• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.9°C / 28.4°C
    3 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.6°C / 25.1°C
    1 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.7°C / 24.9°C
    2 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 21.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 18.0°C / 22.6°C
    1 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.4°C / 19.0°C
    2 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.6°C / 23.6°C
    2 BF
    55%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.1°C / 26.4°C
    5 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.3°C / 23.9°C
    3 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.6°C
    3 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 25.1°C
    0 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 25.4°C
    2 BF
    77%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.5°C / 19.5°C
    1 BF
    71%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 20.5°C / 25.6°C
    1 BF
    53%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.8°C / 26.6°C
    2 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.2°C / 27.7°C
    2 BF
    54%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 21.7°C / 23.4°C
    2 BF
    55%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    0 BF
    89%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Θέλω η εικαστική γλώσσα μου να απευθύνεται σε όλους, να είναι δημοκρατική»

  • A-
  • A+
Η νέα έκθεση ζωγραφικής του διεθνούς φήμης εικαστικού παρουσιάζεται στην γκαλερί a.antonopoulou.art και περιλαμβάνει πίνακες που δημιουργήθηκαν την τελευταία τριετία, αφού προηγήθηκε πολύχρονη έρευνα.

Η οπτική απόλαυση των χρωμάτων, γεωμετρικές φόρμες, όπως καμπύλες και τμήματα κύκλου που συνομιλούν με ορθές γωνίες και τρίγωνα παραπέμποντας στη θηλυκότητα και την αρρενωπότητα, αναφορές στην αμερικανική αφαίρεση αλλά και στον ευρωπαϊκό μοντερνισμό.

Η έκθεση ζωγραφικής του διεθνούς φήμης εικαστικού Μαρκ Χατζηπατέρα παρουσιάζεται στην γκαλερί a.antonopoulou.art και περιλαμβάνει πίνακες που δημιουργήθηκαν την τελευταία τριετία, αφού προηγήθηκε πολύχρονη έρευνα. «Είναι έργα που δεν έχουν ένα μήνυμα, δεν είναι αφηγηματικά· σε αυτή τη φάση ήθελα να κάνω κάτι που δίνει ευχαρίστηση, κάτι θετικό», μας λέει ο ίδιος. «Ετσι κι αλλιώς προσπαθώ η εικαστική γλώσσα μου να απευθύνεται σε όλους ανεξαιρέτως, να είναι δημοκρατική».

● «Κάθε χρώμα που επιλέγετε έχει ιδιαίτερη σημασία για εσάς;» είναι η πρώτη απορία, καθώς συνομιλούμε στο τηλέφωνο, αφού ο χιονιάς ματαίωσε τη συνάντησή μας στην γκαλερί.

«Οχι περισσότερη από ό,τι έχει για τον οποιονδήποτε», μας απαντά. «Βέβαια τα χρώματα, όπως και η φόρμα και η σύνθεση και οποιαδήποτε γραφή δημιουργούν σχέσεις σε ένα έργο. Αλλά και το ίδιο χρώμα μοιάζει διαφορετικό αναλόγως πώς θα το τοποθετήσεις, πώς θα το “διαβάσεις”, τι αισθήματα διεγείρει. Οσον αφορά τις φόρμες, στα τωρινά έργα μου είναι σχετικά γεωμετρικές και καμιά φορά πιο βιομορφικές, παραπέμπουν πιο πολύ στο θηλυκό γένος. Αλλες φορές είναι πιο αυστηρές. Αλλά αυτό υπάρχει και στη φύση. Η απόλυτη τάξη από τη μια –όπως βλέπεις κάτω από το μικροσκόπιο μια νιφάδα γεωμετρική, μια καταπληκτική τάξη– και το χάος από την άλλη. Πάντως αυτά τα μη παραστατικά έργα μου πιστεύω πως παραπέμπουν στη φύση και διακρίνει κανείς ουρανό και θάλασσα και το ανθρώπινο σώμα και ζώα...».

«Ποτέ δεν ήθελα να επιλέγω τη θεματολογία μου με βάση την επικαιρότητα»

Γιατί, όμως, δεν θέλει να δώσει ένα «μήνυμα» μέσα από τους πίνακές του, όπως είναι η τάση της εποχής; «Νομίζω υπάρχει η τάση και ο πειρασμός να φανεί κανείς ιδιαίτερα επίκαιρος και άρα σημαντικός», μας λέει. «Ας πάρουμε το προσφυγικό. Υπάρχουν καλλιτέχνες πολύ ευαισθητοποιημένοι σε αυτό, που το εκφράζουν μέσα από τη δουλειά τους, έτσι το αισθάνονται και σωστά κάνουν. Εγώ ποτέ δεν ήθελα να επιλέγω τη θεματολογία μου με βάση την επικαιρότητα. Πάντως, πέρασα ένα στάδιο το 2017-18 που έκανα κάποια έργα που είχαν σχέση με τον πόλεμο στη Συρία, αλλά δεν τα παρουσίασα. Αισθάνθηκα έντονα την ανάγκη ως καλλιτέχνης να κάνω αυτά τα έργα. Να τα εκθέσω, είναι κάτι άλλο. Τώρα, τα τελευταία 3 χρόνια και στην περίοδο του λοκντάουν, διέκρινα ότι θέλω να δουλέψω με χρώματα που μου δίνουν ευχαρίστηση. Δεν ξέρω αν οι επιλογές είναι πάντα συνειδητές. Σχεδόν δεν ήταν επιλογή...».

Μέλος της γνωστής εφοπλιστικής οικογένειας, ο Μαρκ Χατζηπατέρας αποφάσισε από νωρίς να ακολουθήσει τον δρόμο της τέχνης και παρά την αρχική δυσπιστία των γονιών του πέτυχε, αναγνωρίστηκε, δικαιώθηκε. Το ίδιο και η αδελφή του, η σπουδαία ηθοποιός Κάθριν Χάντερ.

Ο ίδιος, γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1953 όπου και σπούδασε ζωγραφική, ενώ από το 1982 και για 20 χρόνια έζησε στη Νέα Υόρκη, όπου έκανε εγκαταστάσεις σε γκαλερί, παρεμβάσεις σε δημόσιους χώρους και εκθέσεις σε μεγάλα μουσεία. Μάλιστα, το 2000, του ανατέθηκε από την Υπηρεσία Μεταφορών της Νέας Υόρκης, μετά από διαγωνισμό, η διακόσμηση με ψηφιδωτά του σταθμού 28th Street της γραμμής Broadway.

Κεντρική θέση στη δουλειά του κατέχει η διερεύνηση των μορφών και των αρχέγονων στοιχείων τους, επιλογή που τοποθετεί την καλλιτεχνική δημιουργία μέσα στη σύγχρονη πολυπολιτισμική και παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα. Κοινό νήμα στη ζωγραφική και τη γλυπτική του θεωρεί τα οργανικά και γεωμετρικά σχήματα, όπως το «ελλειπτικό» που μπορεί να παραπέμπει σε σκαρί βάρκας, φύλλο, ελιάς, μάτι, αιδοίο, καρπό, ενώ εκφράζει την έννοια του ταξιδιού, της γονιμότητας, της σοδειάς.

Τα χρόνια της Αμερικής

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας θεωρεί σημαντικά τα χρόνια της Αμερικής, καθώς από τη ζωγραφική πέρασε στη γλυπτική, «ξαναέγινα μαθητής, έμαθα διάφορες τεχνικές για να επεξεργαστώ τον πηλό, τον γύψο, το μέταλλο ή το ξύλο» και όλα αυτά «ξεχύθηκαν στις εγκαταστάσεις». Οπως επισημαίνει, «αισθάνομαι ότι αυτά τα 20 χρόνια στην Αμερική εκτέθηκα σε περισσότερη τέχνη από ό,τι θα μπορούσα να εκτεθώ στην Ελλάδα.

Η Νέα Υόρκη ήταν μητρόπολη της τέχνης, συγκέντρωνε τα καλύτερα στις πλαστικές τέχνες. Οπως μου έλεγε και η Χρύσα, όταν βλέπεις όλα αυτά τα πράγματα δεν μπορεί παρά να σου αποτυπώνονται με τρόπο που σε πληροφορούν και σου δίνουν περισσότερες δυνατότητες. Αυτό έχει να κάνει και με την ποιότητα της τέχνης και με τον υψηλό επαγγελματισμό που διέκρινε κανείς. Οταν πήγα στην Αμερική δεν ήξερα κανέναν, δεν είχα κάποιο δίκτυο, οπότε δεν ήταν καθόλου εύκολα, ιδιαίτερα τα πρώτα χρόνια. Ο χώρος ήταν πολύ ανταγωνιστικός. Τότε δεν πρέπει να αφήσεις τις καταγωγές σου, να μην καμφθείς από τις απορρίψεις, απαιτείται επιμονή και πίστη. Από την άλλη, πιστεύω ότι ήμουν τυχερός, καθώς από τα πρώτα χρόνια είχα μια αποδοχή και θετική κριτική. Οι δοκιμασίες στη ζωή καμιά φορά σε εμπλουτίζουν!».

Ο Μαρκ Χατζηπατέρας τονίζει πως εδώ και δεκαετίες ζωγραφίζει καθημερινά. «Θεωρώ ότι επειδή σαν καλλιτέχνης δεν πας σε ένα εργοστάσιο όπου χτυπάς κάρτα, γι’ αυτό έχω δημιουργήσει την κάρτα για τον εαυτό μου. Ισως αυτό οφείλεται πως μεγάλωσα με ένα work ethic... αν δεν το κάνω δεν αισθάνομαι καλά με τον εαυτό μου. Αυτό με ελέγχει. Βέβαια, σε αυτό το καθημερινό οκτάωρο συμπεριλαμβάνεται το να πηγαίνεις σε μουσεία, σε βιβλιοθήκες· η έρευνα.

Και μετά έρχεται το ωραίο κομμάτι της εκτέλεσης που κι αυτό δεν είναι πάντα ωραίο γιατί αγωνιάς, αισθάνεσαι ότι θα αποτύχεις, αμφιβάλλεις... λίγες φορές νιώθεις βαθιά ικανοποίηση. Μια ικανοποίηση που τη θυμάσαι την επόμενη φορά που πάλι δεν τα πας καλά, που είσαι αποσυντονισμένος. Και μετά έρχεται το κομμάτι της έκθεσης, που κι αυτή σε αποσυντονίζει, σε κάνει κάτι σαν θέαμα, αλλά από την άλλη σου επιτρέπει να δείξεις το αποτέλεσμα του μόχθου σου κι αν δεις ότι σε κάποιους αρέσει, κάτι δίνει, κάτι λέει, τότε δικαιώνεσαι».

Εξίσου εργασιομανής είναι και η αδελφή του, Κάθριν Χάντερ, την οποία θαυμάζει «για ό,τι έχει καταφέρει και για εκεί όπου έχει φτάσει», όπως μας λέει. «Αυτό που θαυμάζω στην Κατερίνα, πέρα από τις παραστάσεις της, είναι η τρομερή αφοσίωσή της, πόσο δοσμένη είναι στο θέατρο. Η έρευνα που κάνει προκειμένου να παίξει έναν ρόλο, η εξουθενωτική διαδικασία για να μπει στον ρόλο, η πειθαρχία της... είναι παράδειγμα προς μίμηση.

Ο επαγγελματισμός της με έχει βοηθήσει και εμένα ως έναν βαθμό». Μάλιστα, τα δυο αδέλφια πέρασαν μαζί την περίοδο του λοκντάουν στην Ανάβυσσο, ενώ ο Μαρκ Χατζηπατέρας ετοιμάζεται να δει την αγαπημένη του Κατερίνα στις «Καρέκλες» του Ιονέσκο, τον Φεβρουάριο, στο Λονδίνο.


? INFO: a.antonopoulou.art, Αριστοφάνους 20, τηλ.: 210-3214994. Εως 19 Μαρτίου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Κάθε φορά που ο Καβάφης «επέστρεφε» στον καμβά
Η νέα έκθεση του Ανδρέα Γεωργιάδη με τίτλο «Επέστρεφε» γεννήθηκε μέσα στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, διαβάζοντας Καβάφη και ανακαλύπτοντας υλικό από τη ζωή και το έργο του ποιητή.
Κάθε φορά που ο Καβάφης «επέστρεφε» στον καμβά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η αντανάκλαση ενός «άθικτου κόσμου σε σπασμένα τζάμια»
Στην έκθεσή του, που θα φιλοξενείται μέχρι και τις 12 Μαρτίου στην γκαλερί «Εκφραση», ο γνωστός ζωγράφος παρουσιάζει καινούργια έργα που συμπυκνώνουν «το στοιχείο του τραγικού και τη στιγμή της έκστασης».
Η αντανάκλαση ενός «άθικτου κόσμου σε σπασμένα τζάμια»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «βαθύ μπλε» ενός εραστή του χρωστήρα
Ο 47χρονος Τζουλιάνο Καγκλής επιστρέφει με 15 έργα τα οποία δούλευε την τελευταία διετία, τα οποία ξεχώρισε για το «Βαθύ μπλε», όπως είναι ο τίτλος της νέας του έκθεσης.
Το «βαθύ μπλε» ενός εραστή του χρωστήρα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
Η ζωγράφος Ελέσα Αντύπα μιλά για την παρουσίαση της πρώτης ατομικής της έκθεσης και για τη τέχνη εν μέσω πανδημίας και τον ρόλο της στη χώρα.
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
«Συνθήκες προσαρμογής» είναι ο τίτλος της νέας έκθεσης του 40χρονου καλλιτέχνη, που εγκαινιάστηκε στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Πρόκειται για ζωγραφικά έργα, κυρίως ακρυλικά σε καμβά και έργα σε χαρτί, των...
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η μυστηριώδης Ανατολή ενός Κινέζου σοφού
Ο πιο σημαντικός και παραγωγικός δάσκαλος στην κινεζική ζωγραφική του 20ού αιώνα, μια εμβληματική προσωπικότητα που διακρίθηκε με το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης, αποκαλύπτεται μέσα από 126 έργα που υμνούν την...
Η μυστηριώδης Ανατολή ενός Κινέζου σοφού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας