• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.2°C / 32.0°C
    4 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    34°C 32.2°C / 35.9°C
    2 BF
    29%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.0°C / 34.3°C
    1 BF
    34%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    1 BF
    25%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 33.0°C
    5 BF
    29%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    33°C 31.8°C / 33.2°C
    3 BF
    29%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.4°C / 29.5°C
    2 BF
    21%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.1°C / 34.1°C
    3 BF
    15%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 30.4°C
    4 BF
    59%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 30.7°C
    2 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.4°C / 28.3°C
    4 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.5°C / 28.7°C
    4 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 34.9°C
    1 BF
    24%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.2°C / 32.9°C
    2 BF
    21%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.2°C / 33.8°C
    3 BF
    25%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.2°C / 28.8°C
    3 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.5°C / 32.2°C
    5 BF
    23%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.6°C / 33.3°C
    4 BF
    32%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 29.7°C / 33.9°C
    3 BF
    30%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 26.4°C / 26.4°C
    2 BF
    30%

Αποψη της έκθεσης «Επέστρεφε»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κάθε φορά που ο Καβάφης «επέστρεφε» στον καμβά

  • A-
  • A+
«Επέστρεφε» είναι και ο τίτλος της έκθεσης του γνωστού ζωγράφου, εικονογράφου και σκηνογράφου, που με αναφορά σε καβαφικές μνήμες και περιβάλλοντα φιλοξενείται στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη μέχρι τις 5 Αυγούστου.

Μια ολόκληρη πτέρυγα της Γενναδείου Βιβλιοθήκης, σαν σκηνικό, όπου το σύμπαν του Κ.Π. Καβάφη συναντιέται με τη ζωγραφική του Ανδρέα Γεωργιάδη. Μελάνια σε χαρτί με το πρόσωπο του ποιητή, τους ήρωες, την ατμόσφαιρα των ποιημάτων του, την αγαπημένη του Αλεξάνδρεια, μαζί με σπάνιο αρχειακό υλικό από την εκδοτική δραστηριότητά του και τη φωνή του Παρασκευά Καρασούλου να απαγγέλλει αγαπημένους στίχους συνθέτουν την έκθεση με τον καβαφικό τίτλο «Επέστρεφε» στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών.

Ο Ανδρέας Γεωργιάδης «επιστρέφει» συνεχώς, από νεαρή ηλικία, στον Αλεξανδρινό ποιητή, έχει ερευνήσει τα αρχεία του, διάβασε βιογραφίες και μελέτες και καταθέτει τώρα ένα προσωπικό εικαστικό ταξίδι 12 χρόνων. «Ηταν πάντα ο ποιητής της καρδιάς μου, γιατί έχει αυτό το εκπληκτικό χάρισμα να σε ακουμπάει αμέσως στο συναίσθημα. Παρότι έχει πολλαπλές αναγνώσεις η ποίησή του, η πρώτη που κάνουμε είναι τόσο άμεση και κοντινή, που μας επιτρέπει να τον οικειοποιηθούμε», μας λέει.

Ο ίδιος ζωγραφίζει με τον τρόπο που έκανε τα ποιήματά του ο Καβάφης, με την ανάκληση της μνήμης. «Δηλαδή δημιουργώ εικόνες που αφηγούνται ιστορίες που θυμόμαστε, με αφορμή τα ποιήματα καταθέτω προσωπικές εμπειρίες. Η μνήμη με ενδιαφέρει πάρα πολύ», τονίζει.

«Οταν διηγείσαι ζωγραφικά μια εικόνα, σου επιτρέπει να τη βάλεις στα δικά σου τα μέτρα, στα μέτρα της ανάμνησής σου, άρα γίνεται πιο συναισθηματική. Ο Καβάφης σκέφτεται με τη μνήμη, αισθάνεται με τη σκέψη, οπότε εγώ έρχομαι να ζωγραφίσω είτε δικά μου βιώματα, είτε να κουμπώσω τα συναισθήματα που μου δημιουργούνται όταν διαβάζω τα ποιήματά του».

Ανδρέας Γεωργιάδης

Ο γνωστός ζωγράφος «επιστρέφει» συνεχώς και στην Αλεξάνδρεια, με τα ταξίδια, τα έργα του, τις εκθέσεις που έχει κάνει εκεί: το «Αλεξανδρινό κουαρτέτο» και «Διασχίζοντας τον Νείλο». «Στο έργο του Γεωργιάδη η Αλεξάνδρεια είναι ένας τόπος μακρινός, ομιχλώδης, μαγικός και παραμυθένιος… είναι με άλλα λόγια ένας χώρος που τον εμπνέει να επιστρέψει εκατό χρόνια μετά στους χώρους όπου έζησε ο Καβάφης», σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης η διευθύντρια της Γενναδείου Βιβλιοθήκης και επιμελήτρια της έκθεσης, Μαρία Γεωργοπούλου.

«Η Αλεξάνδρεια με τους δρόμους, τα καφενεία, τα μαγαζιά και τα σπίτια της φέρνει στον νου όχι μονάχα τον Αλεξανδρινό ποιητή αλλά και έναν κοσμοπολίτικο κόσμο που δεν υπάρχει πια. Τα αχνά αλλά πολύ ζωντανά τοπία σε ωθούν να τα επισκεφθείς νοερά, να αφήσεις τη φαντασία σου να περιπλανηθεί και να βιώσεις τον χώρο και την ιστορία».

Ο διάλογος λογοτεχνίας και ζωγραφικής απασχολεί τον Ανδρέα Γεωργιάδη, ο οποίος έχει κάνει σκηνογραφία και ενδυματολογία στο θέατρο και έχει φιλοτεχνήσει με έργα του βιβλία και δίσκους. Η συγκεκριμένη έκθεση γεννήθηκε μέσα στη Γεννάδειο, διαβάζοντας Καβάφη και ανακαλύπτοντας θησαυρούς: αυτόγραφα ποιήματά του, χειρόγραφες σημειώσεις, το μονόφυλλο της «Δέησις» του 1894, πρώτες εκδόσεις, την πρώτη κριτική αποτίμηση από τον Γιώργο Βρισιμιτζάκη, ακόμα κι ένα βιβλίο του Φόρστερ με αφιέρωση στον Καβάφη. Αλλωστε, έχει ζωγραφίσει ένα μεγάλο έργο με τη Λέσχη Μοχάμεντ Αλι σε πρώτο επίπεδο, το μέρος όπου συνάντησε πρώτη φορά ο Φόρστερ τον Καβάφη.

Από τους πλέον έγκυρους μελετητές του Καβάφη, ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος γράφει μεταξύ άλλων στον κατάλογο της έκθεσης: «Η παρούσα έκθεση δεν εικονογραφεί απλώς στίχους του Καβάφη. Συνιστά μια πρόταση και ερμηνευτική απόπειρα να αποδοθεί ο εσωτερικός ρυθμός που διατρέχει πολλά ερωτικά ποιήματα του Αλεξανδρινού, καθώς και η ατμόσφαιρα της γενέθλιας πόλης του, όπως ο ίδιος θέλησε να την αποτυπώσει και όπως την εισπράττει ακόμη και σήμερα ο ταξιδιώτης. Ο Ανδρέας Γεωργιάδης παραδίδει την προσωπική του γοητευτική εκδοχή όπως την κατέγραψε στη διαρκή συνομιλία του με τον ποιητή Κ.Π. Καβάφη και σφυρηλατεί έναν εντελώς δικό του ισχυρό κρίκο στην αλυσίδα των εικαστικών που έχουν σχολιάσει μέχρι σήμερα τον ποιητή».


📌 ΙNFΟ: Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών/Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, πτέρυγα Ι. Μακρυγιάννη. «Επέστρεφε» - Αναφορά στον Κ.Π. Καβάφη, μέχρι 5 Αυγούστου, Σουηδίας 61, Κολωνάκι, ώρες λειτουργίας: Τετάρτη – Κυριακή 12.00-18.00. Πληροφορίες-κρατήσεις: ascsa.edu.gr. Τη σκηνογραφία της έκθεσης υπογράφει η Βιβή Γερολυμάτου σε συνεργασία με τον Ανδρέα Γεωργιάδη. Δίγλωσσος κατάλογος κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τη Μικρή Αρκτο.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ο από μηχανής θεός» των εικαστικών
Η ομαδική έκθεση με τίτλο «Deus ex machina» έχει σκοπό να πυροδοτήσει μια ανοιχτή συζήτηση περί υπερφυσικών θεμάτων, θρησκευτικών κατασκευών, οιονεί επιστήμης και αρχιτεκτονικής του αρχαίου ελληνικού θεάτρου.
«Ο από μηχανής θεός» των εικαστικών
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Εχω μάθει να είμαι ανοιχτός σε βιώματα»
Ο διάσημος εικαστικός Τζεφ Κουνς ετοιμάζεται για την έκθεσή του στην Υδρα που θα αντανακλά την αγάπη του για την αρχαία ελληνική γλυπτική αλλά και τη φιλοσοφία, ιδιαίτερα του Πλάτωνα.
«Εχω μάθει να είμαι ανοιχτός σε βιώματα»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Πλάθοντας το άυλο» στον ορίζοντα του Αιγαίου
Σχεδόν πενήντα χρόνια δημιουργίας καλύπτει η αναδρομική έκθεση για την Αλεξάνδρα Αθανασιάδη, που θα παρουσιαστεί σαν μια ενιαία εικαστική εγκατάσταση στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Χώρα της Ανδρου, από 3...
«Πλάθοντας το άυλο» στον ορίζοντα του Αιγαίου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν το μεγάλο όνειρο του συλλέκτη γίνεται δημόσιο κτήμα
Το πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο στη Λένορμαν φιλοξενεί την έκθεση Dream On με 18 έργα της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου από τα 350 που, συνολικά θα δωρηθούν σε τέσσερα μεγάλα μουσεία, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Οταν το μεγάλο όνειρο του συλλέκτη γίνεται δημόσιο κτήμα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι «Τέσσερις Εποχές», μια φιστικιά και το αιγινήτικο τοπίο
Την έκθεση με τίτλο «PISTACIA VERA - Τέσσερις Εποχές», που περιλαμβάνει σχέδια με κάρβουνο σε χαρτί, παρουσιάζει στον νέο εικαστικό χώρο «ΕΓΙΝΑ ΑΙΓΙΝΑ@ATHENS» στην Αθήνα ο Σπύρος Παντελάκης.
Οι «Τέσσερις Εποχές», μια φιστικιά και το αιγινήτικο τοπίο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο καλλιτέχνης που προειδοποιεί για την πολιτική του χρήματος
Η νέα έκθεση του Andreas Siekmann με 20 χαρακτικά αφηγείται τη διαδικασία μετατροπής των επιχειρήσεων λαϊκής ιδιοκτησίας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας σε ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες της...
Ο καλλιτέχνης που προειδοποιεί για την πολιτική του χρήματος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας