• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 13.0°C
    0 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.2°C / 11.6°C
    2 BF
    91%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.1°C / 14.4°C
    0 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.8°C
    0 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 6.9°C / 8.9°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 11.0°C
    0 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 7.4°C
    1 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    1 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.1°C / 14.8°C
    3 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    3 BF
    79%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.4°C / 13.8°C
    3 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    2 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 15.3°C / 15.3°C
    3 BF
    85%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.7°C / 12.3°C
    0 BF
    90%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 12.8°C
    0 BF
    78%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 15.4°C
    4 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 13.2°C
    1 BF
    81%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    0 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 12.8°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    1 BF
    96%

Α. Ψυχούλης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το «σχήμα» και το αίσθημα της μουσικής μας μνήμης

  • A-
  • A+

Μορφές του ρεμπέτικου, όπως ο Τσιτσάνης, ο Βαμβακάρης, η Νίνου, πάλκο με καρέκλες στη σειρά, δάκτυλα που παίζουν νότες στο μπουζούκι, τραγούδια - «άσματα των πληγωμένων, απλών, αγνών και αισθαντικών ψυχών της Ελλάδος», σύμφωνα με τον Ηλία Πετρόπουλο... Μια έκθεση σύγχρονης τέχνης, γεμάτη μουσικές μνήμες, μια έκθεση «για την αγάπη, τη φυγή», το «χαροποιό πένθος», έρχεται να εικονοποιήσει την εποχή του ρεμπέτικου και τη μυθολογία του. Εχει τον απλό τίτλο «Ρεμπέτικο», περιλαμβάνει συνολικά 125 έργα 50 καλλιτεχνών και διοργανώνεται από σήμερα έως τις 3 Απριλίου σε τρεις χώρους του δήμου Αθηναίων: στη Δημοτική Πινακοθήκη, στο Κέντρο Τεχνών και στο Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας».

Ασφαλώς από το αφιέρωμα δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν τα σχέδια του Αλέκου Φασιανού́ για τα βιβλία του Ηλία Πετρόπουλου, τα χαρακτικά του Τάσσου για τα εξώφυλλα δίσκων της Μπέλλου, οι χορευτές του ζεϊμπέκικου του Τσαρούχη. «Ομως εκείνο που μας ενδιέφερε κυρίως να εξετάσουμε είναι πώς συνομιλεί με το ρεμπέτικο η σύγχρονη τέχνη, με ποιον τρόπο οι σύγχρονοι Ελληνες καλλιτέχνες το προσεγγίζουν και το ερμηνεύουν. Γι’ αυτό και τα περισσότερα έργα είναι αναθέσεις και πραγματοποιήθηκαν ειδικά για την έκθεση», σημειώνει στον κατάλογο ο επιμελητής εκθέσεων του ΟΠΑΝΔΑ, Χριστόφορος Μαρίνος.

Σ’ αυτόν τον ύμνο στο ρεμπέτικο, το οποίο έχει απήχηση ακόμα και στη νέα γενιά των καλλιτεχνών και των ακροατών, η ζωγραφική έχει την τιμητική της, δεν λείπουν όμως και η φωτογραφία, η χαρακτική, το βίντεο, οι εγκαταστάσεις. «Για πολλούς από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες, η έκθεση στάθηκε αφορμή για να εξερευνήσουν τις ρίζες τους. Λόγου χάρη, το έργο του Γιάννη Θεοδωρόπουλου αναφέρεται στον Πίκινο, ο οποίος ήταν συγγενής του και μαχαιρώθηκε μπαμπέσικα το 1931, στην οδό Ακάμαντος, στο Θησείο. Η Μαρία Τσάγκαρη, από την άλλη, μελέτησε την ιστορία του ρεμπέτη προπάππου της, του βιολιστή Νίκου Συρίγου, του περίφημου “Σαντορινιού” ή “Σαντορινάκη”. Η Κατερίνα Ζαχαροπούλου, με το έργο “Ο μπουφές της Ρόζας”, εξετάζει την περίπτωση της Εσκενάζυ, ανασύροντας προσωπικές οικογενειακές ιστορίες και αναμνήσεις», συνεχίζει ο ίδιος.

Πέρα από τα ίδια τα έργα, δύο σημεία της έκθεσης παρουσιάζουν ξεχωριστό ενδιαφέρον. Το πρώτο είναι η παρουσίαση μιας σειράς γελοιογραφιών από τη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης, του αινιγματικού ρεμπέτη Κώστα Μπέζου (1905-1943), ο οποίος ηχογραφούσε με το ψευδώνυμο Α. Κωστής και, εκτός από τραγουδοποιός, ήταν και σκιτσογράφος. Επίσης, στο φουαγιέ του Θεάτρου Ολύμπια, όπου τα τελευταία χρόνια παρουσιάζονται φωτογραφίες και προσωπικά αντικείμενα της Μαρίας Κάλλας, μεταφέρθηκε -από το Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»- μια προθήκη με δίσκους και προσωπικά αντικείμενα της Σωτηρίας Μπέλλου.

«Η χειρονομία είναι απλή», επισημαίνει ο Χρ. Μαρίνος, «οδηγεί όμως στη συνεύρεση δύο μεγάλων προσωπικοτήτων του 20ού αιώνα. Βάζοντας την Μπέλλου δίπλα στην Κάλλας, ζωντανεύει το γνωστό τσιτάτο του Τσαρούχη: “Αγαπώ την Κάλλας και τη Σωτηρία Μπέλλου. Και δεν αισθάνομαι διχασμένος. Ας κοπιάσουν όσοι σκανδαλίζονται γι’ αυτό, να καταλάβουν τι μου συμβαίνει”».

Στο «Ρεμπέτικο» συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Γιάννης Βαρελάς, Αντώνης Βολανάκης, Βασίλης Γεροδήμος, Φοίβη Γιαννίση, Γιώργος Ιωάννου (1926-2017), Γιώργος Κόντης, Αλέξανδρος Κορογιαννάκης (1906-1966), Πάνος Κουτρουμπούσης (1936-2019), Εσθήρ Λέμη, Ανδρέας Λόλης, Μαρία Λουίζου, Δημήτρης Μεράντζας, Χρόνης Μπότσογλου, Μυρτώ Ξανθοπούλου, Αγγελος Παπαδημητρίου, Νίκος Παπαδόπουλος, Ηλίας Παπαηλιάκης, Ρένα Παπασπύρου, Τάσος Παυλόπουλος, Γιώργος Σικελιώτης(1917-1984), Σπύρος Στάβερης, Ασπα Στασινοπούλου (1935-2017), Πέτρος Τουλούδης, Νίκος Τρανός, Κώστας Τσώλης, Πάνος Χαραλάμπους, Μάριος Χατζηπροκοπίου σε συνεργασία με τον Μιχάλη Αλεξανδράτο, Θάλεια Χιώτη, Κώστας Χριστόπουλος, Αλέξανδρος Ψυχούλης, Cacao Rocks, The Callas, κ.ά.

Η έκθεση συνοδεύεται από κείμενα προσκεκλημένων συγγραφέων (Νίκη Γιάνναρη, Χρήστος Δερμεντζόπουλος, Μάκης Μαλαφέκας, Γιώργος - Ικαρος Μπαμπασάκης, Γιώργος Τζιρτζιλάκης, Θεόφιλος Τραμπούλης), καθώς και μελετητών του ρεμπέτικου, όπως ο Κώστας Βλησίδης, η Gail Holst-Warhaft, ο Tony Klein, ο Γιώργος Κοντογιάννης και η Gaia Zaccagni.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Γενέθλια με μια εικαστική εγκατάσταση
Οι δυο εικαστικοί καλλιτέχνες και ερευνητές, Ινώ Βαρβαρίτη και Γιάννης Δελαγραμμάτικας, ξεψάχνισαν τις περισσότερες από 40 κούτες του Ινστιτούτου Γκαίτε για τις ανάγκες της εγκατάστασης «Τόπος εύρεσης: Γκαίτε,...
Γενέθλια με μια εικαστική εγκατάσταση
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σεργιάνι... στην καθημερινότητα του Γιάννη Μόραλη
«Χώρος ιδιωτικός» είναι ο τίτλος της έκθεσης που αναπαριστά το αθηναϊκό εργαστήριο του κορυφαίου ζωγράφου, περιλαμβάνοντας προσωπικά του αντικείμενα, ζωγραφικά υλικά και βέβαια περισσότερα από 100 έργα του.
Σεργιάνι... στην καθημερινότητα του Γιάννη Μόραλη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Στο χέρι ο σταυρός, στη ζώνη το μαχαίρι
Η έκθεση στο Μουσείο Αγίας Αικατερίνης Ηρακλείου Κρήτης συγκεντρώνει με την επιμέλεια της αρχαιολόγου Εφης Ψιλάκη 46 εικόνες Νεομαρτύρων της ελληνικής Εκκλησίας με παραδοσιακές φορεσιές.
Στο χέρι ο σταυρός, στη ζώνη το μαχαίρι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Κοσμοσυρροή και ρεκόρ επισκέψεων για την Art Athina
Η νέα εικαστική παραγωγή σύγχρονων καλλιτεχνών, καταξιωμένων και ανερχόμενων, που ζουν στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό παρουσιάστηκε μέσα από τις προτάσεις 80 αιθουσών τέχνης.
Κοσμοσυρροή και ρεκόρ επισκέψεων για την Art Athina
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Δυναμική επιστροφή με καινοτομίες
Επειτα από δύο χρόνια αναγκαστικής απουσίας λόγω της πανδημίας, η φουάρ δίνει πάλι το «παρών» με ρεκόρ συμμετοχών -παίρνουν μέρος 80 χώροι τέχνης από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Δυναμική επιστροφή με καινοτομίες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας