Διακόπτονται μέχρι νεωτέρας... οι πανηγυρισμοί για την επιστροφή των κλεμμένων έργων «Γυναικείο Κεφάλι» του Πικάσο και «Ο ανεμόμυλος Στάμμερ» του Μοντριάν στην Εθνική Πινακοθήκη. Ενώ αναμένονταν χθες να γυρίσουν «σπίτι» τους, η τυπική δικονομική διαδικασία για την παράδοσή τους, που απαιτεί την άδεια εισαγγελέα, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα. Ωστόσο τα εργαστήρια της Εθνικής Πινακοθήκης είναι σε ετοιμότητα να υποδεχτούν τα δύο περιπλανώμενα και ταλαιπωρημένα αριστουργήματα, ώστε να γίνει επισήμως η ταυτοποίηση, η επιβεβαίωση της γνησιότητας, η περιγραφή της κατάστασης και των φθορών τους καθώς και η αναγκαία συντήρηση.
Πάντως, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, ο τέως προϊστάμενος της Διεύθυνσης Συντήρησης και Αποκατάστασης Εργων Τέχνης της Εθνικής Πινακοθήκης, Μιχάλης Δουλγερίδης, κλήθηκε από την πρώτη στιγμή, το απόγευμα της Δευτέρας, από τις αστυνομικές αρχές να ελέγξει τη γνήσιότητά τους. Με μια γρήγορη εκτίμηση οι δύο πίνακες βρίσκονται σε καλή κατάσταση, με τον «Ανεμόμυλο» να παρουσιάζει ίχνη υγρασίας, τα οποία ωστόσο αντιμετωπίζονται.
Οσο για το τρίτο έργο που εκλάπη το 2012, το θρησκευτικό σχέδιο σε χαρτί που αποδίδεται στον Μονκάλβο, το μυστήριο παραμένει. Ο 49χρονος artfreak υποστηρίζει ότι κατά τη διάρρηξη τραυματίστηκε και σκούπισε το αίμα πάνω στο σχέδιο, το οποίο καταστράφηκε και το πέταξε στη λεκάνη τουαλέτας. Ωστόσο ένα πανομοιότυπο έργο του Μονκάλβο εντοπίστηκε το 2019 σε ηλεκτρονικό κατάλογο γνωστού οίκου δημοπρασιών με έδρα τη Φλωρεντία από την ιστορικό τέχνης Serena D’Italia και στη συνέχεια αποσύρθηκε.
Για τον λόγο αυτό οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου και Νίκος Ηγουμενίδης κατέθεσαν χθες ερώτηση στη Βουλή και καλούν τους υπουργούς Πολιτισμού και Προστασίας του Πολίτη να απαντήσουν «σε ποιες ενέργειες προχώρησαν τα δύο υπουργεία όταν επισημάνθηκε η ομοιότητα του κλεμμένου πίνακα με τον πίνακα που αναρτήθηκε σε κατάλογο ξένου οίκου δημοπρασιών;» Ακόμη ζητούν να απαντηθεί για ποιον λόγο δεν κρίθηκε απαραίτητο να αποσταλεί άμεσα ειδικός να εξετάσει το ζήτημα.
Μιλώντας στο «Πρώτο Πρόγραμμα» η Λίνα Μενδώνη παραδέχτηκε πως υπήρχαν οι πληροφορίες για τη δημοπρασία, η Εθνική Πινακοθήκη ενημερώθηκε, ενώ «η κ. Λαμπράκη- Πλάκα και οι αρμόδιοι της Εθνικής Πινακοθήκης έκριναν ότι είναι ένα ανάλογο έργο, αλλά δεν είναι το ίδιο».
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας