Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα χρώματα του «Ερωτόκριτου»

Εργο του Στέλιου Πετρουλάκη

Τα χρώματα του «Ερωτόκριτου»

  • A-
  • A+

Το εμβληματικό έργο της Κρητικής Αναγέννησης, το έμμετρο μυθιστόρημα «Ερωτόκριτος» του Βιτσέντζου Κορνάρου αφηγείται την άδολη αγάπη της Αρετούσας με τον Ρωτόκριτο.

Επειτα από τόσους αιώνες παραμένει δημοφιλές και θεωρείται πλέον έργο κλασικό με μεγάλη απήχηση στους καλλιτεχνικούς κύκλους. Επηρεάστηκαν από λογοτέχνες, μουσικοί, ερμηνευτές, μέχρι ζωγράφοι. Ιδιαίτερα η γενιά του ’30 που ζωγράφισε την ένδοξη αγάπη του Ερωτόκριτου.

Εργα δημιούργησαν από τον Θεόφιλο, τον Μποστ, τον Ευγένιο Σπαθάρη, μέχρι τον Γιάννη Τσαρούχη και τον Νίκο Εγγονόπουλο.

Παραμένει αγαπημένο θέμα για τους σύγχρονους εικαστικούς δημιουργούς. Σχεδόν 50 καταξιωμένοι και νεότεροι καλλιτέχνες ανταποκρίθηκαν με ζέση και δημιούργησαν πρωτότυπα έργα ζωγραφικής και χαρακτικής αλλά και γλυπτά, κοσμήματα ακόμα και κεντήματα για την εικαστική έκθεση «“μόνον εσέ, Ρωτόκριτε”: ένας εικαστικός διάλογος με το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου».

Η επιμέλεια έγινε από την Ιριδα Κρητικού και η έκθεση δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του Τμήματος Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών ΑΠΘ την περασμένη άνοιξη και τώρα μεταφέρεται στην καρδιά της Κρήτης, στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου στο Ηράκλειο, με την υποστήριξη του δήμου και στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Κρήτη, μια ιστορία, πέντε συν ένας πολιτισμοί».

«Ο "Ερωτόκριτος" του Βιτσέντζου Κορνάρου, που ζωγραφίζει, καθώς σημειώνει ο Σεφέρης, "και τις ρίζες και το λουλούδι μαζί" των μικρών πραγμάτων του τόπου, σέρνει τις μνήμες και τα αρώματα της Κρήτης ολόκληρης.

Με την ίδια λαχτάρα καταπιάστηκαν οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες. Εξερευνώντας την αιώνια αγάπη και τους φραγμούς, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα, προσμένοντας ο ένας τον άλλον, επιχειρούν να ανακαλύψουν τον εαυτό τους.

Ζωγραφίζοντας τη χλωρή κρητική φύση και το αμάθητο άγουρο που με τρόπο ανιδιοτελή ανακαλύπτει τον έρωτα και εξ αυτού, αναπόφευκτα, την οδύνη.

Την ορμητική γενναιότητα της τροπαιούχου νεότητας που, συγκρουόμενη με τη φρόνηση, θριαμβεύει», σημειώνουν η επίκουρη καθηγήτρια του ΑΠΘ Τασούλα Μαρκομιχελάκη και η ιστορικός τέχνης Ιρις Κρητικού.

«Ο Ερωτόκριτος» χρονολογείται στις αρχές του 17ου αιώνα, και μέχρι το 1713, που τυπώθηκε για πρώτη φορά, κυκλοφορούσε σε χειρόγραφα.

Εχει έκταση περίπου 10.000 στίχους και είναι γραμμένος στο ομοιοκατάληκτο δεκαπεντασύλλαβο δίστιχο της νεοελληνικής παράδοσης.

Ο ποιητής πήρε την υπόθεση από μια ιταλική διασκευή μιας γαλλικής ιπποτικής μυθιστορίας του 15ου αιώνα. Τη μεταμόρφωσε σε ένα θερμό ποιητικό δημιούργημα, με δραματικές και συγκινητικές σκηνές, μετρικά άψογους στίχους, μια καταπληκτική ποικιλία από σχήματα λόγου και πρωταγωνιστικούς χαρακτήρες που κερδίζουν, ανάλογα με τις περιστάσεις, τον θαυμασμό, τη συμπάθεια και την αγάπη μας.

Η δράση τοποθετείται στην Αθήνα, σ’ έναν α-χρονικό ελληνικό κόσμο με στοιχεία που παραπέμπουν σε διάφορες σημαντικές εποχές του ελληνικού παρελθόντος.

Ο ποιητής αφηγείται την άδολη αγάπη της Αρετούσας, της κόρης του βασιλιά, με τον Ρωτόκριτο, τον γιο ενός συμβούλου του πατέρα της. Η αγάπη τους θα έμενε καταδικασμένη από τις κοινωνικές συμβάσεις, αν ο νέος δεν επέστρεφε από την εξορία για να πολεμήσει και να νικήσει ηρωικά τον εχθρό που απειλούσε το βασίλειο και αν η κοπέλα δεν ήταν εξοπλισμένη με υπομονή και ελπίδα τα πέντε χρόνια που τον περίμενε, φυλακισμένη από τον πατέρα της για την άρνησή της να δεχτεί μια πρόταση γάμου με το βασιλόπουλο του Βυζαντίου...

Στην έκθεση μεταξύ άλλων συμμετέχουν οι: Γιώργος Αυγέρος, Χρύσα Βέργη, Αλέξης Βερούκας, Μαίρη Γαλάνη-Κρητικού, Μανόλης Γιανναδάκης, Μαρία Γιαννακάκη, Μάρκος Καμπάνης, Γιώργος Κόρδης, Εύα Κουτσούκου, Μιχάλης Μαδένης, Χρήστος Παλλαντζάς, Μαρία Παπαδημητρίου, Γιώργος Ρόρρης, Γιώργος Σαλταφέρος, Δημήτρης Σκουρογιάννης, Πηγή Σπυράτου, Αντώνης Στάβερης, Αντώνης Τσακίρης, Αντώνης Χουδαλάκης κ.ά.

Παράλληλα διοργανώνεται η έκθεση «20+1 εικαστικές προσεγγίσεις στον Ερωτόκριτο» όπου συμμετέχουν φοιτητές του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του εργαστηρίου Χαρακτικής του ΑΠΘ υπό τον συντονισμό και την επιμέλεια του Μανόλη Γιανναδάκη, καθηγητή Χαρακτικής.

Συμμετέχουν οι: Αντωνιάδη, Βαφόπουλος, Γεωργιτσέλη, Ζέππου, Θεοχάρους, Κουρτέσα, Ιγγλέση, Καλλία, Καφετζής, Ματζάρη, Μπογιατζής, Μπουρνά, Νικολακοπούλου, Παπαδημητρίου, Παπαδούλη, Σχοινά, Ταϊγανίδου, Τόπακα, Τσίτσελα, Χατζηνεοφύτου.

Info:

Βασιλική Αγίου Μάρκου, Ηράκλειο Κρήτης.

Διάρκεια από Πέμπτη 27/8 έως 27/9

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας
Με τη ζωφόρο από κατακίτρινα λεμόνια σε μαύρο φόντο που διατρέχει όλο τον χώρο της γκαλερί Citronne μάς υποδέχεται ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στον Πόρο. Απόψε, εγκαινιάζεται η ατομική του έκθεση «Λεμονοδάσος -...
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
Από το 1966 μέχρι σήμερα η ιστορική γκαλερί έχει οργανώσει 426 εκθέσεις και διατηρεί αρχείο με 321 αφίσες, με την υπογραφή διάσημων καλλιτεχνών, τις οποίες παρουσιάζει στον ανακαινισμένο χώρο της στο Κολωνάκι
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μυστικά κι ανθρώπινες ιστορίες της Ρωσικής Πρωτοπορίας
Λίγες ημέρες έμειναν ακόμα για την έκθεση «Θεσσαλονίκη. Η Συλλογή Γιώργου Κωστάκη. Restart», από τις σημαντικότερες του καλοκαιριού. Στο κτίριο του 19ου αιώνα της Μονής Λαζαριστών, το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης...
Μυστικά κι ανθρώπινες ιστορίες της Ρωσικής Πρωτοπορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Έκθεση Χρήστου Μποκόρου στην Κρήτη
Η Πινακοθήκη Βιάννου «Σάββας Πετράκης» διοργανώνει μία σημαντική έκθεση έργων του ζωγράφου Χρήστου Μποκόρου, που τιτλοφορείται «Παραλογή». Συναυλία του εμβληματικού Ντέιλι Ρος στα αυριανά εγκαίνια.
Έκθεση Χρήστου Μποκόρου στην Κρήτη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μικρή αποτίμηση ζωής...
Από τους σημαντικότερους σύγχρονους ζωγράφους ο Χρόνης Μπότσογλου, χαράκτης, γλύπτης, καθηγητής (εξελέγη το 1989) και πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (2001–2006) «αποκαλύπτεται» στη σειρά έργων που...
Μικρή αποτίμηση ζωής...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Φρέσκια ματιά στη Ζωφόρο
Με αφορμή το βιβλίο του εξέχοντος Ιταλού αρχαιολόγου και φιλέλληνα Λουίτζι Μπέσκι «Αναφορά στη Ζωφόρο - Μια νέα πρόταση στην ερμηνεία», που επανεκδόθηκε το 2016 από τον «Μωβ Σκίουρο» σε πρόλογο του Αγγελου...
Φρέσκια ματιά στη Ζωφόρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας