• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.5°C / 29.5°C
    2 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 26.6°C / 30.9°C
    2 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.0°C / 28.2°C
    2 BF
    33%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    1 BF
    68%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    3 BF
    47%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    28°C 24.9°C / 27.6°C
    0 BF
    47%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.4°C / 24.0°C
    1 BF
    40%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    2 BF
    35%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 26.5°C
    4 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.9°C
    3 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.4°C
    5 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.2°C / 26.7°C
    1 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 27.9°C / 28.9°C
    2 BF
    32%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    29°C 25.5°C / 28.8°C
    1 BF
    31%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 26.0°C
    4 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.4°C / 29.0°C
    2 BF
    38%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.3°C / 25.3°C
    2 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 29.7°C
    2 BF
    45%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    2 BF
    47%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Να πώς «πακεταρίστηκε» η Αψίδα του Θριάμβου

  • A-
  • A+
Η Χριστίνα Μπουφέα, η μόνη Ελληνίδα που συμμετείχε στο πρότζεκτ-κύκνειο άσμα του εμβληματικού καλλιτέχνη του δημόσιου χώρου Christo, ξεδιπλώνει τα μυστικά της εντυπωσιακής εγκατάστασης, η οποία, με 25.000 τ.μ. ανακυκλώσιμου πολυπροπυλένιου υφάσματος και 3.000 μέτρα από κόκκινο σχοινί, προσέλκυσε χιλιάδες επισκέπτες από όλο τον κόσμο.

Tρεις μήνες χρειάστηκε για να «πακεταριστεί» η Αψίδα του Θριάμβου. Τυλίχτηκε με 25.000 τετραγωνικά μέτρα από ανακυκλώσιμο ύφασμα πολυπροπυλενίου σε μπλε-ασημί και 3.000 μέτρα από επίσης ανακυκλώσιμο κόκκινο σχοινί. Ηταν μια εντυπωσιακή εγκατάσταση, την οποία θαύμασαν στο Παρίσι, τον Σεπτέμβριο, 800.000 επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Ηταν επίσης το κύκνειο άσμα του διεθνούς φήμης καλλιτέχνη Christo, o οποίος έφυγε από τη ζωή την 1η Ιουνίου 2020 σε ηλικία 84 ετών.

Ενας μήνας απαιτείται τώρα που το σχέδιο ολοκληρώθηκε για το «ξεπακετάρισμά» της: τα εξειδικευμένα συνεργεία έχουν πιάσει δουλειά από την περασμένη Δευτέρα και θα συνεχίσουν μέχρι τις 10 Νοεμβρίου. Οι τεχνίτες «κρέμονται» από την Αψίδα του Θριάμβου, ξεδένουν τα σχοινιά που τυλίγουν οριζόντια το ύφασμα, δίνοντας εικόνες εξίσου θεαματικές με την εγκατάσταση «L’Arc de Triomphe, Wrapped, Paris».

Η Χριστίνα Μπουφέα, διδακτορική φοιτήτρια Συγκριτικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης (Paris IV), κάτοικος Παρισιού εδώ και δέκα χρόνια, είναι η μόνη Ελληνίδα που συμμετέχει στο όλο εγχείρημα και ξεδιπλώνει στην «Εφ.Συν.» αυτήν την ξεχωριστή εμπειρία. Ακόμα και οι αριθμοί που παραθέτει καθηλώνουν: «Περισσότερες από 30 εταιρείες, 1.000 άνθρωποι απασχολήθηκαν για την παραγωγή των υλικών και την κατασκευή του έργου, 150 ειδικοί τεχνίτες δούλεψαν για το στήσιμο και το ξεστήσιμο και 350 άτομα βρίσκονταν συνέχεια στον χώρο για να διασφαλίσουν την ομαλή διαδικασία και να ενημερώνουν το κοινό. Το έργο κόστισε 14 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτήθηκε από την πώληση των έργων του Christo και της συντρόφου του Jeanne-Claude στους Sotheby’s του Παρισιού».

Διάσημο ζευγάρι στη ζωή και στην τέχνη, ο Christo από τη Βουλγαρία και η Jeanne-Claude από το Μαρόκο είχαν σκεφτεί ήδη από τη δεκαετία του '60, όταν ζούσαν στο Παρίσι, να «εξαφανίσουν» την Αψίδα του Θριάμβου. Ωστόσο, εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν τα οικονομικά μέσα, ούτε και η απαιτούμενη άδεια, και αρκέστηκαν σε φωτομοντάζ και κολάζ της τυλιγμένης αψίδας. Μετά τον θάνατο της Jeanne-Claude το 2009, ο Christo δεν εγκατέλειψε το όνειρό τους. Το 2017, αποφασίζεται να υλοποιηθεί η εγκατάσταση παράλληλα με την έκθεση «Christo et Jeanne-Claude, Paris!» το 2020 στο Κέντρο Πομπιντού, την ιδέα στηρίζει το Centre des Monuments Nationaux, ενώ ο ίδιος ο Εμανουέλ Μακρόν δίνει την έγκρισή του. Ωστόσο, την άνοιξη του 2020 τα εγκαίνια αναβάλλονται προκειμένου να προστατευθούν τα γεράκια στην Αψίδα του Θριάμβου κατά την ωοτοκία τους και για δεύτερη φορά λόγω της πανδημίας, ενώ ο Christo πεθαίνει στη Νέα Υόρκη. «Αλλά όλη η μελέτη του σχεδίου είχε ολοκληρωθεί από τον ίδιο και εκτελείται από τον ανιψιό του, Vladimir Yavachev. Ηταν η τελευταία του επιθυμία και όπως είχε αναφέρει, για την πραγματοποίηση των έργων του η φυσική του παρουσία δεν ήταν απαραίτητη», υπογραμμίζει η Χρ. Μπουφέα.

Τελικά το «τύλιγμα» της Αψίδας ξεκίνησε στις 15 Ιουλίου του 2021 «με την εγκατάσταση των κατασκευών από ατσάλι στην οροφή, στα γείσα, κάτω από τους θόλους και πάνω από τα τέσσερα μεγάλα γλυπτά για την προστασία του μνημείου και τη στήριξη του βάρους του υφάσματος. Οχτώ τρύπες ανοίχτηκαν στην αψίδα για να στηριχτεί ο ατσάλινος σκελετός. Χρησιμοποιήθηκαν 312 τόνοι ατσάλι και 18 ρολά πολυπροπυλενίου για την κάλυψη του μνημείου», εξηγεί η ίδια. «Το ύφασμα απλά ξεδιπλώνεται και δένεται με τα σχοινιά - δεν καρφώνεται ούτε κολλιέται. Περίπου εβδομήντα ειδικοί τεχνίτες κρέμονται από σχοινιά και ξεδιπλώνουν τα ρολά. Χρησιμοποιούν 25.000 τ.μ. από πολυπροπυλένιο μπλε χρώματος στο οποίο έχουν ρίξει ένα κιλό σκόνης αλουμινίου. Το ύφασμα τυλίχτηκε επίσης με 3.000 μέτρα κόκκινου σχοινιού από πολυπροπυλένιο ώστε στο σύνολο να βλέπουμε το μπλε, το λευκό και το κόκκινο της γαλλικής σημαίας. Ολα τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν είναι ανακυκλώσιμα, όπως συμβαίνει με όλα τα έργα του Christo».

Το αποτέλεσμα, άκρως εντυπωσιακό! «Το φως αντανακλά στο ύφασμα, που αλλάζει χρώματα ανάλογα με την ώρα και τον καιρό. Το πρωί με την ανατολή λάμπει κατάλευκο, είναι γκρι στα σύννεφα, ενώ μέσα στην ημέρα μέχρι το ηλιοβασίλεμα γίνεται μπλε, πορτοκαλί, κίτρινο, κόκκινο, καφέ, λευκό. Το βράδυ είναι μαγικό, αποτυπώνονται το σκούρο του ουρανού, οι σκιές των τοιχωμάτων και οι προεξοχές των καλυμμένων γλυπτών. Και όταν έχει αέρα, οι πτυχώσεις του υφάσματος φουσκώνουν και η αψίδα μοιάζει να κινείται ακολουθώντας τη φορά του».

Οχι μόνο Γάλλοι, αλλά χιλιάδες άνθρωποι από όλο τον κόσμο ταξίδεψαν στο Παρίσι για τη «μεταμορφωμένη» Αψίδα του Θριάμβου. Οπως μας λέει η κ. Μπουφέα: «Πολλοί από αυτούς είχαν επισκεφθεί και προηγούμενα έργα των Christo και Jeanne-Claude, κυρίως την εγκατάσταση “Floating Piers” το 2016 στη λίμνη Iseo στην Ιταλία, καθώς και το Reichstag το '95 στο Βερολίνο, ενώ συνάντησα και Αμερικανούς που είχαν δει το 2005 τις Πύλες στο Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης. Επίσης, οι περισσότεροι Γάλλοι είχαν παρευρεθεί στο τύλιγμα της Pont Neuf το 1985, ενώ οι νέοι ήταν ενθουσιασμένοι που μπόρεσαν τώρα να δουν ζωντανά κάτι τέτοιο... Ολη την ημέρα ο χώρος της Αψίδας ήταν γεμάτος από κόσμο καθώς και τα πεζοδρόμια γύρω. Στέκονταν στη μέση του δρόμου για να βγάλουν φωτογραφίες. Επαγγελματίες φωτογράφοι, μαθητές σχολείων, φοιτητές της Καλών Τεχνών που ζωγράφιζαν το μνημείο, μοντέλα, άτομα όλων των ηλικιών γέμιζαν την πλατεία μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες. Επίσης πολύ κόσμο είχε και στην οροφή της Αψίδας, όπου τα εισιτήρια ήταν εξαντλημένα και σχηματίζονταν καθημερινά τεράστιες ουρές».

Υπήρξαν αρνητικές αντιδράσεις; «Η πλειονότητα των Γάλλων ήταν πολύ θετικοί απέναντι στο έργο, αν και υπήρχαν και επικριτές, κάποιοι λόγω λάθους πληροφόρησης (έλεγαν δηλαδή ότι το έργο είχε χρηματοδοτηθεί από το γαλλικό κράτος), ενώ άλλοι θεωρούσαν ότι αυτή η αλλαγή υποβιβάζει το μνημείο που αποτελεί σύμβολο του γαλλικού έθνους και δύναμης, φτιαγμένo από τον Ναπολέοντα μεταξύ 1806 και 1836. Πολλοί ήταν κυρίως σοκαρισμένοι από το αστρονομικό ποσό που ξοδεύτηκε», μας απαντά.

Οι πρωτοποριακοί Christo και Jeanne-Claude «τύλιξαν» δημόσια μνημεία και φυσικά τοπία με στόχο υψηλής αισθητικής, να γίνει ο κόσμος μια «ομορφότερη τοποθεσία». Ο εφήμερος χαρακτήρας των εγκαταστάσεων ακυρώνει τη νοοτροπία αναζήτησης του αιώνιου στην τέχνη και τις κάνει μοναδικές, απόλυτα συνδεδεμένες με τον χώρο και την ιστορία. Μπορούν να υπάρξουν μόνο μέσα από την εποχή τους και όπως έλεγε ο Christo, είναι μια «κραυγή ελευθερίας».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Οι καλλιτέχνες να γίνουν πιο ανθρώπινοι»
Σε ένα βιβλιαράκι που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Gutenberg καταγράφονται οι σκέψεις του επιδραστικού ακτιβιστή καλλιτέχνη, ο οποίος είχε βρεθεί στη Λέσβο και την Ειδομένη, για την προσφυγική κρίση, τα...
«Οι καλλιτέχνες να γίνουν πιο ανθρώπινοι»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ο από μηχανής θεός» των εικαστικών
Η ομαδική έκθεση με τίτλο «Deus ex machina» έχει σκοπό να πυροδοτήσει μια ανοιχτή συζήτηση περί υπερφυσικών θεμάτων, θρησκευτικών κατασκευών, οιονεί επιστήμης και αρχιτεκτονικής του αρχαίου ελληνικού θεάτρου.
«Ο από μηχανής θεός» των εικαστικών
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Κάθε φορά που ο Καβάφης «επέστρεφε» στον καμβά
Η νέα έκθεση του Ανδρέα Γεωργιάδη με τίτλο «Επέστρεφε» γεννήθηκε μέσα στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, διαβάζοντας Καβάφη και ανακαλύπτοντας υλικό από τη ζωή και το έργο του ποιητή.
Κάθε φορά που ο Καβάφης «επέστρεφε» στον καμβά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Αναδρομική έκθεση της κορυφαίας χαράκτριας και αγωνίστριας
Την αναδρομική έκθεση «Βάσω Κατράκη - Βίωμα & Ιστορία» εγκαινιάζει η Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων σήμερα, δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να γνωρίσουν το ανθρωποκεντρικό, βιωματικό...
Αναδρομική έκθεση της κορυφαίας χαράκτριας και αγωνίστριας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Εχω μάθει να είμαι ανοιχτός σε βιώματα»
Ο διάσημος εικαστικός Τζεφ Κουνς ετοιμάζεται για την έκθεσή του στην Υδρα που θα αντανακλά την αγάπη του για την αρχαία ελληνική γλυπτική αλλά και τη φιλοσοφία, ιδιαίτερα του Πλάτωνα.
«Εχω μάθει να είμαι ανοιχτός σε βιώματα»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν το μεγάλο όνειρο του συλλέκτη γίνεται δημόσιο κτήμα
Το πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο στη Λένορμαν φιλοξενεί την έκθεση Dream On με 18 έργα της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου από τα 350 που, συνολικά θα δωρηθούν σε τέσσερα μεγάλα μουσεία, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Οταν το μεγάλο όνειρο του συλλέκτη γίνεται δημόσιο κτήμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας