• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.5°C / 35.8°C
    3 BF
    29%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.2°C / 34.1°C
    3 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.0°C / 38.2°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    34°C 25.3°C / 33.9°C
    3 BF
    31%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.9°C / 31.3°C
    3 BF
    45%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.6°C / 36.2°C
    4 BF
    31%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 27.4°C / 32.6°C
    1 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    2 BF
    31%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.8°C / 31.5°C
    5 BF
    50%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 31.8°C
    4 BF
    40%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 28.4°C
    5 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 30.1°C
    2 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    3 BF
    58%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 33.4°C / 33.4°C
    4 BF
    26%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    35°C 32.5°C / 34.9°C
    3 BF
    32%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 30.4°C / 30.8°C
    4 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.7°C / 36.0°C
    3 BF
    17%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 30.3°C / 30.5°C
    3 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.9°C / 32.7°C
    4 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.6°C / 21.6°C
    2 BF
    82%
AP Photo/Antonio Calanni
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ανατροπές με τον τρόπο των γυναικών

  • A-
  • A+
Η φετινή διοργάνωση επανήλθε μετά από έναν χρόνο σιωπής λόγω πανδημίας, στη σκιά του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και ως πρελούδιο σε μια πιο «μητριαρχική» περίοδο ή πάντως σε μια σαφώς λιγότερο «πατριαρχική» θέαση των πραγμάτων, κατεύθυνση που επιβεβαιώνουν και τα έργα δύο μαύρων δημιουργών, της Βρετανής Sonia Boyce και της Αμερικανίδας Simone Leigh, που εκθέτοντας για πρώτη φορά στη Βενετία απέσπασαν τους Χρυσούς Λέοντες για το καλύτερο εθνικό περίπτερο και την καλύτερη συμμετοχή στον θεσμό αντίστοιχα.

Η φετινή Μπιενάλε Βενετίας θα μείνει στην Ιστορία ως η Μπιενάλε των γυναικών. Ασφαλώς, συμπίπτει με μια στιγμή που ο πόλεμος μαίνεται στην Ουκρανία, ενώ διοργανώνεται με έναν χρόνο καθυστέρηση λόγω της πανδημίας, χωρίς ωστόσο να χάσει την ποιότητα και τη λάμψη της, και προβάλλει ό,τι πιο φρέσκο και παρεμβατικό, σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο, έχει να δείξει η σύγχρονη τέχνη.

Κυρίως όμως αντανακλά μια εποχή ανατροπής νοοτροπιών και κατεστημένων. Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο ότι για πρώτη φορά οι γυναίκες καλλιτέχνιδες υπερτερούν αριθμητικά των ανδρών παντού στην 59η Μπιενάλε Βενετίας, από τα Giardini μέχρι την Arsenale, και ταυτόχρονα σαρώνουν τα κορυφαία βραβεία.

Από τους 213 καλλιτέχνες, μόνο οι 21 είναι άνδρες, στην κεντρική, διεθνή έκθεση «Το γάλα των ονείρων» που διοργάνωσε η Ιταλίδα επιμελήτρια Cecilia Alemani, με έμπνευση από το ομότιτλο βιβλίο της Leonora Carrington, αποκαλύπτοντας παραγνωρισμένες σουρεαλίστριες δημιουργούς. Δύο καταξιωμένες εικαστικοί, η Χιλιανή Cecilia Vicuña και η Γερμανίδα Katharina Fritsch μοιράστηκαν τον Χρυσό Λέοντα για τη συνολική προσφορά τους στην τέχνη.

Παράλληλα, δύο μαύρες καλλιτέχνιδες, η Sonia Boyce και η Simone Leigh, εκθέτουν για πρώτη φορά στη Βενετία και αποσπούν τους Χρυσούς Λέοντες για το καλύτερο εθνικό περίπτερο και την καλύτερη συμμετοχή στη διεθνή έκθεση αντίστοιχα.

Συγκεκριμένα, η Sonia Boyce εκπροσωπεί τη Βρετανία με την εικαστική εγκατάσταση «Feeling her way», για τις ονειρεμένες μα αδικημένες μπάντες της ιστορίας των μαύρων, προβάλλοντας σε ξεχωριστές οθόνες πέντε τραγουδίστριες (ανάμεσά τους οι Tanita Tikaram και Jacqui Dankworth), σε μουσικούς αυτοσχεδιασμούς που διατρέχουν από τα μπλουζ και τη φολκ μέχρι την τζαζ.

Οπως η Boyce, έτσι και η Simone Leigh είναι η πρώτη μαύρη γυναίκα που εκπροσωπεί τη χώρα της στην Μπιενάλε. Η Leigh έστρωσε το εθνικό περίπτερο των ΗΠΑ με άχυρα για να μοιάζει με παραδοσιακή καλύβα της Αφρικής, τοποθετώντας στο κέντρο μια τεράστια γυναικεία φιγούρα από μαύρο μπρούντζο. Οπως σημειώνει ο Guardian, η δύναμη του γλυπτού, υλική και συμβολική, κατακλύζει τους θεατές, το ίδιο και η μνημειακή γυναικεία φιγούρα της σε σχήμα καμπάνας («Βrick House») που εκτίθεται στο «Γάλα των ονείρων» και της χάρισε τον Χρυσό Λέοντα.

Από τις πρωταγωνίστριες της φετινής Μπιενάλε είναι και η γεννημένη στην Αλγερία Zineb Sedira, που εκθέτει στο γαλλικό περίπτερο και διακρίθηκε με ειδική μνεία για την εγκατάστασή της «Les rêves n’ont pas de titre». Εστησε ένα σκηνικό, ένα σαλόνι από το Αλγέρι της δεκαετίας του ‘50 -μάλιστα στα εγκαίνια το περασμένο Σάββατο, έβαλε ένα ζευγάρι με βραδινό ένδυμα να χορεύει- με φόντο ταινίες που παραπέμπουν στους αγώνες για την ανεξαρτησία της χώρας της και τις συνέδεσε με την ιστορία της οικογένειάς της, η οποία μετανάστευσε στο Παρίσι εκείνη την εποχή.

Πολλές χώρες ξεχωρίζουν στη φετινή διοργάνωση με τα περίπτερά τους, σύμφωνα με το ARTnews.com και το The Art Newspaper: Αυστραλία, Ρουμανία, Βραζιλία, Πορτογαλία, Μεξικό, Σάμι, Λίβανος, Περού, Νέα Ζηλανδία, Ιταλία, Μάλτα. To Artnet, πάλι, προτείνει δύο περίπτερα, της Πολωνίας και της Ελλάδας, που επικεντρώνονται στην «εμπειρία των Ρομά».

Η νεαρή Ρομά Πολωνή Małgorzata Mirga-Tas συγκέντρωσε για την έκθεσή της «Re-exchanting the World» χρησιμοποιημένα ρούχα από την κοινότητα που βρίσκεται στους πρόποδες της οροσειράς Τάτρα και έφτιαξε μια πολύχρωμη υφασμάτινη τοιχογραφία για την καθημερινή ζωή στην ύπαιθρο και την άγνωστη ιστορία των νομάδων Ρομά.

Οσο για το έργο της Λουκίας Αλαβάνου «Στον δρόμο για τον Κολωνό», είναι μια ταινία εικονικής πραγματικότητας VR360 με επίκεντρο την κοινότητα των Ρομά στη Νέα Ζωή Ασπροπύργου σε διάλογο με την πορεία του Οιδίποδα, στα ίδια γεωγραφικά χνάρια. Οπως τόνισε στα εγκαίνια ο επιμελητής της εγκατάστασης, Heinz Peter Schwerfel, «αυτό το πολιτικό έργο προέρχεται από την αρχαιότητα και το έργο του Σοφοκλή και περνάει από το παρόν, έναντι του οποίου στέκεται κριτικά, και μιλάει για την κοινότητα Ρομά που ζει τόσο κοντά στο ιστορικό τοπωνύμιο του Κολωνού, που ουσιαστικά παίζουν τους εαυτούς τους. Οχι μόνο μιμούνται τον Οιδίποδα, αλλά δείχνουν την πραγματικότητα μιμούμενοι το έργο του Σοφοκλή».

Για ευνόητους λόγους στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται το ουκρανικό περίπτερο, με τη λιτή εγκατάσταση «The Fountain of Exhaustion» του Pavlo Makov, που αποτελείται από 78 χάλκινες χοάνες, ενώ το νερό που τρέχει σταδιακά λιγοστεύει σε σταγόνες. «Αρχικά επινοήθηκε το 1995, αλλά όταν κάποιος το κοιτά τώρα, αναπόφευκτα σκέφτεται τους Ουκρανούς που πέθαιναν από αφυδάτωση στη Μαριούπολη», αναφέρει ο Guardian.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τις χοάνες μετέφερε σε κούτες με το αυτοκίνητό της η επιμελήτρια Lizaveta German, περνώντας τα σύνορα της Πολωνίας. Ο δε Makov σε συνέντευξη Τύπου δήλωσε ότι «πίσω από κάθε πόλεμο, υπάρχει μια πολιτιστική σύγκρουση», αναφέρει το Al Jazeera. Ωστόσο, απέρριψε την ιδέα ότι η τέχνη μπορεί να ανοίξει χώρο για διάλογο ή να γεφυρώσει το πολιτιστικό και πολιτικό χάσμα που χωρίζει τώρα τη Ρωσία και την Ουκρανία.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Κάθε φορά που ο Καβάφης «επέστρεφε» στον καμβά
Η νέα έκθεση του Ανδρέα Γεωργιάδη με τίτλο «Επέστρεφε» γεννήθηκε μέσα στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, διαβάζοντας Καβάφη και ανακαλύπτοντας υλικό από τη ζωή και το έργο του ποιητή.
Κάθε φορά που ο Καβάφης «επέστρεφε» στον καμβά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Αναδρομική έκθεση της κορυφαίας χαράκτριας και αγωνίστριας
Την αναδρομική έκθεση «Βάσω Κατράκη - Βίωμα & Ιστορία» εγκαινιάζει η Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων σήμερα, δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να γνωρίσουν το ανθρωποκεντρικό, βιωματικό...
Αναδρομική έκθεση της κορυφαίας χαράκτριας και αγωνίστριας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Εχω μάθει να είμαι ανοιχτός σε βιώματα»
Ο διάσημος εικαστικός Τζεφ Κουνς ετοιμάζεται για την έκθεσή του στην Υδρα που θα αντανακλά την αγάπη του για την αρχαία ελληνική γλυπτική αλλά και τη φιλοσοφία, ιδιαίτερα του Πλάτωνα.
«Εχω μάθει να είμαι ανοιχτός σε βιώματα»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν το μεγάλο όνειρο του συλλέκτη γίνεται δημόσιο κτήμα
Το πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο στη Λένορμαν φιλοξενεί την έκθεση Dream On με 18 έργα της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου από τα 350 που, συνολικά θα δωρηθούν σε τέσσερα μεγάλα μουσεία, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Οταν το μεγάλο όνειρο του συλλέκτη γίνεται δημόσιο κτήμα
ΣΙΝΕΜΑ
«Το άλλοτε “avant-garde”, τώρα περιγράφεται ως “ακτιβισμός”»
Η Μπαμπέτ Μανγκόλτ μιλάει αποκλειστικά στην «Εφ.Συν.» με αφορμή την παρουσία της στο 12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, την πορεία και τις ταινίες που έχει δημιουργήσει μέσα στα χρόνια.
«Το άλλοτε “avant-garde”, τώρα περιγράφεται ως “ακτιβισμός”»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας