• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.9°C / 33.5°C
    4 BF
    32%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.6°C / 36.9°C
    4 BF
    30%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 33.7°C / 35.0°C
    0 BF
    34%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    2 BF
    20%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 33.5°C
    5 BF
    27%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 34.0°C
    3 BF
    25%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.5°C / 30.4°C
    3 BF
    13%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.6°C / 34.6°C
    4 BF
    15%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.4°C / 31.5°C
    4 BF
    52%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 31.8°C
    2 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.2°C / 28.8°C
    5 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.0°C / 29.7°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 34.9°C
    1 BF
    23%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.8°C / 33.9°C
    3 BF
    17%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.7°C / 33.8°C
    3 BF
    23%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.2°C / 28.8°C
    4 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.0°C / 33.0°C
    4 BF
    21%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.7°C / 33.3°C
    4 BF
    31%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.7°C / 33.9°C
    3 BF
    28%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    0 BF
    28%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επιστροφή σε μια αλληγορική Αθήνα

  • A-
  • A+
10 ΧΡΟΝΙΑ «BACK TO ATHENS»: 2012-2022. Με έργα περισσότερων από εκατό καλλιτεχνών και 28 επιμελητικές προτάσεις, το εικαστικό φεστιβάλ, που ξεκίνησε το 2012, συνεχίζει να προτείνει μια διαφορετική ματιά πάνω σε όσα μας περιβάλλουν.

Ξεκίνησε τα χρόνια της κρίσης, τότε που οι καλλιτέχνες έψαχναν να βρουν διέξοδο από μια σκοτεινή κοινωνική πραγματικότητα. Τώρα, ακριβώς δέκα χρόνια μετά, αυτή η πραγματικότητα έχει μεν διαφοροποιηθεί, μα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της έχουν παραμείνει σχεδόν τα ίδια. Ισως γι' αυτό το «Back to Athens», το εικαστικό φεστιβάλ που ξεκίνησε το 2012, συνεχίζει να προτείνει μια διαφορετική ματιά πάνω σε όσα μας περιβάλλουν - μέσα κι έξω μας. Με τίτλο «No apocalypse now, a review» («Καμία αποκάλυψη τώρα - μια κριτική») προτείνει μια «επιστροφή στην αλληγορική Αθήνα, μια επανένωση με απλές, αλλά θεμελιώδεις αξίες και κοινωνικές δομές».

«Επανεξετάζουμε τη δημοκρατία και τους θεσμούς μέσα από τα κείμενα των Πλάτωνα, Αριστοτέλη, μέχρι τον Λοκ, τον Ρουσό και τον Καντ. Μα όχι αναχρονιστικά, αλλά αναλογιζόμενοι τις νέες κοινωνικές συμβάσεις που πιθανόν συντάσσονται για τη μελλοντική συνύπαρξη και συγκρότηση των κοινωνιών. Σε μια παγκόσμια κοινωνία με λιγότερη υλικότητα, περισσότερη άυλη διάδραση και επικοινωνία με το περιβάλλον και τους ανθρώπους, ποια μορφή παίρνουν οι "νόμοι" της για την απόλυτη πολιτική, ιδεολογική, σεξουαλική, διαφυλετική συνύπαρξη ή τη δικαιοσύνη;» αναλογίζονται οι υπεύθυνοι της διοργάνωσης Γιώργος Γεωργακόπουλος, Φωτεινή Καπίρη και ο Γερμανός εικαστικός Κρίστιαν Ρουπ.

Η διοργάνωση φιλοξενεί 28 επιμελητικές προτάσεις που ενσωματώνουν τα εικαστικά έργα περισσότερων από εκατό καλλιτεχνών. «Είναι πολύ σημαντικό να γίνονται παρόμοιες διοργανώσεις, κατ' αρχάς γιατί δίνουν ένα βήμα!» μας λέει η ιστορικός Τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων, Νίκη Παπασπύρου. «Επιπλέον υπάρχει μια πολυφωνία: παρουσιάζονται έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, πολλές επιμελητικές προτάσεις, πολλές καλλιτεχνικές τάσεις και δεκάδες έργα με διαφορετικά εικαστικά μέσα. Εχει σημασία ο διάλογος που δημιουργείται εξαιτίας αυτού του πλουραλισμού, ειδικά σε εποχές σαν τη σημερινή» συνεχίζει.

Η ίδια μαζί με τον συνάδελφό της Στρατή Πανταζή έχουν επιμεληθεί τη «Μεταστοιχείωση»: «Με τον Στρατή μάς ενδιέφερε το θέμα της αλχημείας - γι' αυτό χρησιμοποιούμε και τον όρο "μεταστοιχείωση", που μεταφορικά είναι η ανάγκη για την αλλαγή και ενέχει μια κριτική ενατένιση του κόσμου. Η αλχημεία, εκτός από ένα πεδίο με το οποίο ασχολήθηκαν επιστήμονες όπως ο Νεύτωνας, αποτελεί διαχρονική πηγή έμπνευσης για τους καλλιτέχνες ακριβώς γιατί συνδεόταν με τον πνευματικό εξαγνισμό, τη μεταμόρφωση και την ανακάλυψη του τρόπου να συνδεθεί ο άνθρωπος με κάτι ανώτερο. Εδώ οι έννοιες της εξέλιξης, της μεταμόρφωσης, της αλλαγής και της μεταστοιχείωσης είναι θεμελιώδεις. Ισως σήμερα περισσότερο από ποτέ έχουμε ανάγκη αυτές τις έννοιες και οι καλλιτέχνες ανοίγουν αυτόν τον δρόμο.

Υπάρχουν έργα που έχουν να κάνουν με τα στοιχεία της φύσης (αέρα, νερό κ.λπ.), που παίζουν με το φως, που κινούνται ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι. Για παράδειγμα η φωτογράφος Δήμητρα Παπαγιάννη παίζει με στιγμές της καθημερινότητας που κρύβουν την έννοια της αλλαγής είτε μέσω της αλλαγής του φωτός είτε της προοπτικής. Ή το έργο "Μάγος" του πρόσφατα εκλιπόντος Κορνήλιου Γραμμένου. Επίσης υπάρχει και η εγκατάσταση "Home-004" του Ιταλού Πάολο Ινκαρνάτο, σε επιμέλεια Στρατή Πανταζή, που είναι ένα δωμάτιο από χαρτόκουτα: για όσους δεν είμαστε άστεγοι ένας οικείος χώρος, όπως είναι ένα δωμάτιο, γίνεται αμέσως ανοίκειος. Για κάποιους συμπολίτες μας, όμως, αυτό είναι το σπίτι τους. Αυτό που φέρει στη συζήτηση είναι πολύ καίριο».

Info: Στο Μέγαρο Ησαΐα (Πατησίων 65 και Ιουλιανού, πάνω ακριβώς από τη Σχολή Σταυράκου). Εως αύριο Κυριακή (Σάββ., Κυρ. 12.00-22.00). Οργάνωση: APART Art Research and Applications. Υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων, με την υποστήριξη της αυστριακής πρεσβείας, σε συντονισμό CHEAPART.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
«Το άλλοτε “avant-garde”, τώρα περιγράφεται ως “ακτιβισμός”»
Η Μπαμπέτ Μανγκόλτ μιλάει αποκλειστικά στην «Εφ.Συν.» με αφορμή την παρουσία της στο 12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, την πορεία και τις ταινίες που έχει δημιουργήσει μέσα στα χρόνια.
«Το άλλοτε “avant-garde”, τώρα περιγράφεται ως “ακτιβισμός”»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ανατροπές με τον τρόπο των γυναικών
Δύο μαύρες καλλιτέχνιδες, η Sonia Boyce και η Simone Leigh, εκθέτουν για πρώτη φορά στη Βενετία και αποσπούν τους Χρυσούς Λέοντες για το καλύτερο εθνικό περίπτερο και την καλύτερη συμμετοχή στη διεθνή έκθεση...
Ανατροπές με τον τρόπο των γυναικών
ΣΙΝΕΜΑ
«Χρυσός Αλέξανδρος» στο «Σπίτι από θραύσματα» για τα παιδιά της Ουκρανίας
Η κορυφαία διάκριση του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος στο συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ του Δανού Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ, για μια δομή στην ανατολική Ουκρανία που φιλοξενεί παιδιά οικογενειών που δεν έχουν στον...
«Χρυσός Αλέξανδρος» στο «Σπίτι από θραύσματα» για τα παιδιά της Ουκρανίας
ΣΙΝΕΜΑ
Αναζητώντας τη μετα-πραγματικότητα!
Με κεντρικό του θέμα τη Μετα-πραγματικότητα το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιστρέφει δια ζώσης το δεύτερο δεκαήμερο του Μαρτίου με δέκα ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στο κεντρικό αφιέρωμά του.
Αναζητώντας τη μετα-πραγματικότητα!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας