• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 10.2°C
    2 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.9°C / 7.4°C
    4 BF
    58%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.9°C / 11.0°C
    3 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.9°C / 6.1°C
    2 BF
    51%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 6.3°C
    3 BF
    75%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 4.6°C / 6.5°C
    1 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 2.9°C
    3 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    2 BF
    80%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.8°C / 10.4°C
    2 BF
    86%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 6.2°C / 7.9°C
    2 BF
    81%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 11.4°C
    4 BF
    62%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.2°C / 6.2°C
    3 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    81%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.1°C / 6.9°C
    2 BF
    61%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.5°C / 9.4°C
    0 BF
    70%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    3 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.5°C / 9.3°C
    2 BF
    63%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.3°C / 6.0°C
    2 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 5.3°C / 7.2°C
    2 BF
    71%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C 0.4°C / 0.4°C
    2 BF
    74%

Sunday Women (22/10-4/11)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Ινγκα, η Τεόνα, η Αννα, η Μανάνα, η Τσίουρι ζουν μόνο τις Κυριακές

  • A-
  • A+
Η έκθεση της φωτογράφου Τατιάνας Μαυρομάτη και της σκηνοθέτριας-εικαστικού Λώρας Μαραγκουδάκη βασίζεται σε φωτογραφίες και στις ιστορίες πέντε γυναικών που εργάζονται στην Ελλάδα φροντίζοντας ηλικιωμένους και παιδιά ή καθαρίζοντας σπίτια. Είναι όλες από μια περιοχή της Γεωργίας, συνώνυμη της γυναικείας απουσίας.

Αφησαν τις δικές τους οικογένειες, τα παιδιά τους και τους ηλικιωμένους γονείς τους για να φροντίσουν τους δικούς μας. Ζουν είτε εσωτερικές στα σπίτια των ανθρώπων που φροντίζουν, είτε παλεύοντας να επιβιώσουν κάνουν δυο και τρεις εργασίες - φροντίδας και καθαριότητας ταυτόχρονα. Σχεδόν αθέατες. Μόνη στιγμή ελευθερίας και ζωής οι Κυριακές, στο ρεπό τους. Αυτές τις γυναίκες από τη γεωργιανή κοινότητα, που είναι κυρίως γένους θηλυκού, φέρνει στο φως η έκθεση Sunday Women της φωτογράφου Τατιάνας Μαυρομάτη και της σκηνοθέτριας-εικαστικού Λώρας Μαραγκουδάκη, θίγοντας όχι μόνο το θέμα της οικιακής εργασίας αλλά και των ανθρώπινων κοινοτήτων-ψηφίδων που συνθέτουν το παλίμψηστο της πόλης μας.

Με 35 φωτογραφίες, βίντεο με συνεντεύξεις, αποσπάσματα από ταινίες μικρού μήκους για τις «εσωτερικές», τα «γραφεία ευρέσεως εργασίας» και τις «ψυχοκόρες» (μια ανάλογη μορφή, άμισθης ωστόσο οικιακής εργασίας στα όρια της δουλείας, σε διαφορετικό ιστορικό πλαίσιο), μας δείχνουν αυτόν τον κόσμο την ημέρα της σχόλης, στα σπίτια τους. Και μας διηγούνται τις ιστορίες των Ινγκα, Τεόνα, Αννα, Μανάνα και Τσίουρι που έχουν μεταξύ τους περισσότερα κοινά από τη γεωργιανή καταγωγή: προέρχονται από την περιοχή του Ιμερέτι, με πρωτεύουσα το Κουτάισι, την «κυριότερη δεξαμενή οικιακών εργατριών στη Γεωργία». Είναι δηλαδή μια περιοχή συνώνυμη της γυναικείας απουσίας.

Ιστορίες σκληρής εργασίας, απομόνωσης και επιβίωσης, κοινωνικών δικτύων και αλληλεγγύης, καθώς ο οικιακός τους χώρος γίνεται συλλογικός όταν νοικιάζουν από κοινού σπίτι, αλληλοϋποστήριξης στην εύρεση εργασίας για να παρακάμψουν τα γραφεία που τις εκμεταλλεύονται οικονομικά ή όταν χρειάζεται να φύγουν από δουλειές όπου οι συνθήκες καταντούν αβάσταχτες. Γυναίκες μόνες που αναμετριούνται με τον εγκλεισμό, «ξεχνάς τι μέρα είναι» όπως λέει μία σε συνέντευξή της, μεγάλες σε ηλικία που έφυγαν για να βρουν δουλειά μετά τη μεγάλη οικονομική κρίση από τη διάλυση της Σοβιετικής Ενωσης, ή νεότερες που ακολουθούν τις συγγενείς τους και μεταναστεύουν με μόνη επαφή με την πατρίδα τα εμβάσματα, τις τηλεκλήσεις και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Που βρίσκονται παράνομα οι περισσότερες στη χώρα -πώς να αντεπεξέλθουν στην οδύσσεια της νομιμοποίησης, ποιος θα τους δώσει άδεια από τη φροντίδα των κατάκοιτων για να αναμετρηθούν με τη γραφειοκρατία, περιοριζόμενες έτσι περισσότερο και από τον φόβο της σύλληψης και απέλασης...

Δουλεύοντας με φωτογραφία ντοκουμέντου και ενδιαφέρον για τις μεταναστευτικές κοινότητες που είναι βασικό χαρακτηριστικό στο κέντρο της πόλης όπου ζει, η Τατιάνα Μαυρομάτη ξεκίνησε από το 2014 να αποτυπώνει «αυτό που ήταν μπροστά στα μάτια μου. Ηταν η γειτόνισσά μου και γνωρίζοντάς την μπόρεσα να γνωρίσω μεγάλο μέρος της κοινότητας μέσα από τις φιλικές και κοινωνικές τους σχέσεις. Με τη Λώρα Μαραγκουδάκη προσπαθήσαμε να πλαισιώσουμε αυτή τη δουλειά με μια ματιά πάνω στη γυναικεία εργασία στη μετανάστευση, στην καθημερινότητά τους, στα εσωτερικά των σπιτιών τους...».

Μας μιλά για την ευαίσθητη εργασία φροντίδας των ευάλωτων ηλικιωμένων μας, μικρών παιδιών και ανήμπορων, τη σκληρή συνθήκη της εργασίας ως έγκλειστης και τη μοναδική αχτίδα ζωής και κοινωνικοποίησης τις Κυριακές, με το ζωντάνεμα της γειτονιάς πέριξ της Ομόνοιας, όπου υπάρχουν τα καταστήματά τους, εστιατόριο και καφενείο καθώς και μεταφορικές χρημάτων: «Γι’ αυτό και αφιερώσαμε σε αυτές τις γυναίκες την έκθεση, γιατί απαιτεί μεγάλη δύναμη η εργασία σε αυτές τις συνθήκες που ουσιαστικά σου στερούν την προσωπική σου ελευθερία». Κι έχει πολλά να μας διηγηθεί από τις συναντήσεις της με αυτές τις γυναίκες και την αποξένωσή τους - που μπορεί να αφήσουν μωρά τα παιδιά τους και να τα δουν μετά από 10 χρόνια, δεδομένων των δυσχερειών να ταξιδεύουν με την έλλειψη άδειας παραμονής, ασφάλειας και σταθερότητας...

Ιnfo: Sunday Women, Ιστορίες Γεωργιανών οικιακών εργατριών στην Αθήνα, έκθεση φωτογραφίας και βίντεο των Τατιάνας Μαυρομάτη και Λώρας Μαραγκουδάκη.Χώρος: Κάμιρος, Ιθάκης 32, Κυψέλη.Διάρκεια: 22/10-4/11/2021, καθημερινά 19.30-23.00, Σάββατο/Κυριακή 11.00-15.00 & 18.00-22.00. Είσοδος ελεύθερη, με την επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού/νόσησης ή αρνητικού τεστ (rapid/PCR).

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μια ματιά στη ζωή μας
Έφηβοι πρόσφυγες, οι οποίοι διαβιούν σε δομές για ασυνόδευτους ανήλικους της οργάνωσης «Κοινωνικό ΕΚΑΒ», εκθέτουν τα έργα τους τούτες τις μέρες υπό τον τίτλο «Μια ματιά στη ζωή μας» στα πλαίσια της 14ης...
Μια ματιά στη ζωή μας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ο κήπος» του Μανώλη Μπαμπούση στην Καλών Τεχνών
Ο κατάλογος του «κήπου»  θα παρουσιαστεί την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, στις 18:30, στο Αμφιθέατρο της Βιβλιοθήκης της ΑΣΚΤ. Η έκθεση ξετυλίγει ένα πολυμεσικό πορτραίτο του Μανώλη Μπαμπούση.
«Ο κήπος» του Μανώλη Μπαμπούση στην Καλών Τεχνών
ART - ΝΕΑ
Φωτογραφίες μιας συνήθειας που έγινε άυλη πολιτιστική κληρονομιά
Μέχρι τις 19 Ιουνίου παρουσιάζονται οι φωτογραφίες με θέμα «Διάβα, νομαδικός ποιμαντισμός στην ορεινή Βόρεια Ελλάδα», που χάρισαν στον Δημήτρη Τοσίδη το βραβείο Athens Photo World 2021.
Φωτογραφίες μιας συνήθειας που έγινε άυλη πολιτιστική κληρονομιά
ART - ΝΕΑ
«Οταν ήμουν πια ανήμπορος παρατηρητής, έβγαζα φωτογραφίες»
Στην Αθήνα παρουσιάζεται η έκθεση του, βραβευμένου με το διεθνές βραβείο φωτορεπορτάζ «Γιάννης Μπεχράκης», Darrin Zammit Lupi που αποτυπώνει την πορεία της ασθένειας της κόρης του και τον αγώνα που έκανε για...
«Οταν ήμουν πια ανήμπορος παρατηρητής, έβγαζα φωτογραφίες»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η «περίοδος αθωότητας» μιας μεγάλης γλύπτριας
Στην γκαλερί Καλφαγιάν φιλοξενείται για ελάχιστες ημέρες ακόμα έκθεση με τα πρώιμα έργα της μεγάλης αλτρουίστριας δημιουργού Ναυσικά Πάστρα που αναγνωρίστηκε διεθνώς.
Η «περίοδος αθωότητας» μιας μεγάλης γλύπτριας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Συστήνοντας τον Ιβάν Κλιούν και τα ιπτάμενα γλυπτά του στον 21ο αιώνα
Η έκθεση στη Μονή Λαζαριστών μας επιτρέπει να ανατρέξουμε στην εποχή και στη ζωή του Ιβάν Κλιούν καθώς αξιοποιεί μεγάλο μέρος της συλλογής Κωστάκη που περιλαμβάνει 383 έργα τέχνης, πίνακες και σχέδια.
Συστήνοντας τον Ιβάν Κλιούν και τα ιπτάμενα γλυπτά του στον 21ο αιώνα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας