• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 20.1°C
    4 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.9°C / 20.5°C
    2 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.0°C / 20.5°C
    0 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 16.4°C
    1 BF
    67%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 18.0°C
    2 BF
    72%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.7°C / 17.6°C
    0 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.1°C / 14.0°C
    0 BF
    47%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    2 BF
    36%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.6°C / 19.1°C
    5 BF
    51%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 17.3°C
    4 BF
    55%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 19.8°C
    6 BF
    55%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.8°C / 18.7°C
    2 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 15.7°C
    0 BF
    72%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    19°C 15.6°C / 19.4°C
    2 BF
    37%
  • Ρόδος
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    2 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.0°C / 19.4°C
    2 BF
    47%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.3°C / 18.3°C
    2 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.4°C / 19.5°C
    1 BF
    73%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.5°C / 13.5°C
    0 BF
    58%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Στην ΑΣΚΤ ένιωθα πως ήμουν σε μια ροζ γυάλα»

  • A-
  • A+
Η εικαστικός Αννα Χαρακτινού, έπειτα από δέκα χρόνια εξαιρετικής επαγγελματικής πορείας στη Γερμανία, επέστρεψε στην Ελλάδα για την πρώτη της έκθεση με τίτλο «The inside οut ceremony».

Το να κάνει ένας Ελληνας καριέρα στο εξωτερικό, μάλλον τείνει να γίνει ο κανόνας, ωστόσο το να κάνει αμέσως μόλις αποφοιτήσει από τη σχολή του, δεν το λες και δεδομένο. Η Αννα Χαρακτινού ανήκει σε αυτή την κατηγορία. Επειτα από δέκα χρόνια εξαιρετικής επαγγελματικής πορείας στη Γερμανία ως εικαστικός, επέστρεψε τώρα στην Ελλάδα για την πρώτη της έκθεση. Ονομάζεται «The inside οut ceremony» ( «Η μέσα-έξω τελετουργία») και παρουσιάζεται στη «The Blender Gallery» στη Γλυφάδα έως τις 29 Ιανουαρίου.

Η Αννα Χαρακτινού είναι ζωγράφος και χαράκτρια, μεγαλωμένη στην Αθήνα, μέσα σε ένα καλλιτεχνικό περιβάλλον (πατέρας φωτογράφος και μητέρα, συγγενείς και φίλοι γλύπτες, χαράκτες, κεραμίστες κ.λπ.). Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και αποφάσισε να φύγει με «Erasmus» στη Γερμανία, όπου τελικά έμεινε δέκα χρόνια:

«Ως φοιτήτρια με είχε συνεπάρει ο γερμανικός εξπρεσιονισμός στο σινεμά και ήθελα να ζήσω σ' αυτή τη χώρα. Πήγα στο τελευταίο έτος των σπουδών μου, σε ένα μικρό χωριό στο Ανόβερο αρχικά και τελικά έμεινα δέκα χρόνια. Με μια υποτροφία που πήρα, έκανα μεταπτυχιακό στη Σχολή Καλών Τεχνών του Βερολίνου και σε μία από τις εκθέσεις που κάναμε ως φοιτητές εκεί, με ανακάλυψε ένας γκαλερίστας, με τον οποίο συνεργαστήκαμε για έξι χρόνια.

»Η αλήθεια είναι πως στην Ελλάδα ένας εικαστικός δεν ζει εύκολα. Στη σχολή ένιωθα πως ήμουν σε μια ροζ γυάλα που όταν έβγαινες από αυτήν, ξεκινούσε το δύσκολο: αν δεν ανήκεις στην "αυλή" (όπως την ονομάζω εγώ) κάποιων καθηγητών, είσαι καταδικασμένος. Το εντελώς αντίθετο συμβαίνει στο εξωτερικό, όπου όλοι οι φοιτητές εκθέτουμε τα έργα μας και έρχονται κριτικοί και γκαλερίστες και μας γνωρίζουν. Συνακόλουθα, εγώ ήμουν του χαρτιού... Εννοώ πως χρησιμοποιούσα το χαρτί στα έργα μου και αυτό ακουγόταν πολύ "ευτελές" στις γκαλερί εδώ, αλλά και περίεργο στον χώρο μου. Θυμάμαι πως ο Χρόνης Μπότσογλου (από τους αγαπημένους μου καθηγητές) μού είχε πει πως "Αννα, κάνεις σχολή μέσα στη σχολή!"».

Παρ' όλα αυτά η ίδια αποφάσισε να επιστρέψει. Θα μείνει όμως;

«Το Βερολίνο είναι για μένα μια βαριά και σκοτεινή πόλη. Δεν βλέπεις ήλιο - σαν να μας έχει ξεχάσει ο Θεός ένιωθα! Αλλά είναι και μια άγρια πόλη. Δεν είναι όπως τη φαντασιωνόμαστε: χαλαρή και καλλιτεχνική. Εδώ και χρόνια έχει πάψει να είναι η μητρόπολη των τεχνών - μόνο ως όνομα έχει παραμείνει. Το καλλιτεχνικό ενδιαφέρον έχει μετατοπιστεί στην Ολλανδία πλέον. Εκεί έχουν μεταφέρει τις συλλογές τους μεγάλοι συλλέκτες και γκαλερίστες. Ασε που το Βερολίνο έχει και μια σκοτεινή ιστορία... Περπατούσα και ένιωθα να με ρουφάει. Γι' αυτό και έφυγα, κάνοντας έναν μεγάλο κύκλο δέκα χρόνων και μάλιστα επιτυχημένων επαγγελματικά. Θα μπορούσα να μείνω, αλλά ήθελα φως και ήλιο - μεταφορικά και κυριολεκτικά.

»Μα ούτε στην Ελλάδα θα μείνω. Ο τόπος είναι μεν γεμάτος ενέργεια και φως και ήλιο και αέρα. Αλλά τα υπόλοιπα δεν αντιμετωπίζονται εύκολα. Και μιλάω και για καθημερινά πράγματα, όπως η έλλειψη σεβασμού, η νοοτροπία, η αγένεια. Είναι χοντροκομμένα πράγματα αυτά και εγώ είμαι, ας πούμε, πιο λεπτοφυής φύση. Γι' αυτό μάλλον θα φύγω για τη Γαλλία, που είναι και η χαρά του καλλιτέχνη. Ηδη πηγαινοέρχομαι δύο χρόνια στη Βουργουνδία, καθώς κάνω τοιχογραφίες σε μια ιδιωτική κατοικία ενός πολύ ιδιαίτερου ζευγαριού».

Η πρώτη της αυτή έκθεση στην Ελλάδα ωστόσο φέρει όλα αυτά τα στοιχεία της χώρας που τόσο την ελκύουν, αλλά πάει πολύ πιο πέρα:

«Ο τίτλος της έκθεσης, "The inside οut ceremony", είναι και αυτό που θέλω να δείξω στον θεατή: αυτό το "μέσα-έξω" έχει να κάνει με την ιδέα πως ό,τι βιώνουμε αντικατοπτρίζεται και έξω μας. Δεν είναι τυχαίο πως στα παραμύθια, τις μάγισσες τις περιέγραφαν ως άσχημες: ακριβώς για να συνδέσουν την άποψη που είχαν για τις δικές τους ιδέες. Ακόμη και σήμερα το πώς φαίνεται κάποιος άνθρωπος συνδυάζεται και με το τι είναι. Πράγμα, που φυσικά μπορεί να μην ισχύει, ωστόσο για εμένα τα προσωπικά μας, εσωτερικά βιώματα είναι δύσκολο να "κρυφτούν υπό τον ήλιο".

»Από την άλλη, είμαστε όλοι φτιαγμένοι από τα ίδια στοιχεία. Από το μέσα και το έξω μας. Η Ιστορία είναι μέσα μας. Η φύση είναι μέσα μας. Γι' αυτό και χρησιμοποιώ τόσο κεφάλια από ζώα αλλά και φυτά στα συγκεκριμένα έργα. Οπως και το πλέγμα: αναπαριστά ακριβώς την απεικόνιση αυτής της καθολικής σύνδεσης όλων με όλα και όλους».

Η αλήθεια είναι πως η ζωγραφική της Αννας Χαρακτινού είναι έμπλεα συμβόλων. Από την Ιερή Γεωμετρία και τα Κανονικά Στερεά έως την κβαντομηχανική αλλά και τη δική της, «λεπτοφυή» όπως περιέγραψε φύση έως την ολιστική θεώρησή της για... τα πάντα. Που, επίσης πάντα, τα μετασχηματίζει σε τέχνη.

Info: Η έκθεση «The inside out ceremony» είναι επισκέψιμη μέχρι και το άλλο Σάββατο 29/1/2022, στη «The Blender Gallery» (Ζησιμοπούλου 4, Γλυφάδα, 2130280597): Δευτ., Τρ. 10.00-18.00, Τετ.-Παρ. 10.00-20.00 και Σάββ. 12.00-16.00 (www.theblendergallery.com). Είσοδος ελεύθερη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Σημεία ονείρων» στον καμβά
Ευδαιμονικές ή μελαγχολικές στιγμές ονείρων, με οπτασίες γυναικών και απροσδιόριστες φιγούρες, όνειρα σε τόπους οικείους ή μακρινούς, με φόντο το απέραντο γαλάζιο, τον ουρανό, τη φύση, την πόλη.
«Σημεία ονείρων» στον καμβά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Κενακαινερα» της Γεωργίας Συριοπούλου στο Match Point
Μέχρι τις 13 Απριλίου στην γκαλερί Match Point Αινιάνος 1 στην Αθήνα θα διαρκέσει η έκθεση της Γεωργίας Συριοπούλου ΚΕΝΑΚΑΙΝΕΡΑ. Σε αυτήν παρουσιάζονται ζωγραφικά έργα, σχέδια με μελάνι και βίντεο που...
«Κενακαινερα» της Γεωργίας Συριοπούλου στο Match Point
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι «Ηρωες από Μέταλλο» του Νίκου Φλώρου στην Αυστραλία
Με μια ιδιαίτερη, σουρεαλιστική pop art τεχνική, οι «Ήρωες από μέταλλο» είναι αποτέλεσμα πολυετούς εργασίας του καλλιτέχνη. Πρόκειται για μια ιδέα που συνέλαβε τέσσερα χρόνια πριν, και έλαβε σάρκα και οστά το...
Οι «Ηρωες από Μέταλλο» του Νίκου Φλώρου στην Αυστραλία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μεγάλη έκθεση χαρακτικής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
H μεγάλη ιστορική έκθεση ξεκινά με τις προϊστορικές βραχοχαράξεις, συνεχίζεται με τους αρχαίους χρόνους, την ευρωπαϊκή χαρακτική και φτάνει σε έργα σύγχρονων Ελλήνων χαρακτών
Μεγάλη έκθεση χαρακτικής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Το ταλέντο σήμερα συνίσταται στο να βρεις καλό μάνατζερ»
Περίπου 20 έργα που καλύπτουν όλο το φάσμα της καλλιτεχνικής πορείας του Σωτήρη Σόρογκα, καταδεικνύουν τη φθορά του χρόνου και την προσπάθεια να διατηρηθεί ζωντανή η μνήμη της απουσίας και της απώλειας.
«Το ταλέντο σήμερα συνίσταται στο να βρεις καλό μάνατζερ»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ημερολόγια δεκαετίας 2011-2021» του Νίκου Οικονομίδη
Εγκαινιάστηκε η νέα ατομική έκθεση ζωγραφικής του ζωγράφου Νίκου Οικονομίδη με τίτλο «Ημερολόγια δεκαετίας 2011-2021» στην γκαλερί «Χρυσόθεμις» στο Χαλάνδρι. 
«Ημερολόγια δεκαετίας 2011-2021» του Νίκου Οικονομίδη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας