• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    19°C 15.6°C / 20.1°C
    1 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.6°C / 20.5°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.6°C / 19.4°C
    1 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 15.9°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.1°C / 14.9°C
    1 BF
    67%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.2°C / 19.3°C
    2 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.4°C / 15.6°C
    2 BF
    38%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    1 BF
    57%
  • Ηράκλειο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    18°C 17.2°C / 18.8°C
    2 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.7°C / 17.9°C
    2 BF
    55%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 18.4°C
    1 BF
    55%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    2 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.4°C / 18.4°C
    2 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 16.8°C
    0 BF
    71%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 13.5°C / 21.2°C
    0 BF
    46%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    3 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 19.9°C
    1 BF
    46%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.7°C / 20.0°C
    2 BF
    95%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    0 BF
    52%

«Θεόδωρος Παπαγιάννης, Ιστορία – Διαχρονία» στο Μουσείο της Φιλοσοφικής

  • A-
  • A+

Μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έκθεση για έναν από τους σημαντικότερους εν ζωή γλύπτες φιλοξενεί η Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης (αίθουσα 210).

Η έκθεση με τίτλο «Θεόδωρος Παπαγιάννης, Ιστορία – Διαχρονία» εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 24 Ιανουαρίου, στις 6 μ.μ. με ελεύθερη την παρουσία του κοινού και ξενάγηση από τον επιμελητή της, ομότιμο καθηγητή, Μάνο Στεφανίδη.

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν ειδικές ξεναγήσεις και βιντεοπροβολές για τις φοιτήτριες και τους φοιτητές, το ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό της Σχολής, αλλά και το ευρύτερο κοινό, ενώ θα παρουσιαστεί και το βιβλίο Θεόδωρος Παπαγιάννης, Μύθοι και Σύμβολα, που κυκλοφορήθηκε πρόσφατα. 

Ο καλλιτέχνης, ομότιμος καθηγητής της ΑΣΚΤ, εδώ και μισό αιώνα υπηρετεί τη μεγάλη παράδοση της ελληνικής γλυπτικής, συνδυάζοντας στο έργο του τόσο τον λαϊκό πολιτισμό και τη διακοσμητική δεξιοτεχνία της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Ηπείρου, όσο και τον πριμιτιβιστικό μοντερνισμό των αρχών του περασμένου αιώνα. 

Λίγα λόγια για τον γλύπτη και την έκθεση

Ασυμβίβαστα ανθρωποκεντρικός, εμμένει στους ιερατικούς, ξοανικούς τύπους που διδάχτηκε από τους μεγάλους δασκάλους του εικοστού αιώνα, δηλαδή από τον Αρσιπένκο, τον Μπρανκούζι, τον Ζάντκιν, τον Τζιακομέτι, αλλά και τον ίδιο του Πικάσο, που ήταν, συν όλα τα άλλα, κορυφαίος γλύπτης.

Μερικά χαρακτηριστικά της ποιητικής του: αρχαϊκότητα, θεατρική αίσθηση, χειρωνακτική εμμονή, μνημειώδες που όμως σέβεται τη λεπτομέρεια, άμεση σχέση με τα υλικά, είτε αυτά είναι πέτρα, είτε πηλός, είτε μπρούντζος, είτε μάρμαρο, γνώση, τέλος, του απόλυτου δράματος που εκπροσωπεί η ύλη. Η πλαστική του σοφία προέρχεται από την εμπειρική γνώση και την παρατήρηση και είναι περισσότερο συναισθηματική και λιγότερο εγκεφαλική. Εκτός της μεγάλης, ευρωπαϊκής παράδοσης ισότιμες αναφορές του ήταν και είναι ο Γιαννούλης Χαλεπάς, ο Γεράσιμος Σκλάβος, ο Χρήστος Καπράλος και βέβαια ο δάσκαλος του Γιάννης Παππάς.

Στον τελευταίο αφιερώνει ο Παπαγιάννης την έκθεση - παρέμβαση (ανάμεσα στις προθήκες και τα μόνιμα εκθέματα του πανεπιστημιακού μουσείου) ο τίτλος της οποίας επιλέχθηκε γιατί επιδιώκονται τόσο η διαφωτιστική επικοινωνία αλλά και ο διάλογος ανάμεσα στις διαφορετικές, πολιτιστικές περιόδους, όσο και η αναντίρρητη συνέχεια που υπάρχει στην τέχνη (αυτό δηλαδή που λείπει δραματικά από την κοινωνία ευρύτερα: επικοινωνία και διάλογος).

Εν προκειμένω, ένας διάλογος - όχι πάντα εύκολος ή αυτονόητος - των προϊστορικών, κλασικών και βυζαντινών εκθεμάτων του Μουσείου με τις τερακότες, τα πήλινα φιγουρίνια, τα λαξευμένα μάρμαρα, τις μακέτες μνημείων και τις ορειχάλκινες φιγούρες του καλλιτέχνη.

Ελπίζουμε ότι οι φοιτήτριες και οι φοιτητές μας, το ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό της Σχολής, αλλά και το ευρύτερο κοινό, θα απολαύσουν αυτήν την προσπάθεια, που αποδεικνύει τις μεγάλες δυνατότητες του Πανεπιστημίου μας, αλλά και τη βούληση να συνδυαστούν η επιστήμη με την αισθητική και η τέχνη με την ακαδημαϊκή ζωή.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η παραδοσιακή τεχνική στο καλντερίμι
Τεχνίτες, μηχανικοί και καλλιτέχνες, φοιτητές, ακαδημαϊκοί και επαγγελματίες από την Ελλάδα και τα Βαλκάνια θα συναντηθούν στο ιστορικό μονοπάτι που οδηγεί στο Γεφύρι της Πλάκας στα Τζουμέρκα, για να...
Η παραδοσιακή τεχνική στο καλντερίμι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Εγκαινιάστηκε το ελληνικό περίπτερο στην 59η Μπιενάλε της Βενετίας
Το έργο της Λουκίας Αλαβάνου «Στον δρόμο για τον Κολωνό», μια εικονικής πραγματικότητας ταινία (VR) 360 μοιρών με επίκεντρο την κοινότητα των Ρομά...
Εγκαινιάστηκε το ελληνικό περίπτερο στην 59η Μπιενάλε της Βενετίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Posthuman, past Politics» στον χώρο τέχνης Παρόδιος Στοά
Με ένα σύστημα διαφορετικών μέσων, ο Νίκος Παπαδόπουλος δημιουργεί ρευστές οπτικές γωνίες, αναπτύσσοντας ερωτήματα μιας αναδυόμενης οντολογίας, που εκδηλώνεται μέσα από διαφορετικές ταυτότητες.
«Posthuman, past Politics» στον χώρο τέχνης Παρόδιος Στοά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι Les Andrea εκθέτουν στην Αθήνα
Είναι μάλλον ασυνήθιστο φαινόμενο για μια οικογένεια καλλιτεχνών να εκθέτει μαζί, να όμως που οι Les Andrea –όπως συχνά αυτοαποκαλούνται– θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους στην Αθήνα.
Οι Les Andrea εκθέτουν στην Αθήνα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ακολουθώντας τη διαδρομή του νερού»
Στην έκθεση ψηφιδωτών της Χριστίνας Νάκου πρωταγωνιστής είναι το νερό, ως δυναμικό στοιχείο της Φύσης, πηγή ζωής, αλλά και καταστροφής για την αρχαία πόλη
«Ακολουθώντας τη διαδρομή του νερού»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας