• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 21.8°C
    5 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.6°C / 23.6°C
    4 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.6°C / 24.4°C
    0 BF
    33%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 21.4°C
    1 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 23.0°C
    2 BF
    59%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.6°C / 22.0°C
    2 BF
    41%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.1°C / 18.4°C
    1 BF
    26%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    27%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.6°C / 20.2°C
    5 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 19.6°C
    4 BF
    55%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 18.8°C
    6 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.5°C / 19.7°C
    2 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    2 BF
    60%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.9°C
    0 BF
    43%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.5°C / 22.2°C
    3 BF
    33%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 18.8°C
    1 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.5°C / 22.0°C
    5 BF
    34%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.3°C / 22.7°C
    2 BF
    40%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.7°C / 22.8°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    45%

Νίκος Σηφουνάκης, Αλέκος Φασιανός

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για το καλλιτεχνικό έργο του Αλέκου Φασιανού στο υπουργείο Αιγαίου

  • A-
  • A+
Ο θάνατος του Αλ. Φασιανού έφερε στην επιφάνεια αυτό το σπουδαίο έργο που ελάχιστοι Ελληνες γνώριζαν.

Ο Αλέκος Φασιανός υπήρξε ένας μεγάλος ζωγράφος και άνθρωπος με ήθος και καλοσύνη, με παγκόσμια αναγνώριση.

Στα χρόνια της δικτατορίας των συνταγματαρχών συνδέθηκα μαζί του στο Παρίσι όπου τον πρωτογνώρισα.

Η Τζια, η Κρήτη, η Λέσβος, το Παρίσι υπήρξαν κοινοί μας τόποι, και τόποι αγαπημένων εκθέσεών του.

Η τετραετία 2000-2004 με βρίσκει επικεφαλής του υπουργείου Αιγαίου, οπότε και δρομολογήσαμε και ολοκληρώσαμε την αναστήλωση του ιστορικού κτιρίου του στη Μυτιλήνη.

Ταυτόχρονα αναθέσαμε σε πλειάδα ζωγράφων και γλυπτών να φιλοτεχνήσουν έργα με κεντρικό θέμα την ιστορία του Αιγαίου και των επιμέρους νησιών, αλλά και τις προσωπογραφίες-πορτρέτα σημαντικών πολιτικών που γεννήθηκαν ή υπήρξαν εκπρόσωποι του λαού του Αιγαίου.

Μεταξύ των καλλιτεχνών οι οποίοι με συμβολικό τίμημα προσέφεραν τα έργα τους είναι οι: Αλ. Φασιανός, Π. Τέτσης, Γ. Ψυχοπαίδης, Γ. Ρόρρης, Ν. Στεφάνου, Δ. Μυταράς, Η. Αγγελή, Χρ. Μπότσογλου, Γ. Σορόγκας, Π. Ζουμπουλάκης, Β. Σπεράντζας, Γ. Μιγάδης κ.ά.

Στο ιστορικό και διατηρητέο κτίριο στη Μυτιλήνη οι αίθουσες του υπουργείου έγιναν ανοιχτοί εκθεσιακοί χώροι, προσβάσιμοι στους πολίτες, δημιουργώντας μια σύγχρονη πινακοθήκη-γλυπτοθήκη.

Η κυβέρνηση που προέκυψε μετά τις εκλογές του 2004 κατήργησε το υπουργείο Αιγαίου και άρχισε η εγκατάλειψη.

Ειδικότερα, το γραφείο του υπουργού κοσμούσαν το μεγάλων διαστάσεων έργο «Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης» του Αλέκου Φασιανού και το πορτρέτο του Ελευθέριου Βενιζέλου, του απελευθερωτή των νησιών Β. Αιγαίου, έργο του ζωγράφου Γ. Ρόρρη. Στα εγκαίνια του ανακαινισμένου κτιρίου του υπουργείου-μουσείου ήταν παρόντες όλοι οι καλλιτέχνες και τιμήσαμε επίσης τον Λέσβιο στην καταγωγή αείμνηστο δημοσιογράφο Λέοντα Καραπαναγιώτη.

Εκείνη την ημέρα ζήτησα από τον Αλέκο Φασιανό να φιλοτεχνήσει και ένα έργο για το νεοκλασικό κτίριο του υπουργείου στην οδό Φιλελλήνων στην Αθήνα.

Δική του ιδέα ήταν να φιλοτεχνήσει ως ένα ενιαίο γλυπτό τα «Πουλιά του Αιγαίου».

Για το έργο αυτό εργάστηκε μήνες, στο εργαστήριό του στου Παπάγου και σε ένα συνεργαζόμενο σιδηρουργείο.

Με τον καθηγητή Αρχαιολογίας και σύμβουλό μου στο υπουργείο, Ν. Σταμπολίδη, επισκεπτόμασταν το εργαστήρι του και παρακολουθούσαμε το επίπονο έργο και όταν ολοκληρώθηκε, ο ίδιος πάνω στη σκαλωσιά, στο αίθριο της εισόδου του κτιρίου, με αγάπη τοποθετούσε ένα προς ένα τα «Πουλιά του Αιγαίου», και από κάτω τοποθετήθηκε η υπογραφή του, σκαλισμένη με το ίδιο υλικό.

Περνούσα συχνά τα τελευταία χρόνια από την οδό Φιλελλήνων και έβλεπα από το κλειστό κάγκελο της σιδερένιας σκουριασμένης πόρτας το έργο του έτοιμο να καταπέσει εγκαταλελειμμένο.

Ο θάνατος του Αλ. Φασιανού έφερε στην επιφάνεια αυτό το σπουδαίο έργο που ελάχιστοι Ελληνες γνώριζαν.

Μετά τη βοή που δημιουργήθηκε δημοσιογραφικά, μου τηλεφώνησε ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου, κύριος Κ. Κόλλιας (νέος ένοικος του κτιρίου είναι το Οικονομικό Επιμελητήριο), και με ενημέρωσε ότι μερίμνησε να αποκολληθούν και έχει υπό την επίβλεψή του τα έργα.

Το έργο ανατέθηκε, πραγματοποιήθηκε και ανήκει στο υπουργείο Αιγαίου και τα έργα τους όλοι οι μεγάλοι καλλιτέχνες ουσιαστικά τα προσέφεραν.

Ελπίζω ότι όλο το έργο των «Πουλιών του Αιγαίου», που ήταν τοποθετημένα στο αίθριο της εισόδου, αλλά και εκείνων που επίσης ήταν τοποθετημένα στη μεγάλη πλευρά της εσωτερικής κλίμακας, όπως και τα άλλα έργα ζωγραφικής, να έχουν εξίσου όλα προφυλαχθεί.

Από τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και τον υπουργό δεν είχα την τιμή να μου απαντήσουν στα τηλέφωνα που τους έχω κάνει, ακριβώς για να ενημερώσω.

Τους ενημερώνω λοιπόν ότι το σπάνιο έργο του Αλ. Φασιανού «Τα πουλιά του Αιγαίου» πρέπει να τοποθετηθεί:

● Στο κτίριο-έδρα του υπουργείου Αιγαίου στη Μυτιλήνη, που είναι δημόσιο κτίριο, καθώς και οι πίνακες ζωγραφικής που υπήρχαν στην οδό Φιλελλήνων.

● Στο κτίριο όπου εγκατέστησε τον πλοίαρχο Κώστα Μελά, αδελφό του Παύλου Μελά, ως διοικητή του νησιού, την ημέρα της απελευθέρωσης της Λέσβου στις 8 Νοεμβρίου 1912 ο Παύλος Κουντουριώτης.

● Στο κτίριο της Μυτιλήνης, όπου τοποθετήθηκαν χωροταξικά τα έργα το 2002, ακριβώς πριν από 20 χρόνια, σε συνεργασία μου με τους δημιουργούς-καλλιτέχνες.

● Στο κτίριο στο νησί της Λέσβου, πρέπει να επιστρέψουν όλα τα έργα, και αυτά που μεταφέρθηκαν στο σημερινό διάδοχο υπουργείο στην Ακτή Μιαούλη του Πειραιά, και αυτά που δεν γνωρίζω πού βρίσκονται, όπως το επίσης ωραίο έργο του Αλ. Φασιανού «Η Σαπφώ και ο Αλκαίος».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο φίλος μου ο Αλέκος Φασιανός
Ήταν ένας «κοσμοκαλόγερος» της ζωγραφικής, ενώ τα θέματά του ξεπηδούσαν ολόφρεσκα μέσα από την ά-χρονη καθημερινότητα των ανθρώπων.
Ο φίλος μου ο Αλέκος Φασιανός
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ζωγράφισε τον άνθρωπο του σήμερα, που φέρει τη μνήμη των αρχαίων και των Βυζαντινών
Η ζωγραφική του Αλέκου Φασιανού, που «έφυγε» χθες στα 87 του, παρέμεινε ανθρωποκεντρική, οι φιγούρες του οικείες και αναγνωρίσιμες, συνομιλούν με την πόλη αλλά και τη φύση.
Ζωγράφισε τον άνθρωπο του σήμερα, που φέρει τη μνήμη των αρχαίων και των Βυζαντινών
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο πολιτικός κόσμος αποχαιρετά τον Αλέκο Φασιανό
Με συγκινητικά μηνύματα και αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πολιτικοί εκφράζουν τη συγκίνησή τους για την απώλεια του μεγάλου ζωγράφου που έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών.
Ο πολιτικός κόσμος αποχαιρετά τον Αλέκο Φασιανό
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πέθανε η ζωγράφος Τζένη Δρόσου
Πλήρης ημερών άφησε την τελευταία της πνοή η ζωγράφος Τζένη Δρόσου, σε ηλικία 92 ετών. Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος εκφράζει βαθιά συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους της. 
Πέθανε η ζωγράφος Τζένη Δρόσου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας