• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.1°C / 26.3°C
    1 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    23°C 21.0°C / 23.8°C
    3 BF
    68%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 19.0°C / 25.5°C
    1 BF
    39%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    1 BF
    52%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 22.4°C
    0 BF
    68%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 23.0°C
    2 BF
    67%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    2 BF
    40%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    1 BF
    54%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.7°C / 23.3°C
    1 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.2°C / 23.9°C
    0 BF
    50%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 24.8°C
    1 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    2 BF
    81%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    68%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.9°C / 24.4°C
    3 BF
    69%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.5°C / 24.9°C
    1 BF
    67%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.7°C / 22.8°C
    3 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 26.4°C
    1 BF
    63%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.3°C / 19.3°C
    3 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    22°C 21.2°C / 23.7°C
    0 BF
    86%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.5°C / 15.5°C
    1 BF
    71%
EUROKINISSI/ΜΑΡΚΟΣ ΧΟΥΖΟΥΡΗΣ

Ο πολιτικός κόσμος αποχαιρετά τον Αλέκο Φασιανό

  • A-
  • A+

Με συγκινητικά μηνύματα και αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πολιτικοί εκφράζουν τη συγκίνησή τους για την απώλεια του μεγάλου ζωγράφου που έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών, μετά από πολύχρονη περιπέτεια με την υγεία του.  

Για έναν αυθεντικό δημιουργό που έχτισε έναν εντελώς δικό του, προσωπικό κόσμο, κατακτώντας με την αλήθεια του, τη διεθνή αναγνώριση, έκανε λόγο η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, αποχαιρετώντας τον Αλέκο Φασιανό.

Σε δήλωσή της, η Κατερίνα Σακελλαροπούλου, αφού εξέφρασε τη βαθιά της λύπη και τα συλλυπητήριά της στην οικογένειά του, τόνισε: «Αποχαιρετούμε σήμερα έναν ζωγράφο από τους πλέον αναγνωρίσιμους, ξεχωριστούς, οικείους και αγαπητούς της σύγχρονης ελληνικής τέχνης, έναν αυθεντικό δημιουργό που έχτισε έναν εντελώς δικό του, προσωπικό κόσμο. Το έργο του, γεμάτο σφρίγος και ζωντάνια, εποικισμένο με χαρακτηριστικές μορφές, ζωγραφισμένες σε ηρωική κλίμακα, συναιρώντας επιρροές από την αρχαιοελληνική τέχνη, τη λαϊκή παράδοση, τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό, αποπνέει μια ιδιαίτερη αίσθηση της ελληνικότητας και καταφέρνει, με την αλήθεια του, να καταστήσει οικουμενικό το τοπικό, κατακτώντας τη διεθνή αναγνώριση».

«Η Ελλάδα δεν έχει πια μαζί της έναν μεγάλο καλλιτέχνη που χάρισε απλόχερα χρώμα στην καθημερινότητά της. Έναν ζωγράφο, αληθινό ποιητή. Όχι μόνο γιατί ο Αλέκος Φασιανός έγραφε ο ίδιος ποιήματα και πεζά. Αλλά κυρίως γιατί με τον χρωστήρα του ισορροπούσε πάντα ανάμεσα στον ρεαλισμό και την αφαίρεση. Στις απλές και τις ονειρικές στιγμές. Στην πραγματικότητα και τον μύθο. Σφράγισε, έτσι, για δεκαετίες μία αισθητική που γεννούσε γνήσιο και πλούσιο συναίσθημα», δήλωσε ο πρωθυπουργός.

«Είχα την τιμή να τον γνωρίζω προσωπικά, όπως και την αγαπημένη του Μαρίζα. Στις περισσότερες δημιουργίες του πρωταγωνιστούσε ο άνθρωπος. Όπως και στη σκέψη του. Πριν από λίγο καιρό, άλλωστε, με αφορμή την πανδημία, μάς καλούσε να την αντιμετωπίσουμε με "αλληλεγγύη, αγάπη και Παιδεία". Και να απαντήσουμε στις δυσκολίες φέρνοντας οι ίδιοι "τον παράδεισο μέσα μας και στον χώρο μας". Ακριβώς όπως και εκείνος είχε επιλέξει να είναι λιτός, προσηνής, ευαίσθητος και υπεύθυνος», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο πρωθυπουργός σημειώνει ότι ο Αλέκος Φασιανός μάς αφήνει πολύτιμη κληρονομιά το έργο του στη ζωγραφική, στη σκηνογραφία, στην εικονογράφηση. «Σε αυτό, όμως, δεν κατατάσσονται μόνο οι ελεύθερες φιγούρες και τα έντονα χρώματα που προσέφερε στον σύγχρονο πολιτισμό μας. Αλλά και ο δυναμισμός που έκρυβε ο γαλήνιος χαρακτήρας, η σωστή κρίση και η υποδειγματική συμπεριφορά του. Γιατί ως ζωγράφος ο Φασιανός έκανε ό,τι και ως άνθρωπος: εστιάζοντας στη μορφή, προσέγγιζε πάντα την ψυχή», τόνισε και πρόσθεσε: «Μαζί με όλους τους Έλληνες αποχαιρετώ έναν φίλο. Και μοιράζομαι τη μεγάλη θλίψη με τη σύζυγο, τα δύο παιδιά του και όλους τους δικούς του ανθρώπους».

Βαθιά ευγνωμοσύνη για την πολιτιστική κληρονομιά που αφήνει ο Αλέκος Φασιανός και συλλυπητήρια στους οικείους του εμβληματικού ζωγράφου εκφράζει ο Αλέξης Τσίπρας.

Σε ανάρτηση του στο Facebook ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αναφέρει: «Οι παρισινές γκαλερί και η βαθιά ελληνικότητα. Οι ζωγραφισμένοι τοίχοι στην Τζια του. Οι φιγούρες και οι ποδηλάτες του. Το μπλε και το κόκκινό του. Βαθιά ευγνωμοσύνη για την πολιτιστική κληρονομιά που μας αφήνει ο Αλέκος Φασιανός, θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του».

Τα συλλυπητήριά τους για την απώλεια του μεγάλου δημιουργού εξέφρασαν και οι υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, υφυπουργός Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας, αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, Σία Αναγνωστοπούλου.

«Αποχαιρετούμε τον Αλέκο Φασιανό, τον κορυφαίο Έλληνα ζωγράφο, που συνδύασε μοναδικά το λιτό και ταπεινό στοιχείο της εποχής του με την άφθαρτη ελληνική μυθολογία κάθε εποχής», αναφέρει μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωσή της για τον θάνατο του εμβληματικού εικαστικού η Κουμουνδούρου.

«Αποχαιρετούμε με θλίψη τον σπουδαίο και εμβληματικό ζωγράφο Αλέκο Φασιανό, που "μας έμαθε έναν καινούργιο τρόπο να αγαπάμε", όπως εύστοχα είχε πει γι' αυτόν ο κομμουνιστής ποιητής Λουί Αραγκόν. Ο Αλέκος Φασιανός με το ξεχωριστό ύφος και την απλότητα των γραμμών του, έδωσε χρώμα και ποίηση στην καθημερινότητά μας. Οι ανθρώπινες φιγούρες του, οι κολυμβητές, οι ποδηλάτες, τα ερωτευμένα ζευγάρια, οι καπνιστές, οι άγγελοι αποπνέουν ένα βαθύ συναίσθημα και μια πλατιά αγάπη για τον άνθρωπο. Αποτελούν έκφραση του πλούσιου ψυχικού κόσμου ενός σεμνού, παρά τη φήμη και τη διεθνή αναγνώριση, καλλιτέχνη. "Όταν δεν ζωγραφίζω είμαι δυστυχής", συνήθιζε να λέει και αυτήν τη χαρά, τη συγκίνηση της δημιουργίας, που ξεπηδά αβίαστα μέσα από τις εικόνες του, τη νοιώθει καθένας που έρχεται σε επαφή με τη ζωγραφική του», αναφέρει, μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωσή του, το ΚΚΕ και συλλυπείται την οικογένεια και τους οικείους του. 

Με μια αναδρομή στην πολυσχιδή καριέρα του αποχαιρετά η Λαϊκή Ενότητα τον πολύ σημαντικό ζωγράφο: «Καλλιτέχνης με πολύπλευρη δραστηριότητα, ασχολήθηκε και με την εικονογράφηση βιβλίων γνωστών ποιητών και συγγραφέων στην Ελλάδα και στη Γαλλία, όπου έζησε 35 χρόνια {Ελύτη, Ταχτσή, Καβάφη, Aragon, Apollinaire} και άλλους. Σχεδίασε αφίσες και  γραμματόσημα και συνεργάσθηκε με πολύ σπουδαία θέατρα {Εθνικό, Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν} ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος», αναφέρει μεταξύ άλλων η ΛΑΕ και «εκφράζει τα θερμά της συλλυπητήρια στην οικογένειά του και στους οικείους του».

Πάντα πιστός στην ελληνική παραδοσιακή τέχνη

Ο Αλέκος Φασιανός θα μπορούσε να θεωρηθεί επίγονος της γενιάς του ’30, επισήμαιναν οι επιμελήτριες μεγάλης αναδρομικής έκθεσης του ζωγράφου, που είχε τιτλοφορηθεί «Μυθολογίες του καθημερινού» και είχε οργανωθεί το 2004 στην Εθνική Πινακοθήκη.

Πυξίδα του έργου του: «ο κυρίαρχος μύθος της "ελληνικότητας"», της πίστης στις αιώνιες ελληνικές αξίες, «τις μόνες που, σύμφωνα με την ιδεολογία της περιώνυμης γενιάς, παρείχαν εχέγγυα αυθεντικότητας και ιθαγένειας στην δημιουργία ενός Έλληνα καλλιτέχνη. Τα παιδικά του χρόνια στην Πλάκα, στη σκιά της Ακρόπολης, η φιλόλογος μητέρα του και η θητεία του στο εργαστήριο του Γιάννη Μόραλη, στη Σχολή Καλών Τεχνών, πρέπει να λειτούργησαν σαν καταλύτες, επιταχύνοντας αυτό τον προσανατολισμό», παρατηρούσαν οι ιστορικοί τέχνης Έφη Αγαθονίκου και Άρτεμις Ζερβού σε εκείνη την αναδρομική έκθεση.

Ο χρωματικός καμβάς του Φασιανού, οι ρίζες του στην παραδοσιακή τέχνη, έκαναν τον ζωγράφο λαοφιλή, ανυψώνοντας το εικαστικό του ιδίωμα σε εξέχουσα θέση.

Το όραμα του Αλέκου Φασιανού να στεγάσει το έργο του σε μουσείο στο πατρικό του σπίτι, στην περιοχή του σταθμού Λαρίσης, στη συμβολή των οδών Ν. Μεταξά και Χίου, έγινε πραγματικότητα, «δια χειρός» του σπουδαίου αρχιτέκτονα Κυριάκου Κρόκου. Οι δυο φίλοι συνεργάστηκαν για την αναδημιουργία της αθηναϊκής πολυκατοικίας του ’70 και οι εργασίες ξεκίνησαν στις αρχές του ’90.Ολοκληρώθηκαν το 1995. Το κτίριο λειτούργησε ως χώρος-εκθετήριο έργων του καλλιτέχνη, όπου κατά καιρούς ο Αλέκος Φασιανός έδινε διαλέξεις. Η κόρη του ζωγράφου, Βικτώρια Φασιανού, δίνει νέα πνοή στο αρχιτεκτόνημα, ώστε να εκπληρώσει τον σκοπό για τον οποίο προοριζόταν το κτίριο και να εγκαινιαστεί εντός 2022.

Πέρα από τις τοιχογραφίες και τις εικαστικές παρεμβάσεις του Αλέκου Φασιανού στο κτίριο, το μουσείο έχει στόχο να παρουσιάσει σταδιακά όλες τις εικαστικές περιόδους του καλλιτέχνη, από το 1959 έως το 2019, στο σύνολο του έργου του και με τον τρόπο που αυτό εκφράστηκε σε όλους τους τομείς που καταπιάστηκε ο Αλέκος Φασιανός: θέατρο, εικονογράφηση βιβλίων, κεραμική τέχνη. 

►Η κηδεία του πολυσχιδούς δημιουργού θα τελεστεί αύριο Τρίτη, στις δύο το μεσημέρι, στο Κοιμητήριο Παπάγου.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο φίλος μου ο Αλέκος Φασιανός
Ήταν ένας «κοσμοκαλόγερος» της ζωγραφικής, ενώ τα θέματά του ξεπηδούσαν ολόφρεσκα μέσα από την ά-χρονη καθημερινότητα των ανθρώπων.
Ο φίλος μου ο Αλέκος Φασιανός
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Κυριάκος Ρόκος
Η τέχνη (πλέον) δεν γεννιέται στα ατελιέ ζωγράφων. Γεννιέται ως - και βαφτίζεται - τέχνη σε γκαλερί και μουσεία, όπου και πεθαίνει και θάβεται με τις δέουσες τιμές.
Κυριάκος Ρόκος
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ποδηλάτες της άδολης ζωής
Οι ανθρώπινες μορφές του Αλέκου Φασιανού, άχρονες παρουσίες, ζουν τις απλές ιεροτελεστίες της καθημερινότητας, τις τελετουργίες του μικρού - μέγα κόσμου της ανθρώπινης ύπαρξης.
Οι ποδηλάτες της άδολης ζωής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας