• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.4°C / 16.2°C
    2 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.6°C / 15.2°C
    2 BF
    74%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.0°C / 16.2°C
    2 BF
    75%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.0°C / 14.6°C
    2 BF
    79%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 7.4°C / 8.3°C
    0 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.7°C / 14.6°C
    2 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 18.8°C
    3 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.9°C / 16.9°C
    3 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.1°C / 19.1°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 13.5°C / 16.6°C
    3 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    1 BF
    76%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    10°C 9.9°C / 11.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.6°C / 13.4°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 14.8°C / 19.8°C
    2 BF
    71%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.6°C / 17.1°C
    2 BF
    94%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.3°C / 14.9°C
    2 BF
    85%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.8°C / 15.3°C
    1 BF
    82%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    86%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενας «ποιητής» της γλυπτικής

  • A-
  • A+
Η έκθεση του περίφημου Ιταλού εκπροσώπου της Αρτε Πόβερα στην γκαλερί Gagosian είναι ένας ύμνος στη «χειροποίητη» τέχνη ενός δημιουργού που εμπνέεται από τις λεπτομέρειες του ανθρωπίνου σώματος και τη φύση.

Ο ψηλός κορμός ενός δέντρου, αδρός, χωρίς κλαδιά και φύλλα, με τις ρίζες του να προβάλλουν, είναι το πρώτο που αντικρίζει ο επισκέπτης ανεβαίνοντας τα σκαλιά της γκαλερί Gagosian, στο Κολωνάκι. Ο θαυμασμός διαδέχεται την έκπληξη μαθαίνοντας ότι είναι ένα δέντρο από σίδερο και γύψο, ριζωμένο σε μαρμάρινη βάση, τόσο αληθινό όμως... Πρόκειται για γλυπτό του Τζουζέπε Πενόνε, σπουδαίου Ιταλού καλλιτέχνη, εκπρόσωπου της Aρτε Πόβερα, ο οποίος μας ξενάγησε χθες στην πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα με τίτλο «Impronte di corpi nell’aria / Bodies Imprinted in the Air». Περιλαμβάνει έργα που δημιούργησε από τη δεκαετία του 1970 έως και σήμερα, ορισμένα ειδικά για την Gagosian της Αθήνας, χρησιμοποιώντας μάρμαρο από την Καράρα.

Με φήμη διεθνή, πλούσιο έργο πέντε δεκαετιών και βιογραφικό που γεμίζει πολλές σελίδες, με εκθέσεις στα μεγαλύτερα μουσεία σε όλο τον κόσμο, τα οποία έχουν έργα στις συλλογές τους (από την Tate στο Λονδίνο, το Beaubourg στο Παρίσι μέχρι το Museum of Modern Art στη Νέα Υόρκη και το Palazzo della Civiltà Italiana στη Ρώμη), με εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας σε Σαν Φρανσίσκο, Βερσαλίες, Φλορεντία, Madison Square Park της Νέας Υόρκης αλλά και στο Λούβρο του Αμπού Ντάμπι, ο Πενόνε έβαλε μια γλυπτή λεύκα στα νερά της Βενετίας, στη φετινή Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής. Παραμένει καλλιτέχνης σεμνός και προσιτός, ένας δημιουργός που εμπιστεύεται τη «δύναμη» των χεριών του και επιμελείται τα πάντα: από το στήσιμο των έργων μέχρι τον μηχανισμό που μεταφέρει τα πιο ογκώδη από αυτά.

Γεννημένος στο Γκαρέσιο της Ιταλίας πριν από 74 χρόνια, ζει και εργάζεται στο Παρίσι και το Τορίνο, ενώ επεκτείνει συνεχώς τις παραμέτρους της τέχνης εξετάζοντας την αλληλεπίδραση μεταξύ του ανθρώπινου σώματος και της φύσης. Από την αρχή της καριέρας του, στα τέλη της δεκαετίας του 1960, ως εκφραστής του κινήματος της Αρτε Πόβερα, έχει χρησιμοποιήσει και αντιπαραβάλει υλικά τόσο αρχαία όσο και σύγχρονα, «ακατέργαστα» και τεχνητά - όπως μπρούτζο, δέρμα, ξύλο, πέτρα και αγκάθια ακακίας.

Επίκαιρη η αθηναϊκή έκθεσή του, μας θυμίζει τις καταστροφές στη φύση από την ανθρώπινη παρέμβαση και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Πήρε, όπως μας εξηγεί ο Ιταλός καλλιτέχνης, τον τίτλο της από μια σειρά νέων γλυπτικών έργων σε μπρούτζο και μάρμαρο που παραπέμπουν σε φυτά τα οποία φυτρώνουν μέσα από την πέτρα, σαν να προέρχονται από τη γη. Πάνω σε μεγάλα κομμάτια μάρμαρο με ανάγλυφα που μιμούνται τις ανθρώπινες φλέβες, προβάλλουν μικρά και μεγάλα μεταλλικά κλαδιά. Οπως λέει ο ίδιος, αυτά τα συμπλέγματα (όπως στο έργο «Pelle di marmo-oro /Skin of Marble-Gold» του 2006) καθιστούν ασαφή τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ ζωικού και οργανικού, δείχνουν τις μετασχηματιστικές φυσικές διεργασίες της γέννησης και της ανάπτυξης, του θανάτου και της φθοράς.

Σε άλλες συνθέσεις ενσωματώνει εικόνες του χεριού του, όπως στη φωτογραφία «Guanti (Gloves)» του 1972 – από τα πιο πρώιμα έργα της έκθεσης. Αυτή η πρακτική επαναλαμβάνεται και σε πιο πρόσφατα έργα του, όπως στο «Rotazione» (Rotation, 2020), το οποίο απεικονίζει ένα χέρι κατά την πράξη της δημιουργίας πολλαπλών αποτυπωμάτων.

Με τη δύναμη των υλικών, την αιχμή της εννοιολογικής τέχνης αλλά και με την ευαισθησία ενός ποιητή ο Τζουζέπε Πενόνε δημιουργεί γλυπτά γεμάτα ενέργεια. Οπως την επιβλητική σύνθεση με δύο μεγάλους κυλίνδρους που τους αγκαλιάζουν μπρούτζινα κλαδιά. Ο ίδιος σημειώνει: «Δύο μαρμάρινες στήλες στέκονται όρθιες η μία πλάι στην άλλη, έρχονται σε επαφή: δίνουν την εντύπωση ότι σφιχταγκαλιάζονται. Οι προεξέχουσες φλέβες της μιας αφήνουν ίχνη στην άλλη που δέχεται αυτό το φιλί, κι ένας αδυσώπητος κισσός τις συνδέει»...

INFO: Gagosian, Αναπήρων Πολέμου 22, Kολωνάκι. Μέχρι 13 Νοεμβρίου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενα «καταφύγιο» από σεντόνια και μια κομμένη γλώσσα, με αφορμή τις γυναικοκτονίες
Η περφόρμανς «Shelter» της Γεωργίας Λαλέ θα παρουσιαστεί στις 9 Οκτωβρίου και πραγματεύεται τη θέση της γυναίκας μέσα στην οικογένεια και την καταπίεση των ονείρων και επιθυμιών της από την πατριαρχία.
Ενα «καταφύγιο» από σεντόνια και μια κομμένη γλώσσα, με αφορμή τις γυναικοκτονίες
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» και της εικονικής πραγματικότητας
Το μουσείο Victoria & Albert του Λονδίνου, εξετάζει διαχρονικά την ιστορία της «Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων» με μία έκθεση μέσα από 300 αντικείμενα και πέντε ενότητες εξερευνώντας τον πολιτιστικό αντίκτυπό...
Η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» και της εικονικής πραγματικότητας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Takis: Κόσμος σε Κίνηση»
Μία μεγάλης έκτασης έκθεση με εμβληματικά γλυπτά του διεθνώς καταξιωμένου εικαστικού Takis παρουσιάζονται μέχρι τον Νοέμβριο στο ΚΠΙΣΝ.
«Takis: Κόσμος σε Κίνηση»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σύγχρονοι καλλιτέχνες δίνουν μορφή και χρώμα στη «Θεία Κωμωδία»
Με αφορμή τα 700 χρόνια από τον θάνατο του Ντάντε Αλιγκέρι μια μοναδική, περιοδεύουσα έκθεση με δημιουργίες πέντε εικαστικών διεθνούς ακτινοβολίας ξαναζωντανεύει το μνημειώδες έργο του Μέγιστου Ιταλού...
Σύγχρονοι καλλιτέχνες δίνουν μορφή και χρώμα στη «Θεία Κωμωδία»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
Η ζωγράφος Ελέσα Αντύπα μιλά για την παρουσίαση της πρώτης ατομικής της έκθεσης και για τη τέχνη εν μέσω πανδημίας και τον ρόλο της στη χώρα.
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο γλύπτης που αφιερώθηκε στην ανθρώπινη μορφή
Το Ιδρυμα Τζακομέτι από το 2003 έχει στόχο την προστασία και διάδοση του έργου του πρωτοποριακού δημιουργού. Περισσότερα από 350 γλυπτά, 90 πίνακες, χιλιάδες σχέδια και χαρακτικά υπάρχουν στις συλλογές του,...
Ο γλύπτης που αφιερώθηκε στην ανθρώπινη μορφή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας