• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.9°C / 33.8°C
    5 BF
    28%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    35°C 32.7°C / 37.5°C
    2 BF
    27%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 35.0°C / 36.5°C
    0 BF
    29%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    3 BF
    19%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 34.6°C
    4 BF
    25%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    33°C 32.0°C / 36.0°C
    2 BF
    23%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.4°C / 29.5°C
    2 BF
    15%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.6°C / 34.6°C
    3 BF
    15%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.8°C / 31.5°C
    5 BF
    47%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 32.3°C
    3 BF
    43%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.3°C / 28.8°C
    4 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.6°C / 29.6°C
    3 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 34.9°C
    4 BF
    24%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 32.3°C / 33.9°C
    2 BF
    17%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    34°C 32.3°C / 34.4°C
    3 BF
    22%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 29.8°C
    4 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.2°C / 34.0°C
    3 BF
    18%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 32.1°C / 35.3°C
    4 BF
    39%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 30.7°C / 33.9°C
    2 BF
    28%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 29.5°C / 29.5°C
    3 BF
    24%

Γιώργος Λαζόγκας

screenshot/ERT

Πέθανε ο ζωγράφος Γιώργος Λαζόγκας

  • A-
  • A+

Την τελευταία του πνοή άφησε ο Γιώργος Λαζόγκας σε ηλικία 77 ετών μετά από πολυετή μάχη με τον καρκίνο και μακρά νοσηλεία στο νοσοκομείο.

Η έκθεση του «Το χθες είναι τώρα. Γιώργος Λαζόγκας: Μύθοι και Αρχαιότητα» παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Ο Γιώργος Λαζόγκας γεννήθηκε στη Λάρισα το 1945. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (1963-1970), αλλά τελικά αφοσιώθηκε στη ζωγραφική. Το 1970 βραβεύτηκε στον διαγωνισμό νέων ζωγράφων του Ινστιτούτου Γκαίτε Θεσσαλονίκης και το 1972 κέρδισε το 1ο βραβείο στον διαγωνισμό νέων ζωγράφων της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.

Παρουσίασε την πρώτη του ατομική έκθεση στη Θεσσαλονίκη (1975, Ζήτα-Μι) και, το επόμενο έτος, έφυγε με υποτροφία του γαλλικού κράτους για σπουδές ζωγραφικής στο Παρίσι. Γνωρίστηκε με τον Αλέξανδρο Ιόλα και εξοικειώθηκε με τα σύγχρονα καλλιτεχνικά ρεύματα.

Από τα πρώτα του έργα έδειξε ότι τον ενδιέφερε η ανάπτυξη του σχεδίου ως γραφής, με εικονιστικό ή ανεικονικό χαρακτήρα, που αποτυπώνεται καταρχήν στη ζωγραφική επιφάνεια, ενώ ταυτόχρονα τείνει να διεισδύσει στο χώρο. Οι επάλληλες τοποθετήσεις σχημάτων, συχνά πάνω σε διαφανείς επιφάνειες, με επικαλύψεις ή διαγραφές, αναδείκνυαν τα φευγαλέα και μεταβλητά ίχνη της εικόνας, σαν παλίμψηστα.

Από τη δεκαετία του 1980 η δουλειά του απλώθηκε ακόμα περισσότερο στο χώρο, παίρνοντας πολλές φορές τη μορφή εικαστικής εγκατάστασης, με χρήση διαφόρων μέσων (τυπώματα, φωτογραφία, βίντεο, σχέδιο, ζωγραφική, κ. ά.), ανάλογα με τις εκάστοτε εκφραστικές του ανάγκες. Τα ίχνη-αποτυπώματα ανθρώπινων σωμάτων πάνω σε μεγάλες υφασμάτινες επιφάνειες αποτέλεσαν το νέο εικονιστικό και νοηματικό σημείο αναφοράς των έργων του. Τα σχόλια που διατυπώνονται με αυτό τον τρόπο αφορούν την τέχνη ως σωματική διαδικασία και, ταυτόχρονα, ως ερμηνευτική προσέγγιση των πραγμάτων. Οι αναφορές σε έργα της αρχαιότητας υποδηλώνουν το διαχρονικό χαρακτήρα των προβληματισμών του.

Δίδαξε στο Τμήμα Αρχιτεκτονικής του Α.Π.Θ. (1982-1999) και το 2008 εξελέγη καθηγητής στην ΑΣΚΤ της Αθήνας, όπου δίδαξε έως το 2012.

Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις, κυρίως στην Ελλάδα και έχει συμμετάσχει σε δεκάδες ομαδικές, στην Ελλάδα, σε ευρωπαϊκές και ασιατικές χώρες και στις ΗΠΑ Βραβεύτηκε σε διαγωνισμό ξένων ζωγράφων υποτρόφων του γαλλικού κράτους (1977), συμμετείχε στο Salon Comparaisons (Παρίσι 1978), στη Biennale des Jeunes (Παρίσι 1980), στα Ευρωπάλια (1982, όπου τιμήθηκε με το Prix Europe στην Οστάνδη, Βέλγιο), στην Μπιενάλε του Sao Paulo (1983), στο Salon de Μontrouge (Παρίσι 1996) και στις εκδηλώσεις για τη Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης (1997). Το 2006 οργανώθηκε αναδρομική έκθεση των σχεδίων του στο Μουσείο Μπενάκη και στο Μ.Μ.Σ.Τ. και εκδόθηκε λεύκωμα με κείμενα των Ν. Βαλαωρίτη, Τ. Πατρίκιου, κ.ά. Το 2008 δημιούργησε μια μόνιμη εικαστική εγκατάσταση για το σταθμό «Ελαιώνας» του Μετρό της Αθήνας.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


► Διαβάστε ΕΔΩ συνέντευξη του Γιώργου Λαζόγκα στην «Εφ.Συν.»: «Δεν υπάρχουν τυχεροί και άτυχοι…» 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Η Αγία Πετρούπολη υποδέχεται τη σύγχρονη ελληνική τέχνη
Εκατό Ελληνες εικαστικοί δημιουργοί διαφορετικών τάσεων που έζησαν και δημιούργησαν από τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα έως τις μέρες μας, παρουσιάζονται στο Κρατικό Μουσείο Manege της Αγίας Πετρούπολης.
Η Αγία Πετρούπολη υποδέχεται τη σύγχρονη ελληνική τέχνη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Tα στρατόπεδα συγκέντρωσης άλλαξαν την τέχνη»
Είναι γνωστή η εμμονή του ζωγράφου Γιώργου Λαζόγκα για το σχέδιο. «Δεν αποτελεί απλώς αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς μου, αλλά είναι άμεσα δεμένο με την προσωπική μου ιστορία, τα βιώματά μου, τις αγωνίες και...
«Tα στρατόπεδα συγκέντρωσης άλλαξαν την τέχνη»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Δεν υπάρχουν τυχεροί και άτυχοι…»
Στέκομαι απέναντι από τις «Διαδρομές» στον σταθμό του μετρό στον Ελαιώνα. Οι εικαστικές και ζωγραφικές παρεμβάσεις του Γιώργου Λαζόγκα αναπτύσσονται σε όλο το επίπεδο των εισιτηρίων. Μέσα τους υπάρχει μια...
«Δεν υπάρχουν τυχεροί και άτυχοι…»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο φίλος μου ο Αλέκος Φασιανός
Ήταν ένας «κοσμοκαλόγερος» της ζωγραφικής, ενώ τα θέματά του ξεπηδούσαν ολόφρεσκα μέσα από την ά-χρονη καθημερινότητα των ανθρώπων.
Ο φίλος μου ο Αλέκος Φασιανός

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας