• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 28.0°C
    2 BF
    45%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.7°C / 27.8°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 23.8°C / 28.7°C
    1 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.9°C
    2 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    61%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 23.5°C / 28.0°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 20.9°C / 24.4°C
    2 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    1 BF
    49%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.5°C
    1 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.6°C / 25.9°C
    1 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 27.8°C
    1 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 24.7°C
    0 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.1°C / 26.9°C
    3 BF
    39%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 25.5°C / 28.3°C
    2 BF
    46%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    1 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 28.2°C
    3 BF
    31%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 23.8°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 26.7°C
    2 BF
    55%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    1 BF
    59%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια έκθεση που «περπατιέται» μετά τη δύση του ήλιου

  • A-
  • A+
Διάσπαρτες σε 19 σημεία του Κήπου του Μεγάρου Μουσικής βρίσκονται, με την επιμέλεια της Αννας Καφέτση, νέες in situ παραγωγές και αναπλαισιώσεις προηγούμενων έργων της δημιουργού που μας καλούν να τις ανακαλύψουμε περπατώντας μέσα στο φυσικό εκθεσιακό περιβάλλον.

Μόλις ο ήλιος αρχίζει να πέφτει, δεν είναι λίγοι αυτοί που αναζητούν λίγη δροσιά στο πάρκο Ελευθερίας, κάτοικοι της Αθήνας που δεν μπόρεσαν να πάνε διακοπές αλλά και άλλοι που μόλις γύρισαν, με τις εικόνες από τα ταξίδια τους «ζωντανές». Τους βλέπουμε, συχνά, να κάθονται στο γρασίδι του πάρκου, να ακουμπούν στους κορμούς των τεράστιων δέντρων, να βγάζουν τα παπούτσια τους για να νιώσουν το χώμα... μια παράδοξη επανασύνδεση με το φυσικό περιβάλλον στην καρδιά της πρωτεύουσας. Και εκεί κοντά, στον υπέροχο Κήπο του Μεγάρου Μουσικής, έρχεται μια πρωτότυπη έκθεση με τίτλο «Songlines», 19 διάσπαρτες παρεμβάσεις της Κατερίνας Κατσιφαράκη, να ενώσει την τέχνη με τη φύση και τον άνθρωπο.

Η διευθύντρια του annexM, Αννα Καφέτση, επέλεξε εγκαταστάσεις της Κατσιφαράκη που αναδεικνύονται κυρίως μετά τη δύση του ήλιου. Νέες in situ παραγωγές και αναπλαισιώσεις προηγούμενων έργων που μας καλούν να τα ανακαλύψουμε περπατώντας μέσα στο φυσικό εκθεσιακό περιβάλλον. Δυσδιάκριτες γλυπτικές παρεμβάσεις από φυσικά υλικά απλώνονται στη χλόη και στην πέτρα, αυτόφωτες φωτογραφίες μεταφράζονται σε ζωγραφικές τοπιογραφίες μέσα στη βλάστηση, στιγμιαία βίντεο σαν οπτικά «χαϊκού» και προβολές χωρίς ήχο δημιουργούν ένα ποιητικό σύμπαν που προσφέρεται, μέσα από την περιπλάνηση και τον περίπατο ανάμεσα σε φανταστικές και πραγματικές διαδρομές, σε μια βιωματική σύνδεση με τον φυσικό χώρο και σε μια αναστοχαστική εμπειρία του εαυτού.

©Akriviadis.gr

Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης σε πρώτη προβολή το νέο ντοκιμαντέρ της Δήμητρας Κουζή «Do-Nothing Farming 2022», το οποίο πλαισιώνει την εγκατάσταση της Κατερίνας Κατσιφαράκη «Σβόλοι». Στο βίντεο καταγράφεται η συμμετοχική διαδικασία παραγωγής των σβόλων με σπόρους κηπευτικών και σιτηρών στο εργαστήριο που οργάνωσε για τον σκοπό αυτό ο φυσικός καλλιεργητής Παναγιώτης Μανίκης στην Αλαγονία του Ταΰγετου τον περασμένο Μάιο.

«Τα “Μονοπάτια των τραγουδιών” (“Songlines”) στην oνειρική κοσμολογία των Αβορίγινων της Αυστραλίας και οι ζωγραφικές τους χαρτογραφήσεις, που φέρνει στον νου ο δάνειος τίτλος της έκθεσης, διανοίγουν στην ανάγνωση των έργων έναν ευρύ ανθρωπολογικό, διαπολιτισμικό και κοινωνιολογικό ορίζοντα διακειμενικότητας, και μαζί ατέρμονες δρόμους της γης και θαλάσσιες οδούς μετατοπίσεων και μετανάστευσης μέσα στον μακρύ χρόνο, που διασταυρώνονται με το σήμερα», επισημαίνει η Αννα Καφέτση.

©Akriviadis.gr

«Στον πραγματικό χώρο, η μετάβαση από τις σιωπηλές “Διαδρομές”, που προβάλλονται στο κέντρο του Κήπου, στη “Στάση”, ένα αρχετυπικό νομαδικό ενδιαίτημα, στο ενδιάμεσο κίνησης και παύσης, μας μεταφέρει σε μια σειρά τελετουργικών έργων. Ανοίγει με τον κυκλικό εκστατικό “Χορό”, το μόνο έργο της έκθεσης με ήχο μπροστά στο όριο του φράχτη, προτού περάσουμε μέσα από την εξαγνιστική λευκότητα της “Προσφοράς” –και του θυμιάματος–, στην ιερή περιοχή του κομβικού έργου “Σβόλοι”. Στο ενδιάμεσο έργα-συμβάντα που υποβάλλουν τη “φωτεινή στιγμή”: μια έκπληξη, ένα παιχνίδισμα, έναν φεγγίτη προς τον ουρανό».

Η φύση και η κίνηση αποτελούν πάντα πηγή σκέψης και αισθήματος στα έργα της Κατερίνας Κατσιφαράκη, η οποία γεννήθηκε το 1970 στην Αθήνα, σπούδασε στην ΑΣΚΤ και στο DAI στην Ολλανδία, ενώ έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις, residencies και περφόρμανς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Κυρίως διαμορφώνει in situ εγκαταστάσεις σε χώρους: από την «Πρώτη Τελευταία και Παντοτινή Μπιενάλε του Ψηλορείτη» στην Κρήτη, το ΝΗ.Μ.Α. στο Μουσείο Μπενάκη ώς την Τυνησία (Rencontres Internationales Al Maken d’Art Actuel), τη Σερβία (Outdoors Touring Balkan Project), το Μουσείο της Κεντρικής Βοημίας στο Ροστόκι της Τσεχίας.

Με την έκθεση στον Κήπο του Μεγάρου και την εφήμερη κατοίκηση στον δημόσιο χώρο, επιστρέφει στο ύπαιθρο και στην κοινότητα. «Μεταφέρει σπόρους, ρίζες και “νεκρές φύσεις” από άλλους τόπους και χρόνους. “Μεταφυτεύει”, διασταυρώνει, προετοιμάζει υπομονετικά, με χειρωνακτικό μόχθο, τη δημιουργική μεταμόρφωση. Με ταπεινότητα και διακριτικές παρεμβάσεις στο τοπίο», όπως σημειώνει η Αννα Καφέτση. «Αλλοτε ως συναισθηματική παρατήρηση και σχόλιο και άλλοτε ως άμεση καλλιτεχνική χειρονομία υφαίνει μια οικο-ποιητική του ελάχιστου που ανακυκλώνει τα “άχρηστα” υλικά της γης (ξερά φύλλα και φλοιούς, κομμένους κορμούς και κλαδιά), καλλιεργεί τη διαφορετικότητα και τη συνύπαρξη με το αν-ανθρώπινο και άλλες μορφές ζωής, ενσωματώνει στην καλλιτεχνική διαδικασία την κοινοτική δράση και τη συμμετοχική εκμάθηση νέων στρατηγικών αναγεννητικής συν-δημιουργίας με τη φύση».

Info: Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 18 Σεπτεμβρίου. Καθημερινά, μετά τη δύση του ήλιου μέχρι τις 23.00. Είσοδος ελεύθερη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μια ολιστική γνωριμία με το έργο ενός σύγχρονου Ελληνα πολυκαλλιτέχνη
Ο μουσικός και εικαστικός Κωνσταντίνος Δρέγος είναι η πιο πρόσφατη «ανακάλυψη» της Αννας Καφέτση, διευθύντριας του δραστήριου annexM, που μας τον συστήνει με μία ενδιαφέρουσα έκθεση στην Υπηρεσιακή Αυλή του...
Μια ολιστική γνωριμία με το έργο ενός σύγχρονου Ελληνα πολυκαλλιτέχνη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οργισμένη 16χρονη
Από τους «Αγανακτισμένους» μέχρι τους καταληψίες της πλατείας Εξαρχείων και τους αντιαμερικανούς διαδηλωτές, ο συσσωρευμένος συλλογικός «θυμός» της Αθήνας βρίσκει συμβολικά την έκφρασή του στο πρόσωπο μιας...
Οργισμένη 16χρονη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Κοσμοσυρροή και ρεκόρ επισκέψεων για την Art Athina
Η νέα εικαστική παραγωγή σύγχρονων καλλιτεχνών, καταξιωμένων και ανερχόμενων, που ζουν στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό παρουσιάστηκε μέσα από τις προτάσεις 80 αιθουσών τέχνης.
Κοσμοσυρροή και ρεκόρ επισκέψεων για την Art Athina
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Δυναμική επιστροφή με καινοτομίες
Επειτα από δύο χρόνια αναγκαστικής απουσίας λόγω της πανδημίας, η φουάρ δίνει πάλι το «παρών» με ρεκόρ συμμετοχών -παίρνουν μέρος 80 χώροι τέχνης από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Δυναμική επιστροφή με καινοτομίες
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ο από μηχανής θεός» των εικαστικών
Η ομαδική έκθεση με τίτλο «Deus ex machina» έχει σκοπό να πυροδοτήσει μια ανοιχτή συζήτηση περί υπερφυσικών θεμάτων, θρησκευτικών κατασκευών, οιονεί επιστήμης και αρχιτεκτονικής του αρχαίου ελληνικού θεάτρου.
«Ο από μηχανής θεός» των εικαστικών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας