Ο ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο, πέρα από το οικείο λευκό και γαλάζιο στερεότυπο, υποβλητικός, μυστηριώδης, απόκοσμος, σαν να αναδύεται αυτόφωτος μέσα στο σκοτάδι, ήταν το θέμα της φωτογραφίας της Βέρα Λούτερ που έγινε εξώφυλλο στο ταξιδιωτικό τεύχος του New York Times Magazine, τον Σεπτέμβριο του 2021, διαφημίζοντας για μια ακόμη φορά, με αυτόν τον ιδιαίτερο τρόπο, τη χώρα μας.
ΒΕΡΑ ΛΟΥΤΕΡ
«Fragments of Time Past»
Η διάσημη Γερμανίδα φωτογράφος, που ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη, επισκέφτηκε το περασμένο καλοκαίρι την Αθήνα και με ανάθεση του New York Times Magazine απαθανάτισε, με τη δική της προσωπική ματιά, την Ακρόπολη, την Ακαδημία Πλάτωνος και τον ναό του Ποσειδώνα, μέσα στις ακραία υψηλές θερμοκρασίες και τις πυρκαγιές που έπλητταν την Ελλάδα εκείνη την περίοδο.
Σαν ένα παιχνίδι της φωτογραφικής διάστασης του θετικού-αρνητικού, τα έργα της παρουσιάζονται τώρα στην Αθήνα, στην γκαλερί Gagosian, στην έκθεση «Fragments of Time Past», που περιλαμβάνει φωτογραφίες από την αρχαιοελληνική αρχιτεκτονική της Αττικής, ελληνικούς ναούς της Ποσειδωνίας στην Κάτω Ιταλία και τα κλασικά γλυπτά που στεγάζονται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.
«Υπάρχει απλά τόση συγκλονιστική ομορφιά και μεγαλοπρέπεια και κλίμακα στην Αθήνα. Πάντα με εντυπωσίαζε το τι ώθησε τους ανθρώπους εκείνης της εποχής να κατασκευάσουν αυτά τα οικοδομήματα», δηλώνει η 62χρονη φωτογράφος, που είχε εκθέσει και πριν από 15 χρόνια στην Αθήνα.
Kατά τη διαδικασία της φωτογράφησης, η Λούτερ δεν βιαζόταν, περίμενε την κατάλληλη στιγμή προκειμένου να μην υπάρχουν ίχνη των επισκεπτών στις εικόνες της, ενώ η ακαθόριστη κίνηση των δέντρων σε μερικά πλάνα έρχεται σε αντίθεση με τη συμπαγή σταθερότητα της αρχιτεκτονικής. Απέχοντας από χειρισμούς στον σκοτεινό θάλαμο ή από ψηφιακές αλλοιώσεις, συνομιλεί με τις βασικές αρχές της φωτογραφίας. Η κλίμακα, η υλικότητα και η χρονικότητα δημιουργούν εικόνες που μεταμορφώνουν τα αρχαία θέματα, αποκαλύπτοντας την ομορφιά τους με πρωτόγνωρους τρόπους.
Η Λούτερ τραβάει τις φωτογραφίες της με μηχανές χωρίς φακούς, τις οποίες κατασκευάζει η ίδια αξιοποιώντας σαν camera obscura αντικείμενα που μπορεί να είναι μπαούλα, κοντέινερ ή ολόκληρα δωμάτια. Οι τελικές εικόνες είναι μοναδικές: απευθείας αποτυπώσεις του φωτεινού ίχνους των θεμάτων της σε αρνητική τονικότητα, με ουρανούς απίθανα σκοτεινούς και γωνιές κτιρίων κρυμμένες στη σκιά να μεταμορφώνονται σε εκτυφλωτικό λευκό. Γεμάτες ποίηση, οι φωτογραφίες της είναι διαλογισμοί στην ιστορία της ανθρώπινης δημιουργικότητας και στην ανθεκτικότητα των δομημένων τόπων.
Η έκθεση «Fragments of Time Past» συνοδεύεται από κατάλογο με τα έργα και ένα δοκίμιο της Jean Dykstra. Η Βέρα Λούτερ έχει εκθέσει μεταξύ άλλων στο Dia Center for the Arts στη Νέα Υόρκη (1999-2000), την Kunsthalle Basel στη Βασιλεία (2001), το Museum of Contemporary Photography στο Σικάγο (2002), το Kunsthaus Graz στην Αυστρία (2004), το Modern Art Museum of Fort Worth στο Τέξας (2005), το Foundation Beyeler στο Ρίχεν της Βασιλείας στην Ελβετία (2008), το Carré d’art-musée d’art contemporain στη Νιμ της Γαλλίας (2012), στο Los Angeles County Museum of Art (2021) και αλλού.
Info: Gagosian, Αναπήρων Πολέμου 22, τηλ. 2103640215. Μέχρι 28 Μαΐου.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας