• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 14.6°C / 20.1°C
    0 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 14.3°C
    3 BF
    74%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.3°C / 18.3°C
    2 BF
    84%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.7°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.7°C
    2 BF
    88%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 13.2°C
    2 BF
    84%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 9.1°C
    3 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.6°C / 18.6°C
    1 BF
    89%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.5°C / 17.5°C
    2 BF
    76%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.9°C
    2 BF
    88%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.1°C / 19.4°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    4 BF
    75%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    4 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 12.5°C / 12.9°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 14.5°C
    0 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 17.8°C / 20.4°C
    2 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 20.3°C
    0 BF
    96%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 16.0°C
    1 BF
    89%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 13.9°C
    1 BF
    85%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    2 BF
    84%
© Victoria and Albert Museum, London
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» και της εικονικής πραγματικότητας

  • A-
  • A+
Μια πλήρης περιήγηση στο αριστούργημα του Λιούις Κάρολ και σε όσα και όσους ενέπνευσε.

Ευφάνταστη και γοητευτική, μυστηριώδης και αινιγματική, παιχνιδιάρικη μα και τρομακτική, «Η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων», η αλληγορική ιστορία μετάβασης ενός μικρού κοριτσιού στον κόσμο των ενηλίκων, το κλασικό βιβλίο του Λιούις Κάρολ, αγαπημένο μικρών και μεγάλων εδώ και 156 χρόνια, αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο, ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για τους καλλιτέχνες: συγγραφείς, ζωγράφους, φωτογράφους και κομίστες, σκηνογράφους, ενδυματολόγους και σχεδιαστές μόδας, σκηνοθέτες και μουσικούς.

Πρώτη φορά ένα μουσείο, το Victoria & Albert του Λονδίνου, εξετάζει διαχρονικά αυτό το φαινόμενο σε όλες του τις διαστάσεις με τη συναρπαστική, μπλοκμπάστερ έκθεση «Alice: Curiouser and Curiouser», που μέσα από 300 αντικείμενα και πέντε ενότητες (ταινίες, παραστάσεις, μόδα, τέχνη, μουσική και φωτογραφία), στημένη σαν θεατρικό σκηνικό, με εικαστικά περιβάλλοντα και εικονική πραγματικότητα, εξερευνά τον πολιτιστικό αντίκτυπο της «Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων».

Οι επισκέπτες μπαίνουν μέσα στην κουνελότρυπα, περνούν από τεράστιες και μικροσκοπικές πόρτες, κήπους με λουλούδια που μιλούν, τη λίμνη των δακρύων, συναντούν τους παράξενους ήρωες του βιβλίου, τον άσπρο κούνελο και τη γάτα Τσεσάιρ, τον καπελά με την κάμπια, την κόκκινη Βασίλισσα σε έναν ξέφρενο αγώνα κροκέ και βγαίνουν μέσα από τον σπασμένο καθρέφτη, έχοντας ζήσει μια απόκοσμη εμπειρία στην έκθεση που σχεδίασε ο πολυβραβευμένος σκηνογράφος Τόμ Πάιπερ -γνωστός για τις συνεργασίες του με τη Royal Shakespeare Company αλλά και την εντυπωσιακή εικαστική εγκατάσταση με παπαρούνες στον Πύργο του Λονδίνου.

Η πρώτη εκθεσιακή ενότητα εστιάζει στη δημιουργία της «Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων» στη συντηρητική βικτωριανή εποχή, στα πρόσωπα, την κοινωνία, τις τοποθεσίες που ενέπνευσαν τον Λιούις Κάρολ και στη συνεργασία του με τον Τζον Τένιελ που εικονογράφησε την πρώτη έκδοση το 1865. Ασφαλώς εστιάζει και στην πραγματική Αλίκη, την Αλις Λίντελ, και την ιστορία της. Η Αλις, ένα ιδιαίτερα έξυπνο και γεμάτο περιέργεια παιδί, ήταν κόρη του Χένρι Λίντελ, πρύτανη του Christ Church College της Οξφόρδης, όπου δίδασκε ο μαθηματικός και κληρικός Τσαρλς Ντότζσον (1832-1898), όπως ήταν το πραγματικό όνομα του Λιούις Κάρολ.

Ο ίδιος ανέπτυξε ιδιαίτερη σχέση με την Αλις και τις δύο αδελφές της και το 1862, κατά τη διάρκεια μιας εκδρομής στον Τάμεση, προκειμένου να τις διασκεδάσει σκαρφίστηκε μια ιστορία που θα αποτελούσε τη βάση του πιο δημοφιλούς λογοτεχνικού του έργου. Δεν είχε σκοπό να εκδώσει το παραμύθι που είχε αρχικά τίτλο «Οι περιπέτειες της Αλίκης κάτω από τη γη», αλλά να το χαρίσει στη μικρή Αλις: «Δώρο Χριστουγέννων προς ένα αγαπητό παιδί, ως ανάμνηση μιας καλοκαιρινής ημέρας», όπως της είχε γράψει το 1864. Πολύ αργότερα, σε μεγάλη ηλικία, η Αλις αποφάσισε να δώσει εκείνο το χειρόγραφο σε δημοπρασία, επειδή βρισκόταν σε άσχημη οικονομική κατάσταση.

Ωστόσο, η απότομη διακοπή της σχέσης του Λιούις Κάρολ με την οικογένεια Λίντελ, πριν από την έκδοση του βιβλίου, το 1865, από τον εκδοτικό οίκο MacMillan, το γεγονός ότι είχε αρκετές «παιδιά-φίλες», νεαρά κορίτσια που βρίσκονταν στην προεφηβική περίοδο, τα οποία φωτογράφιζε συστηματικά, ακόμα και ημίγυμνα, σε συνδυασμό με τέσσερις τόμους των ημερολογίων του που έχουν χαθεί -λέγεται πως τους εξαφάνισαν οι κληρονόμοι του- οδήγησε αρκετούς από τους σύγχρονους βιογράφους του να μιλούν για παιδοφιλία, έστω σε πλατωνικό επίπεδο.

Η έκθεση, που θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του χρόνου, παρουσιάζει ακόμα την πρώτη μεταφορά του βιβλίου στον κινηματογράφο το 1903 από τους σκηνοθέτες Percy Stow και Cecil Hepworth, αποσπάσματα από τη φαντασμαγορική ταινία του Γουόλτ Ντίσνεϊ του 1951 αλλά και από την υπερπαραγωγή του Τιμ Μπάρτον το 2010. Το αποκρουστικό πορτρέτο «The Ugly Duchess» του Quinten Massys (1513) που ενέπνευσε τις πρώτες εικόνες της Βασίλισσας συνομιλεί με σουρεαλιστικές εικόνες των Σαλβαδόρ Νταλί, Γιαγιόι Κουσάμα, Μαξ Ερνστ, Πίτερ Μπλέικ.

Κοστούμια και σχέδια από διεθνείς θεατρικές παραγωγές που ανέβηκαν σε Σουηδία, Δανία, Ρωσία, η τολμηρή παραγωγή του Royal Ballet (2011), η χαρακτηριστική συλλογή του Κριστιάν Ντιόρ από το 1947, αλλά και το ημερολόγιο της Pirelli (2018), τα ψυχεδελικά τραγούδια «White Rabbit» των Jefferson Airplane και «Lucy in the sky with diamonds» των Βeatles... όλα εκτοξεύουν τη φαντασία και με τη βοήθεια της τεχνολογίας φέρνουν την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων του 21ου αιώνα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
Ο Τάκις, γλύπτης και εφευρέτης μαζί, «μάγος» του μαγνητισμού, του φωτός και του ήχου, από τις πρωτοποριακές φωνές στην Ευρώπη, σαγηνεύει το βρετανικό κοινό με την έκθεση που απλώς έχει το όνομά του: «Τakis».
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
Οι απρόσμενες, παράλληλες αναζητήσεις του Ελληνα εικαστικού, ο οποίος εμπνεύστηκε από τη Νέα Υόρκη, και των Ρώσων δημιουργών που ακολούθησαν το πνεύμα της Οκτωβριανής Επανάστασης.
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Στη μνήμη του Σεφέρη μία έκθεση και podcasts με απαγγελίες
Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η έκθεση ζωγραφικής της Λήδας Κοντογιαννοπούλου «Το σπίτι της μνήμης», που οργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη στην Πινακοθήκη Γκίκα για τα 50 χρόνια από τον θάνατο του Γιώργου Σεφέρη.
Στη μνήμη του Σεφέρη μία έκθεση και podcasts με απαγγελίες
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας «ποιητής» της γλυπτικής
Επίκαιρη η αθηναϊκή έκθεση του Τζουζέπε Πενόνε στο κέντρο της πόλης, καθώς μας θυμίζει τις καταστροφές στη φύση από την ανθρώπινη παρέμβαση και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Ενας «ποιητής» της γλυπτικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
Η ζωγράφος Ελέσα Αντύπα μιλά για την παρουσίαση της πρώτης ατομικής της έκθεσης και για τη τέχνη εν μέσω πανδημίας και τον ρόλο της στη χώρα.
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
«Συνθήκες προσαρμογής» είναι ο τίτλος της νέας έκθεσης του 40χρονου καλλιτέχνη, που εγκαινιάστηκε στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Πρόκειται για ζωγραφικά έργα, κυρίως ακρυλικά σε καμβά και έργα σε χαρτί, των...
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας