Αθήνα, 25°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
25°C
25.9° 22.8°
3 BF
38%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
26°C
27.2° 23.5°
3 BF
42%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
24°C
26.0° 23.8°
1 BF
56%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
25°C
24.9° 24.9°
2 BF
36%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
1 BF
64%
Βέροια
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
26.0° 24.6°
1 BF
47%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
22°C
22.4° 22.4°
1 BF
35%
Αγρίνιο
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
26.8° 26.8°
1 BF
41%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
22.7° 20.8°
4 BF
59%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
21°C
22.9° 20.9°
3 BF
43%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
22°C
22.4° 20.5°
4 BF
49%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
23°C
22.7° 22.3°
2 BF
53%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
24°C
23.9° 23.9°
3 BF
46%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
25.9° 23.5°
0 BF
38%
Λαμία
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
26.0° 23.5°
2 BF
45%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
23°C
22.7° 21.8°
4 BF
67%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
26.0° 22.9°
3 BF
29%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.6° 21.3°
2 BF
59%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
25°C
25.7° 25.3°
2 BF
59%
Καστοριά
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
21.3° 21.3°
2 BF
48%
ΜΕΝΟΥ
Σάββατο, 13 Απριλίου, 2024

«Αναζητώντας τον Κολωνό» στην 59η Μπιενάλε Βενετίας

«Αναζητώντας τον Κολωνό», η 42χρονη εικαστικός Λουκία Αλαβάνου έφτασε από την κοινότητα των Ρομά στον Ασπρόπυργο ως την 59η Μπιενάλε Βενετίας, την πλέον ιστορική και πάντα πολιτική Μπιενάλε της Ευρώπης και με απευθείας βιντεοσύνδεση από το ελληνικό περίπτερο, μας περιέγραψε σε συνέντευξη Τύπου της Εθνικής Πινακοθήκης (φέτος έχει τον ρόλο επιτρόπου), όσα θαυμαστά συμβαίνουν στο ελληνικό περίπτερο.

Ανεβαίνεις λοιπόν τα σκαλιά για να μπεις στο βυζαντινοπρεπές ελληνικό περίπτερο στην Μπιενάλε Βενετίας και βρίσκεσαι σε ατμόσφαιρα που σε καθηλώνει, σ' έναν μισοσκότεινο χώρο με τέσσερις ημισφαιρικούς θόλους διαφορετικών μεγεθών, από σκελετό αλουμινίου. Ήχοι από την καθημερινή ζωή των Ρομά της Νέας Ζωής, στον Ασπρόπυργο σε περικυκλώνει. Φωτεινές δέσμες πέφτουν πάνω σε 15 υβριδικά, ανθρωπομορφικά καθίσματα, «όπου μπορείς να κάνεις τα πάντα χωρίς να κάνεις τίποτα», εμπνευσμένα από τον αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτο που ενθάρρυνε τις συνδέσεις μεταξύ των ανθρώπων.

Φοράς αποστειρωμένη μάσκα στα μάτια και μια κάσκα με ειδικά γυαλιά και ακουστικά για να παρακολουθήσεις την 15λεπτη ταινία γυρισμένη με τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας VR 360 μοιρών «Στο δρόμο για τον Κολωνό» και νομίζεις πως περπατάς μέσα στον οικισμό των Ρομά στον Ασπρόπυργο, δίπλα στις παράγκες τους, βρίσκεσαι πρόσωπο με πρόσωπο με τους ανθρώπους της κοινότητας, τους βλέπεις να ερμηνεύουν με συνειδητή υπερβολή και απροκάλυπτη απόλαυση το κύκνειο άσμα του Σοφοκλή «Οιδίπους επί Κολωνώ»...

Με τη σκιά του πολέμου στην Ουκρανία και την κρίση της πανδημίας να απλώνεται πολλοί δεν θα ταξιδέψουν φέτος στην Μπιενάλε Βενετίας -«θεσμό ειρήνης, συνεργασίας, σύμπραξης όλων των λαών», όπως τη χαρακτήρισε η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα- που οργανώνεται από τις 23 Απριλίου μέχρι τις 27 Νοεμβρίου. Αλλωστε μετά την ρωσική εισβολή, με μια πολιτική δήλωση η ρωσική ομάδα αποχώρησε, ενώ οι ουκρανική ομάδα με τον Pavlo Makov δίνουν αγώνα προκειμένου να ολοκληρώσουν το έργο και να ταξιδέψουν με ασφάλεια στη Βενετία.

Ωστόσο, η Λουκία Αλαβάνου, με τον Γερμανό επιμελητή Heinz Peter Schwerfel –πρώτη φορά έχουμε ξένο επιμελητή στο ελληνικό περίπτερο– και την πολυάριθμη ομάδα τους, βρίσκονται ήδη εκεί και δουλεύουν πυρετωδώς για την εγκατάσταση με καλλιτεχνικό, τεχνολογικό και κοινωνικό πρόσημο, που πραγματεύεται το γήρας και τον θάνατο, τον εκτοπισμό, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και την οικουμενική ελευθερία. Το «Αναζητώντας τον Κολωνό» συνδέει το παρελθόν, δηλαδή το κύκνειο άσμα του Σοφοκλή με το δύσκολο παρόν στην παραγκούπολη της Νέας Ζωής στον Ασπρόπυργο και με το μέλλον σ' έναν δικτυωμένο κόσμο, όπως τον φαντάστηκε ο Τάκης Ζενέτος.

«Μια ταινία πολύ υψηλής τεχνολογίας σε μια περιοχή που δεν έχει wifi, μια ταινία για τον Οιδίποδα σε μια περιοχή που τα παιδιά δεν πάνε σχολείο και το πρώτο που ζητάνε είναι wifi», όπως είπε διά ζώσης η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καθώς η πρώτη έκδοση της έγινε με ανάθεση του Onassis Culture. Μια ταινία «που τη βιώνεις, δεν τη βλέπεις απλά, με πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις, που εισάγει μια φουτουριστική διάσταση, που μοιάζει ανέφικτη προς το παρόν, την ενσωμάτωση κοινοτήτων απομονωμένων, εξαιτίας του ρατσισμού», όπως συμπλήρωσε ο επιμελητής.

Η Λουκία Αλαβάνου γνωστή για τα βίντεο-κολάζ της, με σπουδές στο Λονδίνο, τις Βρυξέλλες και τη Γάνδη, βραβευμένη με ΔΕΣΤΕ, διακρίνεται για τις ταινίες της με πολιτικά, φεμινιστικά και ψυχαναλυτικά στοιχεία. Για το συγκεκριμένο πρότζεκτ, όλα ξεκίνησαν πριν από λίγα χρόνια, όταν είχε πάει σε μια αχαρτογράφητη περιοχή της δυτικής Αθήνας και κάποια στιγμή βρέθηκε στο γκέτο των Ρομά. Είχαν μετεγκατασταθεί εκεί στη δεκαετία του 1980 από τη Θήβα – όπως και ο Οιδίποδας που ξεκίνησε κι εκείνος από τη Θήβα. Μάλιστα εικάζεται ότι η διαδρομή που ακολούθησε ο Οιδίποδας από τη Θήβα ως τον Κολωνό περνούσε μέσα από αυτήν ακριβώς την τοποθεσία, τη Νέα Ζωή.

«Βρήκα παραλληλισμούς του Οιδίποδα που ήταν πολιτικός πρόσφυγας από τη Θήβα με τα βιώματα των Ρομά. Όταν με δέχτηκαν και αρχίσαμε τα γυρίσματα ένιωσα σαν τα θεατρικά μπουλούκια που μπαίνουν ως ξένοι σε μια κοινότητα και δουλεύουν εκεί με ό,τι βρίσκουν», δήλωσε η ίδια. Παράλληλα, εντυπωσιάστηκε τόσο με την εξοικείωση των παιδιών με την τεχνολογία, αλλά και με τις ερμηνευτικές ικανότητες των ανθρώπων «που ένιωσαν τους ρόλους. Ιδιαίτερα ο ηλικιωμένος που ερμηνεύει τον Οιδίποδα ταυτίστηκε με τον ρόλο, γιατί ήταν ο "βασιλιάς των τσιγγάνων της Θήβας"».

Αξίζει να σημειωθεί ότι θόλοι στην εικαστική εγκατάσταση βασίζονται σε σχέδια του αρχιτεκτονικού γραφείου AREA και του αρχιτέκτονα και μηχανικού Δημήτρη Κορρέ, ενώ ο ηχητικός σχεδιασμός είναι του Μανώλη Μανουσάκη. Για τη φετινή ελληνική διοργάνωση στη Βενετία το Υπουργείο Πολιτισμού έδωσε 300 χιλιάδες ευρώ, όπως είπε υφυπουργός Νικόλας Γιατρομανωλάκης, ο οποίος συμπλήρωσε ότι το ελληνικό περίπτερο χρειάζεται επισκευές που θα προχωρήσουν και θα ολοκληρωθούν το 2024 –τότε θα γιορταστούν τα 90 χρόνια του– αφού πρώτα ανανεωθεί η σύμβαση με τον δήμο Βενετίας, που έχει λήξει από το 2002.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Αναζητώντας τον Κολωνό» στην 59η Μπιενάλε Βενετίας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας