• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.2°C / 20.1°C
    1 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.5°C / 15.9°C
    0 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.0°C / 18.8°C
    2 BF
    82%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 12.9°C
    2 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 12.4°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.6°C / 15.2°C
    1 BF
    83%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.1°C / 10.1°C
    2 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.1°C / 18.5°C
    1 BF
    92%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 18.7°C
    2 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    2 BF
    74%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.1°C / 19.6°C
    1 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    2 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    2 BF
    76%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    9°C 8.9°C / 11.5°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.5°C / 13.9°C
    1 BF
    80%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 11.8°C / 17.8°C
    1 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.4°C / 20.3°C
    1 BF
    85%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.1°C / 15.5°C
    1 BF
    87%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.7°C / 16.0°C
    1 BF
    80%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    2 BF
    82%

Ο Γιώργος Ρόρρης και Αυτοπροσωπογραφία, 2020-2021

@ Χριστόφορος Δουλγέρης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο ευγενής κι απέριττος Γιώργος Ρόρρης

  • A-
  • A+
Από τις 4 Ιουλίου έως τις 3 Οκτωβρίου στην Ανδρο το κοινό θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει μία συλλογή από τα πιο σημαντικά έργα του ζωγράφου από τα πρώτα του βήματα έως σήμερα.

ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ ΣΤΗΝ ΑΝΔΡΟ

Ο ευγενής κι απέριττος Γιώργος Ρόρρης

Ενας ζωγράφος από τους σημαντικότερους της γενιάς του, ταλαντούχος, ανθρωποκεντρικός, αναγνωρίσιμος. Ενας καλλιτέχνης σεμνός και αγαπητός από δημιουργούς, κριτικούς και κοινό. Ο Γιώργος Ρόρρης έχει την τιμητική του αυτό το καλοκαίρι στην Ανδρο, με την αναδρομική έκθεση με τίτλο «Η ευγένεια του απέριττου» που οργανώνει το Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή.

Μια μακροχρόνια ιστορία συνδέει τον Γιώργο Ρόρρη με το Ιδρυμα Γουλανδρή εδώ και μια 35ετία. Ο Βασίλης Γουλανδρής, με τη συμβολή του Παναγιώτη Τέτση και του Δημήτρη Παπαστάμου, διέκρινε ήδη από το 1986, ενώ ο Ρόρρης ήταν μόλις 23 ετών, το ταλέντο του νεαρού ζωγράφου. Του έδωσε την ευκαιρία να εκθέσει για πρώτη φορά, εκείνη τη χρονιά, στη Νέα Πτέρυγα του Μουσείου της Ανδρου. Υπήρξε από τους πρώτους συλλέκτες έργων του, αγοράζοντας εμβληματικές δημιουργίες όπως ο «Καισαρίων» και η «Μεγάλη σπουδή στο κόκκινο του καδμίου». Τον ενθάρρυνε επίσης να συνεχίσει τις σπουδές του στο Παρίσι, δίνοντάς του την ευκαιρία να υλοποιήσει τον διακαή πόθο του χάρη σε μια υποτροφία.

Ο δεσμός του Ρόρρη με το ζεύγος Γουλανδρή συνεχίστηκε και μετά τον θάνατο του Βασίλη, το 1994, και της Ελίζας, το 2000. Το 2017 πλησιάζοντας ο καιρός να ανοίξει το Μουσείο της Αθήνας, ανατέθηκε, όπως ήταν επόμενο, στον Ρόρρη η μεγάλη ευθύνη να φιλοτεχνήσει μια προσωπογραφία τους. Επτά μήνες χρειάστηκαν για την ολοκλήρωση αυτής της πρόκλησης. Χάρη στην οξυδέρκεια του βλέμματός του, η προσωπογραφία αυτή δεν αποτέλεσε μόνο απότιση φόρου τιμής στους δύο ανθρώπους που επί τόσα χρόνια θεωρούσε Μαικήνες του. Εξελίχθηκε σε μια σύνθεση των επιρροών του από όλους τους δασκάλους που τον ενέπνευσαν στη διάρκεια της καλλιτεχνικής του πορείας.

Τώρα, το Ιδρυμα Γουλανδρή διοργανώνει από τις 4 Ιουλίου έως τις 3 Οκτωβρίου στο μουσείο του στην Ανδρο ένα μεγάλο αφιέρωμα στο έργο του Γιώργου Ρόρρη και συλλέκτες και πολιτιστικοί οργανισμοί αποδέχτηκαν την πρόσκληση, με αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν τα πιο σημαντικά έργα του ζωγράφου, από τα πρώτα του βήματα έως σήμερα.

Η έκθεση ακολουθεί μια αναδρομική προσέγγιση του έργου του καλλιτέχνη. Περιλαμβάνοντας σχεδόν 60 πίνακες και σχέδια, επιχειρεί να ανιχνεύσει την καλλιτεχνική του εξέλιξη μέσα από τρεις ενότητες. Οι διαχωρισμοί μεταξύ αυτών των ενοτήτων δεν είναι ευδιάκριτοι. Ο θεατής περιφέρεται ανάμεσα στα έργα προσπαθώντας να εντοπίσει ομοιότητες με γνωστά του πρόσωπα με τον αυθορμητισμό και την άνεση ενός παιδιού.

Η πρώτη ενότητα αναλύει τη σχέση του ζωγράφου με το ατελιέ του, τον χώρο που του χρησιμεύει ως εργαστήριο, διέξοδος και καβούκι. Πρόκειται για θεμελιώδες στοιχείο της δημιουργικής πορείας του, που τον βοήθησε να διαμορφώσει τη σχέση του με τον εξωτερικό κόσμο, τα μοντέλα του, τις καλλιτεχνικές αναφορές του και, κυρίως, τον ίδιο τον εαυτό του.

Η δεύτερη ενότητα αναφέρεται στις επιδράσεις που δέχτηκε από τους δασκάλους του και στον διάλογο που άνοιξε μαζί τους μέσω της ζωγραφικής του. Οταν κατονομάζει τους καθηγητές του, εκφράζεται με ευγνωμοσύνη γι’ αυτούς. Είναι σαν να τοποθετεί τον εαυτό του ανάμεσα στους επιγόνους τους, πεπεισμένος ότι ο καθένας μας είναι το άθροισμα των επιρροών του.

Η τρίτη ενότητα είναι αφιερωμένη στην αδιάκοπη εξερεύνηση του σώματος, φτιαγμένου «από σάρκα και οστά». Μέσω των παραλλάξεων στις οποίες το υποβάλλει, το σώμα αναδεικνύεται στο πιο συγκινητικό σύμβολο της ανθρώπινης ιδιότητάς μας, της θνητότητάς μας. Και η ζωγραφική του Ρόρρη έχει την ικανότητα, με τίμημα μια δουλειά που δεν δέχεται ούτε συγκατάβαση ούτε ανοχή, να αποδίδει αυτή τη σπίθα αθανασίας.

Η συμβολή του Γιώργου Ρόρρη στην ετοιμασία της έκθεσης υπήρξε καθοριστική. Η βοήθειά του στην επιλογή των έργων, οι κατευθύνσεις του σχετικά με τη σκηνογραφία και το στήσιμο των πινάκων, οι συνεντεύξεις που παραχώρησε για τη σύνταξη του «Χρονολόγιου» της συνοδευτικής έκδοσης δίνουν την ευκαιρία στον θεατή να καταδυθεί ακόμη πιο απολαυστικά στη δουλειά του.

Τη σκηνογραφία της έκθεσης επιμελήθηκαν ο Ανδρέας Γεωργιάδης και η Παρασκευή Γερολυμάτου από τη Μικρή Αρκτο. Η έκθεση συνοδεύεται από τρίγλωσση έκδοση (ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά), που ετοίμασε η επιμελήτρια της έκθεσης Μαρία Κουτσομάλλη-Μορώ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
Τα πρωτότυπα έργα συνομιλούν με τα «πολλαπλά» στην έκθεση που αποκαλύπτει τη σοφία και το απαράμιλλο χιούμορ του κορυφαίου ζωγράφου μας, ο οποίος 30 χρόνια μετά τον θάνατό του παραμένει «Επίκαιρος και...
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ζωγραφική που ανοίγει την πόρτα στην αισιοδοξία
Η ζωγράφος Λίτσα Κασούμη παρουσιάζει τη νέα της έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» με έργα της στα οποία έχει δοκιμάσει διάφορες τεχνικές και τεχνοτροπίες.
Ζωγραφική που ανοίγει την πόρτα στην αισιοδοξία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Εκθεση για την Ελληνική Επανάσταση
Έκθεση για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 παρουσιάζεται στο Ιδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» με έργα της Συλλογής Γιώργου Γαϊτανάρη & Ιώς Ντόλκα.
Εκθεση για την Ελληνική Επανάσταση
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας εξαιρετικά ευγενικός «διάλογος»
Η έκθεση επικεντρώνεται στη διερεύνηση του αντίκτυπου της ζωγραφικής του σπουδαίου Χαΐμ Σουτίν στο εικονοπλαστικό όραμα του μεγάλου Αμερικανού ζωγράφου Βίλεμ ντε Κούνινγκ.
Ενας εξαιρετικά ευγενικός «διάλογος»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ζωγραφική που κλονίζει τις αισθήσεις
Στην έκθεση με τίτλο «Animated Connotations» θα παρουσιαστούν δεκαοχτώ έργα ζωγραφικής του Νίκου Μόσχου από τις 27 Ιουνίου έως τις 26 Σεπτεμβρίου στον Πύργο Μπαζαίου στη Νάξο.
Ζωγραφική που κλονίζει τις αισθήσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας