτων που ξεβράζει η θάλασσα στις ακτές της Αίγινας και στην εναπόθεσή τους στον χώρο, αναδιατάσσοντάς τα εν είδει ενός παράξενου «γλυπτού» από δίχτυα, πλαστικά, μπουκάλια και υποδήματα, αλλά σκηνοθετεί και τον εαυτό της καθώς στο τέλος αναδύεται γυμνή σκορπίζοντάς τα. Ετσι επιχειρείται ένας ανατρεπτικός σχολιασμός όχι μόνο για το περιβάλλον και το νερό, αλλά και το σώμα, το γυμνό σώμα μιας ώριμης γυναίκας και το πόσο εξοστρακισμένο είναι από τη γυαλιστερή εικόνα του καταναλωτικού καπιταλισμού...
Μια ανάλογη εικόνα επιχειρεί να σχολιάσει στο οπτικοακουστικό της έργο «To Fall With Grace» η Δέσποινα Χαριτωνίδη, χορογραφώντας την ομάδα συγχρονισμένης κολύμβησης Νaiads έξω από το νερό και μεταφέροντάς τη στα λατομεία Διονύσου: εκεί, σαν ψάρια έξω από το νερό οι χορεύτριες συνεχίζουν να επιτελούν με χάρη και χαμόγελο τις κινήσεις τους, αποτυπώνοντας κριτικά όχι μόνο την αποσύνδεση από το φυσικό περιβάλλον αλλά και τη μηχανιστική κατασκευή της γυναικείας φύσης και των προτύπων ομορφιάς.
Την έκθεση που ξεδιπλώνεται γύρω από ένα πηγάδι στην αυλή του Αtopos στο Μεταξουργείο, όπου βρίσκεται και το έργο των Ιλεάνας Αρναούτογλου και Ισμήνης Κινγκ «Α Conservation of Water - Writings», συνοδεύουν κάθε μήνα και δράσεις όπως ο περίπατος που ακολουθήσαμε στην ευρύτερη περιοχή του Κεραμεικού με τη Χαρίκλεια Χάρη, που επιμελείται τις Μικρογεωγραφίες, αποχαρτογραφώντας το υδάτινο στοιχείο της ευρύτερης περιοχής, με τη συνδρομή του αρχαιολόγου Γιώργου Αλεξόπουλου, ο οποίος μας οδήγησε νοερά στο έλος που υπήρχε ως φυσικό όριο στο νεκροταφείο του Κεραμεικού.
Η εικαστικός Ρίκα Κριθαρά πάλι με αφορμή ένα έργο της για ένα πηγάδι μάς έκανε να αναλογιστούμε τον τρόπο που συνδέονται οι άνθρωποι που αντλούν νερό από έναν υδάτινο πόρο και τη συγκρότηση κοινοτήτων αλλά και συλλογικών κανόνων που διέπουν την άντληση και διαχείριση του πολύτιμου αυτού πόρου επιβίωσης.
Στις πολυσήμαντες εκφάνσεις του ύδατος μας οδήγησε η συζήτησή μας με την επιμελήτρια Ελένη Ρήγα: «Το νερό μπορείς να το δεις αλλά μπορείς να δεις και τον εαυτό σου να αντικατοπτρίζεται στην επιφάνειά του. Είναι σαν καθρέφτης που όμως δεν γνωρίζουμε τι κρύβεται στο βάθος του. Οι μάζες νερού φαίνεται να συμβολίζουν το υποσυνείδητο. Κι ακόμη περισσότερο, το νερό, χάρη στην κοινή υδάτινη σύσταση όλων των έμβιων όντων, αποτελεί σύμβολο μιας αδιάσπαστης ενότητας στον κόσμο.
»Οπως υπαινίσσεται και ο τίτλος του καταστατικού κειμένου του υδροφεμινισμού “είμαστε όλοι/ες υδάτινα σώματα”... Σε μια περίοδο παγκόσμιας οικολογικής και κοινωνικής κρίσης το νερό είναι ένας εύκολα αναγνωρίσιμος τύπος (Η2Ο), ένα αγαθό που έχει μετατραπεί σε εμπορικό προϊόν που πωλείται ευρέως στην αγορά.
»Αξίζει να σκεφτούμε ότι δεν πρόκειται μόνο για μια απαραίτητη ουσία, ένα κοινό αγαθό, ένα ανθρώπινο δικαίωμα, αλλά και για μια ισχυρή μεταφορά που μας επιτρέπει να οραματιστούμε ένα διαφορετικό μέλλον πιο συμπεριληπτικό, ρευστό και ανθεκτικό. Κεντρική ιδέα του προγράμματος είναι η ανάδειξη της συνθήκης αλληλεξάρτησης όλων των μορφών ζωής, η οποία απαιτεί μια ριζική αλλαγή στις υπάρχουσες σχέσεις συγγένειας και εξουσίας».
Ακολουθώντας τη ρευστότητα του νερού, το πρόγραμμα παίρνει διαφορετικές μορφές οργανώνοντας παράλληλα δράσεις που ξεπερνούν τον Μεσογειακό Νότο. Προγραμματίζει τη φιλοξενία διεθνών καλλιτέχνιδων επιχειρώντας να διερευνήσει διαφορετικές πτυχές της κλιματικής αλλαγής σε σχέση με το νερό και τις συνέπειες που επιβαρύνουν άνισα τα σώματα των γυναικών, των κουίρ, τρανς και ιθαγενών ατόμων. Επίσης, διοργανώνει διεπιστημονικές συναντήσεις από διαφορετικά αντικείμενα (τέχνη, αρχαιολογία, θαλάσσια βιολογία, γεωπονία, πολεοδομία, αθλητισμό και ακτιβισμό). Η συμμετοχή στις δράσεις είναι ελεύθερη (πληροφορίες - δηλώσεις συμμετοχής στο www.atopos.gr).
● ΙΝΦΟ: «Υγρά Σώματα», έκθεση και δράσεις από το Γραφείο των Υδάτινων Κοινών. Σύλληψη ιδέας, έρευνα, οργάνωση και επιμέλεια Ελένη Ρήγα. ATOPOS cvc (Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο). Μέχρι την 1η Ιουλίου, Πέμπτη έως Σάββατο, 17.00-21.00. Για την επίσκεψη στην έκθεση και στο Γραφείο Ερευνας είναι απαραίτητη η προκράτηση θέσης μέσα από τον ιστότοπο του ATOPOS cvc. Επόμενες δράσεις: Παρασκευή 21 Απριλίου, 19.00-20.30 και Παρασκευή 27 Απριλίου, 20.00-22.00 Δηλώσεις συμμετοχής: http://atopos.gr/occupyatopos-eleniriga-theofficeofhydrocommons-events/ATOPOS cvc
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας