• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.2°C / 24.2°C
    2 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.0°C / 21.9°C
    1 BF
    69%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 13.0°C / 19.4°C
    0 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.0°C / 19.9°C
    1 BF
    77%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.4°C / 16.2°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.3°C / 19.3°C
    1 BF
    61%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 24.4°C
    3 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 19.6°C
    0 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 21.8°C
    0 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    2 BF
    85%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    0 BF
    62%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.4°C / 18.4°C
    0 BF
    83%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 15.5°C / 23.4°C
    0 BF
    68%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    3 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.0°C / 22.7°C
    1 BF
    63%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.7°C / 20.5°C
    1 BF
    97%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    1 BF
    86%

Mary Blair, «Cinderella» 1950

Walt Disney Animation Research Library © Disney
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η «πρώτη ύλη» της φαντασίας του Γουόλτ Ντίσνεϊ

  • A-
  • A+
Η εναρκτήρια έκθεση του 2022 στο Μet αναζητά στην ευρωπαϊκή και κυρίως στη γαλλική τέχνη και στο ντιζάιν τις επιρροές και τις εμπνεύσεις του δαιμόνιου «μπαμπά» του animation.

Ροζ κάστρα, καναπέδες που μιλούν, τσαγιέρες που χορεύουν, πριγκίπισσες που ξυπνούν με ένα φιλί και τέρατα που κρύβουν μέσα τους ομορφιά... Ο παραμυθένιος κόσμος των ταινιών της Ντίσνεϊ ζωντανεύει στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και μαζί του οι ευρωπαϊκές διακοσμητικές τέχνες και η αρχιτεκτονική, όπως το γαλλικό ροκοκό και το γοτθικό στιλ, που αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τον δαιμόνιο Γουόλτ Ντίσνεϊ (1901-1966).

Ο ίδιος, που συνέλεγε μανιωδώς και κατασκεύαζε μινιατούρες και κουκλόσπιτα, λάτρευε τη Γαλλία, επισκεπτόταν συχνά τα μουσεία της, ταξίδευε επανειλημμένα στη Δυτική Ευρώπη και η εμπειρία του από την ευρωπαϊκή τέχνη και το ντιζάιν πυροδότησε τις φαντασμαγορικές ταινίες του.

Μινιατούρα, «French Boudoir of the Louis XV Period, 1740-60», σχεδίαση Narcissa Niblack Thorne

The Art Institute of Chicago / Art Resource, NY

«Inspiring Walt Disney: The Animation of French Decorative Arts» («Εμπνέοντας τον Γουόλτ Ντίσνεϊ»: Το animation των γαλλικών διακοσμητικών τεχνών»): πρώτη φορά μια έκθεση ασχολείται με τις γαλλικές επιρροές του Γουόλτ Ντίσνεϊ στις ταινίες και στα θεματικά πάρκα του και η πρώτη έκθεση για το 2022 στο Μet φέρνει στο προσκήνιο τις πρώτες ύλες των φαντασιώσεών του: 60 έργα διακοσμητικών τεχνών του 18ου αιώνα -από ταπετσαρίες και έπιπλα μέχρι ρολόγια Boulle και πορσελάνες Sevres- μαζί με 150 έργα σε χαρτί από τις συλλογές της Disney, καθώς και επιλεγμένα πλάνα ταινιών που αντικατοπτρίζουν τις τεχνολογικές και καλλιτεχνικές καινοτομίες των περίφημων στούντιο animation.

«Τόσο οι ταινίες κινουμένων σχεδίων της Disney όσο και τα ροκοκό διακοσμητικά έργα τέχνης είναι εμποτισμένα με στοιχεία παιχνιδιάρικης αφήγησης, απόλαυσης και έκπληξης.

Οι τεχνίτες του 18ου αιώνα και οι δημιουργοί animation του 20ού αιώνα προσπάθησαν να πυροδοτήσουν συναισθήματα ενθουσιασμού, δέους και θαυμασμού στο αντίστοιχο κοινό τους», δηλώνει ο διευθυντής του Metropolitan Museum of Art, Μαξ Χολέιν.

Η έκθεση ξεκινάει με τα πρώιμα κινούμενα σχέδια The Clock Store (1931) και The China Shop (1934) και τα αντικείμενά τους που συναντάμε στους πίνακες του Αντουάν Βατό και των συγχρόνων του.

Τη σκυτάλη παίρνει «Η Χιονάτη και οι επτά νάνοι» (1937), με έμπνευση από το παραμύθι των αδελφών Γκριμ. Μάλιστα εκτίθεται μια γκουάς σε σελιλόιντ που απεικονίζει δύο γύπες από την ταινία, δώρο του Γουόλτ Ντίσνεϊ προς το μουσείο, το 1938, που συζητήθηκε εκτενώς στον Τύπο εκείνη την εποχή, με το New York Times Magazine να ρωτά: «Είναι Disney, αλλά είναι τέχνη;».

Κι από τη γερμανική ατμόσφαιρα της «Χιονάτης» περνάμε στη γαλλόφιλη ματιά της «Σταχτοπούτας» (1950) και της «Ωραίας Κοιμωμένης» (1959), με βάση τις ιστορίες που έγραψε στην αυγή του 18ου αιώνα ο Σαρλ Περό.

Το αφιέρωμα στη «Σταχτοπούτα» αναδεικνύει και τις καλλιτέχνιδες που έσπασαν τα ταμπού και μπήκαν στη δημιουργική ομάδα των Disney Studios, όπως οι Μπιάνκα Μάτζολι και Μέρι Μπλερ. Στην «Ωραία Κοιμωμένη» έρχονται στο προσκήνιο οι μεσαιωνικές πηγές που συμβουλεύτηκε η ομάδα του Αϊβιντ Ερλ, όπως οι ταπετσαρίες «The Hunt of the Unicorn» (1495-1505, από τη συλλογή του The Met Cloisters) για την οπτική ανάπτυξη της ταινίας.

Η εκθεσιακή μερίδα του λέοντος αναλογεί στην «Πεντάμορφη και το τέρας» (1991) - βασίζεται στο διάσημο παραμύθι της Γκαμπριέλ-Σουζάν Μπαρμπό ντε Βιλενέβ που δημοσιεύτηκε πρώτη φορά το 1741. Αυτή η ενότητα διερευνά θέματα ανθρωπομορφισμού και ζωομορφισμού στη γαλλική λογοτεχνία και τις διακοσμητικές τέχνες του 18ου αιώνα αλλά και τη χιουμοριστική άποψη της Disney για τη μόδα του ροκοκό.

Τα σκίτσα για τα ρολόγια, κηροπήγια και τσαγιέρες που ζωντανεύουν συνδυάζονται με ένα επιτραπέζιο ρολόι του André Charles Boulle, μπρούντζινα κηροπήγια του Juste-Aurèle Meissonnier και πορσελάνες Meissen. Υπάρχει ένα συγκινητικό πορτρέτο του 16ου αιώνα της Magdalena González από το Κάστρο Αμπρας της Αυστρίας, που έχει συνδεθεί με τον μύθο του Τέρατος καθώς η νεαρή Magdalena είχε έντονη τριχοφυΐα σε όλο της το σώμα, λόγω μιας γενετικής πάθησης. Η μεταμόρφωση του Τέρατος διά χειρός Γκλεν Κιν είναι εμπνευσμένη από το γλυπτό «Les Bourgeois de Calais» του Ροντέν, ενώ η αίθουσα του χορού σχεδιάστηκε με βάση την Αίθουσα με τους Καθρέφτες των Βερσαλιών.

Η τελική ενότητα εξετάζει την αρχιτεκτονική της Disney στα παραμυθένια παλάτια με επιρροές από τα κάστρα του 16ου αιώνα της Κοιλάδας του Λίγηρα ή το Κάστρο Νοϊσβανστάιν του 19ου αιώνα στη Βαυαρία. Οι επισκέπτες αποχωρούν με την πρώτη πανοραμική θέα της Disneyland στα μάτια τους, που σχεδιάστηκε από τον Χέρμπερτ Ράιμαν υπό την καθοδήγηση του Γουόλτ Ντίσνεϊ, ένα φθινοπωρινό Σαββατοκύριακο του 1953, αφήνοντας τη φαντασία τους να καλπάσει...

?INFO: H έκθεση θα διαρκέσει ώς τις 6 Μαρτίου. Διοργανώνεται από το The Metropolitan Museum of Art και τη Τhe Wallace Collection στο Λονδίνο, όπου και θα μεταφερθεί την άνοιξη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Η γοητευτική φαμ φατάλ του γαλλικού σινεμά
H μοιραία γυναίκα του γαλλικού σινεμά, Μιρέιγ Ντάρκ, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 79 ετών. Η υγεία της ήταν ιδιαίτερα κλονισμένη από τον περασμένο Σεπτέμβριο οπότε είχε υποστεί τρία εγκεφαλικά επεισόδια. Ήταν...
Η γοητευτική φαμ φατάλ του γαλλικού σινεμά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η γαλλική κουλτούρα στην επίθεση
Εκδηλώσεις που κεντρίζουν το ενδιαφέρον του κοινού, θεματικοί κύκλοι που έγιναν θεσμός, βραδιές που επιστρατεύουν την επικαιρότητα και ιντριγκάρουν την πολιτική μας σκέψη, διαλέξεις που βάζουν στο τραπέζι...
Η γαλλική κουλτούρα στην επίθεση
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Με ιδανικό του κάδρο την Ελλάδα
Αγνωστες φωτογραφίες, υπογεγραμμένες από τον μεγάλο καλλιτέχνη, Ανρι Καρτιέ-Μπρεσόν, εξασφάλισε η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης. Είχε επισκεφτεί τη χώρα μας τις δεκαετίες του ΄50 και του ΄60 καταγράφοντας...
Με ιδανικό του κάδρο την Ελλάδα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ταξίδι μέσα από τα κλικ των φωτορεπόρτερ
Aν περάσετε από τον Εθνικό Κήπο ή το Μέγαρο Μουσικής, αν κάνετε τη βόλτα σας στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αν σκοπεύετε να ταξιδέψετε...
Ταξίδι μέσα από τα κλικ των φωτορεπόρτερ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι «Τέσσερις Εποχές», μια φιστικιά και το αιγινήτικο τοπίο
Την έκθεση με τίτλο «PISTACIA VERA - Τέσσερις Εποχές», που περιλαμβάνει σχέδια με κάρβουνο σε χαρτί, παρουσιάζει στον νέο εικαστικό χώρο «ΕΓΙΝΑ ΑΙΓΙΝΑ@ATHENS» στην Αθήνα ο Σπύρος Παντελάκης.
Οι «Τέσσερις Εποχές», μια φιστικιά και το αιγινήτικο τοπίο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας