• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.2°C / 15.6°C
    4 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.6°C / 15.1°C
    2 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 15.5°C / 18.0°C
    2 BF
    51%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 9.2°C / 13.9°C
    5 BF
    54%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.3°C
    0 BF
    66%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 10.7°C / 14.8°C
    2 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 11.2°C
    2 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    3 BF
    66%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 19.8°C
    4 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 13.9°C
    4 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 15.8°C
    6 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    6 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.7°C / 18.7°C
    5 BF
    71%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 10.6°C / 14.0°C
    1 BF
    76%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.3°C / 19.8°C
    3 BF
    80%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 13.8°C
    3 BF
    77%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    2 BF
    46%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.7°C / 15.5°C
    2 BF
    86%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.7°C / 6.7°C
    2 BF
    71%

Μάριος Καμχής, «Μόρια»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Είκοσι δύο εικαστικές «χειρονομίες» αγάπης κι ευαισθητοποίησης

  • A-
  • A+
Η έκθεση, που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στην Ελληνοαμερικανική Ενωση με την επιμέλεια της Λουίζας Καραπιδάκη, είναι η «συνομιλία» συνανθρώπων μας, που δοκιμάζονται από τη ζωή, με έργα καλλιτεχνών που τους δίνουν φωνή και εκπέμπουν ηχηρό SOS.

Θα μπορούσαν να είναι συγγενείς, φίλοι, ή άνθρωποι που συναντάμε στον δρόμο μας. Ακόμα και εμείς οι ίδιοι μπορεί να έχουμε ζήσει μια ανατροπή στη ζωή μας που, υπό ορισμένες συνθήκες, οδηγεί σε εφιάλτη, αδιέξοδο ή καταστροφή. Εδώ κοντά ή λίγο πιο μακριά μας...

Ο Μιχάλης και ο Λεωνίδας κατέληξαν άστεγοι μετά από προσωπικές περιπέτειες και ατυχίες. Ο Χριστόφορος οδηγήθηκε απρόσμενα στη φυλακή, ο Vlad, o Piotr και ο Wasim έγιναν πρόσφυγες σε ξένη χώρα διωγμένοι από τον πόλεμο στην πατρίδα τους, ο Abbas και ο Mamadiang ξεριζώθηκαν από την οικογένεια, ο Detlef, η Marinela, ο David και οι οικογένειές τους βρέθηκαν στη δίνη μιας σοβαρής χρόνιας ασθένειας, ενώ ο Luca πέρασε ξαφνικά το κατώφλι που τον οδήγησε στην ψυχική ασθένεια...

Οι συγκλονιστικές ιστορίες τους, συνολικά 22 συνεντεύξεις συνανθρώπων μας από τέσσερις διαφορετικές χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Πολωνία και Ρουμανία) οι οποίοι βιώνουν την εμπειρία ή τον κίνδυνο κοινωνικού αποκλεισμού, αποτελεί το οπτικοακουστικό υλικό της έκθεσης «Κραυγές βοήθειας» που πλαισιώνεται από εικαστικά έργα 22 σημαντικών σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών και παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στην Ελληνοαμερικανική Ενωση σε συνεργασία με το Κέντρο Αναπτυξιακών Μελετών PRISMΑ .

Οι αληθινές μαρτυρίες μεταφέρουν τον επισκέπτη «από τον εφιάλτη του πολέμου, της ανέχειας, της αναπηρίας και της περιθωριοποίησης, σε ένα γλυκόπικρο ταξίδι αγωνίας, απελπισίας και ελπίδας, καταλήγοντας συχνά –αλλά όχι πάντα– σε ένα νέο ξεκίνημα», σημειώνει η Φούλη Παπαγεωργίου (PRISMA) στον κατάλογο της έκθεσης. «Οι κραυγές βοήθειας, που αναδίδουν τα εκθέματα στο σύνολό τους, καλούν όλους εμάς να τις αφουγκραστούμε, να επιχειρήσουμε να τις κατανοήσουμε και να προσαρμόσουμε ανάλογα τη στάση και τις πράξεις μας».

Πολλά από τα έργα έχουν γίνει ειδικά για την έκθεση. «Ελπίζουμε οι εικαστικές επιλογές να λειτουργήσουν ως κλήσεις βοηθείας, να προκαλέσουν το ενδιαφέρον του θεατή και να αποτελέσουν την αφετηρία προβληματισμού σ’ αυτά τα τόσο ευαίσθητα θέματα της κοινωνίας», τονίζει η επιμελήτρια της έκθεσης, ιστορικός Τέχνης Λουίζα Καραπιδάκη.

Στην πρώτη εκθεσιακή ενότητα η εικαστική γραφή αποτυπώνει βιώματα τραγικής ανατροπής. «Ο Μάριος Καμχής φιλοτεχνεί τη σκληρή πραγματικότητα από τη βομβαρδισμένη πόλη της Συρίας στο κέντρο φιλοξενίας προσφύγων στην Ελλάδα», σημειώνει η Λ. Καραπιδάκη.

Αφροδίτη Λίτη

«Η Αφροδίτη Λίτη παραπέμπει με τη γλυπτική της σύνθεση στον ακούσιο ξεριζωμό αθώων ανθρώπων. Ο Παναγιώτης Σιάγκρης σχολιάζει με ειρωνική διάθεση την αδιαφορία όσων παραμένουν ατάραχοι θεατές», ενώ «ο Γιώργος Γιώτσας, με τις μορφοπλαστικές του διατυπώσεις από τη χρήση ταπεινών υλικών παραπέμπει στους εγκλωβισμούς, τα δυσεπίλυτα προβλήματα και τις δαιδαλώδεις διαδρομές των ανθρώπων του περιθωρίου».

Η δεύτερη ενότητα εστιάζει στις τραυματικές εμπειρίες και τις δυσκολίες μετά την καταστροφή. «Ο Βασίλης Βλασταράς παρουσιάζει έργα από την ενότητα “Χρυσό σημειωματάριο”, όπου χωρίς συμβατικές απεικονιστικές μορφές υπονοεί τα υπαρξιακά αδιέξοδα, τις εντάσεις και την απομόνωση. Ο Γιώργος Καζάζης, στη σύνθεσή του με τα αφαιρετικά στοιχεία και τη χρωματική πανδαισία, παραπέμπει στην ευάλωτη ψυχολογία, στην εσωτερική πάλη και στους “Δαίμονες” των βασανισμένων ανθρώπων», συνεχίζει η επιμελήτρια.

«Ο Μανώλης Μεραμπελιώτης, στην εγκατάστασή του, μέσα από γραφές, σχέδια και objets trouvés εξιστορεί με αποσπασματικό τρόπο την πορεία, τις εμπειρίες, τον αγώνα και τις προσδοκίες των ανθρώπων του δρόμου. Η Ελενα Παπαδημητρίου δημιουργεί ένα παιχνίδι μεταξύ εικονικής και ανεικονικής αναπαράστασης για να αποδώσει με πρωτότυπο τρόπο την αγανάκτηση των παθόντων».

Τέλος, τα έργα της τρίτης ενότητας αναφέρονται στην «επόμενη μέρα»: ελπίδα, συμβιβασμός ή απόγνωση; Βλέπουμε δυο ολόσωμες γλυπτές φιγούρες του Αριστείδη Πατσόγλου, με έντονα εξπρεσιονιστικά στοιχεία, που παραπέμπουν στα αμφιλεγόμενα συναισθήματα ανθρώπων, από τη φαινομενική ευημερία έως την παθητική επιθετικότητα. «Η Αγγέλα Καράλη μέσα από την επιλεκτικά αφαιρετική γραφή της υποδηλώνει την έννοια της δικαιοσύνης.

Ελενα Παπαδημητρίου

Η Ελένη Παπανικολάου εικονογραφεί την καθημερινότητα της επόμενης “μέρας”, μετά την ενσωμάτωση στη νέα πραγματικότητα.

Η Πένυ Κωνσταντίνου με τη χειρονομιακή εξπρεσιονιστική της έκφραση σκιαγραφεί τη μακρά πορεία με το αβέβαιο μέλλον των ανθρώπων του περιθωρίου» και η ενότητα ολοκληρώνεται «με τον “επιθετικό προσανατολισμό” του Κωνσταντίνου Μίχαλου, ένα συμβολικά ελπιδοφόρο έργο με άπλετο φως».

Συμμετέχουν ακόμα οι: Γιάννης Αδαμάκης, Στάθης Βατανίδης, Σταυρούλα Μιχαλοπούλου, Αθανάσιος Μπάθας, Δήμητρα Μπουρίτσα, Σμαράγδα Παπούλια, Ιφιγένεια Σδούκου, Κωνσταντίνος Τόλης, Στάθης Φώτης. Η έκθεση υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω του προγράμματος Creative Europe, και αποτελεί μέρος του Εργου «The KASPAR Machine. Awareness raising and participation in the performing arts for social inclusion».

Ιnfo: Γκαλερί Χατζηκυριάκος - Γκίκας, Ελληνοαμερικανική Ενωση, Μασσαλίας 22, μέχρι 9 Φεβρουαρίου. Δευτέρα – Παρασκευή: 12:00 – 20:00, Σάββατο: 10:00 – 14:00.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο καλλιτέχνης που προειδοποιεί για την πολιτική του χρήματος
Η νέα έκθεση του Andreas Siekmann με 20 χαρακτικά αφηγείται τη διαδικασία μετατροπής των επιχειρήσεων λαϊκής ιδιοκτησίας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας σε ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες της...
Ο καλλιτέχνης που προειδοποιεί για την πολιτική του χρήματος
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η αντανάκλαση ενός «άθικτου κόσμου σε σπασμένα τζάμια»
Στην έκθεσή του, που θα φιλοξενείται μέχρι και τις 12 Μαρτίου στην γκαλερί «Εκφραση», ο γνωστός ζωγράφος παρουσιάζει καινούργια έργα που συμπυκνώνουν «το στοιχείο του τραγικού και τη στιγμή της έκστασης».
Η αντανάκλαση ενός «άθικτου κόσμου σε σπασμένα τζάμια»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Θέλω η εικαστική γλώσσα μου να απευθύνεται σε όλους, να είναι δημοκρατική»
Κεντρική θέση στη δουλειά του Μαρκ Χατζηπατέρας κατέχει η διερεύνηση των μορφών και των αρχέγονων στοιχείων τους, επιλογή που τοποθετεί την καλλιτεχνική δημιουργία μέσα στη σύγχρονη...
«Θέλω η εικαστική γλώσσα μου να απευθύνεται σε όλους, να είναι δημοκρατική»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «βαθύ μπλε» ενός εραστή του χρωστήρα
Ο 47χρονος Τζουλιάνο Καγκλής επιστρέφει με 15 έργα τα οποία δούλευε την τελευταία διετία, τα οποία ξεχώρισε για το «Βαθύ μπλε», όπως είναι ο τίτλος της νέας του έκθεσης.
Το «βαθύ μπλε» ενός εραστή του χρωστήρα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας «ποιητής» της γλυπτικής
Επίκαιρη η αθηναϊκή έκθεση του Τζουζέπε Πενόνε στο κέντρο της πόλης, καθώς μας θυμίζει τις καταστροφές στη φύση από την ανθρώπινη παρέμβαση και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Ενας «ποιητής» της γλυπτικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» και της εικονικής πραγματικότητας
Το μουσείο Victoria & Albert του Λονδίνου, εξετάζει διαχρονικά την ιστορία της «Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων» με μία έκθεση μέσα από 300 αντικείμενα και πέντε ενότητες εξερευνώντας τον πολιτιστικό αντίκτυπό...
Η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» και της εικονικής πραγματικότητας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας