Την αναδρομική έκθεση «Βάσω Κατράκη - Βίωμα & Ιστορία» εγκαινιάζει η Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων σήμερα, δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό της Κέρκυρας και στους επισκέπτες του καλοκαιριού να γνωρίσουν το ανθρωποκεντρικό, βιωματικό έργο της σπουδαίας χαράκτριας και αγωνίστριας, η οποία στη διάρκεια της Κατοχής εντάχθηκε στο ΕΑΜ, ενώ με την επιβολή της δικτατορίας συνελήφθη και εξορίστηκε στη Γυάρο, για να απελευθερωθεί ύστερα από έναν χρόνο, κατόπιν διεθνών πιέσεων.
Η χαρακτική της Βάσως Κατράκη (1914-1988) αποτελεί σημείο αναφοράς· είναι μία από τις πιο ολοκληρωμένες και πιο γόνιμες προτάσεις της ελληνικής τέχνης του 20ού αιώνα. Η έκθεση, τα έργα της οποίας προέρχονται από τη συλλογή της οικογένειας Μαριάννας Κατράκη, διατρέχει τη δημιουργία της χαράκτριας από τα χρόνια της μαθητείας της στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας τη δεκαετία του 1930, με καθηγητές τον Κωνσταντίνο Παρθένη και τον Γιάννη Κεφαλληνό, έως τα τελευταία έργα της τη δεκαετία του 1980.
«Στις συνθέσεις της, η Κατράκη μορφοποιεί τη ζωτική της σχέση με τον κόσμο, καταθέτει μια στάση ζωής και μια κοινωνική-πολιτική διαμαρτυρία, επικεντρώνεται στη μοίρα του ανθρώπου μέσα από την υποβλητική αντίθεση του άσπρου-μαύρου. Το πέρασμα από την παραδοσιακή τεχνική της ξυλογραφίας στα σκαλίσματα-χαράγματα πάνω στην πέτρα με έναν εντελώς πρωτότυπο τρόπο δεν της έδωσε μόνον πρωτόγνωρες εκφραστικές δυνατότητες, μια διαφορετική κλίμακα μεγέθους ή μια νέα αίσθηση της υλικότητας, αλλά γενικότερα συνέβαλε στην ανανέωση της χαρακτικής τέχνης, στην απελευθέρωσή της από κάθε είδους συμβάσεις και δεσμεύσεις», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης, ιστορικός Τέχνης Γιάννης Μπόλης.
«Και δίπλα στην τέχνη της, σε άμεση αλληλεξάρτηση με αυτήν, βρίσκεται η ζωή της, οι καταβολές και τα βιώματά της· το Αιτωλικό και η λιμνοθάλασσα· ο Πόλεμος και η Κατοχή, η Αντίσταση και ο Εμφύλιος· η αγωνιστική συνείδηση, η δικτατορία και η εξορία. Η Κατράκη όχι μόνο έζησε με ένταση την εποχή της, αλλά και την ενέταξε στη δημιουργία της. Το σύνολο του έργου της, τιμημένου με διεθνή βραβεία και διακρίσεις, αποκαλύπτει μια μοναδική συνέπεια και ταυτόχρονα την αντοχή και την ποιότητα των μορφοπλαστικών αναζητήσεων και των πνευματικών της ενδιαφερόντων», συνεχίζει ο Γ. Μπόλης, υπογραμμίζοντας τον επίκαιρο χαρακτήρα των συνθέσεών της, μέχρι σήμερα, αλλά και την επιβολή και τη δύναμη των μηνυμάτων και των συμβόλων της.
Ξεχωριστή θέση στην έκθεση κατέχουν δύο εμβληματικές-μνημειακές συνθέσεις της Βάσως Κατράκη, που η κόρη της Μαριάννα δώρισε στην Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων: η Πτώση του Καραϊσκάκη και η Κατακόρυφη Σύνθεση. Και τα δύο αυτά έργα παρουσιάστηκαν στην Biennale της Βενετίας το 1966, όπου η Κατράκη βραβεύτηκε με το διεθνές βραβείο λιθογραφίας Tamarind.
Την έκθεση συνοδεύει κατάλογος με κείμενα του Γιάννη Μπόλη, του Δημήτρη Παυλόπουλου, καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, και της Δόμνας Γούναρη, ιστορικού της Τέχνης.
📌 INFO: Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας / Τμήμα Περιοδικών Εκθέσεων Περιστυλίου. Εγκαίνια 24 Ιουνίου στις 8 μ.μ., διάρκεια έως τις 28 Αυγούστου. Επικοινωνία: 26610-48690 – [email protected] www.artcorfu.gr
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας