• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.1°C / 13.4°C
    0 BF
    75%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 3.8°C / 8.0°C
    4 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.9°C / 12.3°C
    4 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 6.4°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    3 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 3.6°C / 7.3°C
    2 BF
    83%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 2.8°C
    4 BF
    75%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 9.6°C / 11.6°C
    3 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.1°C / 14.2°C
    3 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.9°C / 11.9°C
    3 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 15.2°C
    2 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.5°C / 8.5°C
    6 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.2°C / 12.2°C
    7 BF
    58%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.5°C / 7.5°C
    2 BF
    77%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.5°C / 11.2°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 10.8°C / 13.8°C
    1 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.3°C / 13.7°C
    2 BF
    73%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.1°C / 7.1°C
    2 BF
    89%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 4.3°C / 8.1°C
    2 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    86%

Sunday Women (22/10-4/11)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Ινγκα, η Τεόνα, η Αννα, η Μανάνα, η Τσίουρι ζουν μόνο τις Κυριακές

  • A-
  • A+
Η έκθεση της φωτογράφου Τατιάνας Μαυρομάτη και της σκηνοθέτριας-εικαστικού Λώρας Μαραγκουδάκη βασίζεται σε φωτογραφίες και στις ιστορίες πέντε γυναικών που εργάζονται στην Ελλάδα φροντίζοντας ηλικιωμένους και παιδιά ή καθαρίζοντας σπίτια. Είναι όλες από μια περιοχή της Γεωργίας, συνώνυμη της γυναικείας απουσίας.

Αφησαν τις δικές τους οικογένειες, τα παιδιά τους και τους ηλικιωμένους γονείς τους για να φροντίσουν τους δικούς μας. Ζουν είτε εσωτερικές στα σπίτια των ανθρώπων που φροντίζουν, είτε παλεύοντας να επιβιώσουν κάνουν δυο και τρεις εργασίες - φροντίδας και καθαριότητας ταυτόχρονα. Σχεδόν αθέατες. Μόνη στιγμή ελευθερίας και ζωής οι Κυριακές, στο ρεπό τους. Αυτές τις γυναίκες από τη γεωργιανή κοινότητα, που είναι κυρίως γένους θηλυκού, φέρνει στο φως η έκθεση Sunday Women της φωτογράφου Τατιάνας Μαυρομάτη και της σκηνοθέτριας-εικαστικού Λώρας Μαραγκουδάκη, θίγοντας όχι μόνο το θέμα της οικιακής εργασίας αλλά και των ανθρώπινων κοινοτήτων-ψηφίδων που συνθέτουν το παλίμψηστο της πόλης μας.

Με 35 φωτογραφίες, βίντεο με συνεντεύξεις, αποσπάσματα από ταινίες μικρού μήκους για τις «εσωτερικές», τα «γραφεία ευρέσεως εργασίας» και τις «ψυχοκόρες» (μια ανάλογη μορφή, άμισθης ωστόσο οικιακής εργασίας στα όρια της δουλείας, σε διαφορετικό ιστορικό πλαίσιο), μας δείχνουν αυτόν τον κόσμο την ημέρα της σχόλης, στα σπίτια τους. Και μας διηγούνται τις ιστορίες των Ινγκα, Τεόνα, Αννα, Μανάνα και Τσίουρι που έχουν μεταξύ τους περισσότερα κοινά από τη γεωργιανή καταγωγή: προέρχονται από την περιοχή του Ιμερέτι, με πρωτεύουσα το Κουτάισι, την «κυριότερη δεξαμενή οικιακών εργατριών στη Γεωργία». Είναι δηλαδή μια περιοχή συνώνυμη της γυναικείας απουσίας.

Ιστορίες σκληρής εργασίας, απομόνωσης και επιβίωσης, κοινωνικών δικτύων και αλληλεγγύης, καθώς ο οικιακός τους χώρος γίνεται συλλογικός όταν νοικιάζουν από κοινού σπίτι, αλληλοϋποστήριξης στην εύρεση εργασίας για να παρακάμψουν τα γραφεία που τις εκμεταλλεύονται οικονομικά ή όταν χρειάζεται να φύγουν από δουλειές όπου οι συνθήκες καταντούν αβάσταχτες. Γυναίκες μόνες που αναμετριούνται με τον εγκλεισμό, «ξεχνάς τι μέρα είναι» όπως λέει μία σε συνέντευξή της, μεγάλες σε ηλικία που έφυγαν για να βρουν δουλειά μετά τη μεγάλη οικονομική κρίση από τη διάλυση της Σοβιετικής Ενωσης, ή νεότερες που ακολουθούν τις συγγενείς τους και μεταναστεύουν με μόνη επαφή με την πατρίδα τα εμβάσματα, τις τηλεκλήσεις και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Που βρίσκονται παράνομα οι περισσότερες στη χώρα -πώς να αντεπεξέλθουν στην οδύσσεια της νομιμοποίησης, ποιος θα τους δώσει άδεια από τη φροντίδα των κατάκοιτων για να αναμετρηθούν με τη γραφειοκρατία, περιοριζόμενες έτσι περισσότερο και από τον φόβο της σύλληψης και απέλασης...

Δουλεύοντας με φωτογραφία ντοκουμέντου και ενδιαφέρον για τις μεταναστευτικές κοινότητες που είναι βασικό χαρακτηριστικό στο κέντρο της πόλης όπου ζει, η Τατιάνα Μαυρομάτη ξεκίνησε από το 2014 να αποτυπώνει «αυτό που ήταν μπροστά στα μάτια μου. Ηταν η γειτόνισσά μου και γνωρίζοντάς την μπόρεσα να γνωρίσω μεγάλο μέρος της κοινότητας μέσα από τις φιλικές και κοινωνικές τους σχέσεις. Με τη Λώρα Μαραγκουδάκη προσπαθήσαμε να πλαισιώσουμε αυτή τη δουλειά με μια ματιά πάνω στη γυναικεία εργασία στη μετανάστευση, στην καθημερινότητά τους, στα εσωτερικά των σπιτιών τους...».

Μας μιλά για την ευαίσθητη εργασία φροντίδας των ευάλωτων ηλικιωμένων μας, μικρών παιδιών και ανήμπορων, τη σκληρή συνθήκη της εργασίας ως έγκλειστης και τη μοναδική αχτίδα ζωής και κοινωνικοποίησης τις Κυριακές, με το ζωντάνεμα της γειτονιάς πέριξ της Ομόνοιας, όπου υπάρχουν τα καταστήματά τους, εστιατόριο και καφενείο καθώς και μεταφορικές χρημάτων: «Γι’ αυτό και αφιερώσαμε σε αυτές τις γυναίκες την έκθεση, γιατί απαιτεί μεγάλη δύναμη η εργασία σε αυτές τις συνθήκες που ουσιαστικά σου στερούν την προσωπική σου ελευθερία». Κι έχει πολλά να μας διηγηθεί από τις συναντήσεις της με αυτές τις γυναίκες και την αποξένωσή τους - που μπορεί να αφήσουν μωρά τα παιδιά τους και να τα δουν μετά από 10 χρόνια, δεδομένων των δυσχερειών να ταξιδεύουν με την έλλειψη άδειας παραμονής, ασφάλειας και σταθερότητας...

Ιnfo: Sunday Women, Ιστορίες Γεωργιανών οικιακών εργατριών στην Αθήνα, έκθεση φωτογραφίας και βίντεο των Τατιάνας Μαυρομάτη και Λώρας Μαραγκουδάκη.Χώρος: Κάμιρος, Ιθάκης 32, Κυψέλη.Διάρκεια: 22/10-4/11/2021, καθημερινά 19.30-23.00, Σάββατο/Κυριακή 11.00-15.00 & 18.00-22.00. Είσοδος ελεύθερη, με την επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού/νόσησης ή αρνητικού τεστ (rapid/PCR).

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Με τα φτερά της υπέρβασης
«Με τα φτερά του μύθου και της πίστης» είναι ο τίτλος της νέας έκθεσης (window exhibition) της Αφροδίτης Παπαδουλή.
Με τα φτερά της υπέρβασης
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ελλάδα στην Αμερική» και πρωτοπορία στον Πειραιά
Η πρώτη ατομική έκθεση στη χώρα μας του «μεγάλου προβοκάτορα» Αμερικανοκουβανού φωτογράφου Andres Serrano με θέμα τα βασανιστήρια, αλλά και η βιντεο-εγκατάσταση του Βρετανογκανέζου κινηματογραφιστή John...
«Ελλάδα στην Αμερική» και πρωτοπορία στον Πειραιά
ART - ΝΕΑ
«“Η πρώτη αγκαλιά” είναι φόρος τιμής στο ανθρώπινο γένος»
Ο Μαντς Νίσεν βραβεύτηκε για τη Φωτογραφία της Χρονιάς με τη λήψη του «Πρώτη αγκαλιά» στη Βραζιλία κατά τη διάρκεια της θανατηφόρας πανδημίας.
«“Η πρώτη αγκαλιά” είναι φόρος τιμής στο ανθρώπινο γένος»
ART - ΝΕΑ
Για την αγάπη και την έλλειψή της
Το διάστημα 23 Αυγούστου - 14 Σεπτεμβρίου οι φίλοι της φωτογραφίας θα έχον την ευκαιρία να παρακολουθήσει την έκθεση Athens Photo World με έργα βραβευμένων φωτογραφιών και φωτορεπορτάζ.
Για την αγάπη και την έλλειψή της
ART - ΝΕΑ
«Στον θάνατο του άλλου υπάρχει μια απώλεια που ανήκει σε όλους μας»
Ο βραβευμένος φωτογράφος Πάολο Πελεγκρίν παρουσιάζει το έργο του για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο πλαίσιο της έκθεσης Athens Photo World.
«Στον θάνατο του άλλου υπάρχει μια απώλεια που ανήκει σε όλους μας»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας