• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 22.8°C / 27.8°C
    3 BF
    26%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.6°C / 27.2°C
    2 BF
    28%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 18.3°C / 25.0°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 16.7°C / 20.0°C
    3 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    4 BF
    64%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.6°C
    3 BF
    32%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    2 BF
    23%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.4°C / 25.0°C
    2 BF
    50%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.0°C / 23.3°C
    3 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    4 BF
    47%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.0°C / 25.0°C
    2 BF
    43%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    3 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 26.1°C / 27.0°C
    4 BF
    26%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 26.1°C / 27.8°C
    4 BF
    27%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 24.0°C
    4 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 28.3°C
    3 BF
    18%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.6°C / 24.0°C
    4 BF
    43%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.6°C
    1 BF
    47%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    2 BF
    23%
Η Ελλάδα στη Ν. Υόρκη με τέχνη και εξωστρέφεια
Σωζήτα Γκουντούνα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Ελλάδα στη Ν. Υόρκη με τέχνη και εξωστρέφεια

  • A-
  • A+
Η διεθνής πλατφόρμα «Greece in USA» ιδρύθηκε μέσα στην πανδημία με στόχο την προώθηση του ελληνικού πολιτισμού και τη διεθνή πολιτιστική συνεργασία από την ιστορικό Τέχνης και επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο CUNY της Νέας Υόρκης, Σωζήτα Γκουντούνα. Εκεί παρουσιάζεται η εναρκτήρια έκθεση «Το Δικαίωμα στη Σιωπή;», με τη συμμετοχή 43 Ελλήνων και Κύπριων καλλιτεχνών, που θίγει ζητήματα ποινικής δικαιοσύνης.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ενας παγκόσμιος οργανισμός, τo «Greece in USA», ιδρύθηκε πρόσφατα στη Νέα Υόρκη με στόχο την προώθηση του ελληνικού πολιτισμού και τη διεθνή πολιτιστική συνεργασία. Η πρωτοβουλία για τη δημιουργία αυτής της πολιτιστικής πλατφόρμας ανήκει στην ιστορικό Τέχνης και επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο CUNY της Νέας Υόρκης, Σωζήτα Γκουντούνα.

Το «Greece in USA» έκανε το ντεμπούτο του μέσα στην πανδημία εγκαινιάζοντας, με την υποστήριξη του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού, την ομαδική έκθεση «The Right to Silence?»/«Το Δικαίωμα στη Σιωπή;» με θέμα το σωφρονιστικό σύστημα, τα καθεστώτα φυλάκισης και εγκλεισμού και τη μεταρρύθμιση της ποινικής δικαιοσύνης σε διαφορετικά γεωγραφικά και πολιτικά πλαίσια.

Η πρώτη φάση της έκθεσης παρουσιάζεται αυτή την περίοδο στο John Jay College of Criminal Justice, CUNY, City University of NewYork με τη συμμετοχή 43 Ελλήνων και Κύπριων καλλιτεχνών, ενώ η δεύτερη παράλληλη δράση αναμένεται τον επόμενο Φεβρουάριο στο «Undercurrent», έναν από τους επιδραστικότερους εκθεσιακούς χώρους παγκοσμίως με έδρα το Μπρούκλιν.

Η πλατφόρμα εστιάζει στη διάδοση καινοτόμων και μοναδικών προγραμμάτων στον χώρο της τέχνης και της εκπαίδευσης σε μια σειρά πολιτιστικών δραστηριοτήτων, μεταξύ των οποίων η ανάπτυξη και η υποστήριξη της δημιουργικής, ακαδημαϊκής έρευνας με έμφαση στην πολιτιστική πολιτική και την εξωστρέφεια του ελληνικού πολιτισμού. Στόχος επίσης είναι η παραγωγή πολιτιστικών έργων και φεστιβάλ σε συνεργασία με πολιτιστικούς εταίρους των ΗΠΑ καθώς και η διοργάνωση συνεδρίων, σεμιναρίων, εργαστηρίων και πολιτιστικών ανταλλαγών μέσω προγραμμάτων φιλοξενίας καλλιτεχνών «art residencies».

Το «Greece in USA» θα παρουσιάζει ελληνοαμερικανικές και ελληνικές σύγχρονες παραγωγές που εστιάζουν στα εικαστικά, το θέατρο, τον χορό, τον κινηματογράφο, τα νέα μέσα, την αρχιτεκτονική, ενώ θα αναπτύσσει παραγωγές που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των χώρων (επιτόπια-site specific) και των νέων και ενδιάμεσων μέσων (new media και intermedia).

Η εναρκτήρια ομαδική έκθεση με τίτλο «The Right to Silence?»/«Το Δικαίωμα στη Σιωπή;», την οποία επιμελείται η Σωζήτα Γκουντούνα, θίγει ζητήματα ποινικής δικαιοσύνης και στηρίζεται σε έρευνα και σε δύο παράλληλες ροές που ασχολούνται με τα διαφορετικά γεωγραφικά και πολιτικά πλαίσια εστιάζοντας στην Ελλάδα και την Κύπρο. Μια έκθεση διερευνά το σωφρονιστικό σύστημα προκειμένου να εξεταστεί αν η τέχνη και η αισθητική μπορούν να σπάσουν τη σιωπή σχετικά με τα κρίσιμα πολιτικά ζητήματα όπως η μαζική φυλάκιση και η μεταρρύθμιση της ποινικής δικαιοσύνης, η διαφθορά και η κακομεταχείριση, τα έμφυλα δικαιώματα και τα δικαιώματα των ανηλίκων στις φυλακές, ακόμα και το τι σημαίνει ο περιορισμός στο σπίτι λόγω των μέτρων κατά της πανδημίας.

Η Σωζήτα Γκουντούνα ανέλαβε το ρίσκο της ίδρυση της πλατφόρμας εμπνεόμενη από την εμπειρία της ως επιμελήτριας της Μπιενάλε Performa: «Η Performa δημιουργήθηκε από την καταξιωμένη ιστορικό τέχνης RoseLee Goldberg ως μια ανάγκη επαναδιεκδiκησης του δημόσιου χώρου της Νέας Υόρκης μέσω της τέχνης έπειτα από την εμπειρία της 11ης Σεπτεμβρίου. Με την ίδια λογική το “Greece in USA” εμπνέεται από την Performa (https://performa-arts.org), για να ενεργοποιήσει τη δυναμική της σύγχρονης ελληνικής τέχνης με παρεμβάσεις σε πολιτιστικούς χώρους και στον δημόσιο χώρο της Νέας Υόρκης. Με έχει όμως απασχολήσει πολύ η εξωστρέφεια του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού από τη δεκαετία του ’90, όταν ήρθα σε επαφή με στρατηγικές προώθησης της σύγχρονης τέχνης από το υπουργείο Πολιτισμού, το ελληνικό προξενείο αλλά και από ιδιωτικούς φορείς.

Τα δεκαεφτά χρόνια που έμεινα στο Λονδίνο έζησα μια πολιτιστική άνθηση, μια περίοδο που παρουσιάστηκαν παραγωγές, κυρίως χορού, όπως των Παπαϊωάννου, Ρήγου, Παπαδαμάκη σε πολύ ενδιαφέροντες χώρους (Riverside Studios, The Place Theatre) και μουσικές παραγωγές στο Royal Festival Hall. Πιθανώς αυτή η άνθηση, που στην Αμερική είχε αντίστοιχη πορεία, σχετιζόταν με κονδύλια των Ολυμπιακών Αγώνων, διότι τα μετέπειτα έτη η παρουσία της σύγχρονης ελληνικής τέχνης ήταν ισχνότερη.

Αναφέρομαι στην ευρωπαϊκή εμπειρία, διότι τα χρόνια που εργάστηκα στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης (2013-2015) για το πρώτο ευρωπαϊκό πρόγραμμα φιλοξενίας διεθνών καλλιτεχνών, αντιλήφθηκα το ίδιο πρόβλημα. Οτι η εξωστρέφεια του ελληνικού πολιτισμού δεν αφορά μόνο την ελληνική τέχνη που παρουσιάζεται (εξάγεται) στο εξωτερικό, αλλά και τη διεθνή τέχνη που παρουσιάζεται στην Ελλάδα.

Είναι πιθανώς η άλλη όψη του ίδιου θέματος. Οι διεθνείς καταξιωμένοι καλλιτέχνες που έρχονται στην Ελλάδα θέλουν να απολαύσουν τον ήλιο και τη θάλασσα ή έρχονται διότι θα “αναβαθμιστεί” το έργο τους συνεργαζόμενοι με συγκεκριμένους φορείς, μουσεία, ανεξάρτητους εκθεσιακούς χώρους και φεστιβάλ.

Οσο οι θεσμοί στην Ελλάδα ισχυροποιούνται και το υπουργείο Πολιτισμού έχει μια περισσότερο, καλώς εννοούμενη, συστημική προσέγγιση για τη σύγχρονη τέχνη, τόσο θα θωρακίζεται και θα ενδυναμώνεται η εξωστρέφεια και η πολιτιστική διπλωματία. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που το Greece in USA στοχεύει στην παρουσίαση πρότζεκτ που συμμετέχουν Ελληνες και διεθνείς καλλιτέχνες σε σύγχρονες θεματικές, οι οποίες δεν περιορίζονται στην ελληνική εμπειρία».

• Ηταν ένα προσωπικό στοίχημα για εσάς η ίδρυση του συγκεκριμένου Οργανισμού;

Αυτό που επιθυμώ είναι αυτή η πλατφόρμα (δηλαδή οι ίδιοι οι καλλιτέχνες) να αναδείξει το γεγονός ότι η σύγχρονη ελληνική τέχνη δεν διακατέχεται από μιμητισμό των διεθνών τάσεων, αλλά ότι μπορεί να συνδιαλέγεται ισάξια με τις «πρωτοπορίες» και τα ρεύματα και συχνά να τα καθορίζει. Με ενδιαφέρει πολύ η σχέση με τους κρατικούς φορείς και με τα μεγάλα ιδρύματα, αλλά στοίχημα είναι να ενισχυθεί και να διατηρηθεί η φρεσκάδα και η ευελιξία ενός ανεξάρτητου φορέα που δημιουργεί συνέργειες με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς παραμένοντας συγχρόνως αιχμηρός και αυτόνομος στη λειτουργία του. Ο ρόλος ενός τέτοιου φορέα μπορεί να είναι ζωτικός ελλείψει αντίστοιχων ελληνικών φορέων με ιστορία στην πολιτιστική διπλωματία, όπως π.χ. του Βρετανικού Συμβουλίου, του Goethe ή του Γαλλικού Ινστιτούτου.

• Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε στη δημιουργία του φορέα και ποιοι σας στήριξαν;

Το «Greece in USA» ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2020, τότε που υπολειτουργούσαν ακόμη και οι ομοσπονδιακές υπηρεσίες. Κι όμως, παραδόξως, τα πρακτικά προβλήματα αυτής της ταραγμένης περιόδου, που όλοι βιώνουμε με απροσδιόριστες συνέπειες, ενίσχυσαν κατά κάποιο τρόπο την ανάγκη για τη δημιουργία του φορέα.

Η θερμή υποδοχή του εγχειρήματος καταδεικνύει τον δρόμο που χρειάζεται να ακολουθήσουμε και την ευθύνη που έχει ένας τέτοιος φορέας. Είναι συγκινητική η συμμετοχή των καλλιτεχνών σε μια προσπάθεια να βγούμε από τα αδιέξοδα των προσωπικών συμφερόντων και από άγονους διαχωρισμούς γκαλερί, ομάδων και παρεών. Ακόμη ένα στοίχημα αποτελεί η αντικειμενική χαρτογράφηση της σύγχρονης παραγωγής (όσο κάτι τέτοιο είναι ανθρωπίνως δυνατό). Συστημικές προσεγγίσεις μπορούν να διασφαλίσουν αυτή την προτεραιότητα.

• Εκτός από τις δύο εκθέσεις, τη μία που τρέχει ήδη και την άλλη που θα εγκαινιαστεί τον ερχόμενο Φεβρουάριο, ποια άλλα γεγονότα σχεδιάζετε;

Αναμένουμε τις διατάξεις για την πανδημία ώστε να προγραμματίσουμε τις δράσεις στον δημόσιο χώρο, όπως η παρέμβαση στις παλαιότερες φυλακές γυναικών του Μανχάταν «Jefferson Market Prison» σε σύλληψη της Κάρεν Φίνλι. Επίσης στα σχέδιά μας περιλαμβάνονται ένα πρότζεκτ του ODC Enseble της Ελλης Παπακωνσταντίνου, ένα νέο πρότζεκτ της Ραφίκα Σαουίς και η «απελευθέρωση των πτηνών» του Duke Riley. Θα στηρίξουμε επίσης μια αμερικανική παραγωγή της Κάρεν Μαλπέντ («Theater Three Collaborative») με πρωταγωνίστρια τη Λυδία Κονιόρδου. Ωστόσο προτεραιότητά μας στο άμεσο μέλλον παραμένει η υποστήριξη καλλιτεχνών που δεν έχουν δυνατότητες προώθησης του έργου τους.

• Τι σημαίνει για μια Ελληνίδα να ζει και να εργάζεται στη Νέα Υόρκη;

Ο μετανάστης παραμένει πάντα μετανάστης και αυτή είναι μια σκληρή διαπίστωση και σκέψη όσα χρόνια και αν περάσουν. Η ολική ενσωμάτωση είναι αδύνατη κατά τη γνώμη μου ακόμη και σε κοινωνικά περιβάλλοντα που θεωρούνται πιο προοδευτικά. Η έλλειψη αφομοίωσης όμως και η αίσθηση του «ανοίκειου» μπορούν να αποτελέσουν μια διαρκή εστία γνώσης, αυτοκριτικής και επαλήθευσης της όποιας πραγματικότητας.

Ονειρεύομαι οι καταστατικές αρχές τού «Greece in USA» (https://greeceinusa.com) να εφαρμοστούν με τέτοιο τρόπο, ώστε η ορμή των Ελλήνων καλλιτεχνών και των επιμελητών να μπορέσει να υπερβεί και την ίδια την πλατφόρμα. Ονειρό μου είναι επίσης Αμερικανοί και Ευρωπαίοι συνάδελφοι να ανιχνεύσουν Ελληνες καλλιτέχνες που δεν θα είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν και να συνεργαστούν μαζί τους σε διεθνή πρότζεκτ.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Νέα εκθέματα στην Αθήνα και αναδρομική Ρόρρη στην Ανδρο
Με ανανεωμένη παρουσίαση της συλλογής του θα υποδεχτεί τους επισκέπτες του το Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή με την έναρξη λειτουργίας των μουσείων από τις 14 Μαΐου.
Νέα εκθέματα στην Αθήνα και αναδρομική Ρόρρη στην Ανδρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Έκθεση βιτρίνας (…προς το παρόν!)
Μία πρωτότυπη ομαδική καλλιτεχνική έκθεση στο Βόλο με βαθύτερες βλέψεις να «προχωρήσει» και εκτός βιτρίνας, να εξαπλωθεί στις γειτονιές της πόλης.
Έκθεση βιτρίνας (…προς το παρόν!)
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ένα teaser επτά ημερών για το Platforms Project 2021
Μία ευκαιρία να πάρουμε μια «πρόγευση» της διαδικτυακής φουάρ στην επταήμερη εισαγωγική δράση «Platforms Project Net Teaser» με μικρά πρότζεκτ δημιουργημένα  από  52 πλατφόρμες.
Ένα teaser επτά ημερών για το Platforms Project 2021
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Διερχόμενοι» ήρωες της καθημερινότητας
Με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση το ΚΠΙΣΝ φιλοξενεί τις εικαστικές εγκαταστάσεις «Διερχόμενοι» και «Επτά Πύλες» του διεθνώς αναγνωρισμένου εικαστικού Γιώργου Ξένου.
«Διερχόμενοι» ήρωες της καθημερινότητας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Μιχαήλ Αγγελος του Καπιτωλίου
Ο ελληνικής καταγωγής ζωγράφος, Κωνσταντίνος Μπρουμίδης, που ανέλαβε να ζωγραφίσει τον εκθαμβωτικό θόλο της Ροτόντας του Καπιτωλίου.
Ο Μιχαήλ Αγγελος του Καπιτωλίου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας