• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.8°C / 16.9°C
    1 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.4°C / 14.9°C
    3 BF
    79%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 11.0°C / 16.2°C
    2 BF
    74%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.6°C / 15.0°C
    1 BF
    79%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.4°C / 8.4°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.7°C / 15.6°C
    2 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 18.8°C
    3 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 15.9°C
    3 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.1°C / 19.1°C
    5 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 15.6°C
    3 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 17.8°C
    2 BF
    76%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    11°C 10.5°C / 10.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.5°C / 13.4°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 13.8°C / 19.8°C
    3 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.0°C / 17.1°C
    2 BF
    98%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.3°C / 14.9°C
    1 BF
    84%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.5°C / 15.7°C
    2 BF
    81%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    1 BF
    87%

Γιάννης Αδαμάκος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Το έργο ολοκληρώνεται από εκείνον που το βλέπει»

  • A-
  • A+
Παρουσιάζοντας δύο απολύτως «συγγενικές» μεταξύ τους εκθέσεις, μικρά σχέδια στην γκαλερί Citronne (ή και ασπρόμαυρα «γλυπτά» τοπία σε χαρτί) και τα μεγάλων διαστάσεων ζωγραφικά αντίστοιχά τους στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, ο ζωγράφος εξηγεί γιατί σ’ αυτό το «παιχνίδι» χρειάζεται «συνενόχους».

Δουλεύει έργα πολύ μεγάλων ή μικρών-μικρών διαστάσεων, βάζει την υπογραφή του στο πίσω μέρος της σύνθεσης για να μην ταράξει την ισορροπία της, δημιουργεί εκείνα τα τοπία με τις αμυδρές φιγούρες και τις πολλές διαστάσεις που ο κάθε θεατής βλέπει και ερμηνεύει με τον δικό του τρόπο. Ο Γιάννης Αδαμάκος θέλει συνδημιουργό και συνένοχο τον θεατή, καθώς θεωρεί ότι μόνο μέσα από τα μάτια του ολοκληρώνεται η ζωγραφική πράξη, λαμβάνει υπόσταση το έργο. Επίμονος ζωγράφος με αφαιρετικό ιδίωμα, καθιερωμένος και σεμνός, δημιουργεί έργα που κινούνται ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό.

Μετά τη μακρά και ανυπόφορη καραντίνα επανέρχεται στην αίθουσα τέχνης Citronne. Η γκαλερί στο Κολωνάκι που διευθύνει η Τατιάνα Πολλάλη-Σπινάρη, εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της περίοδο με την έκθεση «INSIGHT» με 35 ασπρόμαυρα έργα 40 χ 50 εκατ., τα οποία αποτελούν τμήμα της ευρύτερης δουλειάς του, της περιόδου 2019 - 2021. Είναι η τρίτη ατομική έκθεση του Γιάννη Αδαμάκου με έργα φτιαγμένα αποκλειστικά με γραφίτη σε χαρτί. «...Δεν είναι μελέτες για άλλα, μεγαλύτερα· είναι δημιουργίες αυτοτελείς και, ταυτοχρόνως, αναπόσπαστα τμήματα της ευρύτερης ενότητας.

Εργο της έκθεσης «INSIGHT»

Ο Γιάννης Αδαμάκος είναι ένας βαθύτατα στοχαστικός και δι-ορατικός καλλιτέχνης. Παρατηρεί, αλλά ταυτοχρόνως αφαιρεί. Ονειρεύεται, αλλά ταυτοχρόνως γεωμετρεί. Καταγράφει, αλλά ταυτοχρόνως προβλέπει. Σε αυτήν τη μοναχική διαδικασία ενσωματώνονται βιωματικές εικόνες, αλλά και το απορρέον συναίσθημα. Ο ζωγράφος φιλτράρει, επεξεργάζεται και, τελικά, μεταλλάσσει την πραγματικότητα, σύμφωνα με προσωπικούς εσωτερικούς, “ένδον” κώδικες. Η προκύπτουσα σύνθεση, προϊόν θέσης και αντι-θέσης, αντανακλά με θαυμαστή ισορροπία το αισθητό και το αισθαντικό αποτύπωμα από τον έξω κόσμο» γράφει στο εισαγωγικό της σημείωμα η ιστορικός Τέχνης Τατιάνα Πολλάλη-Σπινάρη που επιμελήθηκε την έκθεση, η οποία εγκαινιάστηκε.

«...Εξετάζοντας πιο προσεκτικά τα νέα σχέδια του Αδαμάκου διαπιστώνεις ότι έχουν γλυπτική διάσταση. Οταν τα φωτογραφίζεις από κοντινή απόσταση, η επιφάνειά τους μεταμορφώνεται σε δρόμο, σε αεροδιάδρομο, σε ένα απόκοσμο, εξωγήινο τοπίο. Ομολογουμένως, αυτά τα σχέδια έχουν φοβερές ποιότητες και η κυριότερη και πιο χαρακτηριστική είναι ο τρόπος που αποδίδεται το φως με το μαύρο του μολυβιού. Οπως στους πίνακες του Pierre Soulages, έτσι και εδώ το μαύρο δεν είναι πια μαύρο, αλλά έχει γίνει “φορέας ενός ιδιαίτερου φωτός” και “έχει δημιουργήσει έναν τόπο δικό του”» γράφει στο δικό του σημείωμα ο Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός Τέχνης, διευθυντής της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων και επιμελητής της έκθεσης που θα φιλοξενηθεί το επόμενο διάστημα (εγκαίνια 12/10/21) και θα παρουσιάσει 20 λάδια πολύ μεγάλων διαστάσεων 2 χ 2,50 μ. και άλλα τόσα μικρά.

Για τις εκθέσεις και τα έργα τους που έγιναν την ίδια χρονική περίοδο, στην Αθήνα και την Τήνο, με πολλά εξ αυτών την εποχή της καραντίνας μιλάει στην «Εφ.Συν.» ο ζωγράφος.

• Εχετε στενή σχέση με το μολύβι, έχετε δουλέψει και πειραματιστεί στο παρελθόν. Επανέρχεστε σ’ αυτό το υλικό; Ή δεν το εγκαταλείψατε ποτέ, αν και κολορίστας.

Ουσιαστικά επανέρχομαι. Είναι ένα υλικό που με συγκινεί, όπως η πυκνότητα και η μυρωδιά του λαδιού. Η έκθεση στην γκαλερί Citronne είναι η τρίτη ατομική μου μόνο με μολύβια. Είναι αυτοτελή έργα, όπως και τα λάδια, όχι σχέδια ή προσχέδια. Και σ’ αυτά θέλω να συνθέσω, να δημιουργήσω συναίσθημα. Απλώς το υλικό διαφέρει, είναι μολύβι και χαρτί. Ξεκινώ από την οικονομία του υλικού και μέσα από αυτή προσπαθώ να αξιοποιήσω όλες τις δυνατότητες που μου παρέχει. Θέλω να φτάσω το μολύβι στα όριά του, με πυκνές γραμμές, σκίζοντας το χαρτί, τρίβοντας την επιφάνεια ακόμα και με γυαλόχαρτο για να μην είναι μονότονη.

Στη Citronne εκθέτουμε τα «αδελφάκια» των μεγάλων έργων. Είναι όλα ασπρόμαυρα 40 χ 50 εκατ. Μου αρέσουν τα μικρά και τα μεγάλα έργα γιατί θέλω να τα δουλεύω είτε πάνω σ’ ένα τραπέζι για να τα ελέγχω με τον καρπό και το χέρι, είτε με όλο το σώμα. Σ’ αυτή τη ζωγραφική έχει πολύ μεγάλη αξία ο ρυθμός και η ισορροπία, γιατί με αυτά προσπαθείς να μεταφέρεις τα συναισθήματα. Το λέω αυτό έχοντας πάντα στο μυαλό μου την προσπάθεια του Ρόθκο. Μέσα από τη σχέση των χρωμάτων προσπαθεί να δημιουργήσει τη συγκίνηση και τα συναισθήματα που προσφέρει η τέχνη.

• Δίνετε μεγάλο πεδίο ελευθερίας στον θεατή να δει με τον δικό του τρόπο, να δώσει τη δική του διάσταση, την ερμηνεία, να «χαθεί» μέσα στα έργα σας...

Ακριβώς, με ρωτούν πολλές φορές «Είναι εσωτερικά ή εξωτερικά τοπία;». Απαντώ «Ο,τι θέλεις εσύ είναι. Φτιάξε τη δική σου εικόνα, το παραμύθι σου μέσα από αυτό που σου δίνω». Θέλω πολύ ο θεατής να είναι συνδημιουργός. Συμμέτοχος και συνένοχος. Με ενδιαφέρει τα έργα μου να περιστρέφονται και να μπορούν να σταθούν απ’ όλες τις πλευρές, γι’ αυτό δεν βάζω υπογραφή. Ακόμα και αν το γυρίσεις ανάποδα, φέρνοντας επάνω το βάρος του έργου που συνηθίζουμε να βάζουμε κάτω για λόγους ισορροπίας της σύνθεσης. Ολο αυτό είναι ένα παιχνίδι που με ιντριγκάρει και για να συμβεί χρειάζεται απαραίτητα ο θεατής.

• Δεν υπογράφετε τα έργα σας;

Πάντα με ενοχλούσε υποσυνείδητα, όμως τώρα μπορώ να υποστηρίξω ότι με ενοχλεί οποιαδήποτε παρέμβαση όταν έχει ολοκληρωθεί το έργο. Από το να αφαιρέσεις κάποια χιλιοστά μέχρι να βάλεις υπογραφή. Οχι δεν μου αρέσει η υπογραφή μπροστά στα έργα γι’ αυτό υπογράφω από πίσω. Σε ένα έργο οτιδήποτε μπει από πάνω είναι περιττό. Θεωρώ έτσι περιττή και την υπογραφή μου. Αν όλο το έργο δεν είναι μια υπογραφή, δεν μου αρέσει να τη βλέπω. Είναι μια προσθήκη στη σύνθεση.

• Ο τίτλος «INSIGHT» ανταποκρίνεται στη βιωματική σχέση που είχατε την εποχή που δημιουργούσατε τα έργα, την εποχή της καραντίνας;

Ναι, δεν μεταφράζεται. Είναι διορατικότητα και ενόραση και ενδοσκόπηση και εμβάθυνση και διαίσθηση και όταν θέλουμε να πούμε «Δεν έχω εικόνα» αυτή τη λέξη χρησιμοποιούμε στα αγγλικά. Είμαστε σχεδόν 2 χρόνια στον εγκλεισμό και αυτό ως αφορμή και αιτία βοήθησε. Οταν κάνεις οποιαδήποτε δημιουργία και ειδικά μια ζωγραφική, που ψάχνεις μέσα σου να αναλύσεις και να ερμηνεύσεις τις προσλαμβάνουσες από ένα τοπίο ή μια φιγούρα, μπαίνεις σ’ αυτή τη διεργασία. Θεωρώ ότι είναι ένα βασικό στοιχείο της τέχνης και της δημιουργίας η ενδοσκόπηση και όταν κάνεις ζωγραφική, που θέλεις να έχει μια εσωτερικότητα, αυτό προκύπτει από τη δική σου διεργασία. Πάντα υπάρχει ο χώρος, όμως η καινούργια κατάσταση που ζήσαμε θεωρώ ότι συνηγόρησε προς αυτή την κατεύθυνση.

• Τον ίδιο τίτλο κρατάτε και για τα μεγάλα έργα στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων;

Ουσιαστικά είναι η ίδια δουλειά, όμως συμφωνήσαμε με τον Χριστόφορο Μαρίνο να έχει τίτλο «19-21 Τα τελευταία έργα του Γιάννη Αδαμάκου». Τα μεγάλων διαστάσεων λάδια είναι γύρω στα 20 και άλλα 15 - 20 πολύ πολύ μικρά, σαν τα μολύβια. Είναι αυθύπαρκτα και θέλω πολύ οι θεατές να δουν και τις δύο εκθέσεις.

• Ωραίο και πρωτότυπο το εγχείρημα των δυο εκθέσεων σχεδόν ταυτόχρονα. Πώς προέκυψε;

Ευνόησε η τύχη. Είναι ένα τανγκό για τρεις, με την Τατιάνα και τον Χριστόφορο, και χαιρόμαστε πολύ. Το έργο ολοκληρώνεται από εκείνον που το βλέπει, δεν ολοκληρώνεται στο εργαστήρι. Με ρωτούν πολλές φορές «Τελείωσε το έργο;». Απαντώ «Δεν ξέρω, όταν το δω κρεμασμένο θα σας πω». Υποψιάζομαι ότι τελείωσε.

♦ CITRONNE GALLERY Πατριάρχου Ιωακείμ 19 (4ος όροφος). Τηλ.: 210 7235226. Διάρκεια: έως 20 Νοεμβρίου Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο διάσημος Ελληνοαμερικανός στον Πόρο
Ο διάσημος Ελληνας της διασποράς Κρις Γιανάκος (ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη) επιστρέφει στην πατρίδα, αυτό το καλοκαίρι, με έργα-σταθμούς της περιόδου 1980-2020, σχέδια που έγιναν «ως αντίδραση στον covid»...
Ο διάσημος Ελληνοαμερικανός στον Πόρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
Η ζωγράφος Ελέσα Αντύπα μιλά για την παρουσίαση της πρώτης ατομικής της έκθεσης και για τη τέχνη εν μέσω πανδημίας και τον ρόλο της στη χώρα.
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Τα σημερινά παιδιά κινούνται χωρίς τα δικά μας βαρίδια»
Χειμαρρώδης, εφευρετικός στον λόγο και την καλλιτεχνική έκφραση, ο Μάριος Σπηλιόπουλος υψώνει τα δικά του Dazibao στα διαφορετικά επίπεδα της αίθουσας «Εικαστικός Κύκλος ΔΛ», όπου χθες εγκαινιάστηκε η ατομική...
«Τα σημερινά παιδιά κινούνται χωρίς τα δικά μας βαρίδια»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μάκης Θεοφυλακτόπουλος: «Τελικά υπάρχει ζωή στα 80!»
Αφησε τα λάδια, έπιασε τους μαρκαδόρους και πειραματίζεται με τόλμη. «Νιώθω σαν να ζω δεύτερη νεότητα, όχι μόνο στη ζωγραφική, σε όλα», δηλώνει ο σπουδαίος εξπρεσιονιστής, καθώς μας ξεναγεί στη νέα του έκθεση...
Μάκης Θεοφυλακτόπουλος: «Τελικά υπάρχει ζωή στα 80!»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας